Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject ((Nieuwere PC succesvol geinstalleerd))
Of een live stream vanuit zijn treinen kamer hahaha :lol: :lol:

Groeten Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject ((Nieuwere PC succesvol geinstalleerd))
Citaat van: bellejt op donderdag 08 april 2010, 14:47:46

ff zoeken en misschien vind je een Lux tegen een super prijsje in 2dehands.
Ik heb gewoon enkele weekjes de kat uit de boom gekeken en er zo 1tje gevonden.Neem wel bij voorkeur deze met de Faulhauber motor.Gewoon het analoge type en dan kan je er later zelf een decodertje inbouwen.


Johnny, ik heb de tijd. Eerst bekabeling en boosters. Als er dan nog budget over is gaan we voor een schoonmaaktrein.

Citaat van: Varekamp op donderdag 08 april 2010, 19:33:29

Succes weer met je "nieuwe" fase :lol:. Zoek je nou een gebruikte stofzuiger of railslijper?


Ronald,

is maar net wat zich aanbied en of er budget overblijft. Heb in ieder geval op ebay enkele automatische zoekopdrachten ingesteld dus even afkijken.

Citaat van: WouterL op vrijdag 09 april 2010, 09:39:17
Nu nog een full hd videocamera zodat we in breedbeeld kamervullend van je baan kunnen gaan genieten  8)


Zit er voorlopig niet aan :?

Citaat van: daanknoben op vrijdag 09 april 2010, 12:43:34

Of een live stream vanuit zijn treinen kamer hahaha :lol: :lol:


Ja, dat zou wat zijn :lol:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject ((Nieuwere PC succesvol geinstalleerd))
Hallo John, wat is het stil.
Ben je nog wat bezig geweest de laatste dagen?

Groeten,
Gijs
Re:Tilly?s modelbaanproject ((Nieuwere PC succesvol geinstalleerd))
Gijs,

de jongens hebben nu 2 weken vakantie gehad en met dit mooie weer is er dus weinig gebeurd. Heb gisteren wel klimovaal F opgedeeld in meerdere blokken zodat een betere doorstroming gerealiseerd wordt. Dit heeft mij 10 uur werk gekost(aanpassen bekabeling en programmering in Koploper) en je ziet niet dat er wat gebeurd is :( Klimovaal A wordt zo ook nog aangepast en de voedingsleidingen dienen nog aangesloten te worden. Een berg saai werk wat heeeeel veeeeel tijd kost maar helaas toch gedaan moet worden.
Ik kan als tip meegeven om bij klimspiralen met grote boogstralen van iedere wending een blok te maken, scheelt je achteraf een hoop werk!

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject ((Nieuwere PC succesvol geinstalleerd))
Hallo John, weinig gebeurd en toch ben je zoveel uren bezig geweest.
Ben benieuwd wat er gebeurd als je vind dat je veel gedaan hebt.

Het werk dat je nu achter de rug hebt zie je dan wel niks van maar ik denk dat je juist van dat soort
klussen de meeste voldoening hebt als dag na dag al je treinen probleemloos hun trajecten rijden.

Hoop voor je dat je snel tegen goede boosters aanloopt en natuurlijk de lux set.... :D

Groeten,
Gijs
Re:Tilly?s modelbaanproject ((Nieuwere PC succesvol geinstalleerd))
Hoi John,

Ik lees dat je problemen hebt met de booster en na het uitschakelen van de verlichting en verwijderen van rijtuigen met binnen verlichting het beter gaat. Wat ik zelf heb ingesteld voor mijn schaduwstation is bij de aanvullende blokgegevens "licht uit bij stilstand". Dit kan je een besparing geven, zeker als jij 30-40 locs hebt staan en alle lichten laat je branden, op dure booster stroom.

Wat ik zelf nog overweeg is bij vast treinen de binnenverlichting uitschakelen met een functie decoder.

