Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Duidelijk een voedingsprobleem?)
de wagonen niet geleidende wieltjes geven?
Re:Tilly?s modelbaanproject (Duidelijk een voedingsprobleem?)
John,

Bij aanvulling blok gegevens aanvinken dat blok/wisselstraat langer bezet blijft bij een te lange trein.
Uiteraard wel lengte van trein en blok correct invullen op de juiste plek.

Zo heb ik het in ieder geval opgelost met te lange treinen.

Groeten

Ron

Re:Tilly?s modelbaanproject (Duidelijk een voedingsprobleem?)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Duidelijk een voedingsprobleem?)
Citaat van: Ron21 op maandag 29 maart 2010, 19:12:55
John,

Bij aanvulling blok gegevens aanvinken dat blok/wisselstraat langer bezet blijft bij een te lange trein.
Uiteraard wel lengte van trein en blok correct invullen op de juiste plek.

Zo heb ik het in ieder geval opgelost met te lange treinen.

Groeten

Ron



Je bent me net voor Ron  :D :D

Dit zou de oplossing moeten zijn.

Laat even weten hoe dit afloopt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Duidelijk een voedingsprobleem?)
Goede avond John,

Even terug komend op je post #385.

Daarin bespreek je in je eerste plan, met een bezetmelder aan het begin van je blok en een bezetmelder aan het einde van je blok.  Daartussen een vrije zone.

In de tekening eronder verander je dit naar twee bezetmelders per blok. 

Wat waren jou doorslag gevende argumenten om dit te doen ?


Mijn idee erover :
* Volledige detectie : Zelf heb ik vandaag aan de lijve mogen ondervinden dat een achterblijvend wagonnetje me een hoop miserie gaf ...
* Beetje te duur om drie bezetmelders te gebruiken (als je rekend over een ganse baan ...


Tot dan,
Steven.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Duidelijk een voedingsprobleem?)
Steven,

ik heb mij ervan laten overtuigen dat 2 bezetmelders per blok in het niet zichtbare gedeelte genoeg is bij gebruik van Koploper en dit is dus ook zo!! Mocht ik echter in de toekomst willen overstappen op andere software waarbij 3 bezetmelders per blok nodig zijn dan is dit zonder al te grote aanpassingen mogelijk.
Bijkomend voordeel is natuurlijk ook de besparing van terugmeldmodules :wink:

Citaat van: Ron21 op maandag 29 maart 2010, 19:12:55

Bij aanvulling blok gegevens aanvinken dat blok/wisselstraat langer bezet blijft bij een te lange trein.
Uiteraard wel lengte van trein en blok correct invullen op de juiste plek.

Zo heb ik het in ieder geval opgelost met te lange treinen.


Ron,

bedankt voor de tip!! Heb dit nu zo aangepast en tot nu toe geen problemen :D het is echter nog te vroeg om te zeggen dat hiermee het probleem volledig opgelost is, nog even afwachten dus.

Citaat van: wijbe op maandag 29 maart 2010, 18:06:49

probeer dan eens andere boosters, je gebruikt nu 1 zelfbouw booster, maar als je nauw eens ging proberen met een andere booster/boosters?


Wijbe,

ben nu verschillende opties aan het bekijken.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Duidelijk een voedingsprobleem?)
ok, hopen dat et gaat werken, want we willen natuurlijk wel over een tijdje jouw opendag bezoeken waar 40 treinen in beweging zijn :D :D :D :D :D :D :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (Duidelijk een voedingsprobleem?)
Wijbe,

het probleem is met deze aanpassing helaas niet opgelost. Kreeg opnieuw een spookmelding en kijk eens op onderstaande foto hoe de laatste wagon stopte :shock:



De linker bezetmelder wordt net niet, net wel gemaakt met als gevolg een spookmelding :( Dat wordt dus hoogstwaarschijnlijk met één wagon minder rijden of een extra set van 10 wagons aanschaffen 8)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Duidelijk een voedingsprobleem?)
John,

Of Trix wielen onder je laatste wagen.

Je mag ze met mij ruilen, ik heb zo'n setje kolenwagens staan :shock:

Van Trix , "Made by Märklin" :P

Jou probleem opgelost..(mijne ook :mrgreen:
Groet,
Jan
Re:Tilly?s modelbaanproject (Duidelijk een voedingsprobleem?)
Citaat van: Jan 1212 op maandag 29 maart 2010, 23:10:34
John,

Of Trix wielen onder je laatste wagen.

Je mag ze met mij ruilen, ik heb zo'n setje kolenwagens staan :shock:

Van Trix , "Made by Märklin" :P

Jou probleem opgelost..(mijne ook :mrgreen:
Groet,
Jan

hoi Jan

dat zal hier niet helpen, het probleem is niet massadetectie vanaf de andere rail staaf maar vanuit het andere blok, het wieltje overbrugt hier net blok 1 en 2
Re:Tilly?s modelbaanproject (Duidelijk een voedingsprobleem?)
hmmm, vreemd probleem, het zit dus in iets anders dan een voedingsprobleem? dan zal het waarschijnlijk aan de computer liggen? :(

Maar goed, dan zou ik je aanraden om gewoon op het laatste asje een gelijkstroomwiel te zetten, heb je er geen last meer van? :D (of natuurlijk 10 extra wagons kopen :lol:)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Duidelijk een voedingsprobleem?)
John,

Kun je die trein niet één cm door laten rijden?
Dat kun je toch aangeven in aanvullende blokgegevens!

