Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

"Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III

Gestart door basjuh1981 zaterdag 11 augustus 2018, 20:12:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Bas,

een hele late reactie op het weatheren van je BR95.
Dit vind ik heel mooi.
Echt prachtig.

Als ik in de leer moet voor het weatheren van locs, dan weet ik nu bij wie ik moet zijn. 😁
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Een dagje vrij en met dit regenachtige weer eindelijk eens zin om wat te doen. Aan de linkerkant van het paradespoor moet iets van een tunnel komen. Over dit spoor loopt later nog een ander spoor - eigenlijk het verlengde van het paradespoor wat er al ligt. Ik had ooit bedacht om hiervoor een brug te plaatsen, maar het spoor gaat in een flauwe bochten lopen, wat een behoorlijke uitdaging gaat worden. Later bedacht ik dat een betonnen constructie veel makkelijker is om het gebogen spoor te ondersteunen en het onderliggende spoor te voorzien van een tunnelingang.

Aangezien het spoor nog niet is doorgetrokken wil ik in ieder geval een proefconstructie maken. Kijken hoe het er ongeveer uit komt te zien en om wat uit te proberen.

Het stuk parade spoor (uit post #443) waar het om gaat.


Dus wat vormen gegoten en waar nodig aan elkaar geplakt met secondenlijm om hoogte en een ingang te krijgen. De naden zijn afgewerkt met allesvuller.


Na een uurtje wachten een grijze primer er over.


Morgen verder met diverse kleuren grijs om het op beton te laten lijken.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hoi Bas,

Ik ben erg benieuwd naar je verdere update's om een beetje inspiratie op te doen, ik moet er zo langzamerhand ook eens aan geloven  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik moet eerst een hoekje opruimen voordat ik weer verder kan bouwen. Dat staat in de planning voor de kerstperiode.

Dus nu lekker met dit soort dingen aan de slag. Is toch een van de leukste en mooiste dingen van de hobby.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 10 november 2023, 23:03:15wil ik in ieder geval een proefconstructie maken
Typefoutje? Voor een proefconstructie ziet het er erg professioneel uit, meer een profconstructie. En dat moet je dan weer niet verwarren met een plofconstructie.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
We gaan verder waar we gisteren gebleven zijn.

De eerste laag is een laag grijs.


Dan met een spons en twee donkere kleuren grijs tamponeren.


En vervolgens met een lichte kleur grijs en een platte kwast alles een beetje bedekken.


De laatste stap met verf. Met een mix van zwart, donkergroen en water een wash maken. Deze opbrengen met een spons. De donkere punten die ontstaan veeg ik met een wattenstaafje weg. Daarna nog een drybrush met wit om de randen wat op te halen (staat niet op de foto).


Dan nu aan de slag met de poeders (zoals beschreven in #476):
  • Zwart voor de voegen;
  • Natural Umber;
  • Light Siena;
  • Light State Grey;
  • En groen voor algen.


En beide delen zijn aan elkaar gelijmd.




Ik heb de E 10.12 gebruikt of de hoogte goed was. Helaas was die net te laag. De pantograaf kwam tegen de rand aan.


Zijaanzicht:


En wat foto's om een idee te krijgen hoe het er ongeveer uitgaat zien.




Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Mooi& zuiver gedaan hoor  :thumbup:
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Goed gelukt. Ik vind het altijd best lastig om iet op beton te laten lijken met de juiste kleur. Benieuwd hoe de tunnelconstructie er straks in zijn geheel uit ziet, kan mij er nog geen beeld van vormen.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Beetje dit idee (uit de Spörle catalogus - onderste plaatje):

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Oh, maar dat van jou lijkt heel goed op dat van Spörle :thumbup: .
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dag Bas.

Prima verslag van prachtige vorderingen  :thumbup:
Je zou het geheel nog op een sokkel kunnen plaatsen,
om de gewenste doorrijhoogte te verkrijgen.

Groeten,

Erik.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Die sokkel zit in het setje en ik had er twee gemaakt. Helaas is de hoogte net niet genoeg.

De sokkel is trouwens goed te zien in het plaatje van Spörle.

Ik ben nu bezig met opnieuw gieten van de delen. Deze wordt iets hoger, zodat e-locs en bovenleiding zou moeten passen.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
CiteerIk vind het altijd best lastig om iet op beton te laten lijken met de juiste kleur.
Als basis gebruik ik altijd de verfkleur "cement" en ik probeer altijd met (lichte) rechte inkepingen de belistingsplanken na te bootsen.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dat is altijd listig met die planken want soms zijn het ook platen, betonplex. En dan heb je niet zoveel van die inkepingen,
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
tot de jaren 60 was er vaak traditionele bekisting in de vorm van bekistingsplanken en niet zoals nu systeembekisting, bestaande uit watervaste betonplex modules
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Klopt, het is dus maar net in welk tijdperk je bezig bent.
Voor de bouw van het Stadttheater Ingolstadt (1964) is, voor de bekisting, gebruik gemaakt van ruwhouten planken van ongelijke dikte. Dat ziet er, van dichtbij gezien, erg bizar uit. Het ontwerp heeft diverse archtectuur prijzen gewonnen.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: Rudibeer op zondag 12 november 2023, 15:36:22Als basis gebruik ik altijd de verfkleur "cement"
En met poeders afmaken. Alleen met verf krijg je het net niet voor elkaar. Dan blijft het wat steriel.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik heb geprobeerd een soort stempel te maken van bekistingsplanken op schaal. Die druk ik dan in een laagje gips of plamuur dat ik op triplex of karton heb gesmeerd. Dat werkt redelijk goed.
Het gieten van gipsen muurdelen is overigens wel mooi als het goed uit de vorm komt.