Mvg,
Marc

Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
Hallo allemaal,

eindelijk valt er weer iets te melden. Gisteren de laatste hand gelegd aan de voedingsleidingen van gebied EF. De grote hoeveelheid kabels maakte het noodzakelijk om ook hier gebruik te gaan maken van kabelgootjes. Hier een foto genomen richting klimovaal:



Hier één richting schaduwstations:



En nog een closeup van de koppeling tussen ringleiding en toevoerleidingen:



Zoals jullie kunnen zien liggen er beide zijde 2 kabelgoten, één ten behoeve van de voedingen en één tbv de terugmeldleidingen. De losse kabels die jullie nog zien hangen zijn die van de terugmeldingen en wissels van nivo 2, deze worden in een latere fase aangesloten.
De ringleidingen, 4 stuks tbv 4 boosterkringen, zijn uitgevoerd met 2.5mm2 kabel, de kabeltjes naar de railzen zijn 0.25mm2. De verbinding tussen deze 2 zijn gemaakt met 10 kwadraad kroonsteentjes. Ook heb ik iedere boosterkring zijn eigen kleur gegeven om fouten zoveel mogelijk te voorkomen.

Ditzelfde moet nu nog gebeuren in gebied AB. Hier is de hoeveelheid werk nog groter omdat de klimovaal nog opgedeeld moet worden in 10 blokken en de boosters nog ergens opgehangen en aangesloten moeten worden. Ik heb 4 boosters(4.5A) van AlbertJan besteld die op de één of andere manier nog aangesloten moeten worden op de booster van Huub. Nog een berg werk dus, ik zal in iedre geval blij zijn als we deze bouwfase afgerond hebben en de treinen weer kunnen rijden.

Citaat van: Marc op vrijdag 23 april 2010, 13:30:31

Ik lees dat je problemen hebt met de booster en na het uitschakelen van de verlichting en verwijderen van rijtuigen met binnen verlichting het beter gaat. Wat ik zelf heb ingesteld voor mijn schaduwstation is bij de aanvullende blokgegevens "licht uit bij stilstand". Dit kan je een besparing geven, zeker als jij 30-40 locs hebt staan en alle lichten laat je branden, op dure booster stroom.

Wat ik zelf nog overweeg is bij vast treinen de binnenverlichting uitschakelen met een functie decoder.


Marc,

Bedankt voor het meedenken. Het idee met het uitschakelen van de verlichting via Koploper was hier al eerder geopperd, het inbouwen van uitschakelbare verlichting in de rijtuigen ben ik ook nog aan het overwegen.

Groetjes en een prettig weekend allemaal, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
Hoi John.
Dat is alvast een mooi stukje werk klaar.
Nu nog "even" de boosters aansluiten en het feest kan weer beginnen.
De boosters zijn onderweg naar mij (met wat extra bestellingen) en stuur ik na binnenkomst, gelijk door!

En nu van het mooie weekend genieten.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
Hallo John,

Dat is weer een mooie update, je hebt bergen werk verricht die je helaas straks niet meer ziet :lol:.

Veel succes met het volgende gebeid.

Gr.
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
Hallo John,

Dat is een bereklus geweest  :shock: :shock:

En nou nog 4 boosters, ben benieuwd wat hier het eind resultaat mag zijn.

Succes verder.

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
Hallo John, volgens mij kan jij geen draad meer zien aan het einde van het jaar.

Heel veel succes met de rest van deze enorme klus.

Groeten,
Gijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
Tsja, alles gaat nou eenmaal in het kwadraat bij zo'n grote baan, knap dat je het zo netjes vol kunt houden. Ik heb afgelopen week het laatste ( nog te bouwen) deel in koploper ingebracht en ben nu bezig met een vaste route voor een pendeltreintje naar de haven in te programmeren. Wel handig dat je alles al kan simuleren, voordat de baan er ligt  8) vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
Goedemiddag,

Jullie hebben gelijk, het is echt een berg werk en je ziet er straks inderdaad niets meer van maar het moet gewoon gebeuren.

