Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  🚋[Baan Zonder Naam] Leren en programmeren van de CS3!
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: 🚋[Baan Zonder Naam] Leren en programmeren van de CS3!  (gelezen 9529 keer)

donald23

• Toffe Gast
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
    • donald23.nl - Gaming blog
Re: [Baan Zonder Naam] Het materiaal komt binnen, het leren gaat verder!
« Reactie #100 Gepost op: dinsdag 14 juli 2020, 22:59:41 »

Zo! Inmiddels is er vanalles binnen gedruppeld en was ik enthousiaster om ermee te bouwen en spelen dan hier te posten  O:-D

Mijn CS3 is binnen. Samen met een Link-S88, een Digikeijs DR4018 om mee te proberen en spelen en wat elektro materiaal.
Los daarvan nog een sein binnen komen rollen. Deze heb ik een "alert" op gezet bij eBay (Märklin artikel 70394). En als ik denk dat ik een nieuwe in originele verpakking kan winnen voor E 50 of minder, dan bied ik daarop. Dat is een kwestie van geduld hebben, maar lukt wel.

Dit hele zaakje (samen met de eerder binnen gekomen rails) heb ik inmiddels opgebouwd tot het laatste baanplan. Een mooie leerbaan met schaduw station, een groter station en een klein station.

Met de baan ga ik oefenen en leren rondom bezet melding en daarop seinen en wissels laten schakelen. Zodoende wil ik straks een trein kunnen "pakken", gas geven en dat de CS3 een deel van de schakelingen voor z'n rekening neemt. Dus zorgen dat mijn trein op een veilig spoor het station in rijdt, pas verder gaat als het stuk erachter ook veilig is, een veilig spoor in het schaduwstation kiest, etc.

Het spelen is dan met 2, 3 of 4 treinen tegelijk rijden. Zelf aan de knoppen zitten. Wagonnetjes parkeren op een zijspoor, lokomotiefje naar een ander zijspoor rijden. En onderwijl mijn andere treintjes gewoon door rijden en stoppen indien nodig.

Bij dat hele verhaal horen natuurlijk foto's!
Overzichtje van de baan in al z'n rommel

De CS3 en de S88-Link ernaast. Leuk speelgoed hoor!

Het eerste gleisbild dat ik gemaakt heb, met de eerste probeersel S88 contacten en wissels.

Het schaduwstation en wat elektro spul om mee te knutselen.

De volgende stappen wordt het schaduwstation van bezetmelding voorzien en aansluiten op mijn S88-Link en de wissels van aandrijving voorzien zodat ik daar de CS3 kan laten beslissen welk spoor een inkomende trein op gaat.

donald23

• Toffe Gast
Re: 🚋[Baan Zonder Naam] Leren en programmeren van de CS3!
« Reactie #101 Gepost op: woensdag 05 augustus 2020, 08:45:33 »

De afgelopen tijd weer verder gepuzzeld en met intervallen bezig geweest met bouwen aan mijn baan.

Best een hoop geleerd over de uitgebreide programmeermodus van de CS3. En best wat gespeeld met triggers van contactsporen, random spoor kiezen en de rem-macro en de CS3 laten aangeven welke trein een bepaald contact activeert.

En hoewel de CS3 redelijkerwijs kan aangeven welke trein een bepaald contact activeert, kan je daar in de CS3 nog niks mee doen. Ik kan dus nog niet zeggen dat als de CS3 contact 1 activeert, dat dan de rem-macro moet beginnen of een bepaalde wissel ommoet. Softwarematig lijkt de CS3 dit best te kunnen, echter het is nog niet beschikbaar. Hopelijk met een toekomstige update.

Voor nu gebruik ik dus de sein-eigen methode om te schakelen en zet ik stukjes zonder stroom om treinen te stoppen. En de rem-macro ben ik van plan in te zetten in het schaduw-station. Daar hebben treinen een vast eigen spoor.

Nog wat fotootjes van hoe het ernu bij hangt.

S88-Link om contacten te detecteren

M83 wisseldecoder

Baanstroomverdeling. Hier vandaan gaan er twee voedingen (worden er meer) naar de baan als voeding. Ook de decoders en seinen krijgen hun stroom van hier.

Het kleine station met spoor 3 nog opgebroken. Bij aankomst vanaf rechts gaan er een aantal checks af in de CS3. Wanneer zowel spoor 1 als 2 leeg zijn, kiest de trein random een spoor, waarbij spoor 1 2x zo vaak als spoor 2 gekozen wordt.

:o)  :o)

Altijd blijven lachen! || Mijn baan-topic

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #102 Gepost op: woensdag 05 augustus 2020, 08:59:16 »

Goed, Mooi dat het een en ander werkt  :thumbup: Maar waarom ben je zo'n spaghetti onder de baan aan het maken? Je heb 800+ euro uitgegeven aan besturing en bedrading. Dan zo de bekabeling los laten hangen. Dat is vragen om storingen. Waarom niet een paar euro uitgeven aan wat plakvoetjes en tie wraps? Die kosten de wereld niet bij een Conrad of Reichelt. Dan kan je de boel veel netter onder de baan organiseren. Ook de boel redelijk goed documenteren. Desnoods met wat nummers erbij zodat je weet wat waar voor dient. Mocht je ooit problemen (storingen) dan is het wat makkelijker zoeken.

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

donald23

• Toffe Gast
« Reactie #103 Gepost op: woensdag 05 augustus 2020, 09:19:35 »

@citaat
Klopt!

Sterker nog, die heb ik gewoon klaarliggen. Echter, aangezien dit voor mij om te leren is, gaan die kabels op dit moment nog ongeveer om de dag los en dan weer vast omdat ik wat anders aanleg.

Vermoedelijk zijn de huidige kabels redelijk hoe het echt gaat zijn. Dus dan is het inderdaad een kwestie van door geleide-gaten aan de onderkant van de tafel doen en vastzetten.
Wat ik echter ook in mijn hoofd houd, is dat er een gerede kans bestaat dat deze baan niet veel langer dan komende winter blijft liggen. Aangezien dit ook een leer-baan is.

ramdani

• Vaste Gast
« Reactie #104 Gepost op: woensdag 05 augustus 2020, 16:06:04 »

hallo,

misschien heb je hier iets aan ivm je rem-macro  :arrow: https://railway.zone/post/cs3-how-to-use-the-brake-macro

mvg,
Michel

Edit Frenkievee: overbodige code verwijderd.
« Laatst bewerkt op: donderdag 06 augustus 2020, 19:45:18 door frenkievee »
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

donald23

• Toffe Gast
« Reactie #105 Gepost op: donderdag 06 augustus 2020, 19:14:07 »

@citaat
Oh, helder geschreven stuk inderdaad. Dank!

Beschrijft waar ik ook tegenaan liep... Nu is het wachten op een nieuwe belangrijke update die het mogelijk maakt om een dergelijk iets per sein, onafhankelijk van loc te maken :D

Degeluidsman

• Forum Moderator
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #106 Gepost op: donderdag 06 augustus 2020, 20:17:18 »

Je bent alweer een leuk stukje opgeschoten Donald, al het begin is moeilijk maar zo te lezen is er licht aan het einde van de tunnel  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog