Nu is de vraag hoe ik aan mooie Zwitserse bovenleiding kom. Net zoals bij het Duitse deel zou ik dat graag zelf bouwen. De Sommerfeldt of Microscale overspanningen zijn wel heel mooi maar ook best prijzig. Zelfbouw met bijvoorbeeld messing profielen heb ik al eens geprobeerd. Het wordt al heel snel een lompe constructie en ook messing is best prijzig. Vooral het plezier in een constructie zelf bedenken en bouwen is voor mij leidend. Het wordt geen exact schaalmodel maar het moet wel geloofwaardig zijn. En ook geen 3D-printer werk. Die heb ik niet en ik vind de old school handenarbeid nog veel te leuk. (Of het is gewoon afgunst.)
De overspanning maken is het lastigste. Het moet dun en sterk zijn. Het worden vier "ijzerdraad balken". Het ijzerdraad op de rol recht gemaakt door steeds stukken met de boormachine recht te draaien en te trekken. Een sjabloon getekend zodat ik de onderste draad in model kan buigen. De draad even schuren zodat het beter te solderen is.
De houder voor de rijdraad is in werkelijkheid wat complexer met een vierpoot. Dat werd mij te ingewikkeld en te lomp in model. In een simpelere variant lijkt het er ook nog wel op. De isolator draai ik van dun ijzerdraad of van binddraad als ze groter moeten zijn. De uitsteeksels gebruik ik om de rijdraden vast te kunnen zetten. Die knip ik later af.
De vier "balken" moeten gefixeerd worden. In twee blokjes hout gaatjes geboord waar ik de draden doorheen steek. Zo heb ik de juiste afstand. Met koperdraad maak ik de verbindingsstukken die ik vervolgens vast soldeer. De hele boel vertinnen zodat er stevigheid ontstaat. Omdat de verbindingen zo kort op elkaar zitten bleek dit de enige manier te zijn. Allerlei pogingen met ijzerdraadstukjes of messing vierkante profielen er tussen mislukten. Je soldeert het ene vast en het andere gaat door de hitte weer los.
Met dunne strookjes schilderstape maak ik vervolgens alle verbindingen voor de overspanning.
De mast bestaat uit twee roerstokjes met een rietje er tussen. Het rietje is ongeveer 3mm breed en de stokjes zijn bijna 5mm breed. De hele boel vast zetten met houtlijm. Houtlijm heeft een beetje vuleigenschappen en daarmee kun je ronding van het rietje een beetje dicht "kitten". Zo ontstaat een H-balk als mast waar de draden onzichtbaar doorheen kunnen.
Op de treintafel boor ik een gat in de bodem waar de hele mast in vast wordt gezet. Het gat is 5 mm diep, dus niet helemaal door de plaat heen geboord. Vooraf had ik de juiste lengte al bepaald zodat het geheel op de juiste hoogte komt. Als referentie gebruik ik een Märklin mast, maar het komt er op neer dat de rijdraad op 8cm hoogte moet hangen. Als alles 'in place' is zet ik ze vast met houtlijm.
Op vrijwel alle masten zitten lampen. Die maak ik van een ledstrip die ik in het model van de lamp vouw. Met lijm en tape de boel vast zetten. En de buitenkant zwart schilderen tegen licht lekkage. De mast is van ijzerdraad, die soldeer ik vast. Seinen en lampen sluit ik aan op 12 volt. Al het ijzerdraad van de constructie fungeert als de min-draad. De dunne plus-draden sluit ik aan op een decoder of direct op de voeding als het niet hoeft te schakelen.
Bij de perrons staat de mast op het perrondak. Die mast heeft een andere vorm. Ik had nog wat messing hoekprofielen over waarmee ik die mastconstructie kan maken. De masten zet ik niet vast aan het perrondak maar komen er los op te staan zodat ik het station kan wegklappen. De mast blijft hangen omdat die op andere punten ook vast zit.
Een aantal masten is hoger want die doen ook dienst als elektriciteitsmast. Die hebben dus nog meer steunen en isolatoren.
De hele boel schilderen met latex verf. Dat camoufleert alle fouten en fixeert de schildertape. Nu nog met de airbrush en een klein kwastje het betere schilderwerk om het af te maken.