Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De baan van Trainhenk; 2025 Shay 5 binnen gereden.

Gestart door Trainhenk donderdag 21 januari 2016, 21:16:52

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat  :)

Water maken is prima gelukt Henk, het is wel erg ruig maar dan zal het hard waaien moet je maar denken  :D

Nu nog een trein op de brug en leuke plaatjes schieten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Ha Henk,
Mooi om weer een bijdrage van je te lezen.
Je brug spuiten is goed gelukt.
De pijlers nog zonder verf vallen nog erg op.
Groet Erik
Volgende keer als je verf komt inkopen in Almere geef een seintje, zet ik de koffie klaar, paar straten van me vandaan.
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
 @citaat

Dat wordt dan druk!
Mijn zwager woont in Almere, een lid van de stamtafel woont er en dan jij. :thumbup:
Maar, de uitnodiging staat en ik dus een keer langs.
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Die tips van Tom hebben je zeer geholpen zo te zien. Mooi gelukt die golven op het water 👍🏻
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Een mooi stukje bouwwerk laat je hier zien Henk.
Het resultaat mag er best wezen. :thumbup: :thumbup:
Ooit wil ik ook nog eens een stukje rivier op mijn baan, nu weet ik toch al waar ik dan ten rade kan gaan.

Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Het is inderdaad woest water, hoor hier de golven tegen de pijlers klotsen  :)
De kleur van het water is naar mijn idee geslaagd net als de kleur van de brug.
Zou de brug nog wel een keer dry brushen om de boel ligt op te halen, dan komen de bouten en popnagels nog beter tot hun recht.
Gewoon even de poederkwast van moeders gebruiken en met moed, beleid en trouw de dry brush truc toepassen dan gaat het nog mooier worden.
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Hey pap,

Leuk idee om jeugdherinneringen terug te brengen op de baan.
Ben benieuwd of er nog meer volgen. :D

Brug ziet er mooi uit. De combinatie met de weg eronder vind ik ook erg geslaagd.
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
 @citaat
Ik ook (de brug), ben zelf nu ook met mijn acht bruggen bezig.

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Het water is zeker fraai geworden. Wie het over hard waaien had, is blijkbaar alleen onze traag stromende rivieren door eindeloos laagland gewend. Als er stevig verval is, wil een rivier wel kolken en bruisen!

Groet,

Peter
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Hoi Henk,
Mooi gemaakt maar de rotsen lijken nu net alsof het niet af is. Ik zou wat met dat gele gaan doen. Heb je geen foto uit de tijd dat je zoiets gezien hebt? Het water is goed gelukt!
Een airbrush met iets donkerder kleur zou wonderen doen.
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Hoi Maarten,

Nee, het is deze kleuren eigenlijk nog niets te geel.
Ik heb toevallig nog een stukje rots in mijn tuin liggen en zal daar binnenkort een foto van maken en plaatsen.
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Lid sinds: 2008

BONNE van de HSIJ Hoogovens Stoom IJmuiden

offline
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Heb je mooi gemaakt Henk, het water de rotsen en de brug mooi op kleur gebracht, top :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Maarten,

Citaat van: Maarten Marklin op dinsdag 19 april 2022, 11:45:17
Ik zou wat met dat gele gaan doen. Heb je geen foto uit de tijd dat je zoiets gezien hebt?



groeten,

Henk
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Zeg pap, als je die nou eens klein slaat met een hamer of neem de steen mee, sla ik dat ding in puin  :D
Ik weet niet of daar rotsen o.i.d. onder de brug lagen, maar dan zou je het kleine spul daaronder kunnen verlijmen.

Dat zou er denk ik heel realistisch uit kunnen zien.

Groeten
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Zoon,

@citaat

Kijk eens naar KLIK: foto 4  :P




Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
KLIK: 3railforum lok

De originele decoder heb ik een tijd geleden opgeblazen.
Ik heb er een ESU lokpilot 5 ingezet en geprogrammeerd met de lokprogrammer.
De verlichting achter kan ik met F1 afzonderlijk schakelen.

De lichtprintjes zijn van Looney Tunes (Johnsoldeert.nl).
Op youtube heeft Pijplines een helder filmpje staan over functie mapping (met dank aan MarklinTim).
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Dat ziet er netjes uit Henk  :thumbup: :thumbup:
Jammer dat je de oude decoder opgeblazen hebt.

