Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij

Gestart door BlikkenTinus maandag 04 april 2016, 00:12:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Staalfabriek in aanbouw; schroot
Een belangrijke schakel in het hele proces van het staalmaken is het toevoegen van schroot. Het hete ruwijzer wordt in de mengers (torpedowagens) van de hoogoven naar de staalfabriek gebracht en daar in een grote converter overgegoten. Dan gaat het naar de staalovens waar het weer verder verhit wordt. In de Siemens-Martinfabriek wordt aan het ijzer schroot toegevoegd en kalk. Dat laatste dient om allerlei ongerechtigheden te binden. Na het aftappen van de slakken, resteert vloeibaar staal.
Dat staal wordt (of beter: werd vroeger) gegoten in blokvormen, waarvoor ik de in de vorige post getoonde wagentjes aan het maken ben. Die komen snel weer langs. Het zijn er inmiddels zeven, maar ze moet nog wat mishandeld worden voor ze op de foto mogen. Hopelijk wordt het testrijden een succes. Ook al zien het er aardig uit, het moet ook nog wel een beetje rijden.

Maar nu was eerst maar de schroothoop aan de beurt. Het schroot wordt in en bij de staalfabriek opgeslagen, deels in de open lucht. Een beetje roest meer of minder is niet erg.

De betonnen vloer en wanden van de opslag die onder de portaalkraan komt, zijn van triplex met grijze verf. Toen met gips heuveltjes gemaakt en daarin en daarop allerlei opgespaarde rommeltjes geplakt. Wat printafval, stucband in kleine stukjes geknipt en restjes van bouwpakketten. Dat is in een lekker vieze bruine kleur geverfd en toen met poeders bewerkt. Ik ga het even zo aanzien, maar ik denk dat het er zo wel mee door kan.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; op de schroothoop!
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; op de schroothoop!
 @citaat  Alhoewel ik totaal geen idee heb hoe dit allemaal in het echt werkt vind ik dit er goed en overtuigend uitzien.
Re: Staalfabriek in aanbouw; op de schroothoop!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; op de schroothoop!
Prima gelukte schroothoop, Peter  :thumbup:
Je hebt het in de vingers !

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; op de schroothoop!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; op de schroothoop!
Prachtig, geeft een nieuwe dimensie aan 'dat kan de schroothoop op'  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; op de schroothoop!
Dank heren, en zeker ook Ben voor de tip om rechte roest te produceren, anders dan een ouwe Simca of Alfa te kopen...
Ik ken het procedé maar ik heb gekozen voor de verf en de poeders. Het effect vind ik minstens zo goed en net even 'schoner'. Bovendien stopt het wanneer je ophoudt met verven en poederen. Echt metaal kan blijven roesten. Tot er poeder overblijft.
Maar echter dan met echte roest wordt het niet!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; op de schroothoop!
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; op de schroothoop!
Weeral prachtig gedaan Peter, echte kunst(knutsel)-werk!
Re: Staalfabriek in aanbouw;blokvormwagens en een seinhuisje
De zelf CAD/CAM gefabriekte wagentjes met blokvormen zijn af. Ze hebben een laatste veeg vuil gekregen en zo kunnen ze er wel mee door. Met een allegaartje aan koppelingen hebben ze op de hoofdbaan een rondje of wat gemaakt. Helemaal niet hun terrein, maar ik wilde weten of het spul niet gigantisch zou ontsporen, maar dat viel mee. Het ging zelfs helemaal goed.
Ik denk dat ik uitsluitend simpele beugelkoppelingen met Nem-schacht ga gebruiken. Voor de kortkoppelingen zit het allemaal net wat te star. Rijden gaat prima, maar er lijkt net wat meer beweging mogelijk met de meest simpele beugelkoppelingen. Ze hoeven alleen maar heen en weer, achter of voor een Köf of zoiets. Ik vraag mij af of ik daarmee nog ga rangeren met loskoppelen en weer vastmaken. Misschien wel, en dan zouden het voorste en achterste wagentje een andere koppeling kunnen krijgen. Dat is van later zorg.

Verder zat al een tijdje het plan in mijn hoofd om een klein seinhuis, een blokpost, langs het stukje paradespoor te zetten. Al zoekend naar leuke voorbeelden, stuitte ik op een site: http://www.altmarkdampf.de/ met een heel verslag van een stuk spoorlijn met alle gebouwen en andere belangrijke eigenschappen. Wat een pret! Uit twee seinhuisjes ontstond in mijn hoofd een soort samensmelting.

