Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Alpenbaan Gerard

Gestart door Mog dinsdag 29 december 2009, 22:09:30

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Alpenbaan Gerard
Varekamp
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Gerard,

Geweldige foto's weer. Je hebt zo prachtig groen ook bij de bergen liggen, van welk merk gebruik je dit?
Bovenleiding maakt je baan helemaal af, top!

groet Ronald
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Gerard,

Mooie foto's weer.

Gr. Irmo
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re:Alpenbaan Gerard
wauw echt Mooi gerard!


Gr, Maarten
Re:Alpenbaan Gerard
Prachtige baan!
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Iedereen wederom bedankt voor de reakties!

@ Piet, bedankt voor de foto-tips. De foto die scheef staat is mij eigenlijk ook opgevallen, maar heb 'm toch maar geplaatst. Deze is ook van wat verderaf genomen en met een zoomlens dichterbij gehaald. Maar dit is natuurlijk geen excuus om een scheve foto te maken. In ieder geval weer een punt van aandacht.

@ Edward, bedankt voor deze tip. Ik zal hier bij het grootspoor bij een aankomende korte vakantie in Zwitserland eens opletten. Zeker interessant!

@ Martin, deze seinen sluit je op dezelfde wijze aan als bij Viessmann seinen, maar volgens mij zit er een aansluitschema bijgevoegd. Over een evt.bezichtiging heb je een PB.

@ Ronald, dit groen is van diverse merken en soorten. Ik gebruik zowel het "statische" gras als "gewoon" gras.
Al het groen is van een wisselende samenstelling (dikte, grofheid, etc.). Ik gebruik van allerlei merken, zoals Noch, Busch, Faller, Heki en Woodland. Met name Woodland geniet bij mij de voorkeur.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Reinier,

Deze heb ik zo'n 8 jaar geleden gekocht bij Buhler (winkel) in Interlaken, Zwitserland. Toevallig ben ik afgelopen week in Interlaken geweest en gisteren nog bij Buhler. Maar heb ze daar niet (meer) gezien. Het merk is Rivarrossi.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Alpenbaan Gerard
zag ik tussen je foto's een dubbeltractie krokodillen :o en dan zijn we meestal al jaloers op 1 krokodil.....
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Wijbe,

Citaat van: wijbe op dinsdag 15 juni 2010, 12:12:04
zag ik tussen je foto's een dubbeltractie krokodillen :o en dan zijn we meestal al jaloers op 1 krokodil.....

Dan durf ik bijna niet meer te vertellen hoeveel krokodillen ik werkelijk heb...
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Alpenbaan Gerard
je hoefd het ook niet te vertellen hoor :lol:

ik neem wel genoegen met een line up fototje :lol: :lol:
Re:Alpenbaan Gerard
EKdesign
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Ik zat eens door dit forum te klikken en kwam jouw draadje tegen op een pagina waar die niet hoort, ik vind dit zooooon superbaan en zo mooi gemaakt, top. dus even naar voren gehaald dat hij niet de vergeethoek in gaat.

Misschien weer eens een update van je, is alweer even geleden. 8)

Groeten,
Erik
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Erik,

Bedankt voor je complimenten.

Momenteel ligt de bouw zelf nagenoeg stil, en dit heeft met de zomer te maken. Zeg maar een "zomerpauze" want naast de treinenhobby (en het werk) zijn er ook nog andere bezigheden.
Rijden doe ik wel regelmatig, maar als de avonden weer langer worden ga ik verder met de bouw. Als eerste is het bouwen van het dorpje aan de beurt. Verder de aanleg van de bovenleiding afmaken en meerdere "slagen maken over de baan heen" om de details aan te pakken. Er is nog genoeg te doen (zoals ook het onderhoud van het rijdend materieel). De updates komen vanzelf als er weer wat te melden valt  :)
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Wat een baan heb jij zeg.
Prachtig om te zien.
Complimenten.

Groetjes Jac.
Re:Alpenbaan Gerard
chopper
gast

Re:Alpenbaan Gerard
W00t schitterend  8)

Echt heel mooi, rijd je eigenlijk met stoomloks? :)

Mvg, Chopper
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Mog op donderdag 15 april 2010, 22:59:59
De draden zijn van Viessmann, Sommerfeld, Marklin en wat van Hobbex. Om deze niet zo te laten opvallen heb ik wat geëxperimenteerd met het verven hiervan. Grijs of een koperkleur viel toch weer teveel op, en daarom maar besloten de draden allemaal zwart te schilderen.
Hieronder een paar foto's van de bovenleiding.

O, wat mooi, dat ik dit nu pas zie :shock:
Durf het bijna niet te vragen: foto van een detail van de draadophanging bij zo'n Sommerfeld portaal-overspanning bij het station.