Groet,

Peter
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 12 november 2023, 17:58:11Het gieten van gipsen muurdelen is overigens wel mooi als het goed uit de vorm komt.
Met de vormen van Spörle gaat dat prima. En ik gebruik keramiekpoeder. Binnen drie kwartier zijn de muurdelen klaar om verwerkt te worden.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik heb twee Silberlingen al eens vervuild. En voor het dak wat uitgeprobeerd. Dat was niet naar mijn zin.



Dus eerst het dak schoongemaakt. En laag grijs overgespoten en vervolgens twee washes van Mig er op gespoten met de airbrush. Daarna nog een laag matt, blanke lak om de boel te beschermen. Het eindresultaat:





Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
De Piko-Silberlingen. De eerste klas is vervuild, het stuurstandrijtuig niet.

Een duidelijk verschil :)



En een stuk karton op het betonwerk gelegd, zodat het net lijkt alsof er een dak op zit.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Daar knappen ze wel van op Bas  ;)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Na een paar uurtjes op de beurs in Houten geweest te zijn, maar weer eens een loc vervuilen.

Dit keer weer eens een dikke diesel, de V 320. Eerst een beetje uit elkaar schroeven, zodat het chassis en de carrosserie gescheiden zijn. Eerst het dak voorzien van een egale kleur grijs. Daarna een wat lichter kleur grijs gebruikt alsof er een paar jaar zon op heeft staan bakken.



Vervolgens met een paneliner alle randen geaccentueerd en vervolgens met White Spirit vervaagd. Het lichte grijs loopt nu mooi over in het donkere grijs.



Het onderstel heeft ook een behandeling gehad. Dit is de standaard behandeling die ook rijtuigen en dergelijke krijgen.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Weer lekker bezig Bas, komt deze loc van de beurs af?
Heb je ook nog een foto hoe hij er origineel uitzag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Nee, deze loc komt niet van de beurs af. Deze heb ik al zo'n vier jaar. Ik heb er destijds een kleine video van gemaakt:

Een foto in originele toestand:
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Eerst een laag Track Wash, afgenomen met een sponsje in White Spirit. Na drogen een laag Dark Streaking Grime. Deze is ook afgenomen met White Spirit.





Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 09 december 2023, 20:52:54Het onderstel heeft ook een behandeling gehad. Dit is de standaard behandeling die ook rijtuigen en dergelijke krijgen.




Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik ben nog met zwart poeder aan de slag gegaan om wat roetaanslag in de schoorstenen te krijgen. Daarna een laag matte, blanke lak gemixt met een klein beetje zijdeglans lak er overheen gespoten. Dan zijn de washes ook wat minder glanzend.



De roosters zijn voorzien Track Wash en vervolgens Dark Streaking Grime. Na het opbrengen, na een minuut of vijf, even schoonmaken met White Spirit. Vervolgens een mix van pigmenten (zwart en Natural Umber) en op de rooster gebracht en vastgezet met een laagje blanke lak. Het onderstel is vervolgens bewerkt met Burnt Umber. Ook hierna een laagje blanke lak.

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Een hele boek lezing zeg, goeie tips , waarvoor dank
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik heb op het onderste deel tot en met de zilveren streep nog wat Natural Umber aangebracht.

Het eindresultaat:







Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Na bijna twee jaar wachten zijn dan de twee sets van Roco F 21 ,,Rheinpfeil" binnengekomen.





Even op de baan geparkeerd. Met de lengte zit het goed :)



Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Mooie set Bas, jou weekend kan niet meer kapot  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Zeker een erg mooie combinatie! Dat was het wachten waard.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Het was het wachten meer dan waard Bas deze prachtige sleep. :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst.

Groet Michel
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Supermooie trein, Bas! En leuk in "elfenbein-blau" ipv het gebruikelijke "elfenbein-rot" :thumbup: .
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Elfenbein-blau is zeker een mooie kleurencombinatie en toch anders dan de intercitykleur van de jaren '80.

Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 15 december 2023, 16:05:58Mooie set Bas, jou weekend kan niet meer kapot  :)
En dan te bedenken dat ik vandaag al weekend heb :D

Citaat van: Golfer op vrijdag 15 december 2023, 17:05:01Zeker een erg mooie combinatie! Dat was het wachten waard.
Zelfs mijn vrouw zei dat ze het mooi vond. Kun je nagaan ;)

Citaat van: h0_miessie op vrijdag 15 december 2023, 20:03:41Het was het wachten meer dan waard Bas deze prachtige sleep. :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst.
Met het rijplezier gaat het wel goed komen. Ik heb ze al een paar keer heen en weer laten rijden op het kleine stukje paradespoor en dat is - ondanks het kleine stuk - toch genieten :)

---------

Bij het zoeken naar de "juiste" samenstelling van de Rheinpfeil kwam ik uiteindelijk op een interessante site terecht:
F-Zug Rheingold. Interessante historie van de Rheinpfeil en de Rheingold.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Worden ze geleverd met alle onderdelen op de draaistellen of moet je deze er zelf nog op zetten?
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
De onderstellen zijn compleet geleverd. Alleen zelf nog de stang bij de deur insteken en aan de achterkant de slang. Die worden meegeleverd in een zakje.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Het gekke is dat bij de Avmz en Apmz uit de onlangs uitgekomen set EC Erasmus wel nog onderdelen op het draaistel moeten worden gemonteerd.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Vanaf Tweede Kerstdag tot gisteren in het Sauerland verbleven met het gezin. Even lekker er uit. Uiteraard ook even bij de plaatselijke Aldi wat vuurwerk ingeslagen voor morgenavond  O:-D

Woensdag naar Brakel gereden om te kijken bij Die Modellbundesbahn. Uiteraard ook wat foto's gemaakt. Hier een kleine impressie:





















Mocht je in de buurt zijn, dan is het een aanrader om even te kijken.

Wat betreft mijn baantje; ik heb vorige week wat hout gehaald. Dus er gaat weer aan de baan gewerkt worden!
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
De basis om verder te bouwen is afgerond.

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hey timmerman, dat ziet er zeer professioneel uit  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Gisteren bezig geweest met draadeinden. Daarbij de rechter "houder" op de juiste hoogte afgesteld. Alleen vanmorgen bedacht ik mij dat aan de binnenkant nog een spiraal komt. Deze ligt wat lager. Dus het voorste draadeind losgehaald, zodat ik op een later moment nog een houder kan plaatsen.

Daarna kan de houder van het al bestaande spoor weer gefixeerd worden.

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Daar kwam je mooi op tijd achter Bas  :thumbup: het werken met draadeinden is super, veel werk maar dan heb je ook wat.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Bas,

Mooi strak aangelegd en draadeinden werken inderdaad prima :thumbup:. Ik begrijp alleen niet waarom je de houders voor de binnenste spiraal dan niet gelijk monteert (afstellen kan later).

Maar ik ken niet je verdere plannen.

Groeten,
Wico 
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: Wico op zondag 07 januari 2024, 10:31:01Ik begrijp alleen niet waarom je de houders voor de binnenste spiraal dan niet gelijk monteert (afstellen kan later).
Omdat ik gefixeerd was op het buitenste spoor dat er nu ligt. Het is een focusdingetje ;)

En op dit moment is het nog geen ramp :)

Citaat van: Wico op zondag 07 januari 2024, 10:31:01Maar ik ken niet je verdere plannen.

Wat je boven op de afbeelding ziet, zie je in de rode rechthoek. De binnenste spiraal komt voort uit het blauwe spoor rechtsonder. Dat spoor ligt er nog niet. Ik moet eerst een uitneembaar deel maken. Maar dat komt wel goed.

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dag Bas.

Wél de focus houden, hé :wink:

Tip: scherm de uiteinden van de draadeinden af met een dop o.i.d., het zal een vervelende verwonding tijdens werkzaamheden kunnen voorkomen!

Groeten,

Erik.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dank voor de tip. Ik was al van plan om er dopmoeren op te doen.

En die focus... tja :D  :D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Weer een stukje bijgebouwd.

Dit is een uitneembaar deel. Een simpele constructie, vastgezet met een bout en een moer.



De constructie van binnen:


Op dit deel komt het blauwe spoor rechtsonder.

Citaat van: basjuh1981 op zondag 07 januari 2024, 12:31:26
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ha Bas,
Dat deel heeft mijn speciale aandacht. Is toch het blauwe paradespoor onderaan, waarvan 75 cm uitneembaar wordt?
Ik ga vooral even goed kijken hoe jij de flex rail straks mooi parallel gebogen op die multiplex legt. Ik heb zelf een heel lange oprit, waar de rails nu strak recht op liggen, maar dat is wel erg statisch.
Hoe breed heb je aangehouden voor dat stuk multiplex dat nu op het uitneembare deel ligt?

gr. Gertjan
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Die 75 cm is niet het uitneembare deel. Het uitneembare deel eindigt daar. Uit de tekening is het het stuk waar 35 cm en 48 cm bij staat, dus het smalle deel :)

Citaat van: Gertjan H op vrijdag 12 januari 2024, 16:32:58Hoe breed heb je aangehouden voor dat stuk multiplex dat nu op het uitneembare deel ligt?
De breedte zit ronde de 15 à 16 cm.