Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De bouw van Hero's baan / Landschap keermodule krijgt z'n vorm

Gestart door Hero zaterdag 06 augustus 2011, 20:43:49

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
De bouw van Hero's baan / Landschap keermodule krijgt z'n vorm
Hallo,

Na veel plannen en vooral op nieuw beginnen is het dan zover.Ik ben gestart met de bouw van een baan. Oppervlakte vaste deel 3,75 bij 1,22. Aan de andere zijde van de ruimte een keermodule van ongeveer 1,22 bij 80.
Het wordt een station met een of twee kopspoortjes en 2 a 3 doorgaande sporen.
Dit hangt een beetje af van hoe alles uitkomt in de ruimte.Maar dat is van latere zorg.




                   Inhoudsopgave



Baanbouw

Bekabeling ringleiding.
Testritten schaduwstation
Bouw spiraal
Inbouw Boosterinterface
Samenbouw van de 10A Boosterkast deel 1 en deel 2
De zaag in c rail wissels van 77,5 naar 64 mm met standaard wissels
Het grote Weichen Walter Puko avontuur deel 1 en het vervolg.
Trap puko's maken voor in de wissels
Rails in het zichtbare deel leggen
Bezetmelding in wissels
Ledverlichting voor de achtergrond eerste test dimmer en strips
Bouw bovenste modules.
Kurkbedding Snijmal en montage in de baan
Wissel polarisatie
Bouw Rosoft S88 bezetmelders met diodetruc onder de inputs.
Aanpassing loconet verdeler.
Seinen uit de 3D printer 1
Rails een roestig kleurtje geven
Wisselstellers van Artitec
C-railwissels aangepast.Polarisatie
Frame voor achtergrond krijgt vorm.


Bouw Bovenleiding.

Voetjes voor Bovenleidingsportalen.
De eerste mast wordt geassembleerd.

Scenery projecten

Schilderen Artitec gevel H
Landschapsbouwdag 2011
Preisers op kledingjacht en de vorderingen
Verbouwing Faller perronoverkapping 120181. De kolomafstand en de trapgaten aangepast.
Bouw stadshuizenblok uit Cornerstone sets


Uitstapjes / Voorbeeldfoto's

Schrammsteine (Omgeving Dresden-Klippen)
Bezoek Miniatur Wunderland Hamburg Deel 1 en deel 2
Vakantie 2013 Innsbruck
Vakantie 2014 Rondje Zwitserland
Vakantie 2015 Aletsch Glacier
Rondje Wuppertal / Duisburg

Ombouw / Loc aanpassingen

Digitaliseren Motorpost 1en bouw postkarren uit koperdraad.
Sik met zwaailicht
Bouw lichtstrips deel 1 en deel 2
Schakelbare sluitseinen in de 1145
Sroomafname Hippel aangepast
Sluitseinen en rode zij vlakken voor de Railion Mak 6426
Artitec DE I pimpbeurt
Leds in Analoge stoomloc bouwen
Pimp my Sprinter
Smalspoor Backertje Mijn eerste 3D print model.
Sluitseinen in een Rivarossi 1300
Pimpbeurt voor BR515 & 815 (ETA 150 & ESA 150)
Aegon Koploper gearriveerd en ingericht.
RocoPlan T naar AC ombouwen
Koploper binnen verlichting naar aux3 gebracht.
DB Interregio rijtuigen in de verf

De eerste update.

Vandaag het 2e frame in elkaar gezet. En het eerste stuk baantrace op maat gemaakt.
Ik heb de eerste vorderingen en het baanplannetje van het schaduwstation bijgevoegd.

Robin

Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Hoi Robin,

Na al dat helpen links en rechts toch zelf weer veel zin gekregen  :D  Je baanplan biedt lekker veel sporen en dat houten frame ziet er mooi uit . Met wat voor apparatuur frees jij dat hout tot de helft in?

groet,
Michiel
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Michiel,

Het moest een keer gebeuren.Ik zag alleen een beetje op tegen het plaats maken.Ik heb tijdelijk de hele woonkamer heringedeeld.Als de ruwbouw af is mag alles weer terug :)
De ervaring heeft geleerd dat de losse werkzaamheden niet gedaan worden zolang er geen baan is om ze te showen.

