Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Loreley - Gotthard - Ticino

Gestart door Jongslog maandag 06 juni 2022, 21:21:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Het eerste bouwwerk mislukt
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Het eerste bouwwerk mislukt
Dank Albert, ik heb de plaatjes al op mijn Ecos aan kunnen passen.
Re: Het eerste bouwwerk mislukt
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Het eerste bouwwerk mislukt
Hi Henk
Die schuimplaat buig ik met de warme-lucht blazer van mijn soldeerstation; werkt goed hoor. Wel opletten dat je je vingers niet verbrandt...
(PS : 1ste comment sinds de update, hoop dat ie goed zit 😈)
Re: Het eerste bouwwerk mislukt
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Het eerste bouwwerk mislukt
Hoi Henk,

In plaats van de graveerroller kun je beter met een cuttermesje en een liniaal inkepingen snijden om je platen te buigen.
Tot ongeveer 1/2-3/4 de diepte van het materiaal.
Succes en voorzichtig en met beleid snijden  :P

Grtz Tony
Re: Het eerste bouwwerk mislukt
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Het eerste bouwwerk mislukt
Nou Henk, dat zijn geen halve maatregelen. Ik heb even de tijd genomen je topic door te nemen en volgens mij ga je als een speer.
Met de ervaring in het achterhoofd van je vorige baan, zal het ongetwijfeld sneller gaan.
Vooral dat gedraai over elkaar heen herken ik als geen ander. Dat is knap werk. ;)
Wel een hoofdpijn dossier om alles goed bereikbaar te houden. :D
Knap hoor. :thumbup:
Het eerste landschap
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Het eerste landschap
De bergbouw vereist eerst tunnelwerkzaamheden. Wat expirimenteren met schuimplaat. Voor een tunnelportaal makkelijk om toe te passen als het alleen om het front gaat. Muurtjes en hoeken zijn toch lastiger.

Het zuidportaal van Leggistein is gereviseerd. Er zit een nieuw portaal voor van beton. Dat maakt het wel weer interessant. De boog gemaakt van karton en deze met klei bekleed. Na het drogen vijlen en schuren maar het oogt nog niet strak genoeg.



Met plamuur geprobeerd om meer een betonlook te creëren en ook de boog nog wat strakker maken. Dat valt nog niet mee. Op deze foto nog nat. Na het drogen nog wat geschuurd en dat gaf een beter resultaat. Met plamuur krijg je toch een scherpere rand.



De bovenleidingmasten hebben soms een lamp er bovenop. Van een LED-stripje een lampekap gevouwen. Een plus-draad er aan en de strip aan het ijzerdraad gesoldeerd die ook als min-draad dienst doet.



Het past allemaal net onder het schuine zolderdak. De ruimte tussen de rails opgevuld met schuimplaat dan heb ik straks minder ballast nodig. De ondergrond zwart geschilderd.



De brug bouwen was een heel gevecht. Uiteindelijk is de hele constructie van karton. De stenen bogen zijn van klei. De klei na het drogen flink geschuurd zodat de stenen bogen veel vlakker zijn. De hele boel met latex geschilderd om alle kieren te dichten. Het finale schilderwerk moet nog. En nu zie ik op de foto dat de masten weer scheef staan, dus nog even corrigeren.



En dan de vormgeving van het landschap. Ik ga weer ouderwets papier maché gebruiken. Die keuze wordt ingegeven door de beperkte ruimt die er is tussen de sporen. Met het kippengaas kun je eenvoudig een hele holle berg maken. Het gaas is van zichzelf sterk dus je hoeft geen houten spanten aan te brengen. De kunst is het juiste model er in krijgen. Met wat schildertape er op een beetje testen of er voldoende ruimte is voor de treinen. De rotsen hellen flink over.



Een plateau op het gaas om daar straks in het berglandschap een boerderijtje te kunnen plaatsen.




Re: Het eerste landschap
Lid sinds: 2020

offline
Re: Het eerste landschap
Mooi hè? Dat veelzijdige gepruts! Als je daar een middagje mee bezig bent kom je in je happy place... best hobby in the world!
Berg en bomen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Berg en bomen
Boven de klimspiraal van Leggistein, rechts in de hoek de uitdaging maar eens aan gegaan. De uitdaging zat voor mij in het schuine zolderdak. Hoe krijg je dat een beetje fatsoenlijk gecombineerd met scenery? Het landschap is aan de noordkant van de alpen op zo'n 1000 meter hoogte. Dus flink wat groen. Langs de rand donkergroen ijslands mos en daar voor een flinke lading dennenbomen. Achterin de kleintjes en op de voorgrond de grootste. Die rand komt wel goed zo denk ik. Nog wel de gipsklodders en verfresten verwijderen...

