Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

[Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!

Gestart door donald23 maandag 02 september 2019, 17:21:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Dank allen voor de inzichten! Weer wat geleerd :)
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Vandaag weer wat tijd om te beginnen met bouwen van het schaduwstation.
Ik ben begonnen met alle rails uitleggen. Belangrijkste doelen:

  • Past het allemaal?
  • Heb ik de juiste onderplaten?
  • Heb ik genoeg wisselaandrijvingen voor het schaduwstation?
  • Uitmeten op de onderplaten, zodat deze goed passend kan maken en de juiste stukken kan uitzagen.

Later zal er nog een onderlaag onderkomen en moeten natuurlijk de detectie-stukken geknipt, gesoldeerd en een diode erin krijgen. Dit rondje is vooral meten :)

Toch erg leuk om weer rails te zien en bezig te zijn met het opbouwen!
Net begonnen:


En het schaduwstation past!

Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Hoi Donald,

Jij hebt je weekend goed besteed  :thumbup: :thumbup:
Je kunt bij uitgaande sporen de aandrijving in je wissel achterwege laten, deze kun je open rijden of ( zoals ik gedaan heb ) het veertje eruit halen zodat je het tikken van de wisseltong niet meer hoort.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
@citaat
Dank Peter!
Het achterwege laten is inderdaad een van mijn opties. Het veertje eruit halen, kende ik nog niet :-) Ga ik even overnadenken of ik dat echt wil, want dan kan ik hem natuurlijk ook handmatig niet meer betrouwbaar schakelen.
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Hier gaat het langzaamaan verder. Ik zit nu op een stuk wat gevoelsmatig traag gaat en ik niet het leukste van het bouwen vind. Dat gecombineert met een drukke baan, is het makkelijk om 's avonds even de voetjes van de vloer voor de TV te doen ipv wat verder te bouwen aan de baan.
Gelukkig hoeft er niks en is het lekker de hobby :-)

Toch wat vooruitgang in oktober. Hier de stand van 1 oktober, alle houten onderplaten ongeveer wel voor elkaar:


En dan het eerste begin met mangaten en zorgen dat ik overal bij kan:


En dan toch de houten platen onder de rails af!


Daarna begonnen aan het leggen van de ondervloer onder de rails. Hiervoor teken ik de contouren van de rails en leg dan de ondervloer er onder en zorg dat de rails weer uitgelijnd is met de originele lijnen. Daarna zet ik de contouren ook weer op de ondervloer. Want straks moeten stukken rails toch nog los, bijvoorbeeld om alle stroomtoevoer en bezetmelddraadjes aan te sluiten.
Hier het eerste stukje met ondervloer en kabels van de wissels er doorheen:


De onderlaag lijm ik met simpele hobbylijm puntsgewijs vast om schuiven te voorkomen.
En dit is dan de stand van vanavond. En heel stuk verder met de onderlaag:

Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Beste Donald,

Het is afhankelijk van wat je doet: lichamelijk of denkwerk, bij het laatste is een half uurtje hobbyen zeer ontspannend, ik deed dat altijd want ik had, naast autorijden, veel denkwerk, behalve als ik bijvoorbeeld uit Friesland kwam, dan werd het altijd te laat.

Groet, Anne W
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
De eerste paar regels tekst zijn heel herkenbaar Donald, gelukkig is het geen aangenomen werk en bepaal jij zelf of je wel of niet met de hobby aan de gang gaat  :)

Wat je nu laat zien  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
@citaat @citaat
Ik heb vooral denk-werk. Maar zelfs dan, kan mijn hoofd er gewoon klaar mee zijn als ik na het eten de kinderen naar bed gebracht heb :-P

@citaat
Dank!
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
 @citaat

Dan proberen puur "maakwerk" te doen, waarbij je niet veel hoeft te denken, daar zit een gevaar aan, als je niet veel hoeft te denken gaat je gedachten vanzelf weer naar je werk........

Bij mij werkte het prima, even een half uurtje of zo ergens heel anders aan denken en het rare was dat daarna ideeën ineens boven water kwamen, maar mensen zijn allemaal verschillend.

Groet, Anne W
Re: 🚋 [Rondom Bad Bentheim] Elektra beginsels!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋 [Rondom Bad Bentheim] Elektra beginsels!
Vandaar weer lekker wat verder kunnen werken.
Ik ben nu druk met netjes aanleggen van stroomvoorziening. En om dat goed aan te leggen, moet ik ook ongeveer weten waar decoders komen en waar mijn CS3 staat.
Dus die ook een plekje gegeven.


