Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklinbaan van Henk163

Gestart door Henk163 woensdag 03 augustus 2011, 20:38:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2009

offline
Märklinbaan van Henk163
Beste forumleden,

Voordat ik mijn baan ga ballasten, vastschroeven en met gips aan de gang ga, zou ik graag jullie mening lezen over mijn baanplan. In 2005 ben ik begonnen en had de afgelopen jaren niet zoveel tijd. Maar er staat toch wat.
Ik bezit helaas geen Wintrack en dit houdt dus in dat ik het baanplan maar heb getekend. Het is een analoge baan en ik heb niet zoveel ruimte.

Het begin:







Alles speelt zich af in de overgang van tijdperk III naar IV. Ik heb nu negen locomtieven en deze kunnen natuurlijk niet allemaal tegelijk rijden. Vandaar dat ik van plan ben om er nog een L-stuk van 1.00 x 2.00 m. aan vast te zetten. Hier komt dan het Bahnbetrieb en alle gebouwen inclusief draaischijf heb ik al. Op het forum heb ik al prachtige voorbeelden gezien. Onder dit stuk wil ik dan een schaduwstation maken.
Maar voordat ik hieraan kan starten, moet eerst de hoofdbaan af (anders kan ik er lastiger bij)

Heb je suggesties voor een wegenplan? Veranderingen in de opstelling van de gebouwen, het baanplan zelf etc. etc., voel je vrij om erin te wijzigen.

Ben benieuwd!

Vriendelijke groet,

Henk163




Ik heb alles maar even op de baan gezet, anders kan ik het niet kwijt.







Op de plaats van de twee vrachtauto's komt een tunnel onder het spoor...







:)
Re:Märklinbaan Henk163 -adviezen en tips?
Baantje ziet er leuk uit.
Ik vind alleen het plateau van het dorp te (onnatuurlijk) vierkant. Maar daar is nu nog makkelijk iets aan te doen.
Het lijkt ook een tijdelijke constructie nu ik eens beter naar de foto's kijk.

Groeten Robin
Re:Märklinbaan Henk163 -adviezen en tips?
Hoi Robin, dat klopt. Er kan nog alles aan veranderd worden.

Op de berg liggen alvast allerlei gipsafgietsels. Die heb ik alvast gemaakt en zou ik altijd kunnen gebruiken.

Groet,
Henk163


Re:Märklinbaan Henk163 -adviezen en tips?
We wachten rustig af. Dat plannetje moet nog wel een stuk krimpen.

Robin
Re:Märklinbaan Henk163 -adviezen en tips?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Märklinbaan Henk163 -adviezen en tips?
Dag Henk.

Ik zou je het volgende advies willen geven:
- creeër eerst het landschap m.b.t. de hoogte verschillen met de daarbij
  behorende bruggen, tunnels en keermuren t.b.v. de spoorbaan.
  Bijvoorbeeld met kartonnen spanten, krantenpapier en crepe-tape.
  Hiermee bepaal je tevens het zichtbare deel van de modelbaan.
- Bepaal daarna het natuurlijk verloop van water en wegen,
  rekening houdens met enkel het zichtbare deel van het spoor.
- Plaats nu op logische wijze de bebouwing in het landschap.
  Het zou dan best kunnen dat je niet alle gebouwen kwijt kunt.

Je hebt dan een plan getrokken waar je mee begint, maar wat
tijdens de bouw je nog volop de ruimte geeft om te wijzigen.

Groeten,

Erik.
Re:Märklinbaan Henk163 -adviezen en tips?
Dank je wel Erik,

De berg staat alleen definitief vast (spanten gelijmd en gaas met onderliggend bouwfolie gespannen. De rest is allemaal nog aan te passen. Het blok piepschuim heb ik in de hoek heb neergezet en ligt hier eigenlijk om aan te geven dat er een hoogteverschil gaat komen. (Dit om de bochten wat uit het zicht te nemen).
Dank voor je advies!

