Nieuws:

Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Re: Marceltal, station AMB in Marceltal

Gestart door lucdiels zaterdag 25 juli 2015, 10:32:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ik hoop dat het puur iets met de bandjes is die niet lekker zijn of zo. Altijd vervelend als een set zo onderpresteerd.

Hopelijk komen ze met een mooie oplossing waardoor je én de set hebt, én goed werkend :)
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Deze locs doen het over het algemeen goed.
Controleer eens of alles soepeltjes beweegt, ook de wielen van de wagons.

groet
Harald
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Citaat van: lucdiels op vrijdag 07 augustus 2020, 09:17:36
Verder ziet men ook dat de lichtjes in de wagons onaanvaardbaar veel flikkeren of zelfs niet branden.
Er hangen wel 7 wagons achter. Gebruik je stroomvoerende koppelingen?
Als elke wagon eigen stroomafname of massa afname heeft, dan moet de motor harder werken.
Als het lastvermogen van de motor toeneemt, kun je dan aan de grens komen van wat de decoder nog kan leveren voor de verlichting?

M.a.w.: wat gebeurt er respectievelijk met de lichten uit, met het geluid uit, of met een wagon minder?
Haalt deze trein de 2,5% helling dan wel? Zo ja, dan zit het probleem in de belastbaarheid van de decoder.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dat is niet zo goed
Heb ooit iets dergelijks gehad, maar bij mij lag t aan de rails , die waren een beetje verbogen ( railstaven) en gaven dus geen goed contact noch goede grip
Misschien t nakijken eens waard..
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo,

iedereen bedankt voor de adviezen en "medeleven".
Voor alle duidelijkheid:
   de wielen van de wagons lopen soepel
   de rails zijn niet gebogen
   de loc heeft 4 antislipbandjes, en die zitten allemaal perfect.
   de loc en de wagons hebben elk  zijn eigen stroomvoorziening, alle wagons worden gevoed vanaf de laatste bagagewagen via stroomvoerende koppelingen. De loc heeft dus geen last van het electriciteitsverbruik in de wagons.
   de trein wordt door andere stoere locs zonder moeite naar boven getrokken.
   ik heb de helling nogmaals gecontrolleerd en die is 2,11%, dus ver beneden het maximum van 3%
   de trein wordt als een set door Maerklin geleverd inclusief de locomotief. Je moet er dus vanuit gaan dat die loc onder alle normale omstandigheden (met lichten aan) in staat moet zijn de trein te trekken, ook op een helling van 2,11%

Uit al het voorgaande besluit ik dat die loc het niet aankan. Of het nu aan de decoder ligt of aan een te zwakke motor of aan te weinig grip op de rails maakt mij niet uit. (punt aan de lijn). Die loc moet het gewoonweg kunnen, anders moeten ze hem niet in één set leveren.

We zien wel wat Maerklin hierop antwoordt en welke oplossing ze hebben.
Afwachten dus....

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Salve aan allen die mij volgen (en ook alle anderen)

Vandaag presenteer ik een oude set 2668 de LH Airport Express. De lampjes in de twee eerste wagons doen het niet meer, dat wordt een klusje voor later. Er zit een oude decoder in, ook dat wordt een klusje voor later. Maar de trein rijdt en is verder nog in goede staat.



groetjes, Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat @citaat

Even een vraagje om de gedachten te bepalen. Je zegt dat deze lok de sleep niet omhoog krijgt, dat kan maar wat gebeurt er precies ( of niet). Slippen de wielen door, bromt de motor of wat? Zou mooi zijn als je kon meten hoeveel Amp er loopt wanneer de trein rijdt en wanneer deze stilvalt op een helling.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat

Dag Henk,

de wielen slippen door wat m.i. meerdere oorzaken kan hebben:
1. de rails zijn niet vlak op die plaats, maar dan zouden meer locs op die plaats problemen hebben. Ik heb zwaardere treinen in omloop en die passeren heel vlotjes de spiraal.
2. de aandrijfwielen liggen niet in één lijn waardoor één of meerdere wielen geen grip hebben.
3. de asdruk is te laag waardoor er te weinig trekkracht is. Uit mijn ingenieursstudies meen ik mij te herinneren dat de trekkracht recht evenredig is met de asdruk en dus met het gewicht van de loc. M.a.w. deze loc is te licht gebouwd voor de trekkracht die hij moet kunnen leveren.

De ampères heb ik niet gemeten, maar er zijn er genoeg volgens mij want de wielen draaien op volle snelheid door.

mvrgr en dank voor het meedenken (aan iedereen trouwens)

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Meeste stomers hebben maar 2 antislipbandjes, op de achterste as, het klinkt alsof ze geen grip hebben, de wielen draaien nog. Heb je al een vers setje antislipbanden geprobeerd? Deze zouden uitgedroogd, /verhard kunnen zijn.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2011

......semper idem......

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Of vettig geworden. Even afnemen met wasbenzine o.i.d..
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Inderdaad, als de wielen doorslippen kun je het beste de bandjes schoonmaken met alcohol 70% op een wattenstaafje of deze vervangen.
Wasbenzine laat ook vet achter en terpentine is te agressief.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Let op, de asb's kunnen op 2 manieren slippen: ze staan stil t.o.v. het wiel en ze draaien t.o.v. de rails, indien het een lok is met "minder jonge" asb's, doe dan een test met een paar nieuwe, ook nieuwe loks kunnen "overjarig" zijn.

Groet, Anne W
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ah ja, ik begrijp je Anne, je bedoelt het heel goed maar je zegt het verkeerd. De asb staat stil tov het wiel en draait tov de rails. Dat kan door vettigheid, de asb slipt op de rails.
Of het wiel draait en de asb staat stil op de rails. Het wiel slipt in de asb dus. Dat kan gebeuren als deze te groot zijn cq uitgelubberd.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Erg vreemd, dat deze loc met relatief grote wielen (=meer railcontact en dus meer grip) én 4 antislipbandjes toch nog doorslipt. Uit het feit dat hij doorslipt blijkt wel dat t niet aan de stroomopname, decoder of motor ligt, maar hoogstwaarschijnlijk aan de asb's al dan niet in combinatie met het gewicht van de loc.
Is het een nieuwe set die je onlangs hebt aangeschaft? Dan niet gaan klooien en terug naar de winkel. En anders -zoals reeds geadviseerd- de bandjes reinigen of vervangen. Als de asb's goed zijn  zou je als laatste redmiddel de loc nog kunnen verzwaren, maar eigenlijk zou dat bij zo'n loc niet nodig moeten/mogen zijn.
Ben benieuwd wat de oplossing is!
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat @citaat @citaat @citaat...

Bedankt iedereen voor het meedenken. Het zijn allemaal nuttige adviezen.
De set heb ik een jaartje geleden aangekocht maar doordat ik in Canada en Australië was is hij nooit op de baan geweest.
M.a.w. het is de eerste keer dat die set en loc uit de doos komen. De asb kunnen dus niet te vettig zijn of m.i. verouderd zijn. (een set moet toch langer dan één jaar in een doos kunnen zitten zonder dat de asb uitdrogen, er staan wel meer locs in een winkel voor een jaar of meer).
Of de asb zelf over de wielen slippen kan ik niet waarnemen, maar er zijn er vier, als die allemaal doorslippen is er een fundamenteel design probleem.
De set zit nu in de doos en gaat volgende week terug naar M.

Trouwens ik heb hetzelfde probleem met de 281A met de andere Orient Express. Ook die stond door te slippen met maar 5 wagons. Ook die sleep wordt door andere locs zonder probleem de spiraal omhoog getrokken. Die loc is op verzoek van M teruggestuurd.
M heeft dus een probleem met de locs die ze ontwerpen om Orient Express treinen te trekken.

Ik hou jullie op de hoogte als één van beiden met succes(?) terug komt.

Luc
Re: Marceltal, E69 02
Lid sinds: 2013

offline
Re: Marceltal, E69 02
Hallo,

dat M in staat is ook goede locs te ontwerpen bewijst dit filmpje. De kleine E69 02, Pauline, met slechts 2 assen en 1 anti-slipband, trekt zonder moeite zijn drie wagons de helling op en passeert ook zonder moeite de dkw in de helling. Het valt op dat dit locje voor zijn afmetingen een behoorlijk gewicht heeft. Dus dit maal een +++ voor M.



mvrgr, Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat

Gerrit, persoonlijk ga ik ervan uit dat asb na één jaar niet uitgedroogd mogen zijn. Bewijs zijn de 100 loc's die ik heb en die reeds veel ouder zijn en zonder problemen hun sleep de spiraal optrekken ook de Orient Express slepen.

Mij valt het op, dat ik alleen dit probleem heb met twee soorten locs:
1. de locs die ontworpen zijn om een Orient Express te trekken.
2. Alle locs van de BR 18 familie die allemaal beperkingen hebben in wat ze omhoog krijgen. Maar met een aangepaste sleep lukt het wel.

Ik geef M nu de kans om de twee locs 281A en IVh 1010 aan te passen zodat het wel lukt, anders wordt het "return to sender".

Luc
Re: Marceltal, E69 02
Lid sinds: 2011

......semper idem......

offline
Re: Marceltal, E69 02
Citaat van: lucdiels op zondag 09 augustus 2020, 09:33:29
De kleine E69 02, Pauline
Mijn Pauline heeft zich, een poosje, niet gewassen...
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Netjes ziet er goed geweatherd uit.
Groet,

Ronald
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Gerrit, ik apprecieer jouw input maar die is bij mij niet van toepassing omdat de loc vers uit de doos komt en perfecte asb heeft. Waarom anderen dat probleem niet hebben weet ik niet, misschien is er een kleine afwijking in de uitlijning van mijn loc of hebben anderen niet dezelfde configuratie van de rails.
Ik verwacht van M dat de loc in alle algemeen aanvaarde omstandigheden (3%, 24230 bochten) de sleep naar boven krijgt. Ik heb per slot van rekening mijn spiraal heel mild gebouwd, 2,11% en 24330 bochten met nog minstens 2 24188 tussen elke 90° bocht. Dat wordt bewezen door het feit dat andere locs die sleep wel naar boven krijgen.

We zien wel wat M als oplossing heeft.

Foei, nobody, je laat een dame toch niet zien als ze niet gewassen is, :D

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo Luc,

Je zou inderdaad verwachten dat een ongebruikte nieuwe loc na een jaartje netjes in een doos te zijn bewaard ook als nieuw rijdt. Ik heb wel eens een soortgelijk probleem gehad. In mijn geval was de oplossing toch de assen voorzien van een heel klein beetje nieuwe olie en daarna een geruime tijd inrijden op diverse snelheden, voor en achteruit, tot zelfs de zeer onrealistische hoogste snelheden. Het meest ideale is dan natuurlijk een rollenbank. Helaas heb ik die zelf ook niet. Jij hebt zeker een traject waar jij dan die loc een uurtje kan laten rond rijden (soms dus racen). Uiteraard zonder sleep. Proberen kan geen kwaad! :D



Re: Marceltal, mijn nieuw project
Marcel,

Die wielen draaien bij een stilstaande trein, dan helpt een beetje olie niet denk ik. Wat ontbreekt is trekkracht door kennelijk een laag eigen gewicht. :help: Overigens zou ik toch ook de bandjes even vervangen: de productiedatum van de set is al jaren geleden.
Maar je hebt wel gelijk: een lok dien je netjes in te rijden, half uurtje v/a, onbelast en op halve snelheid. Maar daarvoor ontbreekt bij velen vaak het geduld, het is hup uit de doos op de baan.

Het geknipper van de verlichting komt door slecht contact van stekkertjes naar ik begrijp. Een aantal bezitters van deze set solderen rechtstreeks op de lichtstrips. Dat zou niet mogen voor zo veel geld.

Met groet,
Ben.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

online
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo Luc, Over de trekkracht van de 26922 of overbrenging daarvan op de rails moeten de dealer en/of M maar een uitspraak doen. Daar is al het een en ander over naar voren gebracht.
Je schrijft dat de verlichting in de wagons door stroomvoerende koppelingen vanaf de laatste bagagewagon wordt doorgegeven. Opvallend is voor mij in het filmpje dat ik de verlichting van deze laatste wagon niet uit zie gaan en ook niet zie knipperen terwijl dat bij de overige wagons wel het geval is.

Groet,
Wim
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat
@citaat

Hallo Ben,

Ik weet het; de wielen draaien door en kunnen het vermogen niet overbrengen naar de rails. Echter door interne wrijving/weerstand door ingedikte (oude) smeerolie in de kleine lagerbusjes kan dit ook gebeuren. Nieuwe olie zal die oplossen en door daarna meteen te gaan rijden zullen de asjes en lagerbusje op elkaar inslijten. Het is altijd aan te raden om nieuwe locomotieven in te rijden, dat is blijkbaar ook niet gebeurd en moet inderdaad eigenlijk altijd wel. B)

Mocht dat niet werken dan kan verzwaren van de locomotief, om extra druk op de aandrijfwielen te creëren, een aanvullende optie zijn. Bandjes wisselen kan natuurlijk nooit kwaad.

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Zoeken op het catalogusnummer en 'probleme' of 'problems' levert een paar vergelijkbare issues op.
Slechte trekkracht wordt geweten aan de asb's. Die zijn vrij gemakkelijk te vervangen. Werkt het, dan is het voor een paar centen gefixt! Zo niet, dan de loc altijd nog naar een specialist.
De verlichting in de rijtuigen is vaker problematisch. Zou veroorzaakt worden door de ombouw van de Trix rijtuigen naar Märklin. Massaprobleem? Zou lastiger te.ondervangen zijn. Maar misschien heeft iemand van ons forum een oplossing.

Groet,

Peter
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Goede morgen iedereen,

bedankt voor de vele tips en links.
Ik zal de loc eens een uurtje laden inrijden vandaag, baadt het niet, schaadt het niet.
Ik ga de asb's voor deze loc bestellen, kan nooit geen kwaad in de toekomst. Nu wil ik niet werken aan de loc omdat ik vind dat M het moet oplossen. En als je er zelf aan werkt kan M moeilijk doen over de garantie.
Voor de verlichting ga ik voorlopig nog niets doen. Als M de loc niet kan oplossen gaat de hele set "return to sender". Zowel dan zal ik de kablering in de locs aanpakken. Ik kreeg nuttige links hiervoor, waarvoor dank.

Vandaag volgen er nog filmpjes (de laatste sets), daarna ga ik wagons invoeren in Windigipet en aan de locs hangen. Dan volgt een film met alles weer in bedrijf.

groetjes, Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Nogmaals goede morgen,

Hier de introductie van de BR 61 001 (Henschel-Wegmann) in Marceltal



mvrgr, Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
En hier is de ET 194 11, de laatste set. De loc blijft even staan bij het oprijden van track 8 omdat de veiligheidstijd overschreden was. Dit moet ik nu aanpassen en één seconde meer geven.



Nu ga ik wagons ingeven. Tot later

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
@Lucdiels: hoe moeilijk kan het zijn. Kijk naar je eigen filmpje, stel de afspeelsnelheid vertraagd in op 0,25 en scroll naar passage op 1:41 minuut..........



.........en je ziet dat het middelste wiel hobbelt, het komt helemaal vrij van de spoorstaaf en er is ook een tikkend geluid te horen.....



Gr, Ben.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat
het lijkt wel of er een dikke bobbel onder het wiel zit.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn Seetal krokodil. Daar bleek dat de messing busjes die de betreffende as op zijn plek houden niet goed zaten. Daardoor had de as teveel speling en kreeg je ook het "bokken" van het betreffende wiel en verlies aan trekkracht. Het is maar een ervaring/tip, die je wellicht verder kan helpen.

Groeten,
Wico
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc, niet twijfelen, niet wachten. Meteen terug naar Märklin, garantie gevalletje.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat
voor dat je met spoed de lok inpakt , kan je ook zelf even kijken of je iets vreemd vindt.Zie je niks en kan je het niet vinden, ja dan maar op de post.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat
Aan Ben, bedankt voor de opmerkzaamheid. Hopelijk hebben ze bij M dezelfde opmerkingsgeest.
Het tikken heb ik ook gehoord. De middenste as is deze zonder asb's, maar het is in ieder geval iets dat niet klopt en wellicht invloed heeft op de trekkracht.
Ik heb er niet verder naar gekeken en de set naar M opgestuurd. Zelf aan werken zou de garantie doen vervallen.

Aan alle anderen, bedankt voor het meedenken maar zoals hierboven vermeld is de set terug naar M.

Ik rapporteer wanneer ik hem terugkrijg.

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo iedereen,

gisteren kreeg de 39243 (241 A 002 EST) terug van M. Deze loc kon 5 wagens van de bijhorende Orient Express niet omhoog trekken in mijn spiraal van 2,11% en 24330 bochten.
Vandaag opnieuw getest en nu krijgt deze loc alle 8 de rijtuigen omhoog zij het niet zonder moeite. Er is één moeilijk punt namelijk op de DKW in het midden van de spiraal waar hij heel even slipt op het midden van de DW maar er toch iedere keer over geraat, ook als hij vanuit stilstand vla voor de DW moet vertrekken. Het is wel nodig om daar een snelheid van 100km/h aan te houden.
In een lange wisselstraat was er ook een probleem op een 3-weg wissel bij 40km/u maar bij 70 km/u ging de loc er vlot over.
Dus het probleem van de 39243 is door M tot tevredenheid opgelost. Als het goed is moet het ook gezegd en geschreven worden. Het was bovendien zonder kosten.  :thumbup:
Er komt binnen enkele dagen/ een week een film met alle treinen in werking in SS1 en SS2.

Ik kijk nu uit naar de IVh 1010 die de ander Orient Express moet trekken. Hopelijk lost M dit ook op.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Mooi dat grootste moeilijkheden overwonnen zijn en deze mooie machine inzetbaar is.
Maar, 100 km/h in een stijgingstjaject van ruim 2 procent.... Daar zou het grootbedrijf indertijd met deze loc wel heel blij zijn geweest.

Groet,

Peter
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Peter, wat je schrijft is waar maar het is een manier om de motor meer kracht te geven. De loc haalt bijlange geen schaal snelheid van 100km/u, is ook niet de bedoeling.

Bij lage snelheid heeft hij ook moeite om door een lange wisselstraat te komen en daarom geef ik hem via een eigen profiel in WDP wat meer snelheid. Is in ieder geval beter dan een stilstaande loc met draaiende wielen.
Uit dit alles blijkt ook dat de Orient Express sleep zwaar en wrijvingsgevoelig is en de er best een sterke loc nodig is om hem bergop of door een lange wisselstraat te trekken.
Maar na veelvuldig testen wijst er voorlopig alles op dat de situatie te managen is en dat maakt de burger toch wel blij.

Vandaag de andere gerepareerde locs testen.

groetjes,

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Citaat van: lucdiels op maandag 31 augustus 2020, 08:51:06Uit dit alles blijkt ook dat de Orient Express sleep zwaar en wrijvingsgevoelig is en de er best een sterke loc nodig is om hem bergop of door een lange wisselstraat te trekken.

Toen ik dit las, vroeg ik me af of er misschien iets mis was met één of meer van de rijtuigen waardoor ze meer rijweerstand hebben dan normaal, en zo ja, of er nog een significant verschil is tussen de weerstand bij gebogen dan wel rechtdoorgaand spoor. Het lijkt me niet zo eenvoudig te onderzoeken. Je kunt de rijtuigen inspecteren, misschien zie je iets aparts. Je zou ze met de hand langzaam over het spoor kunnen duwen. Of je zou het stroomverbruik kunnen meten bij rijden, op een bepaalde snelheid, met steeds één van de rijtuigen uit de Orient Express en eventueel ook met andere. Een losse loc gebruikt immers minder stroom dan een loc die iets moet trekken. Het verschil in verbruik van de afzonderlijke rijtuigen zou echter wel eens te klein kunnen zijn om conclusies te kunnen trekken. Waarbij rijtuigen met slepers uiteraard een hoger verbruik hebben, die kun je alleen onderling vergelijken.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Rob,

moest er iets zijn met de rijtuigen dan zouden andere locs ook problemen hebben met de sleep. Zoals eerder gemeld is dit niet het geval.
Het is wel zo dat dit relatief zware rijtuigen zijn met al het interieur en binnenverlichting en 6 assen per rijtuig, met 8 rijtuigen is het dan ook een zware sleep met veel wrijving . Dus de loc moet uit de kluiten gewassen zijn en perfect functioneren wat grip op de rails betreft. Dit is nu het geval met de 39243. Maar het is wel kritisch want op DW en driewegwissels met hun plastieken onderdelen heeft hij last en slipt even door. Als hij voldoende snelheid heeft wordt hij door de wet der traagheid over dit dode moment geduwd en gaat verder.
Hopelijk blijft dit in de toekomst ook goed gaan.

mvrgr

Luc

Re: Marceltal, een filmpje
Lid sinds: 2013

offline
Re: Marceltal, een filmpje
Hallo,

nu alle locs ingemeten zijn en all wagons in de database van WDP ingevoerd kan ik beginnen met de uitvoering van het zichtbare niveau. Daarvoor worden alle voertuigen weer ingepakt.
Maar daarvoor eerst nog een film met een gaan en komen van de opgestelde locs in de schaduwstations. Het is niet altijd top maar ik wil zo gauw mogelijk met inpakken beginnen.
Toch wat kijkgenot gewenst .



mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

Mooi om te zien hoe alles lekker soepel door de schaduwstations loopt. En ook veel materieel voor de afwisseling (hoewel mijn persoonlijke voorkeur bij periode VI ligt). Ik ben benieuwd naar de volgende fase als je aan het zichtbare spoor gaat beginnen. Het tempo zit er goed in, nog even en je haalt me in ;).

Groeten,
Wico
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dat is een zeer mooie verzameling materieel in een mooi schaduwstation  :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Mooie lange speelfilm Luc van je prachtige materiaal.

Groet Michel
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Machtig mooi filmpje van je gigantische schaduwstations  :thumbup:
Dat gaat nog wat worden als dat zielige keerlusje wordt vervangen door een serieuze bovenbouw  :)
Maar goed, eerst goed testen en stiekem genieten van je mooie treinen voordat de rest gebouwd wordt zal ook al veel voldoening geven.
Ik vind het in ieder geval schitterend.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
indrukwekkend.  :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
WoW 🤩 ik heb genoten wat een mooie film en wat een mooi materiaal  :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

Als ik zo naar al jou treinen kijk ben je wel even zoet om alles weer in de juiste doosjes te doen  :)

De treinen rijden af en aan prachtig gezicht  :thumbup: :thumbup:

Succes met het verder bouwen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat
dank u wel iedereen voor de waardering.

Ondertussen ben ik gisteren begonnen met het inpakken. Het onderste schaduwstation is reeds leeg. Het bovenste komt vandaag en morgen aan de beurt.
Daarna start ik met het framewerk voor de zichtbare laag. De ringleidingen wordt het volgende werk en de verlichting van schaduwstation 2.
Daarna is het wachten op de prints van mijn baan zodat ik kan beginnen met rmk nummers en adressen aan de wissels en seinen te geven.
Vervolgens wordt het ingeven in CS2 van de baan met rmk, wissels en signalen.
Daarna volgt het creëren van de baan in Windigipet en dan kan ik gaan bouwen en kabels trekken.
Maar dan zijn we waarschijnlijk 2021.
M.a.w het kan hier een tijdje stil zijn vooraleer ik de eerste vorderingen kan tonen.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

online
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Nou Luc, dat heb je knap ( en snel ) voor elkaar met je schaduwstations  :thumbup:

Nog "even" en het grote bouwfeest op de zichtlaag kan beginnen  :P
Ben heel benieuwd, hoe dat er straks uit komt te zien.

Succes met de komende werken gewenst !

Grtz Tony

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
My God, most impressive hoor!!!!!