Die gleuven zijn gemaakt met een decoupeerzaag.
Wel eerst voor de onderkant een gat geboord.Dan in 2 slagen de onderkant haaks uitzagen.
Dit werkt sneller dan een frees. Ik kan niet uit de hand recht frezen,zagen gaat me beter af.
Zal ook wel een beetje aan de kwaliteit van de frees liggen.
Die zaagmachine is een professionele uitvoering  en dat zie je wel terug in je werk.

Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Robin

Lang verwacht en dan eindelijk zover.Het begin ziet er in ieder geval gedegen uit.Veel succes met de bouw en als je hulp nodig hebt ergens bij dan weet je ons te vinden.Kunnen we misschien wat terug doen.De stand is wel wat ongelijk  ;)

Harald & Alex
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Ik moest toch ergens even oefenen om er weer in te komen.
Als er een mogelijkheid is dan hoor je het wel.

Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Hallo,

Gisteren de baan trace's gezaagd na een proefpassing.
Natuurlijk klopte er een paar details niet dus ik kon eerst nog even puzzelen.
Volgende stap worden een paar poten met wielen zodat het geheel aan de kant kan.
Hiervoor heb ik een nieuw zaagblad nodig voor mijn afkort zaag.
Deze werd net door de buurvrouw afgeleverd dus aan dit klusje kunnen we ook beginnen.

Groeten,
Robin

Nog even een foto van de laatste werkzaamheden.
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Robin

Gaat wel vlot zo.Ben je er al aan uit met de spiraal.Was die 19 cm tracebreedte genoeg om met draadstangen en alles verder uit te komen?

Harald & Alex
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Alex,

Ik heb nog geen tijd gehad dat stuk te controleren. Ik kwam er namelijk achter dat R4 en R3 net zou passen in de spiraal. Nu vraag ik me af wat meer rijlengte geeft R2 met een extra 094 stuk of een R3 boog.
De ruime optie geeft wel gelijk de spoor afstand van 64 mm. Wat voor het dalende spoor natuurlijk de grootste winst is.
Dus de twijfel over wat te doen heeft weer toegeslagen.Maar rustig een paar nachtjes over slapen.
Die spiraal heeft geen haast. Ik wil eerst dit houten gevaarte een laag verf geven. Die houtlucht ben ik ondertussen wel zat.

Wat je vlot noemt. Ben gisteren vanaf dat ik thuis kwam tot laat in de avond bezig geweest. Gaat nog wel wat tijd af die ik op het forum heb doorgebracht. Kost toch een hoop tijd als je het een beetje netjes wil doen.
Maar de voldoening dat het past is ook wel fijn.

Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Hallo Robin,

Eindelijk is het er dan toch van gekomen, de bouw is begonnen en het is gelijk al een hele baan.

Hij ligt behoorlijk vol met sporen, is er nog wel ruimte voor scenery.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Minder op het forum en meer werken aan de baan dan.Ergens moet je concessies doen :mrgreen: :mrgreen:

Harald & Alex
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Hoi Robin,

je bent ook goed bezig zeg.

Vandaar de vraag over de wieltjes :D :D.

Succes met het zagen, maar dat gaat vast lukken met een nieuwe zaag.

Groeten Sander
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 09 augustus 2011, 21:58:44Hallo Robin,

Eindelijk is het er dan toch van gekomen, de bouw is begonnen en het is gelijk al een hele baan.

Hij ligt behoorlijk vol met sporen, is er nog wel ruimte voor scenery.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Kijk eens goed naar de titel Peter. ;) Maar ik kan eventueel nog wel een bos in het schaduw station plaatsen.
De foto vertekend een beetje is toch 6m2 wat je daar ziet.

Die scenery gaat helemaal goed komen. Dat station uit de avatar moet ooit gebouwd gaan worden. De eerst 2 lagen staan al in een tekening. Maar daar moet even een proef plotje van gemaakt worden.Alleen is de plotter niet aangesloten bij de eigenaar. Dus om te voorkomen dat dat apparaat ook hier beland zeur ik daar nog niet over.
Bovendien wil ik een spiegel gaan gebruiken. Dus wat er komt zie je 2x :D

Groeten Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Hallo Robin.

Goed werk heb jij al verricht zeg!
Ga zo voort,

Gr Elden
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Hallo,

Elden
Het is wel de bedoeling deze baan af te maken. Dus dat gaan we zeker doen.

Vandaag bij Harald & Alex op bezoek geweest.
Ik had nieuwe software voor mijn Intellibox gekocht alleen kreeg ik die via mijn usb-rs232 convertor niet geïnstalleerd.
Na wat geklooi kwamen we er achter dat er nog een registratiecode nodig was.
Het fijne is dat deze melding vanaf de cd niet verschijnt.
Bij de download versie gelukkig wel.
Na registratie en de ontvangst van de code lukte alles wel.
Verder nog wat geholpen met de wederopbouw van de baan van de heren.

Mijn centrale is dus weer up to date.

Groeten Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Robin.

En je bent weer een dag bouwen aan je eigen baan kwijt geraakt  :mrgreen: Maar wel mooi dat je even weer tijd voor ons vrij hebt gemaakt.Jouw intellibox weer up to date en onze Edits weer gezond en monter.Vandaag maar eens proberen.Ook weer aardig wat bij geleerd dus bedankt voor je komst  :thumbup: :thumbup:

Harald & Alex
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Citaat van: harald en alex op vrijdag 12 augustus 2011, 08:40:23
En je bent weer een dag bouwen aan je eigen baan kwijt geraakt  :mrgreen:

Dat is mijn tactiek om geen ruzie met de buren te krijgen. :D Nooit thuis zijn.

Nee ik wilde die IB gewoon op orde hebben. De rest komt wel. Ik moet toch nog wachten op een bestelling.Bovendien zinde de uitval van jullie centrale me niet.Ik hoop dat dat nu is opgelost.
Zie dat als een soort after sales. Ik weet hoe je over service en de kleine onderdelen denkt ;)

Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Hoi Robin,

ik zag je wel altijd reacties geven maar geen baan. Nu dus wel en het ziet er goed uit :thumbup:

Groetjes en succes met de verdere bouw, John
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Het schaduwstation ziet er al goed uit  :thumbup:

En zeker indrukwekkend, die van mij is maar zeer bescheiden...maar beter 1 schaduwstation dan geen  :D

SUCCES !!

Groeten,

Hans
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Robin,

Waarom lig je de doodlopende sporen niet paralel aan de doorgaande opstelsporen? Naar mijn inzien kunnen ze dan langer worden? :)

Groet,
Wijbe
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Hallo Robin,

Heb ook even naar de start van je opbouw van je eerste schaduwstation gekeken en mijn complimenten ziet er netje uit en zo vol houden.
Je zult merken dat er wel even tijd in gaat zitten maar bekijk alles op je gemak maak geen overhaaste beslissingen.
Je opstelsporen van 5 breed zal zeker breed genoeg zijn want zo kun je er in iedergeval aan beide kanten goed bij.

Wat wijbe aangeeft kan natuurlijk ook maar dan is je bereidbaarheid om bij een trein te komen wat onspoort is of dergelijke wat minder.
Maar is wel in overweging te nemen.
Zal zeker ook even kijken naar de mogelijkheden ontrend de randen langs de opstelsporen want veel ruimte langs de rails is er niet vooral als je perongeluk een trein aanstoot en deze op de grond terecht kan komen.

Maar zeker veel succes je bent heel goed bezig en vooral veel uittesten.

Groet Wim.
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Iedereen weer bedankt voor alle reakties.

Hallo Wijbe en Wim,

Ik heb nu aan alle kanten 3 cm vrije ruimte.
Lijkt me genoeg voor de uitzwaai. Ook zal er een vangrail komen.

Die doodlopende sporen schuin leggen is niet handig.
Het is de bedoeling de achterkant tegen de muur te zetten.
Dus vanaf die zijde wordt alles onbereikbaar. Dan lijkt 5 sporen mij de max diepte die nog werkbaar is met geringe hoogte en slecht zicht.