Wist je dat je met de programmer ook de verlicht zo kunt instellen dat het in en uit fade, dat vind ik persoonlijk mooier  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
 @citaat

Dank je wel Peter.

Ik ga mij verder in de handleiding van de lokprogrammer verdiepen.
Wel had ik al iets gevonden om een knipperlicht in te stellen dus het zal daar wel ergens in de buurt zitten.

Eerst twee andere ombouwprojecten afmaken en dat is de ombouw van twee NS6400 loks met een printplaat van Looney Tunes.
Binnenkort volgen daarvan de filmpjes.

Ik heb iets gevonden fade in en fade out waarbij ik er van uit ga dat fade out het uitschakelen van de verlichting is en dat hier dus de tijd hoger gezet zou moeten worden.
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Bij de verlichting kun je dit aangeven Henk, is een pulldown menu met diverse opties.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Hoi Peter,

@citaat
Ik heb het gevonden en aangepast. :thumbup:
Ik zal binnenkort weer een filmpje plaatsen.

Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 07 mei 2022, 09:27:43
Wist je dat je met de programmer ook de verlicht zo kunt instellen dat het in en uit fade, dat vind ik persoonlijk mooier  :)



KLIK: met fade in en fade out
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Ik mis het rangeersein nog Henk.  :D
Aan beide zijdes het A sein aan. Daar is vast nog wel een f toets voor over.

Mvg Robin
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Dag Robin,

@citaat
Helaas, ik heb genoeg F-toetsjes en aansluitmogelijkheden op de decoder maar heelaas voor ziet de lichtprint daar niet in.
Deze heeft 3 soldeeraansluitingen: F(ront), R(ear) en 5V+.

De print heb ik bij Loony Tunes/KLIK: John soldeert vandaan.

Maar, ik maak het goed.

Henk
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Hi Henk,

Wat Robin zegt klopt, rangeersein bij de oosterburen is 2x het A frontsein. Dus als je die van de voorkant en achterkant aan elkaar mapt, ben je er.
Mocht je echt een rangeersein met 1 lamp willen dan zal je het printje iets moeten aanpassen door een weerstandje net te verdraaien en daardoor een led apart schakelbaar te maken.
En overigens is het geen 5V+, maar V+. Tikfoutje, maar wel een die voor verwarring kan zorgen ;)
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Heren,

@citaat en  @citaat @citaat

Ik ben al blij dat ik dit heb weten te bereiken.

Citaat van: Hero op zaterdag 21 mei 2022, 21:51:52
Ik mis het rangeersein nog Henk.  :D
Aan beide zijdes het A sein aan. Daar is vast nog wel een f toets voor over.
Citaat van: Looney Tunes op zondag 22 mei 2022, 10:37:51
Hi Henk,

Wat Robin zegt klopt, rangeersein bij de oosterburen is 2x het A frontsein. Dus als je die van de voorkant en achterkant aan elkaar mapt, ben je er.
Mocht je echt een rangeersein met 1 lamp willen dan zal je het printje iets moeten aanpassen door een weerstandje net te verdraaien en daardoor een led apart schakelbaar te maken.

Ik ga nog wel eens in de mapping duiken, maar het kan even duren.
Aan het printje sleutelen?  HELP!
Nee dat gaat mij te ver.
Ik ben al blij dat ik dit goed voor elkaar gekregen heb.

Citaat van: Looney Tunes op zondag 22 mei 2022, 10:37:51
En overigens is het geen 5V+, maar V+. Tikfoutje, maar wel een die voor verwarring kan zorgen ;)
Het kan zijn dat ik dat op de decoder van Marklin heb zien staan.
Ik moet even kijken of ik hem nog heb of dat hij met grof vuil afgevoerd is.

Henk
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
+5V is de interne spanning op de decoder (pin 12 van de MTC decoder), maar het lichtprintje komt gewoon aan de gemeenschappelijke plus, V+ (pin16 bij MTC), en die zit zo rond de 18V.
Dus ja, je kan het in decoderhandleidingen zien staan, maar haal die 2 niet door elkaar, dan kan het nare gevolgen hebben.
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Eerst nog maar twee filmpjes:






Deze ombouwprojecten had ik ook al heel lang liggen en nu eindelijk maar eens opgepakt.