Groet,
Henk163
Re:Märklinbaan Henk163 -graag adviezen en tips :)
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:Märklinbaan Henk163 -graag adviezen en tips :)
ik heb liggen tedenken en dit heb ik bedacht:



de rode lijnen maken heuvels en bergen.

zoals je ziet verplaats ik de loods naar het doodlopend spoortje.

achteraan heb ik de huisjes weg gehaald voor een weg maar je zou ze ook in de berg(en) kunnen verwerken.

het zijn maar tips. ;)
als je met bergen wilt gaan werken lijkt het mij wel mooi om 2 hoekbergen te hebben  :D

gr john
Re:Märklinbaan Henk163 -graag adviezen en tips :)
Hoi John,

Dank je wel voor het nemen van de moeite en het geven van de aanvulling.
Zelf heb ik ook nagedacht over een berg aan de rechterkant. Probleem is wel dat daar de schuine kant van ons dak loopt en het dus niet echt hoog kan. De goederenloods verplaatsen kan.

Vriendelijke groet,

Henk163
Re:Märklinbaan Henk163 -graag adviezen en tips :)
Hallo forumleden,

Is het sporenplan voor het station realistisch genoeg of moet er nog iets veranderen?

Vriendelijke groet,

Henk163


Re:Märklinbaan Henk163 -graag adviezen en tips :)
Citaat van: Henk163 op vrijdag 05 augustus 2011, 18:51:54
Is het sporenplan voor het station realistisch genoeg of moet er nog iets veranderen?

Hallo Henk,

Volgens mij best realistisch maar ik moet zeggen: Ik let wellicht te weinig op de realiteit  ;) Bij mij zou ik het wissel wat toetreding geeft naar het strakke blauwe lijntje (bij de loods?) iets naar links zetten. Bij rangeren kun je dan iets bij de loods laten staan.
Mooi gebruik van de bochtwissels. Doet me er aan denken dat ik die na al die jaren ongebruikt in de kast ook maar eens moet gaan inzetten.

groet,
Michiel
Re:Märklinbaan Henk163 -graag adviezen en tips :)
Hoi Michiel,

Oké, eerst dacht ik de goederenloods wat dichter bij het station te plaatsen. Zo is er in het wegenplan misschien meer ruimte voor aan- en afvoer van goederen en heb je mooi zicht op de scenery (draaikraan, stukgoed).
Het spoor dat nu het strakke lijntje vormt, is daar eigenlijk neergelegd voor de tenderlocomotief (3029).
John kwam met de tip om de goederenloods naast het strakke blauwe lijntje te plaatsen. Je hebt dan jammergenoeg geen zicht meer op de twee grijze plateaus.
Je hebt gelijk dat het dan misschien toch handiger is om het wissel iets naar links te verplaatsen. Dat kan ik nog veranderen. Overigens worden de handwissels nog elektrische wissels. (haal nog ik op de beurs in Houten)

Dank je wel voor je reactie  :)

Vriendelijke groet,
Henk163


Re:Märklinbaan Henk163 -graag adviezen en tips :)
Hallo Henk,

Dit is nou nog eens een leuk knus baantje met veel rangeer mogelijkheden.

vr.gr. Günther.
Re:Märklinbaan Henk163 -graag adviezen en tips :)
Hoi Henk,

Heb je een fijne vakantie gehad in Zweden.. :D B)

Leuk om te zien dat je nu ook alles gaat delen met ons. De foto's en tekening zien er mooi uit.
Je kan inderdaad nog aardig wat sjoemelen met huizen en gebergte. Ik verwacht dat zodra de scenery erbij komt kijken, de baan echt heel mooi zal worden.

Misschien is dit nog een leuke tip: Je kan op de berg ook een ruïne maken met een wandelpad erbij (voor toeristen). :)

Veel succes en plezier verder met het brainstormen en bouwen, :wink:

Mvg,

Jeroen
Re:Märklinbaan Henk163 -graag adviezen en tips :)
Hej Jeroen,

We zijn weer een weekje terug en het was heerlijk. Mooi weer en mijn vrouw wil nu alweer terug. Zal wel met de Kerst worden :D

De scenery...ik kan niet wachten met het beginnen. De baan van "Hansje" en PAB's modelbaan zijn op dit forum schitterende draadjes. Eerst moet mijn sporenplan in orde zijn en bij Baanplannen krijg ik prima tips.