Kun je daar oude M*rail rijdraden aan hangen, of gebruik je daar de nieuwe rijdraden in Viessmanns' stijl voor, en hoe zit dat vast ?
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Chopper,

Bedankt voor het compliment, echter de baan is nog lang niet af. De komende winter weer veel plannen af te maken, vooral het mooi afwerken van details. Er zijn nog wat "slagen" te gaan.

Citaat van: chopper op dinsdag 14 september 2010, 22:19:51
Echt heel mooi, rijd je eigenlijk met stoomloks? :)

Slechts eentje, uiteraard een Zwitser:





Re:Alpenbaan Gerard
chopper
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Nou je hebt er maar 1tje, maar die is echt heel mooi :)

Bedankt voor het delen van de foto's.

Vriendelijke Groet,
Elden.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Jan22,

Ook bedankt voor je compliment. Bij deze een "detailfoto" van de draadophanging. Let wel, op deze close up foto zie je wel wat details, die je normaal zo op het eerste oog niet ziet. De detail-afwerking is bij deze draadophanging hier en daar nog niet af en heeft aandacht nodig. Er moet nog geschilderd worden.

Je kunt aan deze Sommerfeld masten geen oude (die platte) Marklin rijdraden bevestigen. Misschien met veel kunst en vliegwerk (solderen). Het bevestigen is een tijdrovend werkje. Alles moet je solderen en veel moet er op maat gemaakt worden uit de standaard geleverde produkten van Sommerfeld.
Dit op maat maken is goed te doen met oa.een Dremel.

De komende wintermaanden ga ik oa.aandacht besteden aan de verdere afwerking van de bovenleiding. Hier en daar moeten er nog stukjes draad worden weggeknipt, en wat ik al eerder vermelde, er moet hier en daar nog geschilderd worden.




Re:Alpenbaan Gerard
Seinwezen
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Mog op donderdag 15 april 2010, 22:59:59
De draden zijn van Viessmann, Sommerfeld, Marklin en wat van Hobbex. Om deze niet zo te laten opvallen heb ik wat geëxperimenteerd met het verven hiervan. Grijs of een koperkleur viel toch weer teveel op, en daarom maar besloten de draden allemaal zwart te schilderen.
Hieronder een paar foto's van de bovenleiding.

Hoi Gerard,

je hebt een erg mooie baan en je foto's zijn om van te smullen :D

Maar ik heb een vraagje over de bovenleiding van Hobbex.
Is deze vergelijkbaar met viessmann? Of eerder met het oude Marklin?
En waar kan je het kopen in Nederland? Of alleen verkrijgbaar in Duitsland?

Want ik keek even op hun site en ze hebben heel redelijke prijzen, maar niet echt foto's enzo.

Heb je misschien en foto van hoe het op jouw baan staat?

Ik stel een boel vragen, maar ik ben erg nieuwsgierig naar die bovenleiding :lol:

Groeten Sander
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Sander,

Ook bedankt voor je compliment.

Die Hobbex bovenleiding is eigenlijk een erfenis van een eerder gebouwde baan, zo'n 12 jaar geleden. Ik heb nogal wat van deze draden en vond het zonde om ze niet meer te gebruiken. Alles word toch overgeschilderd.
Toendertijd was deze bovenleiding te koop bij Wentink in Apeldoorn. Momenteel kom ik deze bovenleiding nog weleens tegen als tweedehands spul op een beurs of in een treinenwinkel.
De draden van Hobbex zijn een beetje te vergelijken met de nieuwe draden van Marklin (zeker niet met de oude platte), alleen ze zijn koper van kleur en beter bewerkbaar. De draden van Marklin breken sneller af bij het buigen ervan. De dikte is vrijwel identiek. De draden van Viessmann, en ook Sommerfeld,  zijn duidelijk dunner, maar daarnaast ook slapper. Ze zijn beide goed te bewerken. Op mijn baan zie je het door elkaar gebruik van deze draden niet of nauwelijks, mede doordat ze zijn overgeschilderd.
De masten van Hobbex zijn wat minder van kwaliteit. Allemaal plastic en niet zo gedetailleerd van origine, alhoewel er genoeg extra details te koop zijn van Hobbex, om deze masten aardig aan te kleden. De prijs is inderdaad een stuk lager dan gemiddeld. Alleen, voorzover ik weet, is het assortiment enigszins beperkt en de draden in combinatie met de masten niet zo fraai als van Sommerfeld of Viessmann bijvoorbeeld. En volgens mij heeft Hobbex alleen bovenleiding naar Duits voorbeeld. En aangezien ik Zwitsers rij, heb ik alleen de draden gebruikt, niet de masten.
Het is een keuze.... :)

Ik zal vanavond wat foto's plaatsen van de Hobbex draden op mijn baan, momenteel even niet veel tijd..
Re:Alpenbaan Gerard
Seinwezen
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

bedankt voor je reactie.
Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik zal eens op beurzen kijken.