Ik heb echter nog iets anders waarvan ik vind dat het belangrijk is om hier te melden.
Enkele maanden geleden heb ik dit lok gekocht:



Toen de vorige week forumlid Ron hier was hebben we dit lokje getest maar de rijeigenschappen waren dramatisch. Hortend en stotend reed de lok zowel vooruit als achteruit. De lok vervolgens van mijn ?grote? baan gehaald en op het baantje van mijn zoon Jesse laten rijden. Aangestuurd met een MS waren er geen problemen.
Vervolgens deze lok weer teruggezet op de grote baan en aangestuurd vanuit Koploper, opnieuw waren de rijeigenschappen weer zeer slecht.
Vervolgens in DDW het protocol omgezet van ?MM en NMRA/DCC? naar ?alleen Märklin/Motorola?:



Resultaat: het lokje liep perfect. Het blijkt dus dat de decoder van deze lok niet goed om kan gaan met het multi protocol signaal. Nu heb ik dit signaal nodig omdat de wisseldecoders in combinatie met DDW alleen werken in DCC. Al mijn loks zijn van Märklin en werken met het Motorola formaat. Nu is dit op te lossen door er gewoon een andere decoder in te zetten maar zijn er ook andere opties?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
lokje verkopen :mrgreen: maar het is beter om gewoon een decoder in te plaatsen 
Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
Of je geeft het locje aan je zoon Jesse . . . . . . . . probleem opgelost en iedereen (?) weer happy!

Groeten,

Erik
Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
Erik,

leuke oplossing maar Jesse doet over 2 weken zijn communie en ik heb iets veel mooiers voor hem in petto 8)

Ook mijn Henschel-Wegemann heeft ondanks 2x retourtje Märklin problemen met schokken. Zodra de treinen weer kunnen rijden zal ik ook deze lok eens proberen op alleen Märklin/Motorola. Daarom ook mijn vraag: is er buiten het wisselen van de decoder, een andere oplossing?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
John,

Ik heb één 36XXX lok met een vergelijkbare decoder maar herken je probleem niet. Ik rij ook DCC en Motorola.

Gisteren liep er een topic van de Geluidsman met een vergelijkbaar probleem: schokkerig rijden. De oplossing was dubbele decodernrs. uit de database van de Ecos halen (of zoiets).

Heb je hier iets aan?

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
John,

Die Henschel-Wegeman heeft toch gewoon een mfx decoder zoals andere loks bij jou op de baan ?
Misschien eens een andere centrale aansluiten (CS1R) en kijken wat de probleem gevallen dan doen.
Ik denk dat je dan wat makkelijker de oorzaak kan lokaliseren en een hoop gezoek uit kan sluiten.

Heb je nog wat in de aanbieding  :lol:
Maak ik weer een ritje naar limburg en neem de cs1r mee  :mrgreen:

Succes met je 10 jaren plan  8)

Groeten

Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
Citaat van: Ron21 op dinsdag 27 april 2010, 19:21:16
Maak ik weer een ritje naar limburg en neem de cs1r mee  :mrgreen:


Limburg??? Pas op met wat je zegt hè!
Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
Citaat van: Dibbes op dinsdag 27 april 2010, 19:27:04
Citaat van: Ron21 op dinsdag 27 april 2010, 19:21:16
Maak ik weer een ritje naar limburg en neem de cs1r mee  :mrgreen:
Limburg??? Pas op met wat je zegt hè!

:? huh..........Is het daar nog Brabant dan  :wink:
Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
Citaat van: Ron21 op dinsdag 27 april 2010, 19:32:16
Citaat van: Dibbes op dinsdag 27 april 2010, 19:27:04
Citaat van: Ron21 op dinsdag 27 april 2010, 19:21:16
Maak ik weer een ritje naar limburg en neem de cs1r mee  :mrgreen:
Limburg??? Pas op met wat je zegt hè!

:? huh..........Is het daar nog Brabant dan  :wink:

Jazeker!
Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
Citaat van: Dibbes op dinsdag 27 april 2010, 19:35:13
Citaat van: Ron21 op dinsdag 27 april 2010, 19:32:16
Citaat van: Dibbes op dinsdag 27 april 2010, 19:27:04
Citaat van: Ron21 op dinsdag 27 april 2010, 19:21:16
Maak ik weer een ritje naar limburg en neem de cs1r mee  :mrgreen:
Limburg??? Pas op met wat je zegt hè!