Na een aardig aantal uurtjes had ik wat getekend in Inkscape dat misschien eens uitgesneden zou kunnen worden met de lasersnijder. De afmetingen van het huisje heb ik geschat van de hand van de foto's. En het werd toch wat klein; ik ben natuurlijk heel de tijd bezig geweest met grote fabrieksgebouwen en dan is 'gewone scenery' al snel klein. Dus misschien toch goed?
Maar: het werd een heel klein gevalletje van, Aaaah jammer, Petertje! Net niet...
De binnenmuren zijn 1,5 mm groter uitgevallen dan de buitenmuren, waardoor de hoeken erg kieren. Het is het gewoon net niet. Ik denk dat ik mij verrekend heb met het aanbrengen van de lipjes om de stukken in elkaar te passen. Overigens zijn de deuren ook maar net OK. Het lijkt haast  de maatvoering van Faller uit de early days... 1:100.
Maar, potver, al zeg ik het zelf: dit gaat hem wel worden. Gewoon nog een beetje puzzelen met de tekeningen en dan nog een keer een stukkie karton opofferen. Dan komt het best voor elkaar.

Nou, de plaatjes zeggen meer dan alle praatjes.

Groet,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw; Blokvormen en seinhuisje
't zal een leuk huisje worden, en troost je, bij sommige fabrikanten kieren of passen de hoeken ook niet;


mvg,
Michel
Re: Staalfabriek in aanbouw; Blokvormen en seinhuisje
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Blokvormen en seinhuisje
Misschien wat geks voor je huisje, maar steentje om steentje op de hoek? Wel iets lastiger tekenen en in elkaar zetten, maar het resultaat wordt strakker. En, maar ik weet niet hoe je tekenkunsten en mogelijkheden van de plotter zijn, de randen van het stucwerk iets grover maken? Het is nu wel heel strak.
Re: Staalfabriek in aanbouw; Blokvormen en seinhuisje
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Blokvormen en seinhuisje
Jammer, dat je seinhuis nét niet gelukt is, Peter  :?
Is misschien nog ergens op de achtergrond bruikbaar met begroeiing/klimop op de hoek.

Hopelijk gaat je volgende en wat grotere poging wél lukken, want is een fraai gebouwtje  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; Blokvormen en seinhuisje
Laurent, ik ga het nog eens proberen, het hele huisje iets vergoot en de bakstenen buitenlaag misschien uit één stuk en dan omzetten op de hoeken.
Als ik de baksteentjes los van de 'stuclaag' uitsnijd, kan ik daar een beetje mee smokkelen waardoor het minder strak aan doet. Denk ik.
Het is work in progress!
En Tony, het is niet zo erg dit product te laten verdwijnen in de kliko. Ja, het is leuk, maar als het format helemaal klaar is, kan ik het zo vaak uitsnijden als ik wil. Misschien is er bredere interesse? Ga ik ze in serie maken....  :P

Groet,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis 2.0
Als gezegd, het seinhuis moest opnieuw. Ongeveer 10% groter dan de vorige versie en met zo goed mogelijk sluitende wanden.
Nog steeds is er een klein naadje zichtbaar. Op de foto's genadeloos, maar in het echie op een afstand, is het best te doen. Misschien een regenpijp of iets anders erlangs leiden en het euvel is verholpen.
De stuclaag bestaat uit wit en wat grijs pigmentpoeder met water. Het kan mooi een beetje klonteren waardoor het wat oneffenheden geeft op het oppervlak. Ook droogt het fraai mat op. Met een stukje keukenpapier heb ik het wat uitgeveegd, ook over de bakstenen waardoor alles er wat verweerd uitziet.
Het dak is van plastic plaatjes van Auhagen. Na het luie computerwerk het laten razen van de lasersnijder was het weer ouderwets snijden en vijlen geblazen. Het is nog niet af, maar de voltooiing nadert.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verbeterde versie
Ja detailfoto's zijn meedogenloos. Maar het ziet er heel goed uit zo!
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verbeterde versie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verbeterde versie
Dag Peter.

Het seinhuis 2.0 ziet er al veel beter uit :thumbup:
De stuclaag ziet er zeer geloofwaardig uit!
Echter, is de overdekte trap definitief zo?
Een open trap of enkel een bordes lijkt mij juist veel mooier staan
en valt dan ook niet voor het raamkozijn.

Groeten,

Erik.
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verbeterde versie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verbeterde versie
Nou nog een magneet aan je schrotkraan.
En bedenk ook dat je schrot per auto wordt aangevoerd (gekiept) en weer in een schrotbak wordt afgevoerd.