Ik wil op de berg eens kijken of ik daar iets kan maken. Nu staat alles nog los en vanwege ruimtegebrek alvast op de baan.

Jij bent druk bezig met inpakken, zag ik. Wat een werk om je hele baan te moeten verhuizen (al gaat het zo te zien toch betrekkelijk snel)

Succes met de wederopbouw. De plannen zien er op je draadje prima uit!

Vriendelijke groet,
Henk163
Re:Märklinbaan Henk163 -graag adviezen en tips :)
Ja, ja...de Kerst komt eraan...
Heb inmiddels alles van de baan gehaald. De berg en het oplopend gedeelte van gips voorzien, voorstrijk in huis gehaald.
Ben nu bezig de seinen te verzinken tot een hoogte waarbij de zijkanten van de spoel niet meer zichtbaar zijn. De meeste handwissels nu vervangen door elektrische wissels.
In de vakantie maar eens de berg van verf/ gras voorzien. De zijkanten van het spoor begrinden.

Zal morgen vast een foto plaatsen van het voorlopige resultaat.

Vr. groet,

Henk163
Re:Märklinbaan Henk163 -graag adviezen en tips :)
Hoi Henk,

Ik ben erg benieuwd hoe je berg eruit ziet, want de eerste vormen doen mij vermoeden dat het er erg mooi uit komt te zien. In afwachting van je foto's.

gr. Henk
Re:Märklinbaan Henk163 -graag adviezen en tips :)
Foto's van het eerste resultaat. Hier en daar moet ik op het eind van de oprit nog wat lossen rotsen toevoegen (maakt dit laatste stuk (met een steilere afkanting dan 45 graden) wat realistischer.

Nu eerst verder de overige seinen laten zakken. Vervolgens de rest van het landschap gaan creëren (op advies van Erik ;)

Vriendelijke groet,
Henk163





Re:Märklinbaan Henk163 -graag adviezen en tips :)
Hoi Henk,

Het gebergte ziet er super uit, erg gaaf gevormd. :thumbup: :thumbup:
Ga je de berg ook nog kleur geven, dan zal het vast nóg mooier worden. (extra diepte)

Succes met de verdere aankleding, ik zie de bomen al voor me. :D

Mvg,

Jeroen

Re:Märklinbaan Henk163 -graag adviezen en tips :)
Hoi Jeroen,

Dank je wel voor het compliment.  :)

Op Eurospoor zag ik een deelnemer aan het werk en die raadde mij aan om eerst de berg met voorstrijk te behandelen (zuigt daardoor minder acrylverf op). Ik heb twee flesjes van Heki met een lichtgrijze en een donkergrijze kleur. Dat gaat op de rotsen komen. Vervolgens een donkere kleur opbrengen en dit er met een sponsje vanaf vegen. Tja, dat ga ik maar eens proberen, kijken of het lukt.

De rest ga ik bruin verven en met gras bestrooien. Er ligt een vliegenmepper klaar en een theezeefje...Even in elkaar zetten en dan kan ik dat gebruiken.

Tot slot denk ik nog na over een riviertje van de berg af...of een wandelpad naar een kapelletje. Dat water moet ergens blijven en daar heb ik weer te weinig ruimte voor...
Bomen gaan er zeker opkomen en ik hoop dat het gaat doorlopen in de achtergrondplaten van Faller. Op het forum zag ik ook iemand die dat heel mooi had gedaan (Topic: "Oud ontwerp in een nieuw jasje")

Groet,

Henk163
Re:Märklinbaan Henk163 -graag adviezen en tips :)
Hallo Henk,

De bergen zien er prachtig uit. Met wat voor soort gips heb je dat gemaakt.
En dat gaas, krijge dat bij een bouwmarkt. Zit daar ook nog iets onder of heb je dat
rechtstreeks op het hout vast gemaakt.

