Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Re: Marceltal, bergen rond Bergheim

Gestart door lucdiels zaterdag 25 juli 2015, 10:32:03

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Is er mogelijkheid om af en toe te rijden tijdens het bouwen?

Geeft wat afwisseling en houd de rails proper 😊
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Wim en Tony, bedankt voor de positieve commentaren

Barry, ik zal op bepaalde tijdstippen enkele treinstellen en de reinigingstreinen op de baan zetten.
Uiteraard maak ik dan een foto of filmpje.

Luc
Re: Marceltal, CS2 probleem
Lid sinds: 2013

offline
Re: Marceltal, CS2 probleem
Hallo,

ik ben nu al een tijdje bezig met de voorbereidende weren voor de bovenbouw van Marceltal. Sinds twee weken ben ik begonnen met de aanleg van het eerste station en bij het plaatsen van de seinen op volgend probleem gestoten: de lichtjes van de seinen werken niet.
Na wat speurwerk is de conclusie dat de uitgangsspanning van de CS2 slechts 11V is, alhoewel de CS2 zelf 19V aangeeft. Ook met andere voeding zelfde resultaat. De CS2 werkt verder normaal en de terugmelding werken correct.
Ik kan verder niets verzinnen, maar misschien herkent iemand van jullie dit fenomeen.
Door Covid kan ik hem ook niet binnen brengen voor herstelling bij mijn dealer.
Alles overnemen op mijn andere CS2 vraagt een volledige redesign van de terugmeldingen en seinennummering. Verder moeten de S88 opnieuw bekabeld worden naar de andere CS2. Dus ik zit een beetje vast op dit moment

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo Luc,
Hoe heb je de spanning gemeten? Ik denk dat er iets fout gaat.
Informatie over het meten van digitale spanning is te vinden op:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_spanning_meten
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Wim, bedankt voor de info.

ik heb inderdaad rechtstreeks gemeten op de klemmen. Maar bij mijn andere CS2 krijg ik dan 16.5 Volt en bij de "foute CS2" slechts 11 Volt en bij de andere CS2 werken de seinen en bij de "foute CS2" niet, en dit zowel op de spooruitgang als de programmeerspooruitgang.
Maar ik ga de procedure van jouw info proberen volgen.

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo iedereen, op het einde van 2020 wil ik jullie een update geven van de stand van zaken in Marceltal.
Ik ben begonnen met het aanleggen van station Marieburg met 8 hoofdsporen. De voedingen, terugmelders, wissels met servo, seinen aan de westzijde van het station zijn geplaatst en aangesloten. Ik moet nog wat schoonheidsfoutjes wegwerken in de uitlijning van de sporen. Ze liggen maar gedeeltelijk vast.
De locs bewegen haast geruisloos over de rails, een waar genot.
De ondergrond is 1cm Q-board en 4mm kurk.
Nu ben ik begonnen met de uitbreiding naar het westen, waar ik een spoor driehoek heb. Dat worden 9 seinen. (Eén toegang en twee uitgangen per hoek van de driehoek.)
Er is nog een lange weg te gaan vooraleer er weer treinen rondrijden in Marceltal.

Nog een fijn jaareinde gewenst en covid-vrij 2021.

Luc

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

Het was al een tijdje stil, dus bedankt voor de update! Ook voor jou/jullie de allerbeste wensen voor 2021. Hopelijk kunnen we beiden weer de nodige meters maken op onze nieuwe baan :).

Groeten,
Wico
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

De laatste update van 2020 en wat voor één. :thumbup:
Mooie plannen wat je gaat doen bij station Marieburg met zijn 8 hoofdsporen erg leuk om het begin te zien van wat en hoe het er ongeveer uit gaat zien.
Ook de aangelegde bedrading ziet er goed en verzorgd uit zoals we van je gewent zijn. :thumbup:
De uitbreiding naar het westen maakt mij nieuwsgierig want nog een toevoeging aan je grote baan dat is alleen maar mooi en zeer interessant en weer een doel om naar je updates uit te kijken in 2021.

Luc ook voor jouw en familie een goed uiteinde en een goed en gezond 2021 toegewenst.

Groet Michel
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo Marcel,

Wat bouw jij toch een geweldige baan! Een gigantisch project maar wel heel doordacht en de vorderingen volgen in een gestaag tempo. (veel hoger dan ik zou kunnen...)