Groeten Martin
Re:Tilly?s modelbaanproject (Duidelijk een voedingsprobleem?)
Citaat van: Marklinbaan.nl op dinsdag 30 maart 2010, 10:55:32
John,

Kun je die trein niet één cm door laten rijden?
Dat kun je toch aangeven in aanvullende blokgegevens!

Groeten Martin

hoi Martin

dat is een optie, mits er vooraan in het blok nog ruimte over is
Re:Tilly?s modelbaanproject (Duidelijk een voedingsprobleem?)
Citaat van: impulsief op dinsdag 30 maart 2010, 12:22:23
Citaat van: Marklinbaan.nl op dinsdag 30 maart 2010, 10:55:32
John,

Kun je die trein niet één cm door laten rijden?
Dat kun je toch aangeven in aanvullende blokgegevens!

Groeten Martin

hoi Martin

dat is een optie, mits er vooraan in het blok nog ruimte over is

1 cm moet meestal toch wel kunnen dacht ik zo

Groeten Martin
Re:Tilly?s modelbaanproject (Duidelijk een voedingsprobleem?)
Citaat van: Tilly op maandag 29 maart 2010, 22:53:25
De linker bezetmelder wordt net niet, net wel gemaakt met als gevolg een spookmelding :( Dat wordt dus hoogstwaarschijnlijk met één wagon minder rijden of een extra set van 10 wagons aanschaffen 8)
Of de trein niet 1 cm door laten rijden, maar juist 1 of 2 cm eerder laten stoppen. Dan staat de trein namelijk niet precies tussen 2 blokken, maar blijft dat laatste asje duidelijk in het voorgaande blok staan. Met als gevolg dat koploper al weet dat deze trein een extra blok inneemt, en dan komt er dus geen spookmelding.

toevoeging: de andere oplossingen, (1 cm doorrijden, of laatste as vervangen door) zorgen ervoor dat koploper denkt dat het voorgaande blok vrij is. Dat is in feite niet echt zo, deze trein steekt dan namelijk nog altijd een klein stukje uit aan de achterkant, zeker als de laatste as niet gedetecteerd. Kans is dan dat er een trein achter op rijd.


Maar John kennende komt hij wel weer met een goede oplossing :-).

Groetjes,

Mike
Re:Tilly?s modelbaanproject (Duidelijk een voedingsprobleem?)
John,

Is koploper al klaar met het leren van het remmen, en stopt de trein ook elke keer op hetzelfde punt ?

Ik zou nu de trein iets door laten rijden Je hebt maar een paar cm nodig of een wagon minder dan is het ook opgelost.

Gr

Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject (Duidelijk een voedingsprobleem?)
Hallo allemaal,

zit momenteel vanwege mijn werk in het buitenland dus kan helaas niets testen maar gelukkig wel forummen :D

Citaat van: Jan 1212 op maandag 29 maart 2010, 23:10:34

Of Trix wielen onder je laatste wagen.

Je mag ze met mij ruilen, ik heb zo'n setje kolenwagens staan :shock:

Van Trix , "Made by Märklin" :P


Jan,

bedankt voor het aanbod maar ik pas volledige massadetectie toe om ook wagens te kunnen detecteren. Hier wil ik dus ook niet van af gaan wijken.

Citaat van: impulsief op maandag 29 maart 2010, 23:36:30

dat zal hier niet helpen, het probleem is niet massadetectie vanaf de andere rail staaf maar vanuit het andere blok, het wieltje overbrugt hier net blok 1 en 2


Peter,

bijna goed :mrgreen: het probleem ligt bij het tweede blok tussen de afremsectie en de stopsectie.

Citaat van: wijbe op dinsdag 30 maart 2010, 10:50:19

hmmm, vreemd probleem, het zit dus in iets anders dan een voedingsprobleem? dan zal het waarschijnlijk aan de computer liggen? :(


Wijbe,

ik heb nu 2 problemen. Af en toe een spookmelding bij het rijden met een langere trein en regelmatig een noodstop(zonder spookmelding) hoogstwaarschijnlijk tgv van te weinig power. Beide problemen hebben niets met elkaar te maken.

Martin, Peter, Mike,

ik wacht eerst af op datgene dat wat Ron vraagt:

Citaat van: Ron21 op dinsdag 30 maart 2010, 16:00:20

Is koploper al klaar met het leren van het remmen, en stopt de trein ook elke keer op hetzelfde punt ?


Koploper is inderdaad nog volop aan het leren 8) Het stoppen verschilt nog per blok maar ik ben blij bovenstaand probleem herkent te hebben. Als je weet waar het zit kun je nl ook gaan zoeken naar een oplossing :wink:

De spookmelding tgv de langere trein heeft zich dus voorgedaan in twee verschillende situaties:

1.   Trein remt af tot stilstand en het wielentje van de laatste wagon blijft net staan tussen 2 secties(terugmelders) zoals te zien op de foto. Terugmelder knippert en Koploper geeft een spookmelding.
2.   Trein vertrekt vanuit een blok en de belegmelder waarop de laatse wagon(s) rijdt knippert even en genereert een spookmelding.