Dit is een detail van de hoofd-baanstroom-verdeler zoals die er nu bij staat. Nog wat leegjes  B)
w
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Om de relatief dunne draadjes tussen wissels/ontkoppelrails en de decoders kort te houden, heb ik ze niet allemaal bij elkaar staan, maar in de buurt van de wissels die ze besturen. Dat vind ik overzichtelijker.

Meestal zijn de standaard draadjes van de aandrijvingen al lang genoeg voor mijn baan, zo niet, dan verleng ik ze met draadjes van 0,25 mm2. Lange draadjes geven wat vermogensverlies. Hoe groot dat is, hangt af van de stroom en van de draadlengte en -doorsnede, maar hoe groot dat nu in de prijktijk is, weet ik niet. Misschien zijn jouw afstanden kort genoeg dat het zo klein is dat het niet uitmaakt.
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 14 november 2022, 14:12:41Om de relatief dunne draadjes tussen wissels/ontkoppelrails en de decoders kort te houden, heb ik ze niet allemaal bij elkaar staan, maar in de buurt van de wissels die ze besturen. Dat vind ik overzichtelijker.
Dat wordt over het algemeen wel geadviseerd om het zo te doen. Dan kun je dikkere draden gebruiken naar de decoders toe. Dan maakt de afstand ook niet zo veel meer uit. En van decoder naar wissel kun je de dunnere draden blijven gebruiken.
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
 @citaat
Inderdaad heb ik dikke draden naar de decoders: 1,5 mm2. Dat is overkill, maar dat kan geen kwaad. En die draden heb ik toch al want die gebruik ik voor de ringleidingen.
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Wanneer ik ga rekenen met spanningsverlies door de draden zelf, dan is echt klein over een afstand van 5 tot 10 meter. We hebben het dan in de regel over grofweg 3% spanningsverlies, als ik de gehele lengte met draadjes van 0,25 mm2 zou doen. In de regel verleng ik met dikkere draad, en dan is het verlies kleiner.
Het is vooral belangrijk om ervoor te zorgen (en dat is niet zo heel lastig) dat je boven de 16 V blijft kwa spanning bij de stroomafnemer.
Ik ga voor al deze dingen trouwens uit van de Märklin wisselaandrijvingen in combinatie met de M83 decoders.

Dat betekent dat het samentrekken op 1 plek (en dus maar 1x signaal en 1x voeding naar de decoders hoef te brengen) een stuk overzichtelijker wordt voor mij.

Ik ben nog aan het twijfelen of ik de tweede rij met een seriele kabel tussendoor aansluit, of eigen voeding en eigen signaaldraad. Maar dat heeft geen hoge haast.
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Het is alweer even geleden zie ik.
Er is de afgelopen periode een hoop drukte hier geweest (waterleiding op de bovenverdieping verstopt en opgelost, garages op laten halen en slopen) en dat kost tijd. Naast een drukke baan, waardoor er weinig tijd overbleef voor de treintjes.

Maar rustig aan vordert het wel bij mijn schaduwstationnetje  :D

Allereerst tegen het einde van vorig jaar een nieuwe soldeerbout gekocht. Ik gebruikte altijd de Weller van mijn vrouw, maar die had vrij weinig vermogen (het boutje zelf is maar 25W) en bleek eigenlijk te weinig om lekker aan de rails te solderen. Dus nu een mooie Weller, waarbij basisstation en boutje 70W zijn. Dat gaat een stuk beter. Geen frustratie meer bij het solderen  :D


Rond de kerst leggen mijn kinderen altijd een LEGO Duplo baan om de kerstboom. Dit was hun bedenksel en bouwsel van dit jaar! Gezien er een boom stond toen deze gelegd wordt, vind ik het extra knap wat ze ervan bedacht hebben!  8o


Ondertussen bij mijn eigen baan ben ik het drukst met de detectie aanleggen. Bij mij gaan die met blauwe kabel. Dus heel veel blauwekabeltjes in gootjes nadat ze aan hun railsjes gesoldeerd zijn.
Hier zitten de eerste 6 erin (inmiddels heb ik vandaag in totaal de eerste 15 aangesloten).


In de avonduurtjes heb ik ook verder zitten spelen met een laptop inrichting om bij de baan te gebruiken, die Rocrail draait. Daarmee wil ik de besturing gaan doen namelijk. Een Rocrail servertje had ik op mijn RaspberryPi. Nu dus ook een laptopje die daar netjes mee verbindt.
En ik mijn CS3 gekoppeld gekregen, en kan de inmiddels aangesloten detectie ook terugzien in Rocrail!!
Het komt toch echt een beetje samen zo  B)
Ter proef heb ik een locomotief een klein stukje laten rijden via Rocrail en zelfs dat lukte!