Mvg. Marcel
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verbeterde versie
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verbeterde versie
Hoi Peter,

Maatje groter is goed gelukt  :thumbup:
Dakgootje met 2 regenpijpen en je hoeken zijn helemaal gecamoufleerd ( als je je er aan stoort )
Bijna net als Erik, denk ik dat een bordes met eventueel afdakje mooier zal zijn dan de trap.
En prettiger werken voor de seinwachter  ;)
Misschien kun je de trap nog ergens anders voor gebruiken, want het is wél een fraai ding.

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verbeterde versie
Het idee van de overdekte trapopgang heb ik uit de realiteit gejat. Precies zo (ja, ook half voor het raam) staat het ergens langs de baan in de Altmark. Zie boven bij de link.
Ik vond het juist heerlijk praktisch. Geen gladde treden bij regen en sneeuw. Tevens een tochtportaal bij koude wind.
Ik denk dat Heinrich of Jürgen heel trots en blij zijn geweest op de verbetering van hun werkomstandigheden. En ja, dat het een esthetische verminking is, heeft juist zijn charme. Dus, het blijft zo, heren. Mijn baan wordt min of meer een toonbeeld van vergankelijkheid. De hele staalfabriek is niet de meest moderne meer en het is de vraag of de fabriek de jaren '70 overleeft. En het is nu ergens tussen 1955 en 1965. Straks wordt ook het Stellwerk nog gesloopt...

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verbeterde versie
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verbeterde versie
Helemaal duidelijk, Peter !

Weloverwogen keuze   :thumbup:
We denken maar wat mee  O:-D

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis 2.0
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 14 maart 2021, 19:39:04
Nog steeds is er een klein naadje zichtbaar. Op de foto's genadeloos, maar in het echie op een afstand, is het best te doen. Misschien een regenpijp of iets anders erlangs leiden en het euvel is verholpen.
Een stukkie klimop zal ook wel helpen de naad te verduisteren.
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verbeterde versie
Zeker, wat plantengroei, regenpijp, elektra kabel... Het gaat allemaal helpen. En ik kan je zeggen dat je het met het blote oog nu al nauwelijks ziet, maar ik knutsel nog wat door.
En bij een volgend project ga ik proberen de buitenkant net ietsje groter te maken. Bij het eerste huisje had ik mij vergist, bij de tweede versie heb ik wel goed gemeten maar blijft het gewoon lastig de binnenmuren zo strak op elkaar te zetten dat de 'bedrukte' buitenlaag helemaal precies pas met. Er brandt toch iets materiaal weg.en zo heb je afwijkingen van een halve millimeter...

Komt goed!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verbeterde versie
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verbeterde versie
Gewoon een lekkere klimop zo zo vanuit de hoek naar de andere hoek boven laten doorwoekeren, precies de raamomlijsting vrij houdend.
Beetje zoiets:
https://www.hollandscale.nl/bouwtips/18-klimop
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verbeterde versie
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verbeterde versie
Een beetje plantengroei ( mos, klimop) kan het een verweerd uitzicht geven, niet?
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verbeterde versie
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verbeterde versie
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verbeterde versie
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - nog een paar details
Ondanks de luide roep om klimop, heb ik het groen nog even gelaten voor wat het is. Er moest nog wat geprutst aan een paar details. De verfoeide trapopgang is verder verfraaid met dakbedekking, een deur en een achterkantje. Ook heb ik een schoorsteentje gefabriekt en nog wat kleine details toegevoegd.

Nu nog dakgootjes en regenpijpen. Dat is werk voor de 3D-printer.

Ik heb ook nog een plaatje gevonden van een van de seinhuisjes die een inspiratiebron vormden; voor de moderators: het komt van de site www.altmarkdampf.de waar ik toevallig op stuitte.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verder verbeterd
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verder verbeterd
Peter,

toch is het best wel mooi hoor!

Henk
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verder verbeterd
Ah, daar word ik wel weer vrolijk van, Henk. Ook al was ik stiekem best content met wat het nu is. Een beetje door de tand des tijds aangepakt gebouwtje dat nog dapper dienst doet.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verder verbeterd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verder verbeterd
Met de voorbeeldfoto erbij en het resultaat tot nu toe, is het alsnog een heel speciaal juweeltje aan het worden, Peter  :thumbup:
Ik word er ook vrolijk van  ;)

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verder verbeterd
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verder verbeterd
Hallo Peter,

Het is wel een heel fraai seinhuis geworden! :thumbup:

Ondanks de verzoeken om een open trap vind ik juiste deze verweerde groene houten dichte trapopgang er heel erg mooi bij passen. Dat geeft net weer een andere sfeer!

Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verder verbeterd
Alles over staal in de aanstaande Railhobby 435. Een schermprint van een stukje van het artikel.


RH

Gr, Ben.

Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verder verbeterd
Mooie bijdrage, Ben! Dankjewel.
En het lijkt er inderdaad op dat de bouwers uit Dillingen een fraaie update van hun werk hebben gemaakt.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - nog een paar details
Hoi Peter,

Leuk projectje zo dat seinhuis  :thumbup:

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 21 maart 2021, 18:16:53
Ik heb ook nog een plaatje gevonden van een van de seinhuisjes die een inspiratiebron vormden; voor de moderators: het komt van de site www.altmarkdampf.de waar ik toevallig op stuitte.

Hoe ga jij het model neerzetten? Zoals op de voorbeeldfoto? Dus met de trap naar de zijkant? Dat er dus uitzicht is op het "te bewaken" wisselstraat?

Groet Ronald.
Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verder verbeterd
Dank, Ronald!
Ik experimenteer nog een beetje met de plaatsing. Het is een. Eenvoudige blokpost die twee seinen moet bewaken, of misschien vier.
Het zicht op de baan vanuit het seinhuis lijkt hoe dan ook beperkt. Maar dat was blijkbaar in werkelijkheid ook geen punt.

Groet,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw; Seinhuis - verder verbeterd
Een paar posts geleden, over de schroothoop, merkte Marcel op dat er een elektromagneet aan de portaalkraan moest komen. En gelijk heeft hij!
Ik was al aan het stoeien met een ontwerpje om te gaan printen, maar ik zag dat ik ook een paar stukjes ketting moest hebben. Die magneten hangen niet zoals bij de klassieke Märklin hijskraan gewoon aan een haakje.
Dus, kleine kettinkjes besteld en geprobeerd de ophangoogjes op de magneet printbaar te krijgen. En dat lukte. Toen de kettinkjes op maat krijgen en door de ophangoogjes en een oog van de ketting een klein stukje koperraad te krijgen dat ik ooit eens bij Flying Tiger had meegenomen. Echte bestemming is voor zelf te prutsen sieraden of zo. Maar het voldeed ook hiervoor. Het kostte wel drie geprinte magneten. Het is erg teer, niet goed te zien en nauwelijks te hanteren. Het kan ook anders bedacht ik mij (later) maar het is gelukt en daar gaat het vooral om.
Tot slot primer, verf en poeder en ophangen!

De foto's geven hopelijk verdere uitleg.

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet
Dag Peter.

Da's mooi zelf gemaakt! :thumbup:
Ik weet niet of een dergelijke grote ketting erbij hoort, maar deze is nog best wel grof in H0.
Misschien kun je nog een plakje bladlood of een stalen ring onder de magneet plakken
om deze wat meer massa te geven en de drie kettingen wat strekker staan?

Groeten,

Erik.
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet
@ Erik; de kettingen zijn in het echt behoorlijk stevig, maar wel iets korter dan wat ik nu heb gemaakt. Met de camera er bovenop hangt het inderdaad nog niet zo heel mooi. Ik zal nog kijken of ik dat verander. Het oog waar ze allemaal in samenkomen is minder moeilijk open te maken of te vervangen en de drie kettinkjes kunnen dan wellicht net even strakker gemaakt worden, maar een deel is ook door de lijm net een klein beetje anders gefixeerd dan gehoopt.
Trekken en prutsen eraan  leidt weer tot risico op schade. Maar ik heb ook nog een ongeschonden printresultaat liggen. Wie weet maak ik er nog een. En als die beter wordt, hang ik die op!
Van oefening met een baard krijg je immers een kunst... Of zoiets.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet
Hoi Peter,

Die printers zijn wel een uitkomst voor dit soort dingen die blijkbaar niet te koop zijn in H0 land, het moet wel een goed gevoel geven om dit zelf te kunnen tekenen, printen en uiteindelijk in je scenery toe te passen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet
Mocht je het magneet nog een keer moeten printen, draai dan de aansluiting 90 graden.
Ketting vormt een hoek van ca 60 gr.
Schalmgrootte klopt wel.
Een magneet om 1 ton schroot op te tillen weegt zelf gauw 5 ton.
Plaat en blokmateriaal kan je met zo een magneet wel tot een ton of 8 optillen. Als de kraan dat technisch aankan....
Vroeger (35 jaar geleden) moest ik dagelijks schrot laden, vanuit de wagon (4-6 assen, 2 draaistellen) een schrotbak in. Als de wagon bijna leeg was en een stalen vloer had, gebeurde het wel eens dat je ook de wagon aan één zijde uit het spoor tilde....
Vergeet ook de electro kabel niet.