Punt 1 zou inderdaad opgelost kunnen worden door de lengte van de trein aan te passen of door de lok enkele centimeters door te laten rijden. Punt 2 is misschien wel opgelost door bij aanvulling blok gegevens aan te vinken dat blok/wisselstraat langer bezet blijft bij een te lange trein. Heb dit inmiddels aangepast maar nog niet lang genoeg getest. Het komende weekend gaan de treinen weer rijden en laat ik jullie weten hoe het gegaan is.

Groetjes en allemaal bedankt voor het meedenken, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Spookmelding lange trein opgelost)
Hallo allemaal,

vanmorgen weer de tijd gehad om de treinen te laten rijden. De focus lag op de spookmelding tgv de langere trein die zich dus voordeed in twee verschillende situaties:

1.   Trein remt af tot stilstand en het wielentje van de laatste wagon blijft net staan tussen 2 secties(terugmelders) zoals te zien op de foto. Terugmelder knippert en Koploper geeft een spookmelding.
2.   Trein vertrekt vanuit een blok en de belegmelder waarop de laatse wagon(s) rijdt knippert even en genereert een spookmelding.

Onderstaande oplossing van Ron bleek echter niet afdoende:

Citaat van: Ron21 op maandag 29 maart 2010, 19:12:55

Bij aanvulling blok gegevens aanvinken dat blok/wisselstraat langer bezet blijft bij een te lange trein.
Uiteraard wel lengte van trein en blok correct invullen op de juiste plek.


Af en toe verscheen er tijdens het wegrijden nog steeds een spookmelding. Heb vervolgens de laatste wagen verwijderd en tot nu toe geen enkele spookmelding meer :D Wat is de oplossing toch vaak simpel 8)
De optie "enkele cm doorrijden" wil ik voorlopig nog niet gebruiken. Volgens mij vergen tijdfuncties nogal wat geheugen en zijn ze bovendien niet erg betrouwbaar :?

We zijn dus weer een stapje verder. Morgen komt AlbertJan met zijn schoonmaaktrein op bezoek en ik verheug me al op zijn komst.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Spookmelding lange trein opgelost)
eventueel is een plastic asje voor de laatste wagon nog een optie? :D deze maakt namelijk geen elektrisch contact met de rails
Re:Tilly?s modelbaanproject (Spookmelding lange trein opgelost)
Citaat van: Tilly op vrijdag 02 april 2010, 11:54:29
De optie "enkele cm doorrijden" wil ik voorlopig nog niet gebruiken. Volgens mij vergen tijdfuncties nogal wat geheugen en zijn ze bovendien niet erg betrouwbaar :?

John,

Ik heb het wel eens nagemeten en het bleek verbazingwekkend betrouwbaar. Er zat hooguit 1 cm variatie in. Wat het geheugenbeslag betreft is mij ook nooit opgevallen dat dit een probleem vormt.
Ik ben me tegenwoordig wat aan het verdiepen in andere programma's als alternatief voor Koploper. Railware blijkt met maar één melder per blok te werken (het hele blok) en bepaalt voortdurend op basis van ge-eikte snelheid en tijd waar de trein is in het blok. Werkt prima.

Als ik jou was zou ik het gewoon eens proberen. Je kunt het altijd weer ongedaan maken.

Succes!
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
Hallo allemaal,

vandaag zijn AlbertJan en Michiel bij mij op bezoek geweest. Ze verraste mijn partner met een mooi bosje bloemen en ikzelf kreeg een leuke envelope met enkele poppetjes en lantaarnpaaltjes. Na wat gezellig gebabbelt te hebben onder het genot van een kopje, zijn we naar mijn modelbaan gegaan. Ik had het al helemaal voor ogen: booster aan, PC aan en een showtje weggeven????????maar helaas :( :( :(  Het ene probleem na het andere :shock:
Ongelooflijk maar het begon met een ontsporing van een goederentrein. Sinds de bouw van nivo 1 geen enkele ontsporing en net nu ging het mis. Helaas konden we niet de directe oorzaak achterhalen :(
Alles weer recht gezet en de boel vervolgens weer opgestart. Even ging het goed maar vervolgens viel alles iedere keer uit op noodstop. Tgv van zo?n noodstop en herstart ontspoorde er ook nog een kolenwagentje. Dit gecorrigeerd en de treinen opnieuw opgestart, maar even later was het alweer prijs, weer een noodstop en nu na de herstart gingen 2 treinen de foute kant oprijden :shock: :shock: :shock:
AlbertJan stelde vervolgens voor om de Big-Boy en schoonmaaktrein maar eens in te gaan  zetten. Hier een foto van deze fantastische lok!!



Wat een rijeigenschappen en geluiden :D

Maar goed, het ging natuurlijk om het schoonmaken van de rails. Het had echter nogal wat voeten in aarde om deze combinatie via koploper te laten rijden. Uiteindelijk lukte het om deze schoonmaaktrein via koploper in handbediening en aangestuurde functies te laten rijden.
Tijdens het rijden van deze schoonmaaktrein alle andere loks stopgezet echter weer regelmatig een noodstop. Vervolgens enkele verlichte personenwagens van de rails gehaald en toen ging het eindelijk beter. Bevestigd werd toen dat er inderdaad een voedingsprobleem is. Hoe meer lampjes van loks ik uitschakelde, hoe harder de stofzuiger van de reinigingstrein ging werken :D Ook was duidelijk hoorbaar waar de voeding van de rails wel in orde was en waar niet. Het is mij hierdoor perfect duidelijk geworden hoe super belangrijk een goede voeding is en dat op dit gebied nog het nodige werk verzet moet worden.
De reinigingsset van AlbertJan deed trouwens uitstekend zijn werk, hier het resultaat van één rondje:



Het liep allemaal anders dan ik mij voorgesteld had maar we hebben er denk ik wel veel van geleerd. Daarnaast was het heel gezellig met AlbertJan en Michiel en moeten we dit zeker een keer overdoen.

