Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman-

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zal commercieel niet aantrekkelijk (meer) zijn, en geld gaat nog steeds vóór het milieu...
Citaat van: Wico op maandag 23 februari 2026, 17:06:15De dienstregeling was blijkbaar al jaren niet meer winstgevend en nu is definitief de stekker er uit getrokken.
Dat is lang geleden al in gang gezet. Wegvervoer is nu eenmaal veel goedkoper en efficiënter. Mijn dorp was indertijd ook aangesloten op het spoor, maar daar is al in 1934 de stekker uitgetrokken. Er is vrijwel niets meer van over.
De kleine lijntjes worden opgeofferd en uiteindelijk zullen de grotere lijnen het ook niet meer kunnen bolwerken. Vanuit economisch oogpunt is de spoorweg een reliek geworden. Het wegvervoer levert de staatskas flink geld op. Interessant in dat opzicht is deze publicatie (de download). Abstract: in 2021 was het saldo voor de weg +9 miljard, voor het spoor -6,3 miljard en water -1,8 miljard. Conclusie: Spoor is absoluut niet rendabel.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Het is spijtig om te zeggen, maar alles komt door het feit dat WIJ alles goedkoper willen hebben.

Groet, Anne W
Nee hoor, het gaat erom waar de (r)overheid het meeste geld kan weg halen.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo allemaal,

Citaat van: Hanzi op dinsdag 24 februari 2026, 06:54:43Zal commercieel niet aantrekkelijk (meer) zijn, en geld gaat nog steeds vóór het milieu...
Daar ben ik ook bang voor Hans, wel jammer dat ze niet meer ingezet worden :(

Citaat van: ermindewinkel op dinsdag 24 februari 2026, 15:11:52
Citaat van: Wico op maandag 23 februari 2026, 17:06:15De dienstregeling was blijkbaar al jaren niet meer winstgevend en nu is definitief de stekker er uit getrokken.
Dat is lang geleden al in gang gezet. Wegvervoer is nu eenmaal veel goedkoper en efficiënter. Mijn dorp was indertijd ook aangesloten op het spoor, maar daar is al in 1934 de stekker uitgetrokken. Er is vrijwel niets meer van over.
De kleine lijntjes worden opgeofferd en uiteindelijk zullen de grotere lijnen het ook niet meer kunnen bolwerken. Vanuit economisch oogpunt is de spoorweg een reliek geworden. Het wegvervoer levert de staatskas flink geld op. Interessant in dat opzicht is deze publicatie (de download). Abstract: in 2021 was het saldo voor de weg +9 miljard, voor het spoor -6,3 miljard en water -1,8 miljard. Conclusie: Spoor is absoluut niet rendabel.
Dat is minder om te lezen Ermin, het spoor blijft voor mij een genoegen om te bekijken zeker als het goedervervoer  :favorite:
Het zal wel minder kunnen worden maar gelukkig is er nog voldoende wat over het spoor vervoerd wordt.

Citaat van: Anne W op dinsdag 24 februari 2026, 16:11:08Het is spijtig om te zeggen, maar alles komt door het feit dat WIJ alles goedkoper willen hebben.

Groet, Anne W
Tja Anne, alles wordt duurder dus we gaan steeds meer kijken waar we onze spullen voor een nette prijs kunnen krijgen.

Citaat van: flyerman op dinsdag 24 februari 2026, 19:10:19Nee hoor, het gaat erom waar de (r)overheid het meeste geld kan weg halen.
Zou het Martin?

Mvg,

Peter Degeluidsman

Carpe diem

Nou Rola gestopt, in Zwitserland/Oostenrijk. Maar Peter daar heb jij geen boodschap aan. Je kunt natuurlijk gewoon je eigen RoLa beginnen het is uiteindelijk jouw treinbedrijf.

Ik weet niet of je treinverkeer met autoverkeer moet gaan vergelijken. Met een auto is je bereik natuurlijk veel groter. Je kunt nu eenmaal niet met een trein van huis tot huis.

Ik kan me nog herinneren dat iemand van Cargo mij wilde overtuigen om draaistellen en wielstellen met het konvooi te transporteren want dat konvooi reed elke werkdag. Ik heb de man ontiegelijk moeten teleurstellen. Het vervoer per auto was efficienter en onder de streep ook nog goedkoper hoe vreemd dat misschien ook klinkt.

Beste Peter, inderdaad alles wordt duurder en daar zijn wij schuldig aan want wij willen een steeds hogere beloning voor ons "werk"

Dit is natuurlijk een discussie met een hoog filosofisch gehalte en het leidt tot niets, maar het geeft je inzicht hoe culturen opkomen en weer instorten. In 1972/1973 en 1974 was ik 2 maal in India en en 2 maal in China met de schepen Amsteldiep, Amstelpark en Amstellaan, dat geeft een leuk beeld, India één grote kolerebende (met onze ogen gezien dan), China kon toen zijn bevolking niet voeden dus moest graan kopen. Nu is India nog steeds een kolerebende en China de werkplaats van de wereld, maar ook daar slaat de normale gang van zaken toe, meer salaris, dus hogere prijzen........