Mvg.
Marcel
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet
Marcel, dat is heel mooi technisch commentaar!
Volgens Piko is het laadvermogen van de portaalkraan 50 ton. Tenminste, ze deden er een bordje bij waar dat op staat...
Als ik je goed begrijp, zou ik de hijsogen van de magneet naar binnen moeten kantelen tot 60 graden.
Moet kunnen. Dat is inderdaad het mooie van het zelf kunnen maken. Wat ik ook maar prutsenderwijs probeer te leren.
Maar ik heb nu per ophanging twee ogen met een pen, die door een oog van de ketting gaat. Zonder de superglue die ik wel moest aanbrengen, zou dat vrij kunnen bewegen tot elke gewenste hoek.

Ik ben blij dat ik de schaalgrootte goed heb. Ik meende ook van wel, maar dit was een beetje uit de losse pols. Het gaat om het idee!
En de elektrokabel moet inderdaad nog. Het blokvormige ding op de magneet is bedoeld als rudimentaire aansluiting. Het is zo klein, je ziet er zowat niks van.
Ik zoek wel nog naar draad met juiste dikte. Hoe dik is de kabel trouwens in het echt? Ik hoor het graag als iemand het weet.

Groet,

Peter




Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet
De ophangogen staan inderdaad verkeerd. Ik heb ze 90 gedraaid. Nu kan de ketting wel in alle hoeken ten opzichte van de magneet komen richting middelpunt.
Ik denk dat het zo beter wordt! Weer een uurtje priegelen!


Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet
Volgens mij was de hijscapaciteit 20 ton.
Mantelblok met 2 schijven. Dubbele kabel. Dus 1 trommel met 1 linkse en 1 rechts gewonden draad.
Deze gaan beide om een schijf en dan aan de katwagen. Aan de katwagen zit de meerijdende cabine gemonteerd.
Aan het mantelblok zit gelijk de hoofdschalm en dan gelijk de 3-sprong.
Electrische kabel is max 0,5 mm op schaal en wordt automatisch opgerold / op spanning gehouden.

Mvg.
Marcel
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet V2.0
Naar aanleiding van de vragen en adviezen, is hier versie 2 van de elektromagneet met elektrokabel.
Op de foto's glanst de kabel een beetje zie ik. Ik het echt valt dat niet op, maar misschien krijgt-ie nog een klein kwastje.
De kettingen zijn nu korter en de ophangogen beter geplaatst waardoor ik vind dat de zaak verbeterd is.

Het vorige model kan de schroothoop op.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet met nieuwe ophanging en elektrokabel
Toppie  :thumbup:

En; net echt !

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet met nieuwe ophanging en elektrokabel
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet met nieuwe ophanging en elektrokabel
Hallo Peter,

Niets meer aan doen......... :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet met nieuwe ophanging en elektrokabel
Hij is mooi Peter.  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet met nieuwe ophanging en elektrokabel
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet met nieuwe ophanging en elektrokabel
Dag Peter.

Deze versie ziet er veel realistischer uit!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet met nieuwe ophanging en elektrokabel
Wat een paar kortere kettinkjes, verdraaide stand van de ophangogen en een stukje koperdraad al niet voor verschil kunnen maken!
Het kan niet in een keer goed en het is leuk met alle feedback en tips het net even beter te maken. Dus: dank daarvoor!
En dan weer op naar iets nieuws...

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet met nieuwe ophanging en elektrokabel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet met nieuwe ophanging en elektrokabel
Errug gaaf! Alleen... Ik vind het wel een ielig haakje voor een systeem van 50 ton mag tillen...
Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet met nieuwe ophanging en elektrokabel
... ik geloof er ook niks van, Laurent. Maar als ik Marcel goed begrijp, geldt het voor beide haken samen. Dan zou er 25 ton aan deze haak kunnen hangen. Maar een schrootmagneet is lang niet zo zwaar, denk ik, zelfs niet met schroot eraan.

De kraan is wat mij betreft een geval van herbestemming geweest. Vermoedelijk heeft hij elders dienst gedaan binnen het hoogovencomplex en is een keer verplaatst en aangepast aan zijn huidige taak. Het opschepperige bordje is blijven hangen. Formeel klopt het. En anders komt er wel een inspecteur die er een streng rapport over gaat schrijven.

Groet,

Peter



Re: Staalfabriek in aanbouw; Schrootmagneet met nieuwe ophanging en elektrokabel
Peter,

Origineel en visueel leuk project om te realiseren. Enne het eerste model mag dan misschien de schroothoop op gegaan zijn, hij hoefde niet ver..... 🙂