De bergbouw vereist eerst tunnelwerkzaamheden. Wat expirimenteren met schuimplaat. Voor een tunnelportaal makkelijk om toe te passen als het alleen om het front gaat. Muurtjes en hoeken zijn toch lastiger.
Het zuidportaal van Leggistein is gereviseerd. Er zit een nieuw portaal voor van beton. Dat maakt het wel weer interessant. De boog gemaakt van karton en deze met klei bekleed. Na het drogen vijlen en schuren maar het oogt nog niet strak genoeg.

Met plamuur geprobeerd om meer een betonlook te creëren en ook de boog nog wat strakker maken. Dat valt nog niet mee. Op deze foto nog nat. Na het drogen nog wat geschuurd en dat gaf een beter resultaat. Met plamuur krijg je toch een scherpere rand.

De bovenleidingmasten hebben soms een lamp er bovenop. Van een LED-stripje een lampekap gevouwen. Een plus-draad er aan en de strip aan het ijzerdraad gesoldeerd die ook als min-draad dienst doet.

Het past allemaal net onder het schuine zolderdak. De ruimte tussen de rails opgevuld met schuimplaat dan heb ik straks minder ballast nodig. De ondergrond zwart geschilderd.

De brug bouwen was een heel gevecht. Uiteindelijk is de hele constructie van karton. De stenen bogen zijn van klei. De klei na het drogen flink geschuurd zodat de stenen bogen veel vlakker zijn. De hele boel met latex geschilderd om alle kieren te dichten. Het finale schilderwerk moet nog. En nu zie ik op de foto dat de masten weer scheef staan, dus nog even corrigeren.

En dan de vormgeving van het landschap. Ik ga weer ouderwets papier maché gebruiken. Die keuze wordt ingegeven door de beperkte ruimt die er is tussen de sporen. Met het kippengaas kun je eenvoudig een hele holle berg maken. Het gaas is van zichzelf sterk dus je hoeft geen houten spanten aan te brengen. De kunst is het juiste model er in krijgen. Met wat schildertape er op een beetje testen of er voldoende ruimte is voor de treinen. De rotsen hellen flink over.

Een plateau op het gaas om daar straks in het berglandschap een boerderijtje te kunnen plaatsen.