De slanke lijn in k-rails:
Voor slanke wissels, zie
Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716.
Er zijn veel draadjes te vinden over de slanke engelsman en de slanke kruising in k-rails, maar de twee draadjes die ik in 1999 aantrof op de website van Michael Prieskorn, zeggen me nog steeds het meest:
Kontaktprobleme auf der Kreuzung 2257Kontaktprobleme auf der DKW 2275.
De 2257 is opgelost met 1 bistabiel relais met een K84.
De 2275 is opgelost met een K83 en een bewerkt Märklin-Universeel relais
(met een bistabiel relais van 4x om, dat is bewerkt tot 2 relais met 2x om).
In Australië is er ook een pagina gewijd aan het polariseren van een slanke engelsman
met een K83 en 2 bistabiele relais (van 2x om) op
Ross Stewart's Märklin Site:
Download pdf-bestand 2275 Track Power Inprovement Op dit forum is destijds met hulp van Johan de Reuver het engelsman probleem getackeld.
Aangenomen werd dat het ging om een prik-probleem, op te lossen door de sleper aan te passen.
Die oplossing werd geplaatst in de
wiki, en daarmee leek het probleem opgelost te zijn.
Maar is het probleem nou van tafel? Of niet?
Zie JasperC
polariseren slanke engelse wissel (10 juni 2018).
De gekozen oplossing is ook weer een K83 (digitaal motorola protocol) met 2 bistabiele relais met 2x om.
Volgens Jasper is er niet alleen een prik-probleem, maar ook een massa-probleem
(wat Michael Prieskorn in 1999 al aangaf):
Zie
Stroomafname probleem slank engels wissel K-rail 2275Voor het massa-probleem bestond ook een draadje van Wissels met bijdragen van Johan de Reuver; het is nog steeds een sticky topic:
Verbeteren Massa draaistellocs , en de inhoud is deels ook overgeheveld naar de
wiki.
Alleen is er toen geen verband gelegd tussen het massa-contact probleem met het probleem van slanke engelsmannen, omdat dit verschijnsel zich toevallig het eerst voordeed op driewegwissels.
Over wisselnaamgevingWeichen-Walter Het (vermeende) bedieningsprobleem, het verschil tussen 2260 (baeseler) en 2275 (engelsman):
Märklin slanke wissel 2275kapotte engelsmanZie verder de draadjes over de foute geometrie van slanke engelsmannen:
Slanke K-wissels en de foute geometrie ervanBoogstraal van engels k-wissel 2275Op dit forum leek dat alles het keerpunt:
weg met de slanke "kruiswissel", weg met dat kreng!Maar is dat echt zo?
Of is het enige probleem dat er een robuuste aanpak nodig is, die altijd geld kost?
En die maakt dat we daardoor niet meer afhankelijk zijn van een wisselhoek van ruim 14 graden?
En dus massaal kunnen overstappen op Peco of Tillig (met Weichen Walter puko-strips, of Peco puko-strips), en wisselhoeken van 12,5 of 9,5 of zelfs 7 graden?
Daarover gaat dit draadje.
*** edited 27/10/16 Link gerepareerd (
http://bardioc.bplaced.net/ )
*** edited 25/09/2018 Links toegevoegd voor de vindbaarheid
*** edited 24/01/2025 links gerepareerd Ross Stewart's Märklin Site (na tip van frenkievee)