Het stukje gras in het midden vind ik te donker. Daar ben ik niet mee verder gegaan. De rotsen kreeg ik ook nog niet op de juiste kleur. En daarbij twijfel ik ook nog over de vorm. Het witte stuk is nog niet geschilderd. Dat zijn nu losse rotsblokken geworden naar idee van Wico.

Re: Berg en bomen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Berg en bomen
Kijk zo komt de scenery tot leven en helemaal in je eigen stijl :thumbup:. Lekker veel bomen doet het altijd goed net zo als meerdere kleuren bruin/groen. En dat deze bescheiden scenery amateur ook een inspirerende bijdrage heeft mogen leveren, is natuurlijk dubbel zo leuk :P.

Groeten,
Wico
Re: Berg en bomen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Berg en bomen
Lekker bezig Henk. Dat gaat weer met reuzesprongen vooruit.
Re: Berg en bomen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Berg en bomen
Mooie berg! Lijkt heel mooi met die bomen zo!
Berg en bomen 2
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Berg en bomen 2
Weer verder met het berglandschap. De rotspunt heb ik in elkaar gedrukt, die vond ik niet passen. Opnieuw aangesmeerd dus geduld oefenen met drogen. Met diverse kleuren geprobeerd om het relief in de rotsen beter uit te laten komen. De groentint geeft het ook wel een natuurlijke aanblik. Er moeten nog meer bomen bij. We zijn er nog niet.

Re: Berg en bomen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Berg en bomen
Henk,

Haha zo herkenbaar, ook bij mij is al een aantal keer een rotspunt in tweede instantie verdwenen of veranderd omdat het plaatje voor je gevoel niet klopt.

Zo blijven we lekker bezig en het wordt alleen maar mooier :thumbup:.

Groeten,
Wico 
Re: Berg en bomen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Berg en bomen
Hoi Henk,

Je bent er volgens jou nog niet, maar het gaat wel helemaal de goed kant op  :thumbup:

Grtz Tony
Berg en bomen en gras
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Berg en bomen en gras
Weer verder met de berg. Nu met alpenweiden. Dit is ongeveer een vierkante meter, zo'n 5% van de hele tafel dus we hebben nog even te gaan :).

Re: Berg en bomen en gras
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

online
Re: Berg en bomen en gras
Ziet er goed uit!

Veel succes verder.

Re: Berg en bomen en gras
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Berg en bomen en gras
Henk,

Zeer geslaagd geheel geworden zo :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Berg en bomen en gras
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Berg en bomen en gras
Knap werk Henk, om de berg zo tegen de schuine wand te maken  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Concept art
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Concept art
De berg heeft wat schade opgelopen omdat de trein in de tunnel toch de bovenkant en zijkant raakte. Tijdens het bouwen was de boel toch iets verzakt blijkbaar. Dat was alleen met geweld te herstellen dus moet ik een stukje opnieuw gipsen.

En ook weer verder geknutseld. Zoals altijd wil ik teveel op een klein stukje. Met karton probeer ik de ruwe contouren te ontwerpen. Het idee is de drie bruggen bij Wassen te realiseren. Van de middelste brug ga je dan rechts door de Strahllochtunnel, over de Strahllochbrug, en dan de Leggistein keertunnel in. Natuurlijk is dit in het echt veel  uitgestrekter maar ik vind de puzzel om het dan in gecomprimeerde vorm passend te krijgen in model altijd erg leuk. De impressie van de werkelijkheid met de nodige illusie en dromerij.

Helemaal linksonder zit een keerlus. Daar heb ik de Pfaffensprung keertunnel van gemaakt. Daar was zeker te weinig ruimte voor maar ik vond het wel leuk dat je daar het spoor nog wel een stukje kunt zien. En de rotswand met de Kohlplatzbachgalerie valt mij nog redelijk mee zo. Daar moet wel wat van te maken zijn.