Ook komt er over de lengte nog een spant waar de bovenbouw op rust.
Het is een weloverwogen keuze. Op de huidige lengte van de kopsporen kunnen 2 hondekoppen staan.
De zichtbare kopsporen halen deze lengte niet dus is meer lengte geen noodzaak voor mij.
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Hoi Robin.
Fijn dat je nu ook voor jezelf aan het bouwen bent.
De basis en de houtbouw zien er goed uit en het schaduwstation is een mooi en goed bruikbaar ontwerp.
Tijdens de bouw regelmatig testen (zei Wim ook al) en het rijden geeft dan al gelijk plezier en voldoening.

Veel succes en plezier met de bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Hallo,

Het is opeens zomer. :) Dus het tempo is er gelijk uit.
Afgelopen zaterdag eerst van Middelburg naar Rotterdam gefietst over de deltawerken.
Daarna nog een deel van het houtwerk in de grondverf gezet.
Zondag dit klusje afgemaakt en de stank ontvlucht door op de parade een biertje te doen.
Vandaag op het strand geweest dus ook geen voortgang te melden.

Voor morgen staat een bezoek aan de ijzerhandel op het programma.
Ik heb nieuwe werkschoenen nodig en kan dan gelijk de voorraad wielen eens bewonderen.
Zal vast wel een bruikbaar exemplaar tussen zitten.
Helaas is mijn vakantie nu wel ten einde.Dat zal het bouwtempo niet ten goede komen natuurlijk.

Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Robin

1 mooie dag maakt nog geen zomer........

Maar je he hebt wel gelijk nu de vakantie over is zal het niet meer zo snel gaan.Wij hebben dat probleem ook.Nog een paar dagen en dan is het alweer zover.We moeten ook nog wat andere dingen doen dan aan de baan en we zijn niet zover gekomen als ik wel gehoopt had.Maar goed dat is niet anders.Af is het toch nooit en het komt vanzelf goed.

Harald & Alex
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Een mooie dag.....

Ik ben blij dat ik er dan van genoten heb.

De voorraad van de ijzerhandel viel ietwat tegen. Dus via Internet maar de wielen besteld.
Vanochtend de buitenzijdes geplamuurd. De bak heeft nu dus een gladde buitenkant.
Ook de poten op maat gezaagd.Werkt toch wel een stuk mooier een vers zaagblad. :)
Ik ga de poten vastzetten met scharnieren.Dan kunnen ze er nog af mocht dat nodig zijn.
Die liggen hier toch nog op voorraad. Nu alleen nog ergens bouten halen dan is de onderbouw compleet.Moet alleen nog in elkaar gezet worden.Eens kijken wanneer ik tijd heb.

Vanmiddag besteed aan het stofvrij maken van het huis.
Nu de vakantie voorbij is moet ik weer een beetje normaal door de woonkamer kunnen lopen.
Kostte wat moeite maar de boel is weer begaanbaar.

Groeten,
Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Hallo,

Vandaag eindelijk weer tijd om verder te gaan. De platen waar de poten op geschroefd worden zijn gezaagd en hebben een mooi afgeronde bovenkant gekregen.Lang leve de bovenfrees :D
Ze zijn op het frame geschroefd en liggen nu te drogen.
Ik wacht nog steeds op de bestelde schroefmoeren.Als deze binnen zijn kunnen de wielen onder de poten worden gezet.Tot die tijd  laten we de boel op korte pootjes staan.
Morgen eens zien of er nog tijd is om eens naar de spiraal te gaan kijken.Ik moet toch eerst iets verzinnen om de draadeindes vast te zetten.
Dan is de eerste fase van de ruwbouw ten einde en kunne we de onderste verdieping gaan leggen en aansluiten.Iets wat me beter ligt dan zagen.Geeft gelukkig ook een stuk minder rotzooi.

Groeten,
Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
hoi,

Ik wilde net wat verse plaatjes maken ,maar mijn camera is defect. :( Dus dat stellen we dan maar even uit.
Ik zal de laatste vorderingen wel met mijn telefoon vastleggen.

