Herman,
Citaat van: hermanvk op woensdag 31 december 2025, 17:21:37
Blijkbaar functioneert Win10 toch nog best, en blijkbaar kan je een soort van update/support kopen?
Alternatief: installeer Linux.
Daar heb ik onlangs nog een collega mee geholpen, en ik hoor geen klachten...
Inderdaad functioneert zowel de hardware als de software prima en van mij hoeft W11 niet.
Maar je kunt nog voor max een jaar support kopen en daarna moet je toch over op W11 dus dat vind ik dan zonde van het geld.
Daarna krijg je geen beveiligingsupdates meer en de ontwikkelingen bij hackers gaan toch razendsnel.
Linux gaan we waarschijnlijk op de club installeren waar ik lid van ben.
Daar ga ik het niet voor elkaar krijgen om nieuwe pc's te kopen ook al ben ik de penningmeester.
Citaat van: hermanvk op woensdag 31 december 2025, 19:40:01Onafhankelijk van de hardware- en andere installatie problemen: misschien toch wel even de moeite waard hoe Windows 11 omgaat met je privacy en wie en wat er allemaal kan nagaan wat je met je computer doet!
Ik verwacht dat de EU in Brussel daar (op termijn) wel een stokje voor zal steken.
En wat te denken van AI (artificial intelligence)?
Een paar dagen geleden (of moet ik al zeggen vorig jaar

) was in het nieuws dat bedrijven en gemeentes verbieden om zakelijk gebruik te maken van freeware CHATGtp en dat soort programma's.
Gewoon omdat die vertrouwelijke en persoonlijke data gebruiken om hun programma te verbeteren en optimaliseren en dan te gebruiken.
Citaat van: Edwin1962 op woensdag 31 december 2025, 18:35:51Citaat van: Trainhenk op woensdag 31 december 2025, 17:10:19
De prioriteit ligt bij het vervangen van de computers.
Dat zijn allemaal krijgertjes van meer dan 10 jaar oud.
Functioneren nog prima maar kunnen niet naar Windows 11.
Dat kan zekers nog wel, van Windows 10 naar 11.
Zoek maar eens op het WWW....
, zijn wel foefjes voor.
Edwin,
Dat weet ik en daar heb ik al naar gekeken.
Je omzeilt dan de hardware en beveiligingschecks maar het nadeel is dat je de grote najaarsupdate dan niet kunt installeren.
Je moet dan de recentste software weer downloaden en opnieuw installeren, en dan weer gebruik te maken van de truuk om de controle te omzeilen.
Henk