AlbertJan, Michiel, bedankt voor de gezellige middag en tot een volgend keer.

Groetjes, John

PS: gezien alle problemen ben ik genoodzaakt de open dag naar een later tijdstip te verplaatsen :mrgreen: :oops:
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
Ik ga AJ ook maar eens uitnodigen denk ik. Wordt mijn baan ook eens gekuisd  :D Oh nee, ik rij analoog, jammer. :(

Mooi dat er weer wat duidelijkheid komt wat betreft jouw problemen. Succes.

Gr Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
Dag John,

Altijd leuk als er forumleden op bezoek komen  :D

Jammer dat je show de mist in ging maar dat hoort er een beetje bij ( gebeurde mij laatst ook  :( )

Maar de show must go on.

Het zal wel een mooi gezicht geweest zijn de Big Boy op jou grote baan, die loc past er goed bij  :D

Ondanks de tegenslagen hebben jullie toch een leuke dag gehad en daar gaat het ook om.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
goedenmorgen john

altijd gezellig albertjan over de vloer.
en de bicboy heeft zijn werk met de stofzuiger ook weer gedaan
alleen jammer dat je op je mooie baan een voedins probleem heb.
het is natuurlijk niet te hopen dat het aan je dikte van je draad licht.
maar het zal vast goed komen.
fijne paas dagen
groetjes bas
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
Goedemorgen,

Citaat van: degeluidsman op zondag 04 april 2010, 08:50:51

Het zal wel een mooi gezicht geweest zijn de Big Boy op jou grote baan, die loc past er goed bij  :D

Ondanks de tegenslagen hebben jullie toch een leuke dag gehad en daar gaat het ook om.


Peter, die Big Boy rijdt werkelijkwaar subliem :D Wat een lok! AlbertJan heeft een filmpje gemaakt en ik hoop natuurlijk dat hij dit hier plaatst.

Citaat van: BLS bas op zondag 04 april 2010, 09:05:13

alleen jammer dat je op je mooie baan een voedins probleem heb.
het is natuurlijk niet te hopen dat het aan je dikte van je draad licht.


Bas,

ik wist al dat ik een voedingsprobleem had betreffende de boosters maar dat een goede voeding zo belangrijk was dat had ik niet gedacht :? Het prachtige van de Big Boy en de reiningstrein is dat deze combinatie zoveel sprits nodig heeft dat je gelijk kunt zien waar het goed aangelegd is en waar niet. In het schaduwstations ligt een 2.5mm2 ringleiding en hier werkte de reinigingstrein goed maar zodra deze richting de keerlus en spiralen reed hoorde je de stofzuiger duidelijk minder toeren maken.

Citaat van: wijbe op vrijdag 02 april 2010, 12:45:57

eventueel is een plastic asje voor de laatste wagon nog een optie? :D deze maakt namelijk geen elektrisch contact met de rails


Wijbe,

nee, dan ga ik toch voor de optie van Arjan. :wink:
Citaat van: ArjanM op vrijdag 02 april 2010, 13:12:34

Ik heb het wel eens nagemeten en het bleek verbazingwekkend betrouwbaar. Er zat hooguit 1 cm variatie in. Wat het geheugenbeslag betreft is mij ook nooit opgevallen dat dit een probleem vormt.

Als ik jou was zou ik het gewoon eens proberen. Je kunt het altijd weer ongedaan maken.


Arjan,

ik ga dit eens proberen, bedankt voor de info :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
hallo john,

ik wil ook even reageren op je draadje,die lok big boy staat inderdaad schiterend op je baan.en af en toe eens de lux stofzuiger over je baan laten gaan is geen luxe hoor,deed dat ook toen ik nog een baan had.en ga het zeker weer doen nu ik weer kan beginnen met bouwen.


groeten en fijn paasweekend;peter(ke33)
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
Beste forummers.
Zoals jullie al gelezen hebben was gisteren, nog net voor de Pasen, het moment daar om samen met Michiel eens een bezoek aan de prachtige baan in aanbouw van John te bezoeken.
Na een flinke reis door het prachtige Gelderse en Brabantse land, bij Huize John aangekomen.
Aldaar aangekomen werden wij verwelkomd door de hele familie (en de hond) en gastvrij onthaald met koffie en koek.
Nadat de koffie en koek en de nodige verhalen op waren, natuurlijk naar John's modelspoor domein.
In deze prachtige ruimte, voorzien van geweldig mooie lange treintafels met daarop 2 grote schaduwstations en aan beide kanten 2 dubbelsporige spiralen en tijdelijk voorzien van een bijna 10 meter lange dubbelsporig verbinding om rond te kunnen rijden.
Met al het prachtige materieel wat John op de baan heeft staan (en ook nog in de dozen!) is het geweldig om te zien hoe de ene na de andere loc met een enorme sliert aan wagons aan hun tocht beginnen! 8)

Helaas heeft John sinds kort last van spontane spookmeldingen en daarop volgend een "noodstop" via Koploper, waardoor er iedere keer de boel stilstond! :?

Maar ja, we moesten ook nog de BigBoy met LUX combi aan de schoonmaak krijgen, dus op dat moment alles maar even gelaten voor wat het was.
Met enige invoer problemen in Koploper toch de BigBoy met LUX combi aan het schoonmaken gekregen, waarbij het ons wel opviel dat de LUX faulhaber stofzuigermotor niet op toeren wilde komen!? :?
Ook wilde de BigBoy niet volledig op stoom komen.
Maar deze langzaam rijdende BigBoy leverde toch wel een mooi plaatje op! 8)



Tijdens het rijden kregen wij (eigenlijk Michiel) het idee dat er gewoon niet genoeg vermogen op de baan stond, en nadat John enige treinstellen en locs uit had gezet, kreeg de BigBoy met de LUX combi, ineens veel meer vermogen! :lol:
Daarna op iets hogere snelheid het werk waar de BigBoy en LUX schoonmaakwagons voor gekomen waren, en toen was dit het resultaat!



Hier blijkt dus heel duidelijk uit hoeveel invloed het verlies van vermogen, door wat voor oorzaak ook, heeft op het functioneren van je modelspoorbaan! :?
Zo langzamerhand lijkt het er op dat (bijna) alle problemen die het betrouwbaar functioneren van je digitale modelspoorbaan ondermijnen, grotendeels veroorzaakt worden door een te lage spanning of te weinig vermogen!  :(

Nu hoor ik de specialisten op elektronica gebied al bijna denken, "meten is weten" , maar het meten van digitale spanningen is voor een leek zeker niet eenvoudig te doen.

Al met al, het was weer een geweldig gezellig dagje modelsporen en daarbij nog bijzonder leerzaam! :lol:

John en familie met aankomend modelspoorder Jesse, bedankt voor de gastvrije ontvangst.

Vriendelijke groeten,
Michiel en AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
Superleuk verslag van jullie bezoek.

Als ik dit zo lees moet ik misschien eens wat boosters bestellen, op dit moment denk ik niet dat er nu een probleem zit in mijn voeding maar als er straks meer treinen gaan rijden met verlichting wordt het misschien een ander verhaal.

Ik hoop John dat je er nog makelijk bij komt om de railzen van elkaar te isoleren.

Misschien een gekke vraag maar waarom heet jij op het forum Tilly terwijl je John heet  :shock: :shock:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
Leuk verslag en filmpjes. 8)
Hopelijk zijn de vermogensproblem met een flinke booster opgelost.
Succes.

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
AlbertJan,

harstikke bedankt voor het plaatsen van de filmpjes. Gisteren overheerste hier jammer genoeg de wet van Murphy maar het was gelukkig heel gezellig en zeker voor herhaling vatbaar :D

Citaat van: degeluidsman op zondag 04 april 2010, 11:23:57
Superleuk verslag van jullie bezoek.

Als ik dit zo lees moet ik misschien eens wat boosters bestellen, op dit moment denk ik niet dat er nu een probleem zit in mijn voeding maar als er straks meer treinen gaan rijden met verlichting wordt het misschien een ander verhaal.

Ik hoop John dat je er nog makelijk bij komt om de railzen van elkaar te isoleren.


Peter,

verlichtingen vreten inderdaad energie maar ook de lengte van de railvakken in combinatie met voedingsaansluitingen hebben behoorlijk wat invloed. Op een gegeven moment hoorde je gewoon de stroom de railzen "zingen" :shock: :shock: :shock:

Citaat van: degeluidsman op zondag 04 april 2010, 11:23:57

Misschien een gekke vraag maar waarom heet jij op het forum Tilly terwijl je John heet  :shock: :shock:


Peter, Tilly was vroeger mijn bijnaam :lol:

Citaat van: Lokkie op zondag 04 april 2010, 14:08:06

Hopelijk zijn de vermogensproblem met een flinke booster opgelost.


René,

gelukkig heb ik hier al rekening mee gehouden en is het huidige traject al geschikt gemaakt voor 4 boosterkringen. De boosters zullen wel een minimale capaciteit moeten hebben van 4A anders gaat het denk ik op een drama uitlopen.

Als gevolg van al het getest van de afgelopen weken en de ervaringen van gisteren heb ik besloten om de volgende zaken nu aan te gaan pakken:

1) de bekabeling(voedingspunten) van de huidige trajecten verder aansluiten op 2.5mm2 dikke ringleidingen.

2) Mijn nieuwere PC(AMD Athlon 64 2.0 GHz 1.12 GB) leegmaken, voorzien van een dubbele videokaart en extra compoort en opnieuw installeren met XP, DDW en Koploper.

