@Lobomotion69: In de BIOS geen mogelijkheid gevonden om aan en uit van de PC op een andere manier te regelen. Maar mijn aan en uit-staafje werkt prima.
Ook maar eens aan de slag met Koploper. Ooit ga ik wel over naar een nieuwe applicatie maar ik weet hoe Koploper werkt en het bevalt eigenlijk wel. Ik zit nog wel steeds op een beginnersniveau.
Het baanplan getekend. Ik wil de hele baan met de keerlussen in beeld hebben zodat ik zelf ook snap wat er gebeurt op de baan. Dus de tekening uit elkaar getrokken en alle lussen naast elkaar getekend. Het ziet er nu niet echt uit als een "Stellpult". Misschien maak ik nog wel eens een tweede tabblad daarvoor.
Niet alle wissels zijn voorzien van een aandrijving. Met name bij overloopwissels vind ik dat niet nodig. Er wordt links gereden in Zwitserland. Soms bewust over rechts rijden om bij een helling de buitenbocht te kunnen nemen. Daarna wordt de trein weer naar de linkerbaan gedwongen. Daarom heb ik soms vaste lijnen ingetekend, dan is ook duidelijk dat je die wissels niet kunt bedienen. dat kan vast slimmer.
Het aantal baanvakken, dus het aantal terugmelders, probeer ik te beperken. Er zijn grenzen aan de hobby, euh aan het budget. 128 (8*16) melders moet maar genoeg zijn. Tien daarvan ga ik gebruik voor sceneryprojecten met signaleringen of drukknoppen.
Ook de knoppen op het scherm toegevoegd om de K84 relais te schakelen. Dat gaat later automatisch met de software maar handmatig ingrijpen is soms makkelijk. Die knoppen zijn vrij klein op het scherm. Nog niet gevonden hoe ik die groter kan maken.
De inrichting van koploper is nog lang niet klaar. Eerst maar weer verder met draadjes aan elkaar bouten...