Wederom dank voor alle
De bejubelde sfeer komt naar mijn mening dankzij het gebruik van gloeilampjes.
Deze dragen hier enorm aan bij, doordat er een warme gloed van komt.
Om verder te kunnen modelbouwen zal toch eerst het landschap wat duidelijkere vormen moeten
krijgen, want gebouwen e.d. dienen aan te sluiten op het landschap en niet andersom
Van het tunnelportaal onder de kerk was al eens een impressie van stucloop-karton gemaakt,
dat is nu omgezet naar een definitieve constructie, gesneden uit wit architectenkarton.
Naar mijn mening, om een geloofwaardig verloop van het geheel te krijgen, moest het portaal wat verder naar
voren geplaatst worden. Het overgebleven gat is opgevuld met Tempex, verlijmd met houtlijm en koperdraad.
De galerij is tijdelijk in elkaar gezet met knopspelden om later met houtlijm verlijmd te worden.
Van spijkerband zijn twee steunen in de galerij geplaatst om de tunnelwand op z'n plek te houden.
Het zichtbare deel van de tunnelwand is geplaatst, gemaakt van grijs/antraciet linoleum afkomstig
van reststukken van onze overloop, mooi flexibel spul en het heeft enige oppervlakte-structuur.
De steunen zijn met
hot-glue en parkers vastgezet en het linoleum is gefixeerd aan de steunen
van spijkerband met dubbelzijdig klevend tapijtband.
Mijn ideeën over het landschap heb ik wat verder uitgewerkt met het stucloop-karton.
Een tweetal portalen, gebogen van spijkerband zorgen voor de ondersteuning van de scenery.
De geplande overgang, die net na de wisseltong ligt, begint zo ook al wat vorm te krijgen.
Deze ligt in de provinciale weg die in en uit de berg komt en om het stations-emplacement(je) gaat.
Het opbouwen van de scenery is voor mij toch echt geen continue-werk!
Kijken, denken, knippen, plakken, en maar weer kijken en denken
Uiteindelijk kom ik tot iets, waarvan ik denk dat het wel eens kon kloppen.
Dan wordt het stucloop-karton vervangen door een ander bouwmateriaal.
In dit geval architectenkarton voor de muren en portalen in combinatie met
XPS Styrofoam, wat een prima constructiemateriaal blijkt te zijn!
Na wat plak- en snijwerk en het aanbrengen van een steunmuur:
Hierna begonnen met de basis van het overgebleven stuk van de provinciale weg.
Het laatste stuk van de rode plasticplaat, wat over was van de ondergrond van de module,
was qua afmeting bijna goed, dus met wat snijden en plakken het geheel passend gemaakt:
En van bovenaf ziet het verloop van de provinciale weg er dan zó uit:
Hiermee is fysiek een derde grens van de modelbaan bereikt: de voorzijde!
M.b.v. klemmen, een strook multiplex en een stuk MDF van 12mm. is deze grens aangegeven.
In een later stadium zal hiervoor een passende plaat worden aangebracht.
Even wat oude bakken van Lima er bij gezet voor controle van de afmeting van de tunnelportalen.
Waarschijnlijk zullen deze er nooit komen te rijden: ik vind het gewoon te lang voor zulke bogen,
korte(re) rijtuigen en wagons zijn dan ook meer mijn ding. Een kwestie van compromissen
Met Styrofoamplaat is weer een gat opgevuld en hiermee is de ruwe vorm van het landschap bepaald.
Dan volgt het volgende vraagstuk: de juiste positie en uitvoering van het portaal van de klimspiraal.
In deze uitvoering en op deze positie was mijn eerste uitgangspunt voor twee enkele
portalen, maar enkele centimeters naar achteren verschoven geeft al heel ander beeld.
Ik tracht het zichtbare deel van klimspiraal kleiner te houden dan 90 graden, opdat de
krappe en onrealistische radius van de M-rails daardoor minder opvalt.
Ik realiseer me dat de ruimte tussen de dubbele bochten eigenlijk te smal is om hier
enkele portalen te plaatsen, dus heb ik een test gedaan met een dubbel portaal:
Hierbij is de zichtbare radius minimaal en levert het er achter een flink extra stuk landschap op,
maar de aansluiting op het geplande onderliggende portaal is hierbij wat minder logisch ...
... verder naar achteren oogt het natuurlijker v.w.b. het landschap,
maar dan is toch de klimspiraal wel weer meer aanwezig.
Ach ja, compromissen maken hoort er nu eenmaal bij ...
Vooralsnog is nu wel het grootste deel van het berglandschap bepaald.
Groeten,
Erik.