Ik ben benieuwd naar je foto's 8),

Groeten Sander
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Sander,

Bij deze wat foto's. Het komt op een foto toch niet zo over als in werkelijkheid, want op de foto lijken de draden wat dikker. Temeer omdat ik er wat close-ups van heb gemaakt. Die paar foto's gemaakt bij de tunnelportalen zijn die gedeelten van de baan waar alles nog uit ruwbouw bestaat. De koperen kleur is het orgineel, de grijze nadat de draden zijn geschilderd. De eerste foto van de stationssporen (zonder flits) komt het meest overeen zoals je het op de baan ziet. De 3 eerste draden zijn van Viessmann, de daaropvolgende achterste 5 van Hobbex. Op deze foto zijn deze eerste 3 (Viessmann) draden nauwelijks te zien, maar in werkelijkheid zie je geen verschil met de Hobbex draden daarachter.











Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Sander,

De masten: de 2 linker zijn van Hobbex, de rechter van Sommerfeld. Een van deze Hobbex masten had ik groen geschilderd, is af fabriek grijs. Het verschil Hobbex vs. Sommerfeld is duidelijk te zien lijkt mij....




De draden: van boven naar beneden: Hobbex, Märklin, Sommerfeld, Viessmann

Re:Alpenbaan Gerard
Seinwezen
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

erg bedankt voor de foto's :D.
Als je het vergelijkt met sommerfeld of viessmann, kies ik toch voor viessmann of sommerfeld.

Ik heb zelf niet zo erg veel nodig, dus dan betaal ik liever iets meer zodat ik mooie masten heb.
Ik zit er trouwens aan te denken om een grensstation(nederland/duitsland) te maken, dus voor het Duitse deel kan ik mooi viessmann gebruiken en voor het Nederlandse de sommerfeldt 8).

Nogmaals bedankt voor de moeite,

Groeten Sander
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Beste forummers,

Even een kleine update. Momenteel met een brug/viaduct bezig en deze vordert nu gestaag. Hij is nog niet af, maar voorlopig ziet ie er zo uit. Ook de scenery eromheen is nog niet naar m'n zin, maar dat komt goed. Heb hier al wel een plan voor. Het gaat om de bovenste brug en hier moet je onderdoor om de treinkamer binnen te komen. Plaatjes zeggen meer dan woorden, dus hieronder wat foto's.
















Een tijdje geleden nog een schermpje geplaatst met 4 camera's. Nu met 12 cameraatjes kan ik vrijwel het gehele niet-zichtbare gedeelte van de baan in één oogopslag in de gaten houden. Het is maar wat je leuk vind, niet waar  :)
.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Mog op vrijdag 26 november 2010, 22:47:02
Het is maar wat je leuk vind, niet waar  :)

Nou Gerard, ik vind het ook leuk! Mooi hoor.
Zijn die bruggen uitneembaar of moet je er onderdoor kruipen?
Re:Alpenbaan Gerard
Misschien kan je die bruggen uitrusten met een motor...  :lol:


groeten minitreintje/Dylan
Re:Alpenbaan Gerard
Wat een mooie baan man :)
Re:Alpenbaan Gerard
Jurgen
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Ik ben toevallig op dit draadje terecht gekomen en het is jou schuld dat mijn thee koud geworden is!

Wat een baan. Ik heb er geen woorden voor.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

wat een imposant bouwwerk 8)

Ook jouw commandocentrum is zeer indrukwekkend :shock: Het lijkt wel of je in een "onderbergse bunker" zit :mrgreen: Volgens mij moet je behoorlijk lenig zijn om daar te geraken :lol:

Groetjes, John
Re:Alpenbaan Gerard
daanknoben
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hey Gerard,

Wat een fantastisch mooie brug. Ik vind alleen dat die kleinere brug op de voorgrond net iets te dicht bij die grote ligt. Daardoor valt hetgeen onder de brug een beetje in het niet. Neemt niet weg dat ik het hele mooie bruggen vind.

Groeten,
Daan

PS. Ik zag een aantal trek-duw treinen op je baan. Wat is jouw ervaring met lang duw treinen op hellingen en bochten?
Re:Alpenbaan Gerard
Een stukje limbo dansen om de kamer binnen te komen of te verlaten maakt het laten rijden van treinen wat interactiever moet je maar denken  :D. Maar het ziet er erg gaaf uit, mooie bruggen, uberhaupt een pracht van een baan en een indrukwekkende commando centrale!

Leuk topic. Veel succes,

Tom
Re:Alpenbaan Gerard
Mathijs
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Prachtig gezicht die bruggen. Ik zou zeggen: Blijf lekker doorgaan en blijven posten :!:

Mathijs
Re:Alpenbaan Gerard
Varekamp
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Nou ik zie nu wat jij de komende wintermaanden te doen heb  :shock: man wat een gigantische brug en berg. Erg mooi hoor....