Groetjes Frankl
Re:Märklinbaan Henk163 -graag adviezen en tips :)
Hoi Frankl,

Ik heb totaal drie pakken van 2,5 kg. Knauff modelgips voor de berg en de oprit gebruikt. Je kunt dit kopen bij de Praxis.
Bij een tuincentrum heb ik een rol aluminium vliegengaas gekocht.
En...inderdaad onder het gaas heb ik over de houten spanten bouwfolie gespannen (niet te strak). Folie gehaald bij de Praxis.

Folie vastgeniet op de houten spanten, het gaas een beetje verfrommeld en vervolgens uitgetrokken en daarna ook vastgeniet op de spanten. Ik heb ook wat gipsverband gebruikt. Tja, met een plantensproeier natgemaakt. Dit had ik in een bakje met lauw water moeten doen. Enfin, het modelgips vervolgens aangebracht, losse rotsen erin gedrukt en aangesmeerd. Tot slot met allerlei spateltjes geprobeerd structuur aan te brengen. Na een paar dagen drogen is het goed hard geworden...

Vriendelijke groet,
Henk163

Re:Märklinbaan Henk163 -graag adviezen en tips :)
Dank je Lucien,

Gaat denk ik een klusje in de komende vakantie worden. Ik plaats dan wel weer een paar fotootjes, eerst maar eens kijken of het lukt...

Vriendelijke groet,

Henk163
Re:Märklinbaan Henk163 -graag adviezen en tips :)
Dankjewel voor de uitleg.

Ik blijf je volgen.

Groeten Frank
Re:Märklinbaan Henk163
Lid sinds: 2009

offline
Re:Märklinbaan Henk163
Pfff, vanavond door 12 mm. dik hout gebeiteld om alle seinen te verlagen.
Had ik beter direct kunnen doen, nu moest de rails weer los, soldeerverbindingen los en draden los. :confused:
Morgen maar weer eens aansluiten en bodemplaatjes voor de armseinen maken....

Enfin, nu kon ik er nog bij en het staat toch beter.

Groet,
Henk163
Re:Märklinbaan Henk163
Lid sinds: 2009

offline
Re:Märklinbaan Henk163
Vandaag alle openingen rondom de seinen dichtgemaakt met 1 mm. dik plastic card.
Heb alle sporen recht gelegd en vastgeschroefd. Tussen de sporen 4 mm. dik hardboard geplaatst. Dit scheelt een paar busjes ballast...
Alle railstaven gecontroleerd zodat ze goed op elkaar aansluiten. Bij de bochten de verkanting met 2 mm. dik plasticcard aangebracht. Schitterend zoals de wagons licht hellen.

Proefrondje gereden....maakt één Engelse wissel kortsluiting. Enfin, dit verholpen (er lag nog een schroefje onder een rail :P) en nu is de baan klaar. De locomotieven en wagons 'wiebelen' niet en rijden strak over de baan. De handwissels zijn inmiddels vervangen door elektrische wissels.

Morgen ga ik de wissels maar eens aansluiten en ga ik eerst maar eens met gips gieten (extra kleine rotsen voor het laatste deel van de oprit) en de berg ga ik in de voorstrijk zetten. Als ik tijd over heb begin ik met het schilderen van de railstaven.

Ik twijfel nog over een riviertje van de berg af. Dit moet dan uitmonden in een meertje. Maar ik ben bang dat dit teveel van het goede is...Mijn voorkeur gaat nu uit naar een bergpaadje richting kapelletje.

Héérlijk zo'n vakantie.

Vriendelijke groet,

Henk163
Re:Märklinbaan Henk163
Lid sinds: 2009

offline
Re:Märklinbaan Henk163
Even een update...

