Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman- Toch nog een setje Marklin 48659 kunnen kopen.
Die wagens passen perfect achter de VolkerRail-loc. Mooie kleuren trouwens dat blauw.

Luc
Naar mijn idee past die containerwagon er helemaal niet bij. De gladheidsbestrijding is echt een heel ander soort van trein.
Misschien leuker combineren met van die zandwagens Klmos 'RailPro' van Roco of die Kls wagons 'RailPro' met lading bielzen Rivarossi 6123. De lading bielzen kwam ik laatst ook los tegen van Heico.
Of zelfs wat Fccpps'en.
Peter,

Twee mooie wagons hoor!

@citaat
Daar kan ik mij ook wel in vinden.

Henk
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

@citaat @citaat @citaat
Ik ben het helemaal met je een Luc, deze blauwe kleur is prachtig en staat zeker mooi bij de VolkerRail loc.

@citaat @citaat
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee had wat er op die container staat Johan, trein is nog niet op het maaiveld geweest maar als hij er staat zal ik hem eens goed bekijken.
Misschien kan ik wel een VolkerRail container printen of die er is?
Bielzen heb ik voor de 3D printer ergens voorbij zien komen dus dat zou een optie kunnen zijn.

Heb net even op kls wagons gezocht, zeker een leuke toevoeging maar dat gaat wel een zoektocht worden  :)
Ik ga mijn ogen openhouden naar dit soort wagons.

@citaat
Ik ga opzoek Henk, zeker goede tips van Johan.
En met deze twee wagons ben ik erg blij  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ook weer mooie aanwinsten Peter, gefeliciteerd. Ik vraag me ondanks de aanwezigheid van rongen toch af of de lading niet vastgezet moet worden, maar misschien wordt dit ook wel beoordeeld als veilig genoeg.
Peter,

Zo is ook prima toch?
Ik zou zelf niet telkens mijn portemonnee trekken om het zogenaamd nog mooier te maken.
Zelf vind ik zo een kort treintje ook wel leuk om erbij te zien.

En wil jij die container erachter hangen, ook prima, ik vond het zelf ook wel leuk en had waarschijnlijk hetzelfde gedaan haha
Het is geen wedstrijd en de realiteit nabootsen is leuk ,maar vooral plezier en genieten is denk ik zelf waar het om gaat 🥳
Hallo Peter,

Mooie aanwinsten en een mooi filmpje.

Een dagje minder werken lijkt me ook wel wat, haha.
Geniet ervan!

Voor jou en je familie , de beste wensen voor 2026!

Groet, Wim
Hoi Peter wederom mooie aanwinsten voor je baan. Wellicht ook wel leuk om de trein niet te lang te maken. Geeft beetje variatie. Maar dit is een mooie afsluiting van 2025.

Gr henk
Citaat van: Freek op zaterdag 27 december 2025, 17:28:56Ook weer mooie aanwinsten Peter, gefeliciteerd. Ik vraag me ondanks de aanwezigheid van rongen toch af of de lading niet vastgezet moet worden, maar misschien wordt dit ook wel beoordeeld als veilig genoeg.

Ik meen mij te herinneren, dat er hier een (zij het korte) discussie ontstond, waarbij ik riemen wou gebruiken en @ermindewinkel duidelijk maakte dat in dit geval kettingen dienen gebruikt te worden..
Geen riemen, maar kettingen

Ja, met een beperkt truckersverleden, blijf je zoiets wel volgen, natuurlijk... ;-)
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 27 december 2025, 17:20:37@citaat @citaat
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee had wat er op die container staat Johan, trein is nog niet op het maaiveld geweest maar als hij er staat zal ik hem eens goed bekijken.

Containers van VolkerRail heb ik zo geen weet van. Er is zo'n Roco RailPro wagon met een container, maar dat is dan weer voor tussen de Fccpps wagons. Mag het qua kleur opvallen zou je misschien ook nog zo'n aggregaat container van Boels kunnen vervoeren (één daarvan staat al op de baan en in het setje zaten er twee)? Geen idee hoe realistisch dat zou zijn. Of een Strukton container.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Freek op zaterdag 27 december 2025, 17:28:56Ook weer mooie aanwinsten Peter, gefeliciteerd. Ik vraag me ondanks de aanwezigheid van rongen toch af of de lading niet vastgezet moet worden, maar misschien wordt dit ook wel beoordeeld als veilig genoeg.