Je controlekamer is nu helemaal af zo denk ik?? Erg vernuftigd gemaakt en bedacht met al die camera's.

Succes met de bouw.

groet ronald  :D
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Niceeee :D
Re:Alpenbaan Gerard
De boel aan het world wide web hangen en je kunt overal ter wereld met je trein spelen. :D

Wat een spul zeg, petje af.

Gr. Peter
Re:Alpenbaan Gerard
Alpen Bassie
gast

Re:Alpenbaan Gerard
gerard

het blijft een indrukwekende baan supper
tja de brug ik vind hem mooi.
meschien was een ondergrondse gang een optie geweest om in de baan te komen :mrgreen: :mrgreen:
en dan die controle cokpit nog even en het lijkt wel een re 460  :lol: :lol:

groetjes alpen bassie
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Gerard,

Je complimenten worden in dank aanvaard. Excuses zijn echt niet nodig. Als iedereen iedereen complimenten moet geven worden de topics wel erg lang en de druk niemand te kort te doen wel erg groot :)

Ik zat net de foto's nog eens te bekijken en vraag me af of je nog iets aan de deur gaat doen. Het is wel een erg wit vlak zo tussen de bergen. Alleen al een wolkenlucht zou het mooier doen opgaan in het geheel?
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Geweldig Gerard,

Ik hoop ooit zoiets te kunnen bouwen, maar in nl stijl :lol: In zoon ruimte!

Ik ben trouwens nog steeds nieuwschierig naar iets

klik hier maar, hebben we nog tegoed van je!
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Wijbe,

Je hebt helemaal gelijk!! Ik schaam me diep.......Misschien maar goed ook want op het gebied van de software (Railware) heb ik hier het een en ander veranderd. Maar wil je alles weten hoe mijn schaduwstations werken en gebouwd zijn?
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Mog op maandag 29 november 2010, 22:46:34
Wijbe,

Je hebt helemaal gelijk!! Ik schaam me diep.......Misschien maar goed ook want op het gebied van de software (Railware) heb ik hier het een en ander veranderd. Maar wil je alles weten hoe mijn schaduwstations werken en gebouwd zijn?

Haha, elk mens vergeet wel eens wat!
Maar ik ben zeer benieuwd naar de hoeveelheid schaduwstations je hebt, en wat je er in kwijt kunt. En hoe dit mooi aansluit op de 'baan'
Re:Alpenbaan Gerard
PeterBrz
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Waaw! Indrukwekkend! :o
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Dit is wel zo ontzettend mooi :D !!! Ik kan hier wel naar blijven kijken.

M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Alpenbaan Gerard
andre46
gast

Re:Alpenbaan Gerard
pffffffffffff
wat moet je hier nou van zeggen??????????
ja
ogen die verder kijkken
die heeft gouden handjes
super mooi



groetjes andré
Re:Alpenbaan Gerard
Hansje
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Woow, Gerard !! dit ziet er zeer indrukwekkend uit zeg  8)

Je bent behoorlijk de hoogte in gegaan...bijna tot het plafond  :lol:

Compliment voor het bouw-werk !!

Groeten en succes verder.

Hans ;)
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Beste mensen,

Het is weer eens tijd voor een update. Na wat uurtjes werk is het dorpje bijna af op wat enkele verbeteringen en "finishing touches" na. Zo moet er bijv.nog een reling langs de "betonnen"trap komen, is de tunnelingang van het FCS nog niet af en bevalt mij de stenen boogmuur achter het huisje voor het kerkje mij niet. Ook moet er hier en daar nog geweathered worden.Het viel mij toch tegen, zeker in tijd, om er iets van te maken. In ieder geval weer wat verder. Zie wat plaatjes hieronder.



























Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Wooow, Gerard,

dat ziet er allemaal fantastisch uit!

Groetjes, John
Re:Alpenbaan Gerard
"Het viel mij toch tegen,".     Ja, inderdaad ?????

Er valt hier helemaal NIETS tegen. Het is schitterend.

Gr. Peter
Re:Alpenbaan Gerard
Alpen Bassie
gast

Re:Alpenbaan Gerard
zo zo dat ziet er weer sweer vol uit geweldig

uuuu john was jij nog met koploper bezig in de nacht was de stroom toch altijd goedkoper :mrgreen:
groetjes bas
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Mooi hoor :D
succes met het afwerken!
Martijn
Re:Alpenbaan Gerard
EKdesign
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Man wat ziet dat er mooi uit, om je vingers af te likken.
Wat een oog voor detail en wat een werk zit er in, super mooi gedaan.
Ben nu alweer benieuwd naar de volgende foto`s, zou zeggen laat er nog maar een paar komen. :mrgreen:
Ga zo door......

Mvg,
Erik