Lekker geverfd en nu alleen nog lazuren en daarna de 'grasmeester' van een vliegenmepper maken.
Alles moet eerst even 8 uur drogen :)







Groeten,

Henk163
Re:Märklinbaan Henk163
br_86_132
gast

Re:Märklinbaan Henk163
Jouw berg begint al een mooie vormen aan te nemen. :thumbup:

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

mvg

Leon
Re:Märklinbaan Henk163
Lid sinds: 2009

offline
Re:Märklinbaan Henk163
Citaat van: br_86_132 op donderdag 05 januari 2012, 22:48:10
Jouw berg begint al een mooie vormen aan te nemen. :thumbup:

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

mvg

Leon

Dank je wel.
Het duurde even om de foto's te uploaden.
Re:Märklinbaan Henk163
Lid sinds: 2009

offline
Re:Märklinbaan Henk163
Het Italiaanse kerkje uit de Dolomieten wordt nog vervangen door een klein bergkapelletje van Faller  :D
Re:Märklinbaan Henk163
Lid sinds: 2007

offline
Re:Märklinbaan Henk163
Hoi Henk,

jouw berg ziet er al goed uit :thumbup:

Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Groetjes, John
Re:Märklinbaan Henk163
Lid sinds: 2009

offline
Re:Märklinbaan Henk163
Citaat van: Tilly op vrijdag 06 januari 2012, 12:52:45
Hoi Henk,

jouw berg ziet er al goed uit :thumbup:

Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Groetjes, John

Dank je John, het is nog geen geheel en het lijkt alsof die berg er plompverloren op staat. Ga het nog wel verbinden met wat hoogteverschillen. Eerst nog de rails gaan verven.

Groet,
Henk163
Re:Märklinbaan van Henk163
Na een paar dagen tegen de berg aangekeken te hebben, begin ik toch te twijfelen of de ondergrond voor het gras bruin moet worden...of groen laten? Wat is wijsheid...


Groeten,

Henk163
Re:Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re:Märklinbaan van Henk163
Hallo Henk, prachtige berg!!! Bij mijn vorige bergen (welke nu op de stort liggen ivm nieuwe baan) heb ik de ondergrond gewoon grijs gelaten. Na het bestrooien met gras zie je dan her en der wat grijze rots en ik vond dat wel mooi staan. Maar zo heeft iedereen zijn voorkeur. Groet, Hans
Re:Märklinbaan van Henk163
Hallo Hans,

Ik vraag mij af in hoeverre je nu de ondergrond erdoor ziet. Nog nooit zoiets gemaakt, dus het is voor mij de eerste keer. Gezien het werk, doe ik het maar stap voor stap, want om opnieuw zo'n berg te maken...het lijkt mij niet prettig je berg op de stort te laten eindigen.

Groet,
Henk163
Re:Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re:Märklinbaan van Henk163
Hallo Henk, het was inderdaad even pijnlijk om bergen en tunnel af te moeten breken maar de nieuwe grotere ruimte (en dus veel grotere baan) maakt veel goed. In hoeverre de ondergrond van de berg er nog door heen komt ligt aan het strooien van gras. Gezien jouw berg nogal ruw/grof is (positief bedoeld!!) vind ik het persoonlijk mooi als er her en der rotsblokken zijn te zien tussen de begroeing (lees te strooien gras). Alles volledig dichtplakken/strooien geeft meer het effect van een heuvel. Gewoon proberen en kijken wat je het mooist vindt. Anders zou je een ''oefenberg'' moeten maken en daar je creativiteit op los laten. Succes, Hans
Re:Märklinbaan van Henk163
Vandaag gelazuurd en vervolgens drybrushen.
Ben wel tevreden over het resultaat. De grassmaster heb ik ook gemaakt en dat ik de volgende klus.
Er zitten twee 1,5v batterijen in. Maar volgens mij kan ik beter een 9v. batterij gebruiken.
Dus gras strooien op de bruine plaatsen...











Vriendelijke groet,

Henk163

Re:Märklinbaan van Henk163
Ik vind het een hele leuke baan.
Lekker druk. ;)

Tony
Re:Märklinbaan van Henk163
Citaat van: blauweengel op zaterdag 11 februari 2012, 18:29:59
Ik vind het een hele leuke baan.
Lekker druk. ;)

Tony

Dank je Tony!
Ja, de eerste foto's laten een veel te volle baan zien. Ik moet alles nu nog kwijt op deze baan maar als dit gedeelte klaar is, komt er nog een zijstuk met o.a. een schaduwstation bij. Daar kunnen dan de locomotieven en wagons staan.
De huisjes moet ik nog in een landschap verwerken. Alles op zijn tijd ;)

Groet,

Henk163
Re:Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2007

offline
Re:Märklinbaan van Henk163
Hoi Henk,

die rotsen zien er gaaf uit B)

Ik ben benieuwd of je ook "groene vingers" hebt ;)

Groetjes, John
Re:Märklinbaan van Henk163
Wauw Henk,

Die rotsen zijn echt mooi! Ik hoop dat ze bij mij ook zo mooi zullen worden. :D

Citaat van: Henk163 op zaterdag 11 februari 2012, 17:44:31
Er zitten twee 1,5v batterijen in. Maar volgens mij kan ik beter een 9v. batterij gebruiken.