Dankjewel Freek, die vraag is al eerder gesteld en ik zou kijken of er in de verpakking iets meegeleverd is hiervoor.
Helaas zit dit niet bij de extra onderdelen :(  de railstaven liggen ( in model ) opgesloten tussen de rongen.
In het echt worden deze ladingen vastgezet met kettingen heb ik mij laten vertellen.

Citaat van: Barry1972 op zaterdag 27 december 2025, 17:37:27Peter,

Zo is ook prima toch?
Ik zou zelf niet telkens mijn portemonnee trekken om het zogenaamd nog mooier te maken.
Zelf vind ik zo een kort treintje ook wel leuk om erbij te zien.

En wil jij die container erachter hangen, ook prima, ik vond het zelf ook wel leuk en had waarschijnlijk hetzelfde gedaan haha
Het is geen wedstrijd en de realiteit nabootsen is leuk ,maar vooral plezier en genieten is denk ik zelf waar het om gaat 🥳
Het kopen van nieuw materiaal is ook weer een geluksmomentje Barry  :)
Op mijn baan rijden diverse korte treinen rond overigens de kortste heeft 1 wagon er rijd er een met 2 wagons en een met 3 wagons, ook aan personen treinen zijn er korte exemplaren te bewonderen.

Als de container die nu op de laatste wagon staat inderdaad voor de gladheidbestrijding is wil ik die er afhalen en vervangen door iets anders.
Moet nog zoeken wat ik uit de printer kan halen, alleen is die printer voor een groot gedeelte van de dag al bezig.
Ik probeer de realiteit zo goed mogelijk na te bootsen, maar zoals jij zegt gaat het ook om het genieten :)  

Citaat van: wila op zaterdag 27 december 2025, 18:03:25Hallo Peter,

Mooie aanwinsten en een mooi filmpje.

Een dagje minder werken lijkt me ook wel wat, haha.
Geniet ervan!

Voor jou en je familie , de beste wensen voor 2026!

Groet, Wim
Dankjewel Wim, in het filmpje zie je twee wagons beladen met railstaven, hiervan heb ik nog een extra setje kunnen kopen dus 2 x zoveel plezier  :)

Ik kijk al uit naar mijn 4 daagse werkweek, alleen als ik storingsdienst heb werk ik meer maar daar staat tegenover dat de week erop een 3 daagse werkweek is  :favorite:

Ook voor jou en je familie de beste wensen voor 2026.

Citaat van: ÖBB op zaterdag 27 december 2025, 19:52:55Hoi Peter wederom mooie aanwinsten voor je baan. Wellicht ook wel leuk om de trein niet te lang te maken. Geeft beetje variatie. Maar dit is een mooie afsluiting van 2025.

Gr henk
Hoe lang de trein precies gaat worden is een groot  :help: Henk, het geheel bestaat nu uit 5 wagons en daar ga ik eerst eens een tijdje mee rijden.
Als ik iets leuks van VolkerRail tegen kom kan ik niet beloven dat er niets aan mijn vingers blijft plakken  >:-D

Citaat van: hermanvk op zaterdag 27 december 2025, 20:19:30

Ik meen mij te herinneren, dat er hier een (zij het korte) discussie ontstond, waarbij ik riemen wou gebruiken en @ermindewinkel duidelijk maakte dat in dit geval kettingen dienen gebruikt te worden..
Geen riemen, maar kettingen

Ja, met een beperkt truckersverleden, blijf je zoiets wel volgen, natuurlijk... ;-)
Klopt als een bus Herman, helaas zit er in de bijgeleverde zakjes geen kettingen om de lading vast te zetten :(
Voorlopig laat ik het even zo.

Citaat van: NL-modelspoor op zaterdag 27 december 2025, 21:32:21
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 27 december 2025, 17:20:37@citaat @citaat

Containers van VolkerRail heb ik zo geen weet van. Er is zo'n Roco RailPro wagon met een container, maar dat is dan weer voor tussen de Fccpps wagons. Mag het qua kleur opvallen zou je misschien ook nog zo'n aggregaat container van Boels kunnen vervoeren (één daarvan staat al op de baan en in het setje zaten er twee)? Geen idee hoe realistisch dat zou zijn. Of een Strukton container.
De Roco RailPro wagon rijd al mee met een Strukton stammetje Johan, ik probeer beiden bedrijven gescheiden te houden  :)
Jij weet goed wat er hier op voorraad ligt  :D ik heb inderdaad nog een Boels aggregaat liggen, zou een optie kunnen zijn i.p.v. de gladheidbestrijding container die kan eventueel later weer ergens bij de scenery dienst doen.
De Fccpps rijden al in meerdere stammen rond dus ik kijk echt naar een andere invulling.