Ter afsluiting, ik heb vorige week een LED-lamp gekocht om de relatief kleine spotjes aan het plafond te vervangen. De plaatselijke (Duitse) Lidl had een type in de aanbieding: 36W op vol vermogen, dimbaar en kleur-instelbaar. Ik ben er in ieder geval blij mee en geeft een mooie bak licht om bij te bouwen en rustig te zitten om naar treintjes te kijken.


Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Je hebt lekker de ruimte om er iets moois van te maken. Onze thema's sluiten op elkaar aan (Twentelijn Tp.IVa), dus ik ben benieuwd wat je ervan maakt! :)  :thumbup:
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Nou je hebt in ieder geval al een behoorlijke hoeveelheid rails neergekwakt. Dat gaat wel wt worden daar, denk ik zo.
Van die Weller ga je veel plezier beleven. Dat is een heel fijn soldeerdingsboems, ook voor wat zwaardere solderingen.
Jouw kinderen hebben er aanleg voor zo te zien. Ontwerpers in de dop.
Waarom blauw voor terugmelders? Märklin gebruikt blauw voor de wissels en seinen. Welke kleur ga je daar dan voor gebruiken?
Die lamp ziet er goed uit. Voldoende licht is een must in je hobbykamer!
in ieder geval hangt er al de juiste vlag
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
@citaat Dat blauw komt voort uit beschikbaarheid. In het begin had ik blauwe draad voorradig.

Op mijn seinen heb ik het nog niet gezien, maar door gebruik van Rocrail worden seinen niet veel meer dan een led-aansturing (of in mijn geval, vleugel-aansturing).

En voor wisselaandrijvingen is Märklin niet consistent. De 74491 heeft inderdaad blauw/geel, maar de 74492 heeft zwart/rood/geel. Ik heb beide in gebruik, maar verleng met zwart/rood/geel in principe.
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Ja dat klopt van die 74492. Die is eigenlijk bedoeld voor My World. Het kinderprogramma van M. Prettig is wel dat daar veel langere draden aanzitten. En die stekkers knip ik er wel vanaf.
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Je hebt een mooie soldeerbout aangeschaft, Weller is voor mij de soldeerbout ik gebruik ze al meer dan 40 jaar  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
@citaat @citaat
Yup, same here. Stekkertje eraf, lekker lange draden en alle drie verschillend, wat toch makkelijker is bij het aansluiten :P

@citaat
Dank Peter! Ben er erg blij mee.
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
De afgelopen periode heb ik rustig aan verder gewerkt. Extra kabel-geleiders vastgemaakt, alle melder-draden en wissel-aansluitingen gemaakt en aangelegd en dan was door toch eindelijk het moment dat alles van het schaduwstation is aangesloten!!

Vandaag het laatste stukje, een tijdelijke keerlus! Nu kunnen treinen rijden zonder dat ik ze raar met de hand moet omdraaien of een omkeersteekje moet maken. Overigens is het stijgingsniveau voor de tijdelijk keerlus ernstig hoog (geen idee hoeveel). Zo hoog dat ik de keteltrein die er ter test al op staat, een handje moet helpen om boven te komen  :P . Dat is in het uiteindelijke plan natuurlijk niet het geval.

Zo ligt het er dan bij:




Ik heb dit nu ook in Rocrail staan en werkend! Dus hierop kunnen de treinen al lekker rijden middels Rocrail!

Nu kan ik rustig kijken hoe ik de volgende laag erop bouw.
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Tsja als je met die keteltrein dat ding wat in die boog staat bedoelt. Dat is ook een aardig lange sleep, dus niet verwonderlijk. En zo te zien aan de afstand waarop die lus omhoog moet inderdaad behoorlijk steil.

Maar ik vind het mooi om te zien welke vorderingen je hebt gemaakt. Niet zo heel lang geleden als absolute newbie hier binnen gekomen en nu dit bouwen zonder veel problemen. Daar mag je best trots op zijn. Ga zo door en maak er wat moois van. De uitdagingen van scenery wachten op je.  :thumbup:
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
@citaat Dank je wel Henk!
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Zohe, dat was al even terug.  8o 8o

De laatste maanden vooral bezig geweest met genieten van Stamtafels en treintjes rijden. En langzaamaan (want ik was het een beetje zat, al die draadjes en testen, en invoeren en controleren) zijn alle bezetmelders voor mijn schaduwstation ingebouwd.

