Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang!!)
Citaat van: degeluidsman op zondag 21 maart 2010, 12:55:33
Citaat van: Tilly op zondag 21 maart 2010, 11:46:11
Ha, ha, Gijs.

Zodra er zo'n 40 storingsvrij rijden wil ik wel eens een open dag organiseren.

Groetjes, John

PS: momenteel rijden er 10 lokomotieven zonder problemen rond :D



Dan meld ik mij graag aan voor de eerste opendag  :D :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Ik weet je te vinden  :mrgreen: :mrgreen:

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang!!)
Word dus een busreis georganizeerd .....  :lol:
Wanneer is de kaart verkoop,dat spektakel wil iedereen in levende lijve zien natuurlijk. :lol:

Mvg; Alex
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang!!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang!!)
Citaat van: Aliebengalie op zondag 21 maart 2010, 13:28:23
Word dus een busreis georganizeerd .....  :lol:
Wanneer is de kaart verkoop,dat spektakel wil iedereen in levende lijve zien natuurlijk. :lol:

Mvg; Alex

Dat wordt dus Wim N bus tours  :mrgreen: :mrgreen:
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang!!)
Mag ik voorin? :D

Gijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang!!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang!!)
Citeer
De sleper zit niet goed vastgeklemd en springt ook iedere keer los :? Straks maar eens kijken hoe ik dit kan oplossen.
Probeer eens een nieuwe sleper. De haakjes willen wel eens lam worden of gewoon wat smelten en daardoor niet meer goed vast blijven zitten, heb ik ook al eens gehad. Nieuw slepertje heb je voor een paar euo en scheelt een hoop problemen.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang!!)
Laurent,

ga ik ook doen maar kijk eens naar de foto, de lok bevindt zich in nieuwstaat :(

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Fred kwam vandaag op bezoek)
Goedeavond allemaal,

vandaag kwam forumlid Fred op bezoek en verraste ons met een lekkere Limburgse vlaai. Na deze onder het genot van een kop koffie verorberd te hebben, wilde Fred gelijk aan de slag :D



Hij had twee verhuisdozen materieel bij zich en nam gelijk bezit van de treinenkamer :mrgreen:



Tijdens het rondrijden van van zijn Märklinmodellen heeft hij een Roco gelijkstroombaan gebouwd ter demonstratie van enkele prachtige Amerikaanse modellen. Ik hoop dat hij zelf wat meer gedetailieerde informatie kan geven en eventuele foto?s kan plaatsen want ik heb alleen een foto gemaakt van deze prachtige Amerikaanse Märklintrein:



Het duurde even voordat we het geluid via Koploper aangestuurd kregen maar het was het werk dik en dubbel waard! Amerikaans is niet mijn ding maar dit was toch wel imposant. Als het een beetje meezit zal ik later vandaag nog enkele filmpjes plaatsen die Fred gemaakt heeft.

Na 6 uur keuvelen, ja de tijd vliegt dan voorbij, moesten we abrubt stoppen omdat mijn jongste zoon naar de zwemles moest. Fred, het was heel gezellig en dit doen we in de toekomst zeker nog een keer over.

Groetjes en nogmaals bedankt voor de vlaai, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Fred kwam vandaag op bezoek)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Fred kwam vandaag op bezoek)
Hallo John en Fred,

Dat was wel een gezellige dag en zeker een indrukwekkende lok.

Je blijft toch echt een zeer imposante treinenkamer te hebben SUPER.

Je mag wel niet te veel bezoek krijgen, want met al die taart en vlaaien groei je straks nog dicht. :lol: :lol: :lol: :lol:

Ben in ieder geval weer zeer benieuwd naar het filmpje.

Groet
Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Fred kwam vandaag op bezoek)
Hallo John,

Leuk weer iemand op bezoek, kom nog wel een keertje langs met een loc  :mrgreen:

Gr Einte

Ps hoe gaat het met testen rijden er al veel locs??

Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Fred kwam vandaag op bezoek)
Hallo John het was inderdaad een leuke dag hebben echter nog niet alles kunnen doen wat we wilden. Het testbaantje van Roco rails voor de Amerkaanse loks wat ik gemaakt had moeten we nog even te goed houden daar was gewoon de tijd te kort voor. Wel hebben we kunnen rijden met Marklin loks zoals je op de Foto van jou ziet pracht model en je hebt het geluid aan het werken gekregen met Koploper is op zich ook al weer een prestatie. Ik heb je wat foto's gestuurd per mail misschien kun je ze samen met het(de) filmpje('s) samen kunt plaatsen.  De filmpjes die ik gemaakt heb zijn wel geen 8 minuten maar ze zijn wel mooi, vind ik.
Bedankt voor de gastvrijheid en we doen dit nog eens was heel gezellig.

Fred
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Fred kwam vandaag op bezoek)
Citaat van: Einte op donderdag 25 maart 2010, 19:24:38

Ps hoe gaat het met testen rijden er al veel locs??


Einte,

er staan nu zo'n 12 treinen op de baan maar ik kan er maar 6 gelijktijdig laten rijden. Bij meer valt Koploper iedere keer op Noodstop zonder dat er een storingsmelding verschijnt. Momenteel wordt de gehele baan nog altijd gevoed door de zelfbouw booster van Huub en ik denk dat deze aan z'n max zit.
We kunnen in iedere geval rijden en daar gaat het om :D :D :D

Het wil nog niet lukken met de filmpjes dus jullie zullen nog even geduld moeten hebben.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Fred kwam vandaag op bezoek)
Wow, mooi en groot!
maar als je meer treinen tegerlijkertijd laat rijden is de baan toch ook te vol of lijkt dat mij maar zo?
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Fred kwam vandaag op bezoek)
Citaat van: Tilly op donderdag 25 maart 2010, 20:39:31
Citaat van: Einte op donderdag 25 maart 2010, 19:24:38

Ps hoe gaat het met testen rijden er al veel locs??


Einte,

er staan nu zo'n 12 treinen op de baan maar ik kan er maar 6 gelijktijdig laten rijden. Bij meer valt Koploper iedere keer op Noodstop zonder dat er een storingsmelding verschijnt. Momenteel wordt de gehele baan nog altijd gevoed door de zelfbouw booster van Huub en ik denk dat deze aan z'n max zit.
We kunnen in iedere geval rijden en daar gaat het om :D :D :D

Het wil nog niet lukken met de filmpjes dus jullie zullen nog even geduld moeten hebben.

Groetjes, John


Hallo John,

Bij mij rijden er vier of vijf locs via de 6021 zonder problemen, die booster kan toch meer locs laten rijden lijkt mij.

Mischien als er echt 5 locs continue rond rijden er dan problemen komen voor de 6021.

Meestal staat er wel ergens een loc even stil voor een sein.

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Fred kwam vandaag op bezoek)
Einte,

het ligt er ook aan welke loks er rijden :? De ene zal wel meer wegtrekken dan de andere. Ook zal het aansturen van extra geluidsfuncties, verlichting ed dergelijke hier invloed op hebben. Daarnaast verbruiken ook alle terugmeldmodules hun sapje :mrgreen:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Fred kwam vandaag op bezoek, met filmpje)
Hier nog enkele foto?s van Fred:







En dan nog een filmpje:



Morgen misschien nog meer??

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Fred)
Hallo allemaal,

het is al morgen heb er maar weer nachtwerk van gemaakt :mrgreen:









Ik hoop dat jullie het leuk gevonden hebben, Fred en ik in ieder geval wel :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Fred)
hallo john,

heb net even je filmjes bekeken,man man wat is dat mooi en die lengtes van jou baan,gewoon super mooi om naar te kijken.als je ooit mensen toelaat van forum,dan wil ik er zeker komen kijken.
wens je hierbij ook veel succes met het verder doen van je al prachtige baan.

groeten peter(ke33)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Fred)
Hallo John,

Genoten van de foto's en de filmpjes. Prachtig gewoon.
De aanrader van AlbertJan, de Lux reinigingscombinatie, is werkelijk super. Bij mij rijdt hij ook al weer enige jaren zijn maandelijks rondje.

Groetjes,

Minto Tighfield :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Fred)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Fred)
Hmmm john.. Machtig mooi gebouwd zeg.. Ik vind dat het tijd wordt voor een bezoekje van de blauwe briesser :-)  8)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Fred)
Hoi John bedankt voor het plaatsen van de filmpjes ziet er inderdaad gaaf uit. Heb wel gezien hoe en waar ik moet staan om te proberen langere filpjes te maken die misschien nog beter uit komen, maar ja het is nog even wennen om mijn foto-camera dit te doen het waren immers mijn eerste filmpjes die ik ermee gemaakt heb. Dit doen we zeker nog een keer, veel succes met het verder testen van je baan en besturing. Had je trouwens al gevraagd aan Huub of de Booster het wel aankan. Vergeet trouwens niet dat de Amerikaanse Alco PA 2 motoren heeft en dat vraagt dus dubbel zoveel energie
dus je had op sommige momenten 8 loks rijden en voor het grootste gedeelte 7 loks rijden. Efine ik hoor wel van je of zie het hier in het topic wat Huub er van vind.