Om de problemen met de doorgang van lange treinstellen te voorkomen maar eens een mal gemaakt. Een simpel wagonnetje met een flinke rode opbouw laat ik door de tunnel rijden. Die mag niets raken, dan gaat het ook goed met al het andere materieel. Naast de rails minstens 1,5 cm vrije ruimte aan beide kanten en de hoogte moet meer dan 8 cm zijn.

Schuine zolderwand puzzel
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Schuine zolderwand puzzel
Het spoor langs het zolderdak ligt er wel erg dicht tegenaan. Er is amper ruimte voor scenery er achter. Het gevolg van allerlei keuzes en compromissen.

Het spoor laten zakken gaat niet met het huidge baanontwerp. Het spoor verder naar voren brengen zou een optie zijn maar dan ligt het erg dicht op het spoor er voor en dan heb ik daar een scenery-probleem maar dat is misschien beter op te lossen.

Maar eens proberen wat er van te maken valt. Ik heb de indruk dat het mooier is om ruimte te houden boven de zijmuur langs het spoor. Op en achter de muur kun je dan struiken en groen aanbrengen. Maar die tunnelportalen zo afgeschuind blijft toch wel een raar gezicht denk ik.

Iemand suggesties?

IMG_E0019.jpg

IMG_E0018.jpg
Re: Schuine zolderwand puzzel
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Schuine zolderwand puzzel
aangezien het achterste spoor en de tunnelportalen "achterin" liggen, denk ik dat het meevalt met het zicht op die schuine tunnelportalen
Re: Schuine zolderwand puzzel
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Schuine zolderwand puzzel
Dag Henk.

Tja, dit had je bij het ontwerp toch eigenlijk al moeten zien aankomen,
maar achteraf kijk je de koe in de kont ... :roll:
Er zal een compromis moeten komen wat je zelf het minst stoort!
Ik zou in deze een egale achtergrond nemen tot waar de scenery tegenaan komt.
Een foto lijkt mij minder mooi aansluiten, maar dat is mijn bescheiden mening natuurlijk  :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Schuine zolderwand puzzel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Schuine zolderwand puzzel
Bij de tunnelingangen van foto 1 ziet het er inderdaad wat vreemd uit (en dan vooral de rechtse) omdat daar echt een schuin stuk van de getrapte ingangs- constructie mist.

Bij de ingang op de 2e foto valt het schuine dak veel minder op vind ik. Gewoon allemaal zo maken; of doet dat het grote voorbeeld te veel geweld aan?
Re: Schuine zolderwand puzzel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Schuine zolderwand puzzel
Henk,

Op de foto gaat het om twee relatief korte tunnels. Vaak zie je dat deze zonder portalen direct uit de rots zijn gehakt. Ik zou er dus voor kiezen om hier de portalen (en zijmuren) helemaal weg te laten.

Groeten,
Wico
Re: Schuine zolderwand puzzel
Moet je die tunnelportalen wel willen? Het lijkt mij makkelijker en fraaier om het viaduct een soort begrenzing te laten zijn. Misschien kun je nog wat boomtoppen achter het viaduct omhoog laten piepen om wat diepte effect te verkrijgen.
Meer zou ik er niet aan doen.

Groet,

Peter
Re: Schuine zolderwand puzzel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Schuine zolderwand puzzel
De meest elegante oplossing zou zijn er een soort dakkapel in te bouwen. Maar dat is wel de meest bewerkelijke en dure oplossing. Denk dat je dat niet wil gaan doen.

Heb trouwens het idee dat de rechter ingang veel hoger is als de linker. Dat verschil kan niet alleen door perspectief worden veroorzaakt. Maak beide portalen even hoog dan valt het al een stuk minder op.
Re: Schuine zolderwand puzzel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Schuine zolderwand puzzel
In plaats van een tunnel zou je misschien een lawinegallerij boven het spoor kunnen maken. Het schuine dak is dan onderdeel van de berg boven het spoor. Omdat daarvoor geen tunnelportalen nodig zijn, verwacht ik dat het beter oogt.
Re: Schuine zolderwand puzzel
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Schuine zolderwand puzzel
Wat is zo'n forum toch handig. Altijd leuk als mensen meedenken! En ja dit probleem met die schuine zolderwand had ik moeten zien aankomen bij het ontwerp. Ik heb toen vooral gelet op de bovenleidingmasten en niet op eventuele scenerymogelijkheden naast de baan. DHet spoor een beetje verplaatsen lost eigenlijk niet veel op want het zolderdak blijft schuin en niet bruikbaar. Dus dat blijft een witte achtergrond. Een lucht er op schilderen zou wel kunnen.

Eén tunnelingang is inderdaad iets hoger. Het gaat om 4 mm, op de foto lijkt het een enorm verschil terwijl dat in werkelijkheid nog wel meevalt. Ik ga dit nog wel aanpassen. Ook het muurtje er naast mag iets lager.

Omdat ik het Gotthardtraject bouw wil ik toch in de buurt blijven van het grote voorbeeld met bruggen en tunnels. Ik wacht nog even met ingrijpende wijzigingen, als het mij blijft storen moet het anders worden. Eerst maar eens kijken of er met bomen en struiken iets valt te camoufleren.
Re: Schuine zolderwand puzzel
Misschien een spiegel op de schuine wand?
Re: Schuine zolderwand puzzel
Lid sinds: 2016

offline
Re: Schuine zolderwand puzzel
Citaat van: Rudibeer op zaterdag 07 januari 2023, 19:22:23aangezien het achterste spoor en de tunnelportalen "achterin" liggen, denk ik dat het meevalt met het zicht op die schuine tunnelportalen
Citaat van: Jongslog op zaterdag 07 januari 2023, 19:15:40Het spoor langs het zolderdak ligt er wel erg dicht tegenaan. Er is amper ruimte voor scenery er achter. Het gevolg van allerlei keuzes en compromissen.

Het spoor laten zakken gaat niet met het huidge baanontwerp. Het spoor verder naar voren brengen zou een optie zijn maar dan ligt het erg dicht op het spoor er voor en dan heb ik daar een scenery-probleem maar dat is misschien beter op te lossen.

Maar eens proberen wat er van te maken valt. Ik heb de indruk dat het mooier is om ruimte te houden boven de zijmuur langs het spoor. Op en achter de muur kun je dan struiken en groen aanbrengen. Maar die tunnelportalen zo afgeschuind blijft toch wel een raar gezicht denk ik.

Iemand suggesties?

IMG_E0019.jpg

IMG_E0018.jpg

Bij mij had ik  hetzelfde  probleem , ik heb  een mooie foto  achterwand genomen en er rotsen voor gemaakt , je ziet  geen  trein meer  rijden anders kreeg ik geen mooie overgang van baan  naar achterwand . Nu heb ik diepte . Volgens mij krijgt u dat  ook  als je een mooie achterwand monteert met gewoon een open spoorlijn ervoor die je leuk beplant met gras en struikjes . Groeten  Klaas.
Re: Schuine zolderwand puzzel
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Schuine zolderwand puzzel
compromissen sluiten hoort ook bij deze modelbaan en jij moet de keuze maken
Re: Schuine zolderwand puzzel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Schuine zolderwand puzzel
Hoi Henk,

Ik zou in ieder geval het middelste kleine tunneltje helemaal weglaten; dat schept rust en ruimte.
Dan is de trein langer zichtbaar.
Wat je ook met de achtergrond doet.
En voor het spoor kunnen ook wat boomtoppen en wat rotsen de zaak natuurlijker en vooral mooier maken.

Grtz Tony
Re: Schuine zolderwand puzzel
Lid sinds: 2020

offline
Re: Schuine zolderwand puzzel
Hi Henk,
Ik zou me er niet te druk over maken. Plafond blauw schilderen in een zelf te kiezen tint en dan de ruimte aan de horizon zoveel mogelijk vullen met groen, suggereer een bos oid. Dan komt het goed denk ik.
Re: Schuine zolderwand puzzel
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Schuine zolderwand puzzel
Hoi Henk,
Misschien vertekent het beeld op de foto, maar zou het een optie zijn om het spoor daar onder, dat iets verder naar voren ligt, en dat met name de bochten die ik nog net in beeld zie, te integreren in die berg? Dus vanaf je tunnelportaal ook de onderliggende sporen deels in dezelfde berg onderbrengen?

Gr Gertjan
Re: Schuine zolderwand puzzel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Schuine zolderwand puzzel
Hoi Henk, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!

Het is al een maand stil hier, hopelijk is alles oké?!? Ben je er al een beetje uit met je schuine-wand-vraagstuk?
Re: Schuine zolderwand puzzel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Schuine zolderwand puzzel
Ook namens mij een fijne dag en nog vele goede en mooie jaren gewenst, Henk  :)

Grtz Tony
Re: Schuine zolderwand puzzel
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Schuine zolderwand puzzel
Dag Henk.