3) Aanschaf en aansluiten van extra boosters. ik volg daarom het draadje van WouterL met argusogen :wink:

Dit heeft helaas de consequentie dat het voorlopig gedaan is met updates maar ik hoop dat jullie begrijpen dat eerst het huidige traject volledig goed moet werken met zo?n 40 ? 50 rijdende treinen alvorens ik verder ga met de volgende stap.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
Hoi John,

zit te lezen m.b.t. je vermogens probleem :?, wil je niet op kosten jagen, maar sinds ik de 2 Ecosboosters heb aangeschaft, heb ik 0,0 problemen meer 8)

Mvg Gert
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
Citaat van: Tilly op zondag 04 april 2010, 15:26:15

gelukkig heb ik hier al rekening mee gehouden en is het huidige traject al geschikt gemaakt voor 4 boosterkringen. De boosters zullen wel een minimale capaciteit moeten hebben van 4A anders gaat het denk ik op een drama uitlopen.

Dit heeft helaas de consequentie dat het voorlopig gedaan is met updates maar ik hoop dat jullie begrijpen dat eerst het huidige traject volledig goed moet werken met zo?n 40 ? 50 rijdende treinen alvorens ik verder ga met de volgende stap.

Groetjes, John


John, 40 á 50 treinen, allemaal rijdend en veel met verlichting??? dan vrees ik dat 4 boosters, zelfs van 4A krap bemeten gaat worden! Bij 40 treinen heb je dan gemiddeld 400 mA per trein. Het vervelende is dat je echt wat reserve moet hebben. Als een trein net gaat rijden is de (aanloop) stroom die de motor neemt altijd wat hoger dan als hij al in beweging is, en omdat je geen/nauwelijks controle hebt over wanneer welke gaat rijden, loop je het risico dat er meerdere treinen tegelijk opstarten, en daarme de booster in een kring overbelasten.... Zou je het niet afkunnen met meerdere AJ Boosters????? (een stuk of 10 of zo....). Ik heb zelf ooit een 10A EDITS booster gebouwd, en daarna nog één begrensd op ca 8A. Ben er nooit aan toe gekomen om de uitgangen netjes te splitsen in groepen, maar deze jongens waren wel voldoende om mijn baan met toen zo'n 300m rails en ca 30 treinen van voldoende stroom te voorzien.
Vind het wel een machtig mooie baan die je aan het bouwen bent, en met een tempo waar je 'U' tegen zegt..... geweldig, en heerlijk dat je de tijd kunt vinden en ook krijgt om zo te keer te gaan. Ik kijk dan ook altijd uit naar je updates, en ondanks het feit dat je voorlopig minder fysiek aan het bouwen zal zijn, hb je vast wel genoeg te melden over je vorderingen met de automatisering. Ik ben benieuwd!!!

Walter

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
Hallo John,

Leuk als andere forumleden bij je op bezoek komen, jammer dat de wet van murphy bij je op bezoek was.

Het zijn wel 2 geweldige filmpje geworden van de Big Boy met de Lux stofzuiger, hoop ooit ook eens zo'n combinatie te kunnen kopen, word lang sparen :(.

Die extra voedingen heb je zeker wel nodig als je zoveel treinen en verlichting gaat toe passen.

Succes.

Gr.
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
Hallo John,

Leuk verslag van AlbertJan, alleen jammer dat alles niet ging zoals moest  :?

Wel leuke filmpjes van de Bigboy, met schaanmaak wagon.

Ik kom wel een keer langs met m'n BR18.4, even test rijden.

Gr Einte

Ps. succes met het oplossen van de stroom vermogens vraag.

Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
John,

Zelf ben ik ook in het gelukkige bezit van een Trix Big Boy (gelijkstroom), dus toch een beetje Marklin in mijn huis haha! Het is inderdaad een prachtige locomotief met de geluids- en lichtfuncties. Het is ook zeker een reden om in je baan ruime bogen te hebben, want de Big Boy doet het enkel goed in lange wissels en meer dan 360mm radius.

Het is al vaker geschreven in dit topic en ik herhaal het nog maar even. Jouw ervaringen helpen ontzettend. Binnenkort heb ik zelf hopelijk de beschikking over een flinke modelspoor ruimte. Dus een baan van jouw formaat zal ook bij mij mogelijk zijn. Je ziet, dat ondanks dat jij al vele voorzorgsmaatregelen hebt genomen toch ook last van storingen hebt. Je hebt bij voorbaat bijvoorbeeld de stroom en de wissel decoders / bezet melders al apart laten lopen. Maar je ziet nu, dat voldoende voeding hebben ook zeer belangrijk is. Ik had daar zelf ook niet direct bij stil gestaan. Ik bedoel, we weten het allemaal wel. Maar je denkt dat het zo'n vaart niet zal lopen. Dat dacht ik ten minste.

In koploper kun je instellen dat je treinen het licht uitzetten in de niet zichtbare gedeeltes. Dus bijvoorbeeld het schaduwstation. Als daar 20 treinen staan, scheelt dat alweer aanzienlijk.

Mijn nieuwe ROCO ns 1100 loc, volledig digitaal en led lampjes, verbruikt niet absurd veel stroom. Ik heb ook nog een oude ROCO BR215 loc van 30 jaar oud. Deze heb ik omgebouwd naar digitaal, maar de gloeilampjes heb ik nog niet vervangen door LED. In deze loc zit nog een oude zogenaamde ronde motor. Deze slurpt enorm veel stroom om het zo te zeggen.
Wat ik via een omweg probeer te zeggen, het kan zijn dat jouw oudere treinen ook substantieel meer verbruiken dan nieuwer materiaal. Ik schrok zelf ontzettend van het verschil!
Deze oude loc trekt 1500mA op vol vermogen!