:? huh..........Is het daar nog Brabant dan  :wink:

Jazeker!



Haha Tilly is een geexporteerde limburger haha
Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
Ha, ha, mannen,

ik woon inderdaad in het zuidelijkste puntje van Brabant maar voel me nog steeds een trotse Limbuger :lol: :lol:

Citaat van: spoorman op maandag 26 april 2010, 19:52:39

Ik heb één 36XXX lok met een vergelijkbare decoder maar herken je probleem niet. Ik rij ook DCC en Motorola.

Gisteren liep er een topic van de Geluidsman met een vergelijkbaar probleem: schokkerig rijden. De oplossing was dubbele decodernrs. uit de database van de Ecos halen (of zoiets).

Heb je hier iets aan?


Ben,

heb alleen maar Märklinloks maar zoals je weet heeft Märklin nogal wat modelspecifieke decoders in omloop. De meeste geven geen problemen maar die van de HWZ is daar een uitzondering op. Ik zal aankomend weekend eens kijken of er ergens dubbele adressen gebruikt worden, bedankt voor de tip.

Citaat van: Ron21 op dinsdag 27 april 2010, 19:21:16

Die Henschel-Wegeman heeft toch gewoon een mfx decoder zoals andere loks bij jou op de baan ?
Misschien eens een andere centrale aansluiten (CS1R) en kijken wat de probleem gevallen dan doen.
Ik denk dat je dan wat makkelijker de oorzaak kan lokaliseren en een hoop gezoek uit kan sluiten.

Heb je nog wat in de aanbieding  :lol:
Maak ik weer een ritje naar limburg en neem de cs1r mee  :mrgreen:


Ron,

die HWZ heeft inderdaad een mfx decoder. Daarnaast staat de motor in dit model beter bekend als de zogenaamde "rückelsinus". Na 2 retourtjes Märklin had ik gehoopt dat de problemen opgelost zouden zijn, maar dus helaas. Van het weekend eens kijken of ik kan achterhalen of de oorzaak nu ligt bij de motor, de decoder of het protocol.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (kabelgoten schaduwstation nivo 1)
Citaat van: Tilly op dinsdag 10 maart 2009, 07:48:40
Peter,

graag gedaan.

Hier weer een korte up-date. Was al langer aan het denken om industriële kabelgoten te gaan toepassen voor het netjes wegwerken van bekabeling. Ik schrok wel behoorlijk van de prijs zoals bv Conrad.nl. artnr 644001-89. 1 gootje van 2m lang met een profiel van 25mm x 30mm ?uro 14.99!! :( :( :(
Toch maar verder gaan zoeken en kwam uit bij RS-online. Heb gekozen voor artnr 301-1924 wat op hun site te vinden is onder ?Home/Electrical Installation/Conduit Trunking Cable Chains/Control Panel Trunking / Accessories/Standard & Flexible Slotted Control Panel?. Deze goten moet je wel kopen per verpakking van 8 stuks en kosten ?3.91/st excl btw.
Via een kennis dit kunnen bestellen want je moet een nummer hebben van de Kamer van Koophandel. Gisteren, binnen 2 dagen, kwam dit pakketje binnen:



Gelijk maar aan de slag en zie hier het resultaat:



Deze kabelgoten zijn met 10mm lange M5 boutjes vastgezet aan de ?vangrails?. Op de volgende foto is dit goed te zien:



De volgende stap is nu het plaatsen van de decoders. Hoop binnen enkele dagen weer een update te kunnen plaatsen.

Groetjes, John


Je kan als particulier ook bestellen bij de firma RS-online en dit kun je doen door je gegevens en het artikel nummer en omschrijving er van per Email naar hun te sturen. De goten bijvoorbeeld zijn dan in vergelijking met Karwei per stuk 8 euro goedkoper en dat is de moeite waard. Je moet er dan wel minimaal 8 kopen. De vergelijking van de prijzen is uiteraard met BTW mee gerekend. Op het moment kost 1 goot bij afname van 8 stuks zonder BTW 4,06 euro.

John mijn complimenten met je vooruitgang ziet er weer netjes uit, uiteraard blijf ik je volgen.