Fijne zondag allemaal, en lekker genieten van de Top2000 :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Kettingen zijn inderdaad gebruikelijk omdat met spanbanden er risico kan zijn op doorsnijden. Bij vroegere draaistel wagens werden ook kettingen gebruikt. Maar ergonomisch gezien K van de B want die kettingen wogen nogal wat. Uit dat oogpunt is men ook later met spanbanden gaan werken. Er werd met haken en ogen gewerkt dus het doorsnij risico was er niet als het konvooi stevig in de ankers moest.
Forum Moderator

@citaat
Met kettingen werken is inderdaad zwaar en daar zit niemand op te wachten Freek  :) 
Een spanband kun je over de lading gooien en zoals jij zegt met haken is dit een fijnere manier van werken.
Spanbanden gebruik ik bijna dagelijks tijdens mijn werk, moet er niet aan denken om dat met kettingen te doen  >:-D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Dag Peter mooie kleur dat blauw :thumbup: staat mooi veel plezier hiervan.

Zag op je laatste video dat je lok vonkte op tijdstip 1.27 maar is misschien niet van betekenis.
Mvgr,

Theo.

@citaat  @citaat Om nog niet te spreken over die kettingspanners... :mad:
Maar voor zover ik mij herinner: ze laten toe om meer gewicht onder controle te houden dan spanbanden...

Dat allemaal gezegd zijnde: het zou wel knap ogen, mocht je effectief H0 kettingen hebben... ;)
@citaat Mag het even  :offtopic: ;)
red_chains_IMG_20161222_125740.jpg

En om het dan echt een slapstick te maken: op de plaats van levering, wisten ze niet precies waar dat mocht gelost worden - klinkt allicht bekend in de oren van andere truckers.
Bleek uiteindelijk dat die rollen te zwaar waren voor hun standaard uitrusting en dus werd er gewerkt met 2 vorkheftrucks om de boel op de grond te krijgen... :roll:
Het leven van een trucker, nietwaar... gelukkig allemaal ver achter mij (al een paar jaar ;) )
Op de (slanke)wissel puko's vonkte de sleper. Ik heb dat ook bij een aantal loks en er zo een plastik verhoging in de wissel geklemd, om kontakt tussen puko en railstaaf te voorkomen. Het gaat beter maar niet bij elke lok hetzelfde resultaat.

Maar al met al een mooi setje.
 :offtopic:
Citaat van: Degeluidsman op zondag 28 december 2025, 15:45:08Spanbanden gebruik ik bijna dagelijks tijdens mijn werk, moet er niet aan denken om dat met kettingen te doen 
Spanbanden zijn inderdaad stukken gebruiksvriendelijker dan kettings. Maar in mijn vak kwam er nog wel eens een inspecteur langs die kettingen eiste. Vaker wel dan niet om precies te zijn. Persoonlijk heb ik nooit het verschil begrepen tussen een vijf tons ketting en een vijf tons spanband als je schavielen buiten beschouwing laat. Maar als de inspecteur van de verzekering kettingen wil hebben krijgt 'ie kettingen, ook al ben je twee keer zo lang bezig.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: hermanvk op zondag 28 december 2025, 20:09:19Om nog niet te spreken over die kettingspanners...

Bedoel je ratchet binders, Herman?
Die zijn te koop hoor....
 @citaat ik bedoelde wel de "kettingspanners" bin de post over kettingen en vrachten in "real life"  ;)
Forum Moderator

Hallo allemaal,

@th 
Ja die kleur is prachtig  :favorite:
Ik zal het filmpje zelf nog eens goedbekijken Theo, vonkjes heb ik liever niet natuurlijk.

@hermanvk 
De kettingen staan wel stoer Herman, maar of je dat in 1:87 ook ziet is maar de vraag zeker als de de trein rijd?

@Eifelman 
Die plastic stukjes heb ik ook in al mijn wissels geplaatst Frank, dan zou het toch niet meer mogen volnken.
Ik ben net terug van een storing hoop daar snel naar te kunnen kijken.

@frenkievee 
Die zijn wel heel klein Frank  :)

Nu even op de bank met de voetjes omhoog  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: hermanvk op zondag 28 december 2025, 20:09:19Dat allemaal gezegd zijnde: het zou wel knap ogen, mocht je effectief H0 kettingen hebben... ;)
Citaat van: hermanvk op maandag 29 december 2025, 13:16:53ik bedoelde wel de "kettingspanners" bin de post over kettingen en vrachten in "real life"

Ah, ik dacht te reageren op het eerste citaat van je.... Dus had in H0 die spanners opgezocht... en gevonden.
Ik zag wel dat het $ 22,50 kost om ze in Nederland te krijgen.