Groetjes,

Mike
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
Hallo John,

Erg leuk om te lezen dat jullie het wel gezellig met elkaar gehad hebben. Je zal je wel rottig gevoeld hebben, dat als er mensen op bezoek komen die je baan willen zien werken dat het op dat moment er van alles fout gaat. Maar als nog leuk dat er medeforumleden bijelkaar op visite gaan.
Bedankt voor het verslag ook AlbertJan.

Groet Ronald  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
Hallo John, balen al die dingen die nog niet kloppen.

Toch krijg je het opgelost en ben je zomaar druk bezig met het maken van een berg :D

Ik vraag me af wat je vind van de lux stofzuiger, zat wel veel stof in en ook dat scheelt weer als dat weg is.

Jammer dat de open dag is uitgesteld, blijven de kaartjes wel geldig :mrgreen:

Veel succes met het aanleggen van meer stroom op je baan.

Groeten,
Gijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
Wat een mooie loc is dat toch die Big Boy, heb ook met plezier naar de filmpjes gekeken. Die schoonmaak wagons van Lux zijn dus toch geen overbodige luxe zo te zien, vind ze wel duur maar ze doen dan ook goed werk.
Succes verder met de verdere bouw van je modelbaan en we spreken elkaar nog wel eens John.

Fred Vonk.
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
Citaat van: F.P.Vonk op maandag 05 april 2010, 12:36:49
Wat een mooie loc is dat toch die Big Boy, heb ook met plezier naar de filmpjes gekeken. Die schoonmaak wagons van Lux zijn dus toch geen overbodige luxe zo te zien, vind ze wel duur maar ze doen dan ook goed werk.
Succes verder met de verdere bouw van je modelbaan en we spreken elkaar nog wel eens John.

Fred Vonk.


hoi Fred

er is een goedkopere variant van het merk DAPOL deze is sinds kort ook in de 3 rail uitvoering te koop.
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
Hoi John,

Zelf gebruik ik een eenvoudige methode om na te gaan of de stroomvoorziening in orde is. Elke gesloten stroomkring sluit ik aan op de CS Reloaded. Wanneer er bv een kortsluiting is, schakelt de CS onmiddellijk uit. Tevens kun je op de display aflezen het gebruikte vermogen. Op die manier heb ik een aantal fouten kunnen oplossen en krijg een globale indruk over het stroomgebruik.

Groetjes,
Rob
Re:Tilly?s modelbaanproject (AlbertJan en Michiel op bezoek)
Citaat van: impulsief op maandag 05 april 2010, 13:52:45
Citaat van: F.P.Vonk op maandag 05 april 2010, 12:36:49
Wat een mooie loc is dat toch die Big Boy, heb ook met plezier naar de filmpjes gekeken. Die schoonmaak wagons van Lux zijn dus toch geen overbodige luxe zo te zien, vind ze wel duur maar ze doen dan ook goed werk.
Succes verder met de verdere bouw van je modelbaan en we spreken elkaar nog wel eens John.

Fred Vonk.


hoi Fred

er is een goedkopere variant van het merk DAPOL deze is sinds kort ook in de 3 rail uitvoering te koop.

Oke bedankt, maar is die ook net zo goed als die van Lux dan? Ik wist dat Dapol ze ook maakt heb ze wel eens in Engeland gezien.

Fred
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nieuwere PC succesvol geinstalleerd)
Goedemiddag,

Vandaag weer eens een succes kunnen boeken. Heb met hulp van mijn buurman (Mark bedankt) op een nieuwere PC alles opnieuw geïnstalleerd(XP, DDW en Koploper). Mijn eigen draadje kwam daarbij trouwens goed van pas :wink:
Om wat meer inzicht te krijgen in het CPU gebruik, hier eerst een schermprint van het CPU verbruik van mijn eerdere PC:



En hier van de nieuwe:



Het CPU gebruik ligt dus duidelijk lager. Opvallend is ook het onrustig beeld als er geen treinen rijden :?

Na installatie werkte alles in ieder geval direct perfect. De treinen reageren niet meer op het openen van vensters :D

Citaat van: Lokkie op zondag 28 maart 2010, 10:11:54

Daar heb ik ook last van gehad. :(
Bij het open van een rijvenster was de cpu load soms 100% en dan stopte of haperde de rijdende treinen.
Ik heb uiteindelijk koploper een andere snellere pc geïnstalleerd en toen was het over.

René,

Je had dus helemaal gelijk :D

We zijn dus weer een stapje verder. De komende dagen/weken gaan we eerst alle voedingsleidingen netjes aansluiten.

Hier nog enkele reacties:

Citaat van: v200marklin op zondag 04 april 2010, 16:07:44

zit te lezen m.b.t. je vermogens probleem :?, wil je niet op kosten jagen, maar sinds ik de 2 Ecosboosters heb aangeschaft, heb ik 0,0 problemen meer 8)


Gert, bedankt voor de info. Ben momenteel bezig alle opties aan het bekijken.