Fred Vonk
Re:Tilly?s modelbaanproject (Voedingsleidingen gebied EF zijn eindelijk klaar)
Hoi John,

Druk met drummen...toch even tijd voor je genomen :)

Ziet er weer keurig uit hoor, maar had niet anders verwacht... COMPLIMENTEN  8)

Succes met de verdere aanleg ;)

Groeten,

Hans.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Hallo allemaal,

gisteren zijn de boosters van AlbertJan binnen gekomen. Supersnelle levering en perfect verpakt! Hier een foto:



Aankomende week eens kijken of ze functioneren in combinatie met de booster van Huub. In vol bedrijf kan ik ze helaas nog niet testen omdat de voedingen en ringleidingen van gebied AB nog gelegd en aangesloten moeten worden. Ook wordt er onder dit gebied nog een multiplexplaat tegen de muur aan geschroefd waarop alle boosters en trafo?s gemonteerd kunnen worden. Voorlopig nog werk genoeg dus.

Groetjes, John

PS: Fred, bedankt voor je bijdrage :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Hoi John, ik hoop dat dit de oplossing voor je wordt, er zit tenslotte al zoveel tijd in. Bij Railz heb ik laatst een rondleiding gehad, en die hadden op ieder blok een booster/voeding  :shock: . Bij hen had dit ook te maken met vonk/brandgevaar, succes, vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Dat is een mooie power centrale  :D :D

Ik hoop voor jou dat dit je probleem oplost ( denk het wel  :P ).

Printen zien er goed uit, maar wat wil je ook uit de stal van AlbertJan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
hopelijk gaat dit je problemen oplossen :D

groetjes, wijbe
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Citaat van: Tilly op vrijdag 30 april 2010, 09:45:31
Hallo allemaal,

gisteren zijn de boosters van AlbertJan binnen gekomen. Supersnelle levering en perfect verpakt! Hier een foto:



Aankomende week eens kijken of ze functioneren in combinatie met de booster van Huub. In vol bedrijf kan ik ze helaas nog niet testen omdat de voedingen en ringleidingen van gebied AB nog gelegd en aangesloten moeten worden. Ook wordt er onder dit gebied nog een multiplexplaat tegen de muur aan geschroefd waarop alle boosters en trafo?s gemonteerd kunnen worden. Voorlopig nog werk genoeg dus.

Groetjes, John

PS: Fred, bedankt voor je bijdrage :D


Hoi John veel succes met het plaatsen van de Boosters en de voedingen. Ik had trouwens 16 kabelgoten besteld met een totaal bedrag van euro 77 en geen verzendkosten omdat het bestel bedrag boven de 50 euro was. Ter vergelijking, bij Karwei zou ik hiervoor euro 208 kwijt geweest zijn dus dat scheelt een hoop geld en best de moeite waard dus.

Fred
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Zien er goed uit John.....ik heb bij AJ ook al eens een bestelling gedaan, laat het verpakken maar aan hem over, klasse  8)

Succes John !!

Groeten,

Hans ;)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Hoi John.
Zo op een rijtje gezet zien deze 4 boosters er al als een beste krachtcentrale uit.
Nu nog zien om deze "power" op je baan over te brengen! :lol:

Succes met het inbouwen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Hallo John, mooi gezicht die naakte boosters.

Denk dat je zo wel voldoende power op je baan krijgt.

Succes met het laatste stukje bedrading en het aansluiten van de boosters.

Gijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Hallo John,

Nou voorzichtig de baan inschakelen een voor een, anders vliegen de stoppen om je oren  :lol: :lol: :lol:

Mooie aanwinst, ben benieuwd hoe dit nou gaat rijden, met 40 treinen.

Succes  :D

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Hoi John,

Nou dat was weer een behoorlijke investering zo te lezen. Hopelijk dat het nu allemaal goed gaat werken, aan je zelf ligt het niet, want je gaat altijd vol "vermogen" :lol: :lol:
Ik was vorige week nog in het altijd mooie Brabant, ik hoop dat als ik de volgende keer weer in de buurt ben dat ik dan even je baan kan komen bewonderen.
Succes met de werkzaamheden.

groeten Ronald  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Citaat van: Gijs op vrijdag 30 april 2010, 16:31:49
Hallo John, mooi gezicht die naakte boosters.

Denk dat je zo wel voldoende power op je baan krijgt.

Succes met het laatste stukje bedrading en het aansluiten van de boosters.


Gijs,

hier heb ik nog mijn twijfels over :? Als ik dit zo allemaal bekijk dan zouden de 4 boosters van AlbertJan wel eens te weinig kunnen zijn.

Citaat van: dolphin op vrijdag 30 april 2010, 09:52:21
Hoi John, ik hoop dat dit de oplossing voor je wordt, er zit tenslotte al zoveel tijd in. Bij Railz heb ik laatst een rondleiding gehad, en die hadden op ieder blok een booster/voeding  :shock: . Bij hen had dit ook te maken met vonk/brandgevaar, succes, vr gr Arie

Arie,

Huub opperde dit idee ook al eens. Dus om in plaats van zware boosters meerdere kleine in te bouwen. Ik begin er in ieder geval niet aan, het is nu al gigantisch veel werk.

Citaat van: Einte op vrijdag 30 april 2010, 18:08:46

Nou voorzichtig de baan inschakelen een voor een, anders vliegen de stoppen om je oren  :lol: :lol: :lol:


Einte,

als bij de buren het licht knippert dan weten ze dat ik de modelbaan inschakel :mrgreen:

Citaat van: Varekamp op vrijdag 30 april 2010, 22:34:56

Nou dat was weer een behoorlijke investering zo te lezen. Hopelijk dat het nu allemaal goed gaat werken, aan je zelf ligt het niet, want je gaat altijd vol "vermogen" :lol: :lol:
Ik was vorige week nog in het altijd mooie Brabant, ik hoop dat als ik de volgende keer weer in de buurt ben dat ik dan even je baan kan komen bewonderen.


Ronald,

je hebt een PB.

Vandaag het schaduwstation van nivo 1 opgedeeld in 2 blokken, dit werkje was ik ook blijven uitstellen.

Aankomend weekend komt Peter(Freak) de boosters van AlbertJan aansluiten op de booster van Huub. Nog even en dan zijn we gelukkig (voorlopig) van de voedingsproblemen verlost.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Tjemig John, heb je dan nog te weinig vermogen ?

Hoeveel heb je er nodig dan?

Gijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Citaat van: Gijs op zondag 02 mei 2010, 17:05:49
Tjemig John, heb je dan nog te weinig vermogen ?

Hoeveel heb je er nodig dan?

Gijs

ontzettend veel denk ik :P
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Citaat van: Gijs op zondag 02 mei 2010, 17:05:49
Tjemig John, heb je dan nog te weinig vermogen ?

Hoeveel heb je er nodig dan?


Gijs,

geen idee hoeveel ik er totaal nodig heb maar alleen voor dit gedeelte zijn er volgens mij 4 te weinig. Het traject wordt nu als volgt opgedeeld:



Alleen al het stijgende spoor van klimovaal gebied A wordt opgedeeld in 5 blokken dus kunnen alleen al hier 3 treinen gelijktijdig
aan het rijden zijn :?
Maar goed, we zullen zien, eerst eens kijken hoe het met 4 boosters zal gaan. Heb er met aansluiten in ieder geval al rekening mee gehouden dat 4 te weinig is en kan dus vrij gemakkelijk het hoofdtraject opdelen in nog meer boosterkringen.

En dan nog een vraagje: nu heb ik in het verleden enkele Märklintrafo's aangeschaft(artnr 60052 60W). De boosters van AlbertJan kunnen 4.5A leveren in combinatie met een 90W trafo. Betekent dan automatisch dat er in combinatie met een 60W trafo maar tweederde dus 3A uit de booster komt?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Hallo John,

Ik denk dat je een paar van deze trafo's moet gaan aanschaffen.

klik

Gr Einte

Ps is goed koper dan Marklin.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Citaat van: Tilly op zondag 02 mei 2010, 20:12:54
En dan nog een vraagje: nu heb ik in het verleden enkele Märklintrafo's aangeschaft(artnr 60052 60W). De boosters van AlbertJan kunnen 4.5A leveren in combinatie met een 90W trafo. Betekent dan automatisch dat er in combinatie met een 60W trafo maar tweederde dus 3A uit de booster komt?

Ja dat klopt, wil je het volle vermogen dan heb je zwaardere trafo's nodig. Maar ik zou het eerst maar eens met de bestaande trafo's proberen.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Ik hoop dat je een in je electrische installatie een aparte groep hebt gemaakt voor je treinenkamer.... Anders is het misschienhandig eens een sommetje te maken wat je nu echt denkt te gan gebruiken: een normale zekeringsautomaat is 16A, bij 230V is dat dus 3680VA. da's dus 20 AJ boosters+trafo's en dan is het helemaal op. je hebt ook licht en computers in je ruimte, een paar beeldschermen, en wat stopcontacten voor gereedschap, waarschijnlij straks ook een antaal trafo's voor verlichting enzo, dan gaat het heel hard met je electra! Ik volg je draadje al een tijdje, en ik schat zo dat je toch wel ca 10 AJ boosters nodig zal hebben, en met alle andere dingen erbij zou het best wel eens kunne dat je aan de maximale continue belasting zit. Als je dan ook nog ringkerntrafo's gaat gebruiken zal de zekering er regelmatig uitvliegen als je alles tegelijk aanzet..... (die dingen hebben een enorme inschakelpiek, dat valt wel af te vlakken door bv een 24V autolamp over de uitgang te plaatsen....)

Walter

Citaat van: Einte op vrijdag 30 april 2010, 18:08:46
Nou voorzichtig de baan inschakelen een voor een, anders vliegen de stoppen om je oren  :lol: :lol: :lol:
Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Als het zekering automaten zijn kun je er een C karakteristiek in zetten of een D.

Deze zijn speciaal bedoeld voor groepen met een hoge inschakel piek.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
hallo tilly,

wauw seg wat een transfo's,hopelijk gaat het lukken.ik ben helaas niet op de hoogte,van al die dingen en kom je daarom geluk wensen dat het gaat lukken,denk het wel hoor allee duim voor je altans.

groeten peter(ke33)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
En anders een groep erbij maken, kan toch ook?

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Gewoon een 3 x 400 volt aansluiting aanvragen met 63 per fase  :mrgreen: :mrgreen:

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Ben,

helemaal mee eens, volgens mij zijn jullie nu de zaak aan het overdrijven. Maar toch, ik heb er in het verleden wel rekening mee gehouden en heb 2 volledige groepen van 16A gereserveerd voor de treinenkamer. Op één groep staat de verlichting, computers, beeldschermen, enz, en de andere groep wordt alleen gebruikt voor de modelbaan :wink:

Betreffende de trafo's kies ik voor veiligheid en niet voor de prijs. Er lopen hier tenslotte 3 kleine kinderen rond die mij meer waard zijn dan een paar euro's extra voor veilige trafo's.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
John,


Beetje slimme indeling heb je niet eens zoveel vermogen nodig.
Hebben we vrijdag wel over.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
John,

perfect dat je al twee groepen hebt! niks aan de hand dus. En Ja, Peter heeft vast gelijk, maar met zware ringkerntrafo's moet je een beetje opletten heb ik ervaren. Ben erg benieuwd naar de slimme indeling, wil ik graag van leren, want dat scheelt (digitaal) vermogen en dus boosters en trafo's en dus geld en werk:-). Uiteraard is het verstandig en logisch om in schaduwstations/onzichtbare gedeeltes de verlichting en he geluid uit te schakelen, en misschien kun je ook wel een maximum toelaatbaar aantal rijdende treinen definieren (max opgenomen vermogen zou nog mooier ziejn...) maar ik weet niet of dat kan met je software. Ik krijg nu spontaan allerlei wilde ideeen over stroom (opgenomen vermogen) meten en daar een meldcontact aan te hangen en daarmee via de sw treinen wel of niet laten vertrekken..... evt per booster sectie...... nou ja verzin het maar :-)

Walter