Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

U baan met kopstation en veldbaan

Gestart door Bas zondag 24 mei 2020, 20:55:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
U baan met kopstation en veldbaan
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
U baan met kopstation en veldbaan
Dag 3 railers,

mijn vorige plan had ik in mijn vorige huis alweer 4 jaar geleden in een kast opgebouwd, zie ook:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=42072.0

Al jaren woon ik nu groter en heb ook een plek op zolder met iets meer ruimte is gevonden. Echter de zolder heeft een zgn piramide-dak en dat maakt e.e.a. wat lastig maar biedt ook weer mogelijkheden.

Het oude plan heb ik nu dus in alle richtingen wat vergroot en ben best wel tevreden echter ik heb het idee dat ik bovengronds de ruimte achter de achtergrond (lichtgroen aangegeven) nog niet helemaal goed weet te benutten. Dit op het rondlopen van een tram en auto's na.

Alle tips en tops weer welkom.

Groetjes,

Bas
Re: U baan met kopstation en veldbaan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: U baan met kopstation en veldbaan
Hallo Bas,
dat ziet er erg goed uit, mooie overzichtelijke tekeningen.
en een leuk baanplan, sucsez met de bouw.
Re: U baan met kopstation en veldbaan
Heerlijk ontwerp! Mooi, geloofwaardig sporenplan in het zichtbare bereik en een simpel en doeltreffend schaduwstation. Dit gaat werken.
Hopelijk krijg je de feldbahn ook in bedrijf. i-Tom is eraan begonnen, maar is helaas afgehaakt vanwege de onbetrouwbaarheid van de techniek. Hopen maar dat het bij jou wel lukt want het is een mooie aanvulling op normaalspoor.

Groet,

Peter
Re: U baan met kopstation en veldbaan
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: U baan met kopstation en veldbaan
Heel leuk!

2 vraagjes:
- welk programma heb je gebuikt om dit uit te tekenen?
- welke merk ga je gebruiken voor de veldbaan?

Ik ga ook een stukje veldbaan opnemen in mijn baanplan en misschien ook een stukje meterspoor. Voor de veldbaan heb ik zelf Bush H0f materiaal (2 Gmeinders) en voor het meterspoor Roco H0e. Voor de H0f had ik een volledige set, maar voor de H0e ga ik nog een beetje moeten zoeken welke sporen ik ga gebruiken en welke voeding. 2-rail en 3-rail mixen... wordt een uitdaging.

Ik volg wel mee wat dit gaat worden.
Re: U baan met kopstation en veldbaan
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: U baan met kopstation en veldbaan
bedankt allen voor de op en aanmerkingen  :) :) :)

alles is getekend in Microstation en daarna geprint als pdf->jpg waarna met paint hier en daar wat is ingekleurd in niet te felle kleuren.
Voor de veldbaan gebruikt ik Busch h0f en ben daar heel tevreden over zie ook:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73268.msg1270425#msg1270425

Eventueel zijn deze lokjes nog uit te voeren / te verbeteren met een 12V motortje van Sven van de buren van Beneluxspoor, maar dat is een projectje voor de verdere toekomst.
Als wissels heb ik die van zowel Busch met te polariseren puntstuk als die van Marklin-z, in laatste exemplaar kan het locje met permanent-magneten een enkele keer van de rails af-floepen.

Groetjes,

Bas
Re: U baan met kopstation en veldbaan
Ik zie nu eigenlijk pas dat in je vroegere ontwerp het inrijwissel naar de draaischijf anders lag, logischer eigenlijk. Althans, nu is het buitenste spoor niet goed bruikbaar als perronspoor; een daar wachtende trein blokkeert de toegang tot het depot.
Kennelijk is de huidige ruimte net even anders en is er geen andere optie, maar ik zat een en ander te vergelijken. Het smalspoor is echt heel mooi gepland.
Ik verheug me al op plaatjes van de aanleg!

Groet,

Peter
Re: U baan met kopstation en veldbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: U baan met kopstation en veldbaan
Hi Bas,

Het beter benutten van de ruimte achter de coulissen:
Rechtsonder ga je na de overweg een tunnel in. Na iets meer dan een kwart draai kom je er weer uit. wanneer je die bocht wat ruimer legt en achter de coulissen door naar het punt waar nu een lokloods staat. Dan kun je de lokloods verplaatsen naar de plaats waar nu je tunneluitgang ligt. Het uitrijden van achter de coulissen kun je maskeren met een gebouw waar de trein dan achter vandaan te voorschijn komt.
Zomaar een idee.
Re: U baan met kopstation en veldbaan
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: U baan met kopstation en veldbaan
Citeerwanneer je die bocht wat ruimer legt en achter de coulissen door naar het punt waar nu een lokloods staat. Dan kun je de lokloods verplaatsen naar de plaats waar nu je tunneluitgang ligt

Goede tip, dan krijgen we dus zoiets, er is dan met bochtwissels ook nog ruimte voor een kort inhaalspoor op dat trace