Fred Vonk
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Fred)
Hoi John en Fred.
Geweldig om alle vorderingen eens "in het echt" te (laten) zien! 8)
Ook dat Amerikaanse materieel komt op die lange lengtes erg mooi tot zijn recht, maar ja, al rij jij niet Amerikaans en ook niet in dat tijdperk, een "gast"rit is natuurlijk altijd te regelen hè?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Fred)
mooi die filmpjes. met name dat filmpje waar meerdere treinen rond rijden  :lol:
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Fred)
Hallo John,

Prachtige filmpjes, mooie lange sleeps achter de loc's.

Er er materiaal rond rijdt ziet het er toch altijd mooier uit :lol:.

Gr.
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Fred)
Leuke filmpjes weer. 8)

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Fred)
:hearteyes:

voor de baan (wie smilie niet kent, even intypen op hyves :lol:)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Fred)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Fred)
Hallo John,

Het lijkt inderdaad met een groter aantal loks wel op een stroomprobleem. Je hebt natuurlijk ook nog eens een enorme lengte aan rails liggen. Ook vragen de rijdende loks met zo'n flinke sleep van wagons erachter meer vermogen als wanneer ze zonder wagons rijden.

Super leuke filmpjes. Kijk iedere  keer weer met veel plezier naar je vorderingen.

Groet

Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Fred)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Fred)
Geweldige filmpjes en schitterende treinen.
Die baan van jouw wordt helemaal super John. :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Fred)
John, ik volg jouw draadje en een enkele andere op dit forum al sinds januari 2009. Maar ik ben zelf geen 3-railer. Ik zit in het gelijkstroom kamp, dus tja...  8) . Vandaar nooit de intentie gehad om mij aan te melden. Vanavond toch maar even gedaan.
Dan kan ik de vorderingen iets makkelijker bijhouden. Want fascinerend is dit topic zeker !

Helaas heb ik dus geen treinen die op jouw baan zullen werken, maar als je ooit een open huis houd, dan wil ik zeker langs komen. TIP: vraag entree. Al is het alleen om de stroomrekening van die dag te dekken ;-).
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Fred)
Ha die John,

Was weer gezellig vanmiddag, en fantastisch om de boel nog eens van dichtbij te bekijken. Mijn locs hebben iig weer wat meters kunnen maken. 2 filmpjes volgen nog.

Groeten Daan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Fred)
Zoals beloofd 2 filmpjes:





Groeten Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
Daan,

Het was inderdaad harstikke leuk, ben zelf helaas vergeten enkele foto?s te maken :( Bedankt voor het plaatsen van de fimpjes.

Gedurende het rijden met Daan is regelmatig Koploper op ?Noodstop? gegaan zonder enige storingsmelding, soms zelfs bij het rijden met maar 3 treinen!!! Dit gaat dan toch meer op een kortsluiting lijken ipv een vermogensprobleem.
Nu meenden we gisteren iets gevonden te hebben in de aanloop naar klimovaal A, maar helaas?. Vannacht deze railzen gedemonteerd en gecontroleerd maar niets kunnen vinden. Ik ga nu één voor één mijn rijdend materieel testen om eens te kijken of daar iets mee mis is. Dit probleem moet eerst opgelost worden voordat we verder kunnen.

Citaat van: Minto Tighfield op vrijdag 26 maart 2010, 08:08:01

De aanrader van AlbertJan, de Lux reinigingscombinatie, is werkelijk super. Bij mij rijdt hij ook al weer enige jaren zijn maandelijks rondje.


Minto,

ben inderdaad heel benieuwd hoe die werkt, de railstaven zijn nu alweer smerig aan het worden :(

Citaat van: Sascha op vrijdag 26 maart 2010, 09:11:50

Hmmm john.. Machtig mooi gebouwd zeg.. Ik vind dat het tijd wordt voor een bezoekje van de blauwe briesser :-)  8)


Sascha, hij is welkom :D

Citaat van: mikeya op zaterdag 27 maart 2010, 01:11:15

John, ik volg jouw draadje en een enkele andere op dit forum al sinds januari 2009. Maar ik ben zelf geen 3-railer. Ik zit in het gelijkstroom kamp, dus tja...  8) . Vandaar nooit de intentie gehad om mij aan te melden. Vanavond toch maar even gedaan.
Dan kan ik de vorderingen iets makkelijker bijhouden. Want fascinerend is dit topic zeker !