Daarna nog een poos testen en lekker rijden en dat ging heel lekker! Heel blij met het resultaat van deze onderste laag.

Vandaag kwam dan het moment dat ik de tijdelijk lus eruit haalde en begonnen ben met het vervolg bouwen, dus het eerste stukje spoor wat straks echt zichtbaar gaat zijn. Hier is de lus weg, de tijdelijke pilaartjes staan er nog  O:-D


Nog wat puzzelen hoe ik makkelijk en doch stevig dat de hoogte in kan laten gaan. Uiteindelijk gekozen om dit eerste stuk in ieder geval met stukje hout tegen het frame aan schroeven te doen en dan de multiplex eroverheen en daar het spoor op.
En dan ligt het hier voor het eerst tijdelijk uitgebouwd.


Morgen aan de slag met het wat netter maken van de multiplex en vastzetten en uitmeten van het volgende stuk. De laptop moest inmiddels plaats maken  :P Die stond toch nog op een tijdelijke plaats. Ik moet alleen nog even een nieuwe tijdelijke plaats vinden  :o)

Mocht het slecht zichtbaar zijn op de foto, het stijgingspercentage voor het spoor zoals dat nu omhoog loopt is ~ 2,5% (het kan wat varieren tussen het linker- en rechterspoor).
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Draadjes draadjes en nog eens draadjes, er komt heel wat kijken om een baan geautomatiseerd te laten rijden, het is gewoon blik op oneindig en gaan.
Zelf heb ik er geen hekel aan, een treinbaan bouwen kost nu eenmaal veel tijd en geld  :)

Zo af en toe het gas er even vanaf kan geen kwaad, op een gegeven moment gaat het toch weer kriebelen  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
@citaat
Heel herkenbaar inderdaad. Dus was het een kwestie van doorgaan. Het schaduwstation heeft dan ook wel meer sensoren en en wissels dan de andere stukken, dus daarmee heb ik ook gelijk ruim de helft van alle sensoren en wissels gehad  :o)


Beetje bij beetje bouwen we verder en inmiddels ben ik aan het punt waar in de toekomst een brug komt te liggen.
Het ligt allemaal mooi stabiel, voldoende ruimte voor treinen om te rijden en ook het uitzwaaien test ik steeds bij elke pilaar. Ik gebruik daarvoor mijn twee langste wagons.


Het stijgingspercentage is goed te doen en varieert tussen de 2% en 2,5%.


De volgende stap gaat zijn dat ik het dempingsmateriaal onder de huidige sporen leg en die vast ga leggen. Ik ben van plan voor alle sporen in het zichtbare bereik (en een stukje de tunnelopeningen in) het groene dempingsmateriaal, met bruine verf te kleuren. Dit voor in de toekomst met scenery.
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Hmm, het is al even terug. Ik heb een periode wat minder gewerkt aan mijn baan, maar gestaag gaat het toch zeker wel door.

Hier dan weer een update, voornamelijk foto's en wat nieuw materieel  :D


Eerst een inkijkje in mijn centrale plek voor terugmelders. Deze zijn samen tegen een plank geschroefd, die ik wegklap als ik niks aansluit of aan het controleren ben.


Ondertussen ben ik weer bij met mijn dempingsmateriaal leggen onder de sporen en het enige stukje wat er ligt tot nu toe dat ook daadwerkelijk zichtbaar gaat zijn uiteindelijk, heb ik bruin geverfd met een iets verdunde acrylverf (burnt umber). Goed te zien in deze foto. Die ook het huidige uiteinde laat zien wat later het spoor is dat net uit een berg komt. Waar het nu stopt, komt een brug te liggen, hierover gaan twee sporen, en de brug loopt in een bocht. Hoe precies op te lossen, is nog een openstaande vraag. Ik heb iemand van de Stamtafel Apeldoorn gevraagd om mee te kijken, hij is erg goed met 3d-geprintte dingen, inclusief bruggen.


Dan het andere uiteinde, waar nu de rails stopt. Dit is het spoor dat lekker stijgend langs de achterkant komt en dan met een bocht naar voren het station in komt straks.


Dan nog twee overzichten uit verschillende hoeken van mijn hobby-kamer:





En dan om het af te maken, nog een paar foto's van nieuw materieel van het afgelopen half jaar.

Een BR218 (Märklin 39216). Dat is die rode:


Erg blij mee, de Flying Scotsman (Märklin 39968):


En tot slot the nieuwe BR 181.2 (Märklin 39583). Het wachten is op de wagensets die erbij horen: