Om een indruk te geven van de grootte van een BW en een hoofdstation, heb ik eens wat geschetst.
Het eerste plaatje is een startpunt voor een eenvoudig BW. Extra spoortjes naar smaak toevoegen. Omdat ik de maten van jouw zelfbouwdraaischijf niet ken, heb ik er een Märklin 7286 ingezet, maar min of meer hetzelfde zal ook met jouw draaischijf wel mogelijk zijn.
Hoe groot een station moet zijn, ligt vooral aan de lengte van de treinen die je er wilt laten stoppen. Voor een sneltrein met vier wagens zit je al aan 130 à 150 cm. Stationssporen moeten iets langer zijn, want wachtende treinen moeten niet te dicht naast de wissels staan want dan kan daar geen andere trein passeren. Als je geen kopstation wilt, moeten er aan beide kanten nog bochten komen.
Hieronder zie je twee voorbeelden van een doorgaand station dat bruikbaar is voor treinen tot zo'n 150 cm. Ik vind ze beide nogal simpel, maar dat doet er niet toe. Waar het om gaat, is dat het niet binnen 120 x 240 past. En dan heb ik ook nog eens bochten R1 gebruikt! Als je, zoals je aangeeft, genoeg ruimte hebt, raad ik aan om die krappe bochten vooral te vermijden.
Citaat van: Bert1955 op maandag 21 februari 2022, 20:01:03De ruimte heb ik genoeg, wat betreft investering wil ik het toch beperkt houden.
Dat gaat natuurlijk het best door het klein te houden. De op één na beste manier is om weinig wissels te gebruiken, en er andere (lees: goedkopere) aandrijvingen onder te zetten dan die van Märklin. De onderstaande voorbeelden van eenvoudige stations hebben beide maar 4 wissels. Elk extra doorgaand stationsspoor betekent twee extra wissels, een extra kopspoor één. Verder moet je kiezen of je buiten het station enkel- dan wel dubbelspoor wilt. Dat laatste betekent niet alleen beduidend meer rails, maar ook meer wissels om de stationssporen goed te ontsluiten.
Voor een realistisch bergstation heb je overigens wel een flinke lengte aan rails nodig, maar nauwelijks wissels. Het moet niet te dicht bij het hoofdstation liggen, en bovendien een stuk hoger. Om 30 cm hoger te komen, heb je een spoor van 10 meter aan lengte nodig. Met enkelspoor denk ik dan aan een investering in de orde van € 150. Daar komen dan nog minimaal één wissel en twee stationsspoortjes bij.
Een schaduwstation vergt nogal wat rails: uiteraard voor de opstelsporen, maar ook voor de verbinding met de bovenbaan. Om genoeg werkruimte te hebben boven het schaduwstation, moet die verbinding immers niet te kort zijn. Voor 20 cm hoogteverschil heb je alweer 6 m spoor nodig, of 12 m als je het in dubbelspoor bouwt.
Wat je zou kunnen doen, is eerst een module bouwen voor een BW. Aan het open einde van de rails leg je tijdelijk een hele grote keerlus neer, met één of meer inhaalsporen. Daarmee bereik je wat variatie in de treinen en locs die van en naar het BW rijden. Het vierde plaatje toont hoe dat zou kunnen binnen 120 x 380 cm. Als je die keerlus met inhaalspoor in een berg verstopt, wordt het wat spannender; dan is het als het ware een mini-schaduwstation naast de zichtbare baan. Het laatste plaatje geeft een 3D-impressie van dit BW.