Groet, Anne W

BLIJ dat ik analoog RIJ

Is een wisselwerking Anne, die hogere beloning van ons werk (zij die nog wel werken) hebben we hard nodig om alles wat steeds duurder wordt nog te kunnen kopen.
Iets met inflatie/geldontwaarding; niks nieuws...

Jouw beeld van India is dat van een halve eeuw (!) geleden, ben je er onlangs ook nog geweest?
Realiseer je dat bv het merendeel van de bestanddelen van onze medicijnen uit India -wat volgens jou nog steeds een kolerebende is- afkomstig is. En dat geldt voor nog veel meer hoogwaardige producten en diensten!
India is nu al de 5e economie ter wereld en is hard op weg om de derde te worden.
India, land van de IT.

Let even op wat ik schreef: "met onze ogen gezien dan"....... elk mens kijkt "gekleurd".

Groet, Anne W
Citaat van: Hanzi op woensdag 25 februari 2026, 23:17:27Iets met inflatie/geldontwaarding
Dat is een extra belasting gecreëerd door de overheid door het printen van geld.
 :offtopic:
Citaat van: Hanzi op woensdag 25 februari 2026, 23:17:27Jouw beeld van India is dat van een halve eeuw (!) geleden, ben je er onlangs ook nog geweest?
Hm, even mengen in een discussie die me eigenlijk niet aangaat:

De laatste keer was ik in India in 2019. Lading gezakte cashewnoten voor Tuticorin in Tamil Nadu (Zuid India). De lossing ging op een manier die ik in West Europa nog niet heb meegemaakt, alleen Port Said in Egypte kwam er dichtbij. Een enorme hoeveelheid (meer dan honderd) mensen die de zakjes met de hand opstapelden om met de walkraan van boord te hijsen. Alleen als de walstroom uitviel (vrij periodiek) werden de scheepskranen gebruikt.

De beschrijving "kolerebende" is een understatement.

Maar zoals zo vaak in veel landen is de waarheid divers. In bepaalde opzichten is India zeer ontwikkeld: Eigen atoomprogramma, eigen ruimtetechnologie en meer van dat soort dingen. Op andere punten lijkt het op Europa direct na de tweede wereldoorlog (en soms daarvoor).

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Anne W op donderdag 26 februari 2026, 09:12:54Let even op wat ik schreef: "met onze ogen gezien dan"....... elk mens kijkt "gekleurd".

Groet, Anne W
Ik kan lezen Anne, en dat je het met je eigen ogen gezien hebt was 50 jaar geleden. Mijn vraag was of je er onlangs ook nog bent geweest omdat je het kennelijk nog steeds een kolerebende vindt.
Maar laat maar, ik ben er toch weer ingetuind om op een reactie van jou te reageren terwijl ik me had voorgenomen dat niet meer te doen. Net als jij trouwens niet meer op mij zou reageren. Laten we deze afspraak respecteren :o) .

@citaat

Met onze ogen wordt bedoeld "onze westerse ogen".

Inflatie is een extra belasting, die had ik nog nooit gehoord, maar er zijn mensen waar ik per definitie niet naar luister.

Nog even terug naar het begin, ik stelde dat wij mensen alles zo goedkoop mogelijk willen hebben, wat de oorzaak is van het verdwijnen van spoorzaken.

Groet, Anne W
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo allemaal,

Freek, Anne Hans, Martin, Bas, en Ermin bedankt voor jullie bijdragen laten we weer over treinen en dergelijke hebben.

@Freek, er rijd op mijn baan al een rollende landstrasse rond, omdat de baan een Nederlands thema krijgt pas hij niet meer in mijn collectie.
Betreft een stam van 14 wagons waar ik een nieuwe eigenaar voor ga zoeken, de twee loc,s die ervoor staan gaan een sleep van moderne goederen wagons aan de haak krijgen.

Mijn bestelde wagon die ik voor mijn verjaardag besteld heb komt vandaag binnen als het goed is  :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Degeluidsman op Vandaag om 07:54:20Freek, Anne Hans, Martin, Bas, en Ermin bedankt voor jullie bijdragen laten we weer over treinen en dergelijke hebben.
Mvg, Peter Degeluidsman
Sorry voor het vervuilen van je topic, Peter. Inderdaad ontopic maar weer, en laat die foto van je nieuwe wagon maar doorkomen!
Kan niet wachten op de beelden van die wagon, misschien kan je de levering in de toekomst online streamen zodat we dit spannend moment allen live kunnen meemaken.