Ik ben benieuwd wat je ons volgend jaar allemaal voor gaat schotelen! :P

Re: Marceltal, mijn nieuw project
mooie update Luc, en strak afgewerkt;


mvg,
Michel
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo

bedankt iedereen voor de fijne reacties. In 2021 gaan we verder met de bouw. Van zodra ik iets interessants kan melden laat ik het hier zien.

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc de beste wensen en een goede gezondheid toegewenst
Re: Marceltal, twee aanwinsten
Hoi iedereen, ik wil graag twee nieuwkomers in Marceltal voorstellen:

1. De V60 615 van ESU
2. De DR 80 006 van Märklin

beide zijn voorzien van telexkoppelingen en heel wat functies en geluiden.
Aangezien de voorlopige keerlus is afgebroken kan ik ze niet laten rondrijden en dus nu geen filmpje.

Maar dan toch de foto's.

groetjes,

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dat zijn hele fraaie aanwinsten die er zijn binnengereden Luc. :)
En van de telexkoppelingen ga je veel speelplezier hebben ook hier in het rangeerterrein maak ik veel gebruik van de locs met telexkoppelingen wat het rij en speelplezier flink verhoogd.

Veel rijplezier toegewenst met de aanwinsten en het filmpje zien we met ter tijd wel verschijnen.

Groet Michel
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

Dat zijn mooie locjes. Zeker de V60 met het verlichte interieur ziet er fraai uit. Het filmpje houden we dan maar tegoed :P.

Groeten,
Wico
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hi Luc,

Dat zijn mooie aanwinsten die (gaan) hier ook rondrijden weliswaar oudere modellen.
Veel plezier met het rangeren.

groet
Harald
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

mooie treinen zijn dat, filmpje zien we t.z.t. wel verschijnen :). Die V60 staat ook op mijn verlanglijstje.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Die V60, daar kan mijn Mä V60 niet tegenop  :P
Hij ziet er echt fantastisch uit.
De Br89 is ook erg leuk (ik heb hem ook maar in een iets andere uitvoering), daar ga je nog een hoop plezier aan beleven.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Moooooooiiiiiiiii
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
WoW die esu is echt heeel fraai   :P :D
Re: Marceltal, zoek de verschillen
Hallo iedereen

Hierbij een foto van de ESU V60 615 en de Maerklin V60 107.
Zoek de verschillen. :)

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, zoek de verschillen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Marceltal, zoek de verschillen
De Locvoerder.....🤓
Re: Marceltal, zoek de verschillen
One point for Wim  :P
Re: Marceltal, zoek de verschillen
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Marceltal, zoek de verschillen
Kabineverlichting, verlichting aandrijving, bedrijfsnummers, kleur dak, kleur treeplanken, kleur voorste en achterste railing, ontstoorspoel en schroef in het dak in de Marklin

Niet zichtbaar: geluid, aanschafprijs

Ik rij zelf de nieuwe BR260 van Piko
Re: Marceltal, zoek de verschillen
And the winner is ......Bas :thumbup: :-)

Luc
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
Hallo iedereen,

tussen de werkzaamheden aan mijn baan is ook de RAm TEE 501 SBB. Edelweiss in Marceltal aangekomen.
De trein in de CS3 opgenomen en dan in Windigipet gezet met de nodige opmetingen.
Voor deze trein heb ik lang gewacht maar nu eindelijk als insider model aangekomen met vele functies. Ik ben er blij mee.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, zoek de verschillen
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Marceltal, zoek de verschillen
Heel veel plezier met je mooie nieuwe aanwinst, Luc!
Re: Marceltal, zoek de verschillen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marceltal, zoek de verschillen
Hi Luc,

Die TEE's zijn Prachtig, veel plezier ermee.

groet
Harald
Re: Marceltal, zoek de verschillen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, zoek de verschillen
Hoi Luc,

Het is een prachtig model! Veel plezier met deze nieuwste aanwinst (filmpje mag best hoor :D).

Groeten,
Wico
Re: Marceltal, zoek de verschillen
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Marceltal, zoek de verschillen
Schitterend  :P :thumbup:
Ik hoop dat ze ooit met de Nederlandse komen, en dat ik hem dan ook kan betalen 💰 haha
Re: Marceltal, zoek de verschillen
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Marceltal, zoek de verschillen
-LUC,
Jij weet best wel 'wat' jij aangekocht hebt. Wat een prachtige rijtuigen en die kan zeker lange afstanden gaan afleggen. Dus is er veel tijd om 'hem'' te bekijken tijdens die ritten. Dank voor de foto-blikken van de nieuwste aanwinst. Jouw dag kan niet meer 'stuk'! Er komen beslist nog vele weken van plezier aan. Het is één groot feest! Alleen jij moet het natuurlijk doen zonder vrienden in deze periode.
Suk6!
Re: Marceltal, zoek de verschillen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, zoek de verschillen
Luc,

Hij is eindelijk bij je binnen gereden deze fraaie schoonheid. :)
Heel veel rijplezier toegewenst maar dat gaat zeker lukken die van mij heel al vele kilometers en uurtjes gereden en het blijft een plezier om hem langs te zien rijden.

Groet Michel
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
Dank u wel iedereen voor de fijne reacties.
Ik ben nu bezig met de zichtbare gedeeltes maar dat is veel werk vooraleer er weer kan gereden worden. Kan nog maanden duren :-(. Dus voorlopig geen filmpje.

Vandaag komen er 6 seinen van Viessmann binnen zodat ik weer verder kan met de bouw.
Ik hou jullie op de hoogte.

Luc
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
 B) Luc, dat is een hele mooie aanwinst. :thumbup:
Vele hier op het forum hebben de TEE, ook ik, en nou kan jij er ook van genieten, veel plezier met deze iconische trein. :)
En dat de RAm nog niet rijdt is eigenlijk helemaal niet erg, er naar kijken geeft al heel veel voldoening. O:-D
Pak een kopje thee, ga er goed voor zitten en kijk en geniet van de thee en de TEE. :D

Dirk-Jan
Re: Marceltal, Vorderingen ten westen van Marieburg station
Hallo,

vandaag enkele foto's over de voorbereidingen voor het plaatsen van de sporen ten westen van Marieburg, het doorgangsstation van Marceltal.
Alle wissels, terugmeldingen en seinen zijn geplaatst en bekabeld tot de rand van de plaat.
Nu ligt de plaat op 5 voorlopige steunen zodat ik alle kabels kan doortrekken naar de zijkant waar ze verbonden worden met decoders, servo-decoders, voedingen en terugmeldcontacten.
Als dat klaar is mag de plaat op haar plaats en kan ik alle kabels op maat knippen en verbinden.
Tot zover de status in Marceltal.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
Luc,

Er is aardig wat werk gedaan door je zo onder de plaat mooi gedaan zo met de boekbinders. :)
Zal als de plaat op zijn plaats legt er meteen heel anders uitzien dat gedeelte van je baan of te wel een prachtige uitbreiding ook de keer driehoek ziet er goed en strak gelegd uit. :thumbup:

Succes met de verdere bouwactiviteiten.

Groet Michel
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
-LUC,
Jouw foto's geven een geweldige indruk van wat jij strak hebt weten neer te leggen (later hangen). Ik zie dat jij weet waar je voor aan het werk bent geweest. Mocht er toch nog ergens iets fout getrokken zijn, dan is het ook makkelijk op te zoeken. Dat noemen we "Vooruitdenken"! Nou, dar mankeert niets aan! Nu rustig doorgaan en voorzichtig verdergaan met de buitenzijde en die daar liggende draden. Blijf nadenken en vooral testen!
Veel suk6!
Re: Marceltal, new arrival 43146
Hallo iedereen,

tussen de werkzaamheden aan de baan ten westen van station Marieburg is de set 43146 van Märklin aangekomen in Marceltal. Dit is een trein met Donnerbuschen met stuurstandwagen. In die laatste zit een decoder waarmee je allerlei lichten en geluiden kan produceren.
In bijlage wat foto's van de set.

Ondertussen zijn in de spoordriehoek de wissels en seinen aangesloten. Voor de seinen heb ik de Viessmann 4700 gebruikt. Deze zijn heel simpel te installeren (geen gat van 13mm meer nodig) aan te sluiten en te configureren. Ze hebben een mooie navering. Nu nog de terugmeldingen solderen en aansluiten en deze fase is dan weer afgewerkt.

Ik hou jullie op de hoogte in latere berichten.

mvrgr

Luc

Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
Hoi Luc,

Mooie vorderingen laat je ons weer zien. En lekker praktisch dat je de plaat ondersteboven kon leggen om alle bedrading etc. eerst aan te brengen. Loc en wagons zijn een mooie combinatie die prima op jou baan tot hun recht gaan komen. Veel plezier ermee :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
Mooi die 43146 met vooral de stuurstandwagon  :thumbup:  :thumbup:
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
Luc,

Dat is een heel leuk setje wat binnen is gekomen bij je.
Daar ga jij veel rijplezier van beleven straks als de baan helemaal rijvaardig is.
Succes met de verdere bouwwerkzaamheden maar jouw kennende gaat dat zeker lukken. :)

Groet Michel
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
Waar haal je die strips waar je de kabels in hebt verwerkt?
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
Inderdaad een leuk setje wagens  :thumbup:
Die stuurstandwagen is wel heel erg leuk. (nu wil ik die ook  >:-D )
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
Hoi Luc,

Ik liep even achter en zie dat jij lekker bezig bent geweest met je baan, en als klap de de vuurpijl zijn er ook nog een schitterende aanwinsten binnen gekomen.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marceltal
Lid sinds: 2013

offline
Re: Marceltal
 @citaat @citaat @citaat

Ron, ik koop die strips bij Kwarto een winkel voor kantoormateriaal. Je hebt ze in verschillende maten.

Iedereen, bedankt voor de fijne reacties. Ik hou jullie verder op de hoogte over mijn vorderingen

mvrgr

Luc
Marceltal: terugmelding k-wissels
Hallo iedereen,

Tijdens mijn werkzaamheden ben ik op het volgende gestuit:
Als ik terugmeldingen uitvoer op mijn slanke k-wissels werkt dat perfect, de rails aan weerszijden zijn blijkbaar gescheiden, zoals bij alle k-rails.
Als ik echter bij een "korte" k-wissel exact hetzelfde doe krijg ik direct een terugmelding van zodra ik de terugmelding verbind met de niet aan de massa liggende rail. Maw er is verbinding tussen beide rails op de wissel. Maw de railsstaven bij een "korte" k-wissel lijken wel verbonden te zijn. Ik heb het met twee verschillende wissels uitgeprobeerd.

Heeft iemand dezelfde ervaring? Maw is mijn observatie juist?
Zo ja, weet iemand hoe je dan de beide rails kan isoleren van elkaar zodat terugmelding mogelijk is?

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
Dat klopt, er is een verbinding. Als ik me niet vergis loopt die door de biels met de kunststof puko, ik meen twee. Even doorslijpen.

Gr, Ben.
Re: Marceltal: terugmelding k-wissels
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Marceltal: terugmelding k-wissels
Citaat van: lucdiels op donderdag 28 januari 2021, 09:19:03weet iemand hoe je dan de beide rails kan isoleren van elkaar zodat terugmelding mogelijk is?

Hoi Luc,

Ik zelf heb veel plezier aan deze beschrijving gehad. Ik heb in ieder geval terugmeldingen op "korte" K-railwissels. De beschrijving is wel in het Duits maar wellicht geven de illustraties dan duidelijkheid.

Succes in elk geval!
Re: Marceltal, RAm TEE 501 in Marceltal
Hallo Ben en Hans,

ik heb de oplossing gevonden.  :) Met dank aan jullie input.
In principe kun je het ganse A-stuk verwijderen. Met de diodetruc in de terugmelding heb je dan geen problemen met massa contact voor de locs. Bewezen in meervoudig testen.
In ieder geval het werkt.

met nogmaals dank

Luc
Re: Marceltal, 103 130-1 in Marceltal
Hallo

ik ben een tijdje weggeweest maar ik was druk bezig met het afwerken van station Marieburg. Dat is nu volledig afgewerkt wat rails en aansluitingen betreft. Ook de seinen zijn geïnstalleerd. De foto's volgen nog.
Maar donderdag is de 103 130-1 Marieburg binnengereden. En die wil ik in bijgaande foto's even voorstellen.
Het is een zilveren uitvoering van de BR 103, uitgegven ter gelegenheid van 30 jaar MHI.

Tot de volgende keer

Luc