Helaas heb ik dus geen treinen die op jouw baan zullen werken, maar als je ooit een open huis houd, dan wil ik zeker langs komen. TIP: vraag entree. Al is het alleen om de stroomrekening van die dag te dekken ;-).


Mikeya,

leuke reactie en 2-railers zijn hier natuurlijk ook welkom. We zijn toch één grote familie :mrgreen:

Groetjes en alle bedankt voor de reacties, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
Nog iets: zodra ik vanuit het lokoverzicht(Koploper) tijdens het rijden mbv dubbelklik een nieuw rijvenster open dan houden de loks even in. Soms stoppen er zelfs!! Heb op het Koploperforum gezocht maar niets kunnen vinden. Heeft iemand anders een idee waar dit aan kan liggen?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
Hoi John,

Daar heb ik ook last van gehad. :(
Bij het open van een rijvenster was de cpu load soms 100% en dan stopte of haperde de rijdende treinen.
Ik heb uiteindelijk koploper een andere snellere pc geïnstalleerd en toen was het over.
Hopelijk kan je hier iets mee.

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
René,

met CPU load bedoel je dan datgene wat DDW aangeeft? Dit is bij mij nl altijd vrij hoog maar dit zou normaal zijn :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
Hoi John,

Het beste kun je het bekijken als je de task manager start.
Koploper samen met DDW gaf bij mij regelmatig 100% cpu load.
Wat je nog kunt proberen is om in DDW de prioriteit hoger te zetten.

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
Hier kun je zien hoe je dat kunt instellen.

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
René,

bedankt voor de info. De CPU load schommelt bij mij tussen de 85% en 97%. Ik zie trouwens geen directe relatie tussen de CPU load en het aantal rijdende treinen. Welke waardes heb jij nu met je nieuwe PC?

Probleem met noodstops helaas nog steeds niet gevonden :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
Hoi John,

Ik weet het niet precies meer, maar het was wel lager.
Het is alweer veel te lang geleden dat de treinen bij mij konden rondrijden. :(

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
Hoi Tilly

het CPU gebruik is de belasting van de draaiende programma's op je processor, mogelijk op te lossen door je intern geheugen te vergroten, omdat de processor dan minder bezig is met steeds lezen en schrijven, lukt dat niet, en je hebt behalve koploper geen andere programma's lopen dan heb jij voor je grote baan inderdaad een sneller pc nodig, wat de kortsluit beveiliging van koploper betreft, hoeveel boosters heb jij in je baan zitten en welke booster geeft de melding?
Jij moet verder gezien het aantal meters rail dat je hebt liggen rekening houden met verlies (stroomgebruik) van die rail, iedere meter heeft een bepaalde weerstand, op een kleine baan is dat te verwaarlozen, maar met de meters van jou gaat dat wel mee tellen, vegelijk het met een boormachine als je die aan een verlengsnoer van 500 meter hangt doet die het ook niet meer door het verlies op die kabel
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
Citaat van: impulsief op zondag 28 maart 2010, 11:25:30

hoeveel boosters heb jij in je baan zitten en welke booster geeft de melding?


Impulsief,

alles draait op één 5A zelfbouwbooster. Soms rijden er 7/8 treinen gelijktijdig rond zonder problemen. Noodstop komt echter af en toe in als er maar 2 of 3 treinen rijden :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
Hoi Tilly

heb het CPUgebruik van mijn koploper PC nog even bekeken met koploper draaiende staat deze ook op 100%  geheugen gebruik is op dat moment 1/3 van het beschikbare geheugen

wat de kortsluiting ( te hoog stroom gebruik) melding betreft kun je kijken in welk deel van je baan en met welke loks het plaats vind, het beste kun je het gebruik meten met een multimeter, maar PAS OP als je niet weet hoe dit moet laat het dan aan een ander over, zeker gezien het verbruik van jou baan

groet,

peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
Hey Tilly,

Zou die noodstop er misschien opslaan doordat koploper even een paar tellen het signaal verliest door een overbelaste processor?
Meen ooit eens gehoord te hebben dat koploper op stop springt als die het signaal ff kwijt raakt (correct me if I'm wrong).