Over de rijeigenschappen van de rode 6513 ben ik niet geheel tevreden.
In de lokprogrammer zitten een aantal standaardprofielen waaronder een voor een Maxon motor en die kan ik voor de 6504 gebruiken.
In de 6513 zit een escap motor en eens maar eens kijken welke ik daarvoor het beste kan gebruiken.
Adviezen zijn welkom.

Henk
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Hoi Henk,

Ik heb hier dezelfde loc rondrijden en ik denk dat er een V3 in zit, ik kan vanavond als je wilt wel even kijken in mijn eigen file.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Citaat van: Trainhenk op zondag 22 mei 2022, 18:50:08

Adviezen zijn welkom.


Zowel de Escap als ook de  Maxon zijn klokankermotoren. Kiezen voor Maxon dus.

Gr, Ben.
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Dag Peter,

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 25 mei 2022, 05:58:04
Ik heb hier dezelfde loc rondrijden en ik denk dat er een V3 in zit, ik kan vanavond als je wilt wel even kijken in mijn eigen file.

Graag, ik kan dan kijken waar ik de fout in ga.

Dag Ben,

Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 25 mei 2022, 09:37:45
Zowel de Escap als ook de  Maxon zijn klokankermotoren. Kiezen voor Maxon dus.

Dank je wel, ik ga er zo snel mogelijk mee aan de salg.

Groeten,

Henk
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Hoi Henk,

Ik was je niet vergeten, maar gisteren was ik om 20:30 uur klaar met werken en ben ik eerst maar eens gaan eten  8o

Ik zal zo de pc opstarten en de file opsnorren.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
 @citaat
Ik heb net de file opgezocht en zover ik het kan zien heeft Ben het juiste antwoord gegeven.
Wilde de file meesturen maar deze extensie wordt niet ondersteund.

Mijn file dateert uit 2015, ik zie dat ik in die tijd het anders deed dan nu  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Knap werk Henk.
Als ik jou richting uitkom, dan moet je mij hierover wat meer uitleg over geven.
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Dag Peter,

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 26 mei 2022, 08:39:25
Ik was je niet vergeten, maar gisteren was ik om 20:30 uur klaar met werken en ben ik eerst maar eens gaan eten  8o

Je hebt groot gelijk en ik zou hetzelfde gedaan hebben.
Geen probleem.
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Dag Robin,

Citaat van: Hero op zaterdag 21 mei 2022, 21:51:52
Ik mis het rangeersein nog Henk.  :D
Aan beide zijdes het A sein aan. Daar is vast nog wel een f toets voor over.

Het is inmiddels gelukt!
Was even stoeien en proberen.
Op een gegeven moment had ik voor en achter rood licht branden en aan een kant wit.
Toen kreeg ik het gevoel op de goede weg te zitten.

Henk
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project

Van Haradigi had ik ene uitnodiging ontvangen voor de open dag van STOMM (Stichting Openbaar Museum Modelbouw).
Daar ben ik vorige week geweest.

Heel gezellig en naast Haradigi, Ceess en Hans V200 ontmoet.

Hierbij een impressie:
















Vandaag de plannen voor het werken aan de treinbaan maar in de koelkast gezet (+ 40 C.)
Het temperatuurverschil met zolder is + 250 C.

Misschien is het morgen wat beter te doen.

Henk

Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Mooie foto's Henk.

Ja met deze temperaturen op zolder..... dat valt niet mee.
Morgen misschien beter...
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Bedankt voor het delen Henk  :thumbup:
Zelf ben ik al een aantal malen bij Stomm geweest en dat is altijd genieten, wellicht de volgende keer weer eens die kant op.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Hi Henk,

Prachtige mooie foto's.
Maar hoe heb je het voor elkaar gekregen dat er (bijna) niemand van onze gasten op de foto's staan ?
Zeker na sluitingstijd .....  ;)

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
 @citaat

Klopt!  :D

Groeten,

Henk
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Citaat van: Haradigi op zondag 19 juni 2022, 12:03:47
Hi Henk,

Prachtige mooie foto's.
Maar hoe heb je het voor elkaar gekregen dat er (bijna) niemand van onze gasten op de foto's staan ?
Zeker na sluitingstijd .....  ;)

groet
Harald

Toen was de vlaai al op
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
 @citaat

Nee, nee,

toen iedereen weg was liep Harald nog met vlaai te zeulen.
Maar goed er was niemand meer en toen ........
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
 @citaat
Dat waren de laatste twee stukjes en die zij ook op gegaan (en niet bij mij)  ;)

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Als het maar lekker was.
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Vandaag voor het eerst sinds de crisis weer naar Houten geweest.
Niets speciaals gekocht alleen een stukje rail en een stukje krimpkous.