Citaat van: Degeluidsman op maandag 29 december 2025, 16:33:26Die zijn wel heel klein Frank
Eens Peter, die zijn wel heel priegelig...
@citaat Oops... klein misverstandje - 't ja: als er al minstens 8u verschil zit... ;)

Ik zag wel dat het $ 22,50 kost om ze in Nederland te krijgen.
Ja, dat is inderdaad veel voor een detail op de baan... voor iets wat velen misschien nog niet eens zullen missen, buiten dan een paar (ex-)vrachtwagenchauffeurs... ;-)
Forum Moderator

@citaat @citaat
Mee eens Frank, volgens mij is er ooit als eens op dit forum over dit onderwerp gesproken  :)

@citaat
Zoals jij zegt zullen de meeste dit soort details niet missen Herman, op een foto wordt àlles uitvergroot maar zo op de baan gaat het op een enkeling na niet opvallen  :D
Misschien als ik met pensioen ben ......... :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Lading printen voor de VolkerRail wagon.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Voor de laatste wagon die mee rijd in mijn VolkerRail stam ( stond een container op van de gladheid bestrijding ) heb ik de 3D printer aan het werk gezet.
Die heeft 5 strengen met betonnen bielzen geprint.

Die gaan in deze wagon komen, moet alleen nog even kijken hoeveel strengen ik erop leg.
De strengen moeten dan nog even aan elkaar gelijmd worden voordat ze definitief in de wagon gelegd worden.

Voor de liefhebbers van plaatjes  :) 

Nu de wagon uit het schaduwstation vissen en kijken of het allemaal past en hoeveel lagen / strengen ik op elkaar lijm.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Mooi geprint, welke printer heb jij?
Ter inspiratie: Heico HC2104.
Forum Moderator

Citaat van: flyerman op dinsdag 30 december 2025, 13:05:41Mooi geprint, welke printer heb jij?
Martin, ik gebruik de Bambu P1S in combinatie met de AMS

Citaat van: NL-modelspoor op dinsdag 30 december 2025, 15:22:52Ter inspiratie: Heico HC2104.
Zoiets gaat het worden Johan  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
AMS is meer kleuren spoel of zoiets?
Forum Moderator

@citaat

Klopt, hierin kun je 4 spoelen plaatsen met diverse kleuren zodat je niet met de hand hoeft te wisselen.
Je kan 4 stuks AMS aan een printer hangen en dan heb je dus de keus uit 16 kleuren.

Er zijn nu modellen op de markt met meerdere printkopen waardoor het nog sneller gaat om van kleur te wissel, ben nu bezig met containers printen, op deze container hoef je geen decal te plakken want de printer veranderd de kleur.

Dit is wel tijdrovend, als ik hem met een 0.2 nozzel zou maken is hij hier ruim 22 uur mee bezig, dezelfde container maar dan met een 0.4 nozzel doet er ruim 8 uur over.
Ik zal het resultaat volgend jaar hier laten zien  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Print je die containers dan als massief dat het zo lang duurt?
Forum Moderator

@citaat
Hoi Johan,

Nee niet massief gelukkig want dan zou er een hoop pla in gaan zitten.
Aan de binnenkant is het een soort honingraat, er gaat een hoop tijd zitten in het wisselen van de kleur.

Als er van kleur gewisseld wordt rolt eerst de rol weer op de spoel, vervolgens gaat de nieuwe kleur richting de printer en wordt er eerst wat pla via de printerkop rechtstreeks in de prullenbak geloodst.
Daarna wordt er een klein beetje geprint op een vierkantje om te zorgen dat je een schone rechte hechting krijgt, hierna wordt die desbetreffende kleur geprint.

Omdat de letters relatief weinig pla gebruiken en slechts een paar puntjes geprint worden wordt er zeer veel gewisseld en dat kost een hoop tijd en het nodige aan afval.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Dat is een mooie lading voor op de Volker wagons. Ben benieuwd als het er allemaal op ligt hoe het staat. Gr henk
Forum Moderator

Ik ben er vandaag al mee bezig geweest Henk en vind het leuk staan, en kan alvast verklappen dat hij 3 hoog wordt.

Mvg,

Peter Degeluidsman
 :) Dat zijn mooie bielzen geworden, erg leuke lading. :thumbup:
Je weet het waarschijnlijk wel maar geen bison kit gebruiken om te plakken, daar trekt het PLA van krom.
Ik gebruik superlijm van de Action, plakt prima en lekker goedkoop.
 @citaat  @citaat hopelijk wordt die lading dan niet te zwaar voor die arme wagons  >:-D

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

Ik gebruik tegenwoordig foto lijm
lijm makkelijk en geeft geen lijm resten en kan eventueel makkelijk zonder resten achter te laten verwijderd worden

zit geen zuur in wat plastic of papier kan aantasten

Gr Ed
Forum Moderator

Iedereen een goed 2026 toegewenst met een hoop leuke dingen maar het belangrijkste is toch wel een gezond 2026.

Ook namens Saskia.

Citaat van: Dirk-Jan op woensdag 31 december 2025, 15:34:38:) Dat zijn mooie bielzen geworden, erg leuke lading. :thumbup:
Je weet het waarschijnlijk wel maar geen bison kit gebruiken om te plakken, daar trekt het PLA van krom.
Ik gebruik superlijm van de Action, plakt prima en lekker goedkoop.

Hoi Dirk-Jan,
Ik wist het niet ( bedankt voor de tip ) maar ik heb een superlijm uit China gebruikt, het zal nu wel vastzitten vorig jaar al verlijmd  :D
Ja die lading is leuk, dit is een stuk van 16 cm. Maar je kunt ze van van 8 cm. Maken.

Citaat van: hermanvk op woensdag 31 december 2025, 16:48:40@citaat  @citaat hopelijk wordt die lading dan niet te zwaar voor die arme wagons  >:-D
Het is gelukkig maar van plastic Herman, net als de wagon overigens  8o >:-D

Citaat van: eddyflame op donderdag 01 januari 2026, 08:44:28Ik gebruik tegenwoordig foto lijm
lijm makkelijk en geeft geen lijm resten en kan eventueel makkelijk zonder resten achter te laten verwijderd worden

zit geen zuur in wat plastic of papier kan aantasten

Gr Ed
Bedankt voor de tip Ed  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-Railpro wagon met nieuwe lading in dienst genomen filmpje
Forum Moderator

Re: De baan van een geluidsman-Railpro wagon met nieuwe lading in dienst genomen filmpje
Hallo allemaal,

Eerst even iets rechtzetten, ik had het steeds over een VolkerRail wagon maar dat is niet juist, de wagon is van de Fa. Railpro  :)

Hiervoor had ik met de 3D printer bielzen geprint, nadat ik de wagon van de baan gehaald had bleek dat de bielzen voor het mooie een halve millimeter te breed waren en de zijwanden uit elkaar drukte.
Met de schuurmachine heb ik hem op maat gemaakt.

De eerste laag ligt in de wagon.

Even de rongen weggedraaid zodat ik er makkelijker bij kan zonder iets af te breken.
De tweede laag bielzen liggen ondertussen op hun plaats.

De derde laag geplaatst en de rongen weer omhoog gezet.

De wagons is klaar voor gebruik, en wordt als laatste in de stam opgenomen.

Tot slot nog een filmpje van het geheel.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Hoi Peter dat ziet er goed uit. Ik voorzie spooruitbreiding  bij jou. Maar erg leuk dat je dat zelf kunt maken.

Gr henk
@citaat  @citaat mooie sleep, kort maar krachtig  :thumbup:
Ziet er gaaf uit Peter.  :thumbup:
Blijkbaar worden ze toch ook nog vastgesjord met spanbanden: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/127186/1-7-miljoen-kilo-bielzen-via-eemshaven
Peter,

Ziet er erg mooi uit :thumbup:.

Groeten,
Wico
@Dibbes : knap gevonden  :thumbup: en dat lijkt mij iets makkelijjer om te printen, toch @Degeluidsman  >:-D

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Netjes; maar ik zou zelf voor hout kiezen wat iets lichter van kleur is.
Mocht je 2 kleuren kunnen printen, dan zou je het hoogste vlak van de biels zwart kunnen printen.
Of misschien met verf aantippen.
Mvg. Marcel
Hoe doe je de rails op de bielzen? Of is dat ook geprint?
Peter,

Mooi resultaat hoor!  :thumbup:

Henk
Ziet er geslaagd uit Peter weer een mooie lading erbij.
Mvgr,
Theo.
Citaat van: Dibbes op vrijdag 02 januari 2026, 14:24:58Blijkbaar worden ze toch ook nog vastgesjord met spanbanden

Klopt, maar  over hout en de banden zelf vallen tussen de bielzen.

@ Peter, mooie sleep hoor! En een heel mooie lading.