Een 9v blokbatterij lijkt me inderdaad het beste, deze zit overigens ook in een noch grassmaster.
Met gras en al zal het geheel vast helemaal gaaf zijn. :thumbup:
Succes verder,

Mvg,

Jeroen
Re:Märklinbaan van Henk163
flyingdocter
gast

Re:Märklinbaan van Henk163
geweldig Henk,

mooi ontwerp en vooral goede rotsformaties en kleuren.
wat betreft het lastige beitelen in het hout: gaat wat makkelijker met een bovenfreesje.

groet,
Jacques
Re:Märklinbaan van Henk163
Citaat van: flyingdocter op maandag 13 februari 2012, 23:55:33
geweldig Henk,

mooi ontwerp en vooral goede rotsformaties en kleuren.
wat betreft het lastige beitelen in het hout: gaat wat makkelijker met een bovenfreesje.

groet,
Jacques

Dank je Jaques,

Heb ik weer niet zo'n bovenfreesje :D Gelukkig heb ik ze nu allemaal verdiept en staan ze keurig op HO-hoogte.

Groet,
Henk163
Re:Märklinbaan van Henk163
Dacht dat je met een 9v batterij een grassmaster (gemaakt van een vliegenmepper en een theezeefje) kon versterken...ha,ha....roooook!! Einde vliegenmepper.
Vanavond maar een nieuwe maken met gewoon twee 1,5v batterijen :P

Groet,

Henk163
Re:Märklinbaan van Henk163
Dat word een indrukwekkende rotspartij henk
Het begint al ergens op te lijken.

Tony
Re:Märklinbaan van Henk163
Zo, na het in elkaar knutselen van mijn tweede vliegenmepper als grassmaster maar eens gekeken of het werkt.
En het werkt :)
Vanmiddag even een paar stukjes gedaan met een mengkleur van gras.
Volgens mij staat het gras aardig rechtop.

Nu is het kijken hoe ik de ondergrond voor bomen moet gaan doen. Wat heb je daar voor nodig...(?)
Ben van plan wat dennenbomen te gaan plaatsen.









Vriendelijke groet,

Henk163
Re:Märklinbaan van Henk163
Hallo Henk,

Wat je allemaal niet kan doen met een vliegenmepper.
Wel bewaren hoor, kan je hem van de zomer gebruiken voor muggen en wespen. :D

vr.gr. Günther.
Re:Märklinbaan van Henk163
Ha, ha, en ze dan vangen met een theezeefje?

Groet,
Henk163
Re:Märklinbaan van Henk163
Nou, dat is geen gek idee, wordt het niet zo'n rommel. :D
Re:Märklinbaan van Henk163
wat ga je nog meer voor landschap maken?
Re:Märklinbaan van Henk163
De bedoeling is om, nadat de berg klaar is, vanaf het ronde bergspoor een langzaam oplopend landschap te maken. Dit loopt dan tot rechtsachter. Ik camoufleer daarmee een beetje de bochten.
In dit landschap gaat een dorp ontstaan. Het is de bedoeling dit van piepschuim en gips(?) te gaan maken.
Op de verhoging rechtsachter komt nog een deel van een stadsmuur met een parkje te staan. In de buurt bij de muur ontstaat dan de werkplaats van de smid en de leerlooier.

Het landschap gaat vanaf de achterkant schuin naar voren aflopen. Zo kom je op 0-niveau bij het station.
Maar goed, eerst de railstaven nog verven en ballast tegen de M-rails.

Vriendelijke groet,

Henk163