Een groot gedeelte van de zaal was leeg:
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Nog wel broodje gehacktbal gegeten toch  :)
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Er was weinig te beleven Henk, na anderhalf uur zijn wij weer naar huis gegaan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Tom,

Citaat van: iTom op zaterdag 25 juni 2022, 23:15:51
Nog wel broodje gehacktbal gegeten toch  :)

nee, het is bij een kop koffie en een saucijzebroodje gebleven.
Ik vond dit al aan de prijs en het broodje bal was volgens mij nog duurder.

Peter,

Citaat van: Degeluidsman op zondag 26 juni 2022, 11:49:22
Er was weinig te beleven Henk, na anderhalf uur zijn wij weer naar huis gegaan.

Ik was om 11 uur binnen en om half drie weer buiten en ondertussen rustig met een stamtafellid in het restaurant gezeten en daarna nog met een ander stamtafellid in de grote zaal gezeten.
Was er dus ook snel door heen.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Trainhenk op donderdag 27 april 2017, 21:23:05

Op een foto vrij aan het begin van je draadje (uit 2017) staat deze foto. Duidelijk 2x 2271, met 2x 2275.
2271L=2272 (22715), 2271R=2273 (22716). Je vindt op dit forum een draadje over het Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716, en daarin staat ook een doorverwijzing naar 2275 (slanke engelsman) en 2257 (slanke kruising) .

In het eerste draadje geef ik aan dat ik de strijkregels (Radlenker) het liefst hou op 7-9 bielzen lang.
Maar er zijn ook slank K-rails wisselombouwers die 5-6 bielslengte ideaal vinden. Een daarvan heet Udo Nitzsche.
Hij heeft een eigen site (onbeveiligd): http://www.pickelfahrer.de/.

En hij is actief (of actief geweest) op het stummiforum.
Ik wijs hier op 2 foto's in 2 draadjes, om je een idee te geven:


6 bielsen lange strijkregels
Bron: (meine Anlage, Udo Nitzsche, 2014)


5 bielsen lange strijkregels
Bron: (Frage zum Umbau der "alten" schlanken K-Weiche, Udo Nitzsche, 2008)

Overigens brengt hij de lijm aan met een wattenstaafje (die dingen om oren mee uit te peuteren), en daarom lijmt hij nooit z'n vingers aan elkaar; zelf neem ik liever een saté stokje, om geen pluk watten aan de rails te lijmen.

Ik zou je graag mijn omgebouwde wissels laten zien, maar mijn huis staat in de steigers, en de treinbaan zit in dozen tot het dak is vervangen en ik kan nergens bij (tot ergens eind september, of zo, ik hoorde net vandaag dat het allemaal misschien nog wat opschuift wegens ziekte van het personeel).
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
Dag Jan,

@citaat

Dank voor je reactie en de foto's.
Ik heb in ieder geval weer wat leeswerk.
De komende weken wordt het toch heet dus dan ga ik mij daarmee bezig houden.

Je uitnodiging accepteer ik graag en ik kom er in oktober nog wel op terug.

Voor de andere lezelaars van mijn topic; Jan kom ik regelmatig tegen in andere topics en als het zo uitkwam werd daar over het ombouwen van wissels met een flexibel puntstuk naar een vast puntstuk gesproken.
Dan werd er ook steevast gemeld dat wissels met een vast puntstuk beter functioneren.

In een partij k-rails die ik ooit gekocht heb zaten ook een tiental wissels met flexibel puntstuk en het kost mij teveel om die te vervangen.
Dus ik heb Jan een pb gestuurd en gevraagd hoe hij de wissels omgebouwd had.
Ik had toen nog wat vragen en een andere idee over de lengte van de strijkregel en ik heb Jan om foto's gevraagd.

Die staan nu hieronder.

Van de ombouw zal ik t.z.t. foto's plaatsen.

Henk

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.