Groeten,
Thierry
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
Hoi Tilly,

Ik volg met belangstelling je vorderingen. Een aantal problemen die je nu ondervindt in de testfase komen mij ook bekend voor. Ik denk echter dat het probleem niet aan de pc hoeft te liggen. Misschien kan ook iets van de baan aan de basis liggen van je probleem.

Wat ik begrijp uit je verhaal is dat je voor de stroomvoorziening gebruik maakt van de originele Marklin-draad. Gezien de omvang van je baan, zou ik ervoor pleiten om gebruik te maken van draad met een grotere doorsnede om de weerstand kleiner te maken (zelf gebruik ik bijvoorbeeld 2,5 mm draad). Misschien dat dit je kans op storingen vermindert.

Wat mij niet helemaal duidelijk is, is hoe je de boosters gebruikt. De stroomtoevoer en de massa moeten namelijk gescheiden zijn, en ik weet niet of dat bij jouw baan het geval is.

Ik heb gezien dat je de railstaven doorgeslepen hebt. Weet je zeker dat er nergens toch contact wordt gemaakt door bv achtergebleven ijzervijlsel? Of misschien ben je ergens bij een stukje rail in een blok vergeten de verbinding tussen de beide railstaven door te slijpen? Het klinkt misschien stom, maar je zal niet de eerste zijn die dit soort dingen overkomt? ;)

Groetjes,
Rob
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
Hallo John,

Ook ik doe maar een gooi: Gebeurd deze noodstop bij het rijden van uitsluitend originele Märklinlocs, of heb je ook locs rijden in DCC?
Zoja, komt deze noodstop dan alleen voor als er locs in DCC rijden?
Ik heb ook zoiets gehad, dat mijn baan in de noodstop ging, en dit gebeurde alleen als er DCC locs reden. Na een update van mijn Tams centrale was dit probleem over. Je hebt wel geen Tams, maar misschien eens in die richting zoeken mocht het bovenstaande van toepassing zijn. Ergens gelezen dat de centrale het DCC protocol niet begreep, en daarom op "stop" ging.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
Citaat van: impulsief op zondag 28 maart 2010, 12:02:42

heb het CPUgebruik van mijn koploper PC nog even bekeken met koploper draaiende staat deze ook op 100%  geheugen gebruik is op dat moment 1/3 van het beschikbare geheugen

wat de kortsluiting ( te hoog stroom gebruik) melding betreft kun je kijken in welk deel van je baan en met welke loks het plaats vind, het beste kun je het gebruik meten met een multimeter, maar PAS OP als je niet weet hoe dit moet laat het dan aan een ander over, zeker gezien het verbruik van jou baan


Peter,

bedankt voor de info, dat met die meter ga ik eens proberen.

Citaat van: Giant op zondag 28 maart 2010, 12:42:30

Zou die noodstop er misschien opslaan doordat koploper even een paar tellen het signaal verliest door een overbelaste processor?
Meen ooit eens gehoord te hebben dat koploper op stop springt als die het signaal ff kwijt raakt (correct me if I'm wrong).

Groeten,
Thierry

Kan iemand dit verhaal van Thierry bevestigen? Waar zou ik het dan in moeten zoeken?

Citaat van: Boran op zondag 28 maart 2010, 12:45:54

Ik volg met belangstelling je vorderingen. Een aantal problemen die je nu ondervindt in de testfase komen mij ook bekend voor. Ik denk echter dat het probleem niet aan de pc hoeft te liggen. Misschien kan ook iets van de baan aan de basis liggen van je probleem.

Wat ik begrijp uit je verhaal is dat je voor de stroomvoorziening gebruik maakt van de originele Marklin-draad. Gezien de omvang van je baan, zou ik ervoor pleiten om gebruik te maken van draad met een grotere doorsnede om de weerstand kleiner te maken (zelf gebruik ik bijvoorbeeld 2,5 mm draad). Misschien dat dit je kans op storingen vermindert.

Wat mij niet helemaal duidelijk is, is hoe je de boosters gebruikt. De stroomtoevoer en de massa moeten namelijk gescheiden zijn, en ik weet niet of dat bij jouw baan het geval is.

Ik heb gezien dat je de railstaven doorgeslepen hebt. Weet je zeker dat er nergens toch contact wordt gemaakt door bv achtergebleven ijzervijlsel? Of misschien ben je ergens bij een stukje rail in een blok vergeten de verbinding tussen de beide railstaven door te slijpen? Het klinkt misschien stom, maar je zal niet de eerste zijn die dit soort dingen overkomt… ;)

Groetjes,
Rob

Rob,

ben nu bezig met een duurtest 8) Koploper ingesteld op max 2 treinen. 3 uur lang heeft alles perfect gedraaid zonder ook maar één foutmelding. Dit betekent dat alle terugmeldingen en wissels feilloos werken :D
Vervolgens koploper ingesteld op max 3 treinen en ook nu geen enkel probleem :D
Momenteel draaien 4 treinen hun rondjes en tot nu toe zonder verstoringen.

Citaat van: Mog op zondag 28 maart 2010, 16:45:41

Ook ik doe maar een gooi: Gebeurd deze noodstop bij het rijden van uitsluitend originele Märklinlocs, of heb je ook locs rijden in DCC?
Zoja, komt deze noodstop dan alleen voor als er locs in DCC rijden?
Ik heb ook zoiets gehad, dat mijn baan in de noodstop ging, en dit gebeurde alleen als er DCC locs reden. Na een update van mijn Tams centrale was dit probleem over. Je hebt wel geen Tams, maar misschien eens in die richting zoeken mocht het bovenstaande van toepassing zijn. Ergens gelezen dat de centrale het DCC protocol niet begreep, en daarom op "stop" ging.


Mog,

rij alleen met Märklinmaterieel incl mfx. Enkele loks zijn wel omgebouwd met ESU-mfx decoders. Zoals je weet worden de wissels wel met DCC geschakeld en dit gaat perfect!!

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
Dag John,

Ik heb zelf erg veel last gehad van spookmeldingen, deze kwamen allemaal uit de eerste decoder.

Als je boel bij jou stop maak je dan gebruik van de functie gehele spookdetectie???

Als dat zo is zal koploper de baan stil zetten zodra er een meldpunt binnen komt die er niet hoort te zijn.

Ook zie ik dan op mijn scherm in welk blok en welke melder er de mist in ging.

Ik heb het op kunnen lossen ( zie mijn draadje ).

Ik hoop dat je het snel vind.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
Peter,

ik rij met volledige spookdetectie en zoals ik al eerder schreef komt er geen enkele spookmelding :D Ik gebruik trouwens een HSI-88.

Momenteel rijden nog steeds 4 treinen probleemloos rond :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpjes van forumlid Daan)
Hoi John,

duurtest is het best met inderdaad maar een paar treinen. Niet teveel. Twee dagen hier non-stop drie treinen en deze namiddag overgeschakeld op vier treinen. Zo haal ik snel eventuele problemen eruit.

tot dan ,

Steven
Re:Tilly?s modelbaanproject (Duidelijk een voedingsprobleem?)
Hallo allemaal,

even een korte update.

Enkele uren lang hebben 4 treinen hun rondjes gedraaid, geen enkele noodstop :D :D :D
Vervolgens het aantal verhoogd naar 5 en binnen 2 min lag de zaak plat :( Diverse keren de noodstop "opgeheven" maar de noodstop bleef terugkomen. Koploper terug ingesteld op max 4 treinen en opnieuw bleef alles weer rijden. Het lijkt dus echt op een voedingsprobleem. In het verleden hebben er meer treinen gereden maar nu rijden er ook wagons mee met binnenverlichting. Ook zijn de voedingsleidingen van de klimspiralen nog niet aangesloten waardoor er hoogstwaarschijnlijk een hogere weerstand en dus meer vermogen gevraagd wordt. Het wordt dus tijd voor extra boosters.........

Ik krijg nu wel regelmatig een spookmelding tgv een langere trein. Het probleem ziet er als volgt uit: Mijn lange kolentrein van 2.5m lengte staat in het schaduwstation. De blokken hebben een lengte van 2m dus het achterliggende blok wordt geblokkeerd door enkele wagens. Als nu deze trein gaat rijden dan knippert even de belegmelding van het achterste blok(het zijn immers ook maar kleine wagens) en vervolgens stopt dan Koploper de treinverloop tgv een spookmelding in dit blok. Iemand een idee hoe men dit op kan lossen?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Duidelijk een voedingsprobleem?)
probeer dan eens andere boosters, je gebruikt nu 1 zelfbouw booster, maar als je nauw eens ging proberen met een andere booster/boosters?