Ondertussen staat de baan op wielen en wordt er druk gewerkt aan de voorbereidingen voor de spiraal.
De keuze is gevallen op een 8 hoekig houten frame. Twee lagen van 3,6 mm triplex worden verspringend op elkaar geplakt.Dit geheel kan dan met draadeindes op hoogte worden gesteld.
Is het systeem van de veelgebruikte Duitse website alleen dan 8-hoekig ipv. 6-hoekig.
Dit geeft net iets meer ruimte binnenin de spiraal waardoor  je er makkelijker bij kunt.(Ik ben niet zo lenig meer)

Groeten,
Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Robin

Is dat het voormalig keukentafelbaantje wat ik daar in de achtergrond zie met die witte poten omhoog?Of is dat de hoogte van het zichtbare deel?Dan hoef je niet veel wendingen maken in je spiraal?

Harald & Alex
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Hoi Robin,

dit lijkt mij een goed systeem maar toch ook veel werk :?

Ben benieuwd naar je vorderingen.

Groetjes, John
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Hoi Robin,

Het ziet er erg stevig uit.
Ook makkelijk dat alles verrijdbaar is. Mooie wieltjes trouwens :-)

Volgens mij heb je een mooie ruimte tot je beschikking.
Ik blijf het volgen.

Groeten Sander
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Citaat van: Seinwezen op zondag 04 september 2011, 19:31:23Mooie wieltjes trouwens :-)

Volgens mij heb je een mooie ruimte tot je beschikking.

Die wielen zijn wel stevig. 12 cm hoog. De tussenmaat van 8 cm was niet op voorraad.
Dus maar een maatje groter besteld.

De ruimte die je ziet is de huiskamer.Dit is een L vorm. Had ik maar een aparte ruimte. Nu is het gelijk overal een bende als ik bezig ben.Zodra de spiraal erop staat gaat de baan naar de kleine hoek van de kamer en komen de meubels weer terug op deze plaats.Ik heb afgelopen periode alle plinten tegen de kant gezet vandaar dat het leeg was. En omdat het weer meezat gelijk dit in elkaar getimmerd.

@ Tilly,

Het is een prachtig systeem.Bijna geen afvalhout en doordat de verbindingen overlappen krijg je geen knikken. Het is iets meer werk dan hout rond zagen.Ik hoef de stroken alleen maar af te korten met een 45' hoek. Het in stroken zagen doen ze gratis bij de bouwmarkt.Tegen die zaagwand die daar staat kan ik niet op dus uitbesteden die hap.
Komende week kan ik dagelijks vast een setje op elkaar lijmen. De voorraad lijmklemmen is de beperking.

@ H & A,

Dat wat bovenop ligt is inderdaad het testbaantje dat onder de eettafel is geschroefd.
Onderkant tafel is de onderkant van de bovenste module bakken.Deze worden ongeveer 10cm hoog.
Dus ik moet denk ik 3 windingen omhoog.Dat is goed te doen..Alle delen zijn net na het eten gezaagd dus dat viel reuze mee.
Het zichtbare deel komt op 115 cm en de onderste laag op 85cm.

Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Robin

Je krijgt een mooie hoge tafel, het is wat anders als mijn 47 cm.

Ik blijf je volgen

succes

mvg

Leon
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Hallo,

Gisteren een paar gaten geboord. En alle baantracés voorzien van ondervloer.
Ben net begonnen met de bekabeling van de ringleiding en de S88 string.
Ik gebruik een Edits variant en moet dus overal connectoren solderen.
Vooral het aanpellen van die datakabels is een vervelend en tijdrovend karwei.
Maar ik ben nu over de helft.
Gelijk maar een aansluitbox voor de hele handel gemonteerd.We kunnen het beter gelijk afmaken.

Natuurlijk nog wat plaatjes van de werkzaamheden.

Groeten Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Hallo Robin,

Deze connectoren zijn zeer sterk, voor mijn werk gebruik ik ze ook en als het eenmaal goedgemonteerd zit gebeurd er nooit meer iets mee.

Wat bedoel je met een Edits variant ?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Peter,

Ik weet het. Ik werk zelf ook dagelijks met DMX armaturen.Die XLR connectoren kun je zonder problemen op staan.Ooit ging er in een theater iets fout en hing er een stalen pijp van 60 kg aan een plug.Bleef gewoon hangen.

Ik heb het schema van de Edits terugmelders gebruikt en daar zelf een print voor laten etsen.
Op mijn vorige baan zaten deze printen aangesloten met stroomdetectie en een opto coupler.
Vandaar de batterij zware diodes.
De stroomdetectie is nu afgekoppeld en ze zijn in gebruik met massa detectie.

Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Citaat van: Hero op zondag 11 september 2011, 20:35:14
Peter,

Ik weet het. Ik werk zelf ook dagelijks met DMX armaturen.Die XLR connectoren kun je zonder problemen op staan.Ooit ging er in een theater iets fout en hing er een stalen pijp van 60 kg aan een plug.Bleef gewoon hangen.

Ik heb het schema van de Edits terugmelders gebruikt en daar zelf een print voor laten etsen.
Op mijn vorige baan zaten deze printen aangesloten met stroomdetectie en een opto coupler.
Vandaar de batterij zware diodes.
De stroomdetectie is nu afgekoppeld en ze zijn in gebruik met massa detectie.

Robin

Hoi Robin,

Jij gebruikt DMX apparatuur, werk jij toevallig in jou eigenplaats bij een bedrijf dat met een B begint ?
En heb je een collega die Bas heet  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Nee Helaas.

Bij een bedrijf in Den Haag. Begint ook met een B.

Is dat Bas A ? Met hem ben ik wel een paar jaar op tour geweest.
Hij als 2e zenderman ik als 2e belichter.(systeem tech)

Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Citaat van: Hero op zondag 11 september 2011, 22:19:47
Nee Helaas.

Bij een bedrijf in Den Haag. Begint ook met een B.

Is dat Bas A ? Met hem ben ik wel een paar jaar op tour geweest.
Hij als 2e zenderman ik als 2e belichter.(systeem tech)

Robin

Om het draadje niet te vervuilen stuur ik je even een pb.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De bouw van Hero's baan / Start bouw schaduw station.
Na een avondje kabels solderen en testen. Is het gelukt de boel draaiende te krijgen.
De eerste 5 printen met 8 aansluitingen werken. Er zat wel een defecte kabel tussen maar die is ondertussen vervangen.
Gelijk de S88-LN ( Loconet ->S88 convertor) eens uit zijn verpakking gehaald.
Even op het knopje drukken 2 wissel commando's en hij was geprogrammeerd. :thumbup:
Ook deze gaf keurig de meldingen door.Alleen nog even de rails erop plakken en dit is klaar voor gebruik.

Morgenavond de stroomkring er bij leggen en dan kunnen de rails op hun plek.

Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Bekabelen schaduw station.
Robin

we zien benieuwd hoe het er uit ziet in real live.  ;)

Zoals het nu lijkt dan kunnen we aanstaande zondag wel wat zien rijden nemen we aan?

Harald & Alex

Re:De bouw van Hero's baan / Bekabelen schaduw station.
Hoi H&A,

Sterker nog. De eerste meter is al aangesloten.
De ringleiding ligt en alle draadjes bengelen vrolijk onder de tafel.
Ik ben bezig de rails vast te binden zodat ik de tafel 180 graden kan draaien.
Dat werkt een stuk sneller als dat hij nu staat.
Ik was redelijk op tijd klaar vandaag dus nog snel even boekbinders gehaald :)

Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Bekabelen schaduw station.
Robin

Rails vast te binden?Je hebt die delen nog niet definitief op de plaats dan en dan sluit je ze van onder al aan dan kan je er toch ook niet echt meer mee schuiven of snappen wij het nu niet goed?Anders zou je het toch al op een betere manier vast kunnen zetten?

Harald & Alex
Re:De bouw van Hero's baan / Bekabelen schaduw station.
Ik wil ze niet van onderen aansluiten.Ik wil er gewoon boven hangen.

Ik heb ze nu los liggen.Als ik de tafel nu op zijn kop draai om de boel vast te solderen valt alles er vanaf.
Ik heb dus wat extra houten platen op de rails gelegd. Dit moet ik nog vast gaan zetten met wat touw oid.Dan kan de tafel op zijn kop en kan alles worden aangesloten.
Gewoon heel luxe van bovenaf,dus geen geëtter met boven je macht werken.
Hier is dat nog mogelijk :D (sorry Alex)

Als alles werkt dan lijmen we de boel vast.Met kit of iets anders.Als iemand nog suggesties heeft zijn ze welkom. De boel ligt op ondervloer voor laminaat dus het mag niet agressief zijn.

Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Bekabelen schaduw station.
Robin

Als je plaat die je tegen het er af vallen wil gebruiken en tijdelijk is zou ik een paar lijmklemmen pakken en die voorzichtig vast draaien dat het net klem zit.dat gaat makkelijker dan met touw lopen prullen.Ik heb hier al ergens gezien dat ze om de rails in een schaduwstation vast te zetten een afstandblokje met op het eind schuin afgezaagd zodat die de bedding van de rails klemmen.Dan kan het altijd weer los.Lijmen is wel aardig definitief.Op die isolatieplaat lijmen en een keer weer los trekken dan gaat de isolatieplaat niet heel blijven.

Harald & Alex

Re:De bouw van Hero's baan / Bekabelen schaduw station.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De bouw van Hero's baan / Bekabelen schaduw station.
Hoi Robin,

Ik gebruik de schroefjes van Marklin om de rails op zijn plaatst te houden.

Hette lijm wordt hier ook voor gebruikt ( ook handig om je boekbinders mee te lijmen ).


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De bouw van Hero's baan / Bekabelen schaduw station.
Peter,

Ik wil niet schroeven vanwege de resonantie naar de tafel.

Het wordt plakken of misschien blokjes tussen de rails om te fixeren.

Het gebruik van hete lijm is mij niet onbekend. Ik plak al mijn gesoldeerde draden in de rails vast met pattex hot. Dit als trekontlasting zodat je geen kortsluiting meer kan maken met die lipjes in de rails. Je trekt per ongeluk wel eens te hard aan een draadje.

Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Bekabelen schaduw station.
Citaat van: harald en alex op maandag 12 september 2011, 20:43:16Robin

Als je plaat die je tegen het er af vallen wil gebruiken en tijdelijk is zou ik een paar lijmklemmen pakken en die voorzichtig vast draaien dat het net klem zit.dat gaat makkelijker dan met touw lopen prullen.
Harald & Alex



Ik had niet genoeg lijmklemmen.Maar naast me stond een zak met oud VD-draad.
Dit kun je met een tang in elkaar draaien en dan zit het strak.
Platen hout en rails hangen daar nu dus aan.

Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Bekabelen schaduw station.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re:De bouw van Hero's baan / Bekabelen schaduw station.
Hoi Robin

Volg je draadje wel, je schiet met tussenposen wel op, maar ik mis toch wel foto's dat e.e.a. verduidelijkt

succes verder

Re:De bouw van Hero's baan / Bekabelen schaduw station.
Hallo Koos,

Die foto's moeten nog geplaatst worden inderdaad.
Daar heb ik even mee gewacht tot ik een plaatje had van de rails ingepakt onder het hout .
Dit is gedaan zodat de baan op zijn kop bekabeld kon worden.Van bovenaf werkt een stuk makkelijker vandaar deze keuze.
Momenteel ligt de rails nog los dus dit was nodig zodat de rails niet op de grond viel.

Voor de duidelijkheid ook nog een plaatje van een van mijn S88 terugmelddecoders.
Geschikt voor massadetectie of stroomdetectie.(dan moet er wel weer een opto coupler op de lege plaatsen.)

En natuurlijk de foto's van de geplaatste bekabeling onder de baan.

Vanavond de foutjes oplossen (per ongeluk een rail verkeerd om aangesloten) en dan kunnen we de Intellibox er eens aanhangen voor een proefritje.

Groeten,
Robin
Re:De bouw van Hero's baan / Bekabelen schaduw station.
Robin

Die terugmelders komen me wel bekend voor  :)

Je werkt het wel allemaal direct netjes weg.Iets waar we hier nog steeds aan moeten beginnen.Er bengelen hier nog maar genoeg draden waar ze niet horen.

Ga ook maar eens een keer een stapel boekbinders halen en kijken of we er dan wat van kunnen maken.

Harald & Alex