Citaat van: Wasmi op zondag 04 april 2010, 16:28:42

John, 40 á 50 treinen, allemaal rijdend en veel met verlichting??? dan vrees ik dat 4 boosters, zelfs van 4A krap bemeten gaat worden! Bij 40 treinen heb je dan gemiddeld 400 mA per trein. Het vervelende is dat je echt wat reserve moet hebben. Als een trein net gaat rijden is de (aanloop) stroom die de motor neemt altijd wat hoger dan als hij al in beweging is, en omdat je geen/nauwelijks controle hebt over wanneer welke gaat rijden, loop je het risico dat er meerdere treinen tegelijk opstarten, en daarme de booster in een kring overbelasten.... Zou je het niet afkunnen met meerdere AJ Boosters????? (een stuk of 10 of zo....). Ik heb zelf ooit een 10A EDITS booster gebouwd, en daarna nog één begrensd op ca 8A. Ben er nooit aan toe gekomen om de uitgangen netjes te splitsen in groepen, maar deze jongens waren wel voldoende om mijn baan met toen zo'n 300m rails en ca 30 treinen van voldoende stroom te voorzien.
Vind het wel een machtig mooie baan die je aan het bouwen bent, en met een tempo waar je 'U' tegen zegt..... geweldig, en heerlijk dat je de tijd kunt vinden en ook krijgt om zo te keer te gaan. Ik kijk dan ook altijd uit naar je updates, en ondanks het feit dat je voorlopig minder fysiek aan het bouwen zal zijn, hb je vast wel genoeg te melden over je vorderingen met de automatisering. Ik ben benieuwd!!!


Walter,

Voor de gehele baan zal ik inderdaad meer dan 4 boosters nodig hebben. Hier ben ik mij het afgelopen weekend volledig van bewust geworden. De 4 waar ik mee wil starten zijn alleen bedoelt voor deze twee schaduwstations.

Citaat van: mikeya op maandag 05 april 2010, 02:48:55

In koploper kun je instellen dat je treinen het licht uitzetten in de niet zichtbare gedeeltes. Dus bijvoorbeeld het schaduwstation. Als daar 20 treinen staan, scheelt dat alweer aanzienlijk.


Mike, bedankt voor de tip.

Citaat van: impulsief op maandag 05 april 2010, 13:52:45

hoi Fred

er is een goedkopere variant van het merk DAPOL deze is sinds kort ook in de 3 rail uitvoering te koop.

Peter,

Klopt, maar de lux is toch wel goed :D
Citaat van: Boran op maandag 05 april 2010, 14:09:50

Zelf gebruik ik een eenvoudige methode om na te gaan of de stroomvoorziening in orde is. Elke gesloten stroomkring sluit ik aan op de CS Reloaded. Wanneer er bv een kortsluiting is, schakelt de CS onmiddellijk uit. Tevens kun je op de display aflezen het gebruikte vermogen. Op die manier heb ik een aantal fouten kunnen oplossen en krijg een globale indruk over het stroomgebruik.


Rob,

helaas heb ik geen CS maar ik ben momenteel op zoek naar een andere oplossing 8)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nieuwere PC succesvol geinstalleerd)
Citaat van: Tilly op woensdag 07 april 2010, 17:32:52
helaas heb ik geen CS maar ik ben momenteel op zoek naar een andere oplossing 8)


Aha, lol. Je gaat dus toch voor een 2e hands Intellibox? Heel goede keus. 8)

Maar wel goed dat je processor probleem is opgelost met deze upgrade.

Gr, Ben. die het allemaal blijft volgen
Re:Tilly?s modelbaanproject ((Nieuwere PC succesvol geinstalleerd))
bedankt voor die links voor die dapol zuiger, lijkt mij miss wel een oplossing voor mij aangezieni k niet zoveel geld heb voor de luxx :(
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nieuwere PC succesvol geinstalleerd)
Citaat van: spoorman op woensdag 07 april 2010, 17:37:40

Aha, lol. Je gaat dus toch voor een 2e hands Intellibox? Heel goede keus. 8)


Ha, ha, Ben

ik bedoelde iets heel anders maar dat blijft nog even een verrassing :lol: :lol:

Groetjes, John

PS: inhoudsopgave ook maar gelijk bijgewerkt.
Re:Tilly?s modelbaanproject ((Nieuwere PC succesvol geinstalleerd))
ff zoeken en misschien vind je een Lux tegen een super prijsje in 2dehands.
Ik heb gewoon enkele weekjes de kat uit de boom gekeken en er zo 1tje gevonden.Neem wel bij voorkeur deze met de Faulhauber motor.Gewoon het analoge type en dan kan je er later zelf een decodertje inbouwen.
Re:Tilly?s modelbaanproject ((Nieuwere PC succesvol geinstalleerd))
Hallo John,

Leuk die update met een snellere PC, mooi dat alles nu weer beterder werkt.

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject ((Nieuwere PC succesvol geinstalleerd))
Hoi John,

Super dat die nieuwe pc je probleem heeft verholpen. 8)
Nu nog het vermogen probleem oplossen en je kan weer op volle kracht verder.
Succes.

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject ((Nieuwere PC succesvol geinstalleerd))
Hallo John,

Succes weer met je "nieuwe" fase :lol:. Zoek je nou een gebruikte stofzuiger of railslijper?

Groet Ronald  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject ((Nieuwere PC succesvol geinstalleerd))
Beide denk ik.
Re:Tilly?s modelbaanproject ((Nieuwere PC succesvol geinstalleerd))
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject ((Nieuwere PC succesvol geinstalleerd))
Nu nog een full hd videocamera zodat we in breedbeeld kamervullend van je baan kunnen gaan genieten  8)

Groet, Wouter