Van harte proficiat met jouw verjaardag!
Een fijne dag toegewenst met al jouw dierbaren  :thumbup:

Groeten en felicitaties,

Erik.
Re: Schuine zolderwand puzzel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Schuine zolderwand puzzel
Taart in schuine stukken gesneden is ook heerlijk. Hartelijk gefeliciteerd met je zoveelste geboortedag. Maak er maar wat leuks van.
Re: Schuine zolderwand puzzel
gelukkige verjaardag, Henk 

mvg,
Michel
(die even oud is)
Re: Schuine zolderwand puzzel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Schuine zolderwand puzzel
Henk,

Van harte gefeliciteerd, inderdaad al een tijdje stil hier ...

Groeten,
Wico
Re: Schuine zolderwand puzzel
Gefeliciteerd Henk!
Kill your darlings
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Kill your darlings
Zo dat is weer even geleden. Dank nog voor de felicitaties! Er was even minder tijd voor de hobby wegens andere bezigheden zoals een dochter die het huis uit gaat en in een klushuis gaat wonen. Vaders was dus even ergens anders nodig.

Maar nu zo langzamerhand weer verder met de treintafel. Het 'schuine-wand-probleem' bleef dwars zitten. Uiteindelijk besloten om het dan toch rigoreus aan te pakken. Altijd lastig om iets wat je net hebt gebouwd weer af te breken. Kill your darlings. Er komt iets voor terug wat beter is, hoop ik dan. Het spoor moet verder van de wand af. Het spoor wat er voor ligt komt ongeveer vijf centimeter naar voren en het achterste spoor komt 15 cm naar voren. Daarmee wordt het allemaal wat krapper maar het levert aan de achterzijde wel wat ruimte op. Hopelijk genoeg voor wat bergen, bomen en tunnels.

Eerst afbreken...





Re: Kill your darlings
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Kill your darlings
 :)  Misschien toch wel goed geweest om even met andere dingen bezig te zijn geweest.
Blijkbaar heb je er weer met een frisse blik naar gekeken en hop, dat deel op de schop en weg ermee.:thumbup:
En dan gewoon weer lekker opnieuw, het wordt vast wel wat. O:-D
Re: Kill your darlings
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Kill your darlings
Wat een monster project is dit Henk.
Die problemen ken ik wel en het vergt een enorm doorzettingsvermogen.
Maar als je het opgelost kun je weer ontspannen slapen. :-)
Dat is het mooie van onze hobby.
Re: Kill your darlings
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Kill your darlings
Zo, dat zijn geen halve maatregelen Henk! Maar ja, beter dan jezelf er aan blijven ergeren én het houdt je van de straat ;) .
Re: Kill your darlings
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Kill your darlings
Ik schrok even van de foto's Henk, maar ik denk dat het een goede beslissing is want iets wat niet naar je zin is gaat je op termijn tegen staan.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Kill your darlings
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Kill your darlings
Henk,

Kijk dat zijn geen halve maatregelen! Maar als het je nu al stoort bij de opbouw, ga je je daar later alleen maar meer aan ergeren. Dus goede keuze en straks met frisse energie en nieuwe inzichten weer aan de slag.

Groeten,
Wico
Re: Kill your darlings
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kill your darlings
Begrijp ik nou goed dat je dit stuk (zie rechterkant kaartje) opnieuw ontwerpt?
Re: Kill your darlings
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Kill your darlings
@Jan22: Ja dat klopt. Ik had dit deel al iets aangepast. De middelste brug minder schuin en in deze afbeelding rechts de sporen iets verder uit elkaar om ruimte te creëren tussen de verschillende niveaus voor de bergwand. Nu de is bedoeling dat het achterste spoor meer naar voren komt. Waar het spoor uit de klimspiraal komt iets verder doordraaien en weer recht naar de andere zijde.
Dit deel moet de omgeving van Wassen voorstellen met het kerkje en het spoor wat er omheen slingert om op hoogte te komen voor de Gotthard. Daarbij een poging om zoveel mogelijk de tunnels en bruggen na te maken zoals de werkelijkheid. Dat kan natuurlijk nooit op de beperkte ruimte maar als het die indruk kan wekken is het voor mij geslaagd.
Re: Kill your darlings
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Kill your darlings
Toch maar sparen voor een dakkapel?
Re: Kill your darlings
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Kill your darlings
 @citaat :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen: