De gt244 is ten eerste een tenderloc. Het houdt een keer op met wat je in een frame kunt stoppen. Daarbij wijzigt de asdruk nogal naarmate de kolenvoorraad en de watervoorraad (niet te vergeten!) slinken. Dus hoe meer je meeneemt, hoe meer je opmaakt en hoe inconsistenter de loc zich qua adhesie gedraagt.
Maar het belangrijkste argument is dat deze tenderlocs eigenlijk alleen maar opdrukmachines waren. Ze werden onderaan een steile helling achter de trein gezet en eenmaal boven, bleven ze daar achter om weer als losse loc terug te rijden. Tijd zat om nieuwe voorraad te halen.
Het is dan ook best leuk deze loc in zijn eentje voor een trein te zetten, maar dat was niet waarvoor hij gebouwd is. Beetje vergelijkbaar met de fameuze krokodil. Ook die had een beperkte inzetbaarheid, hoewel geen last van kolen- en waterverbruik uiteraard, maar ook dat was geen machine die lange afstanden reed, al lijkt het stoere uiterlijk van beide machines iets anders te suggereren.
Groet,
Peter