Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Märklin M-rail Modelbaan : BTTB Ausflug

Gestart door Nieuwenhuis dinsdag 24 maart 2015, 20:19:05

Re: Märklin M-rail Modelbaan

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Dank je Michel! :thumbup:
Zeker een zeer goede kamaraad (ik beschouw hem als mijn broer)

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Leuk een BR23! Kunststof (oerversie 1) of metalen (alle latere uitvoeringen) kap?
Fantastische DDR-bomen :favorite: !

@citaat De loc heeft een metalen kap, Hans.

Groeten,

Erik.

Märklin fahren-ärger sparen

Nou Erik, je boft maar :thumbup:

Likkebaardend de plaatjes en de getoonde spulletjes bestudeerd  :P en er flink van genoten !
Dat DDR-bosje is zeker heel speciaal spul en ik hoop, dat je die E-lok nog aan de praat krijgt. Lijkt me geen makkie.
En ik verheug me nu al op het bouwverslag van het TT-baantje voor je kleinzoon  :)
Gaat vast en zeker mooi worden en heel wat WOSA-punten opleveren.

Ook hoop ik, dat je in de (nabije) toekomst weer aan Monte Vecchio verder bouwt.
Of nog eens wat plaatjes van je baan plaatst, want er zullen heel wat nieuwelingen hier op het forum zijn, die niet weten wat voor fraais je al gebrouwen hebt.

Grtz Tony
( Die de getoonde schakelaars al jaren naar volle tevredenheid gebruikt en er pas nog gekocht heeft voor zijn nieuwe baan. )

@citaat Ik zal het zeker hier laten zien, Tony :thumbup:
Het TT-baantje zal komend modelbouwseizoen gemaakt worden :wink:

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

En nog even over de BR23, ik mis nogal wat stangenwerk in de aandrijving. Dit kan ooit verwijderd zijn maar als het aan de andere kant ook niet aanwezig is dan zal het hoogstwaarschijnlijk een Primex zijn (die trouwens met en zonder uitgebreid drijfwerk bestaat).

@citaat  Dank voor deze informatie, Hans :thumbup:
Beide zijden zijn gelijk, dus dan een Primex!
Ter info: de loc is rond 1975 naar de DDR gesmokkeld! :cool:

Groeten,

Erik.

Als het maar Zwitsers is.

@citaat

Een loc met een bijzondere geschiedenis. :thumbup:
Die gaat denkelijk nooit meer weg Erik ?

Groet Michel
Hoeft geen primex te zijn. De vereenvoudigde uitvoering van de 23 zat tussen 1968 en 1970 in het marklinprogramma onder nummer 3097.

Een kunstof 3005 kun je (van afstand) herkennen aan de rood gelakte voor- en naloopstellen.

Bart

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ai, die info had Claus me dan weer niet doorgespeeld :? ...
De vraag die dan vervolgens bij me opkomt is of er dan nog verschillen zijn tussen de Marklin 3097 en de Primex 3191?

Het weetje over de rode voor-/naloopstellen van versie 1 was me nooit opgevallen.

@Bajn-AG : Dank voor de aanvullende informatie, Bart!  :thumbup:
Het is dus een 3097 van Märklin of Primex.

Citaat van: h0_miessie op donderdag 22 augustus 2024, 15:33:42Een loc met een bijzondere geschiedenis. :thumbup:
Die gaat denkelijk nooit meer weg Erik ?

Inderdaad Michel,
de loc heeft voor mij 'Denkmal'-status  :wink:  :cool:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Hanzi op donderdag 22 augustus 2024, 16:20:04De vraag die dan vervolgens bij me opkomt is of er dan nog verschillen zijn tussen de Marklin 3097 en de Primex 3191?

De marklin heeft circlips, de primex schroefjes om de drijfstangen op hun plaats te houden.

Heb nog even gekeken naar het plaatje, het is dus een primex. De wielflenzen zijn ook moderner van vorm dan bij een marklin

Bart
Toch een vreemde Primex, ik ken die enkel met koperen ketelbanden. 'k Heb er hier zo eentje in de originele doos op de plank staan. Zijn daar dan ook meerdere versies van?
En het machinistenhuis heeft toch geen gegoten opschriften?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zal een andere versie zijn Edmart, die van jouw is ook uitgevoerd met het volledige drijfwerk.
Voor zover ik kan nagaan is er maar 1 versie 3191.
Sorry, ik heb iets over het hoofd gezien, er is inderdaad een Primex 3097 (2 versies) en een Märklin 3097 (in 2 versies).
Nu weet je ineens het verschil tussen alle M3097, P3097 en P3191  ;)

Citaat van: lazuli op donderdag 22 augustus 2024, 19:28:47Nu weet je ineens het verschil tussen alle M3097, P3097 en P3191  ;)

En wat is dan precies het onderlinge verschil van de vier getoonde versies Edmart, want ik zie het niet ... ?  :roll:

Groeten,

Erik.
Dat staat toch in de beschrijving?
Nu met afdruk per versie.
Citaat van: Bajn-AG op donderdag 22 augustus 2024, 17:51:13De marklin heeft circlips, de primex schroefjes om de drijfstangen op hun plaats te houden.
Primex heeft beide uitvoeringen.

Citaat van: Tony op donderdag 22 augustus 2024, 12:56:17En ik verheug me nu al op het bouwverslag van het TT-baantje voor je kleinzoon  :)

Vandaag eens de rails geïnventariseerd en uitgelegd wat er mogelijk is met de aanwezige railtjes.
Er blijkt een dubbele ovaal met overloopwissels en een rangeerspoortje mogelijk.

Gelijk maar opgemeten wat voor ruimte dit TT-baantje inneemt: zo'n 75 bij 135cm.
Nu maar eens een geschikte onderplaat scoren en de railtjes poetsen.
Die zijn trouwens hol en middels pennen aan elkaar geschoven.

Ik heb me voorgenomen om deze winter hier een werkend baantje van te maken, zodat de kleinzoon er volgend jaar wat aan heeft. Hij is nu nog net iets te jong.

Groeten,

Erik.

Mooi en handzaam baan-formaat, Erik.
Daar is zeker wat leuks van te brouwen  :P !
Met 2 of 4 rechte rails zou je links of rechts de buitenbaan verder van de binnenbaan kunnen leggen om wat meer met de scenery te "spelen".
Wordt de plaat maar een beetje langer van  O:-D

Grtz Tony

Leuk baantje Erik wat er uit de koker is gekomen. :thumbup:
Het formaat van de baan is groot genoeg voor je kleinkind om veel plezier van te hebben als deze na de winter rijklaar is gemaakt.
Uiteraard worden de vorderingen zeer gewaardeerd als ze getoond worden zodat ik/wij heerlijk kunnen meegenieten.

Groet Michel

@Tony : Meer 'nuttige' railtjes zijn niet voorradig, ik moet het hiermee doen  :wink:

@h0_miessie : Vandaag iets verder en het baanplan nog iets aangepast  :wink:

Met een 8mm dikke multiplexplaat van 78x136cm is er voldoende ruimte voor de rails - het gaat niet vlak langs het randje - en is het handzaam genoeg om het onder het logeerbed op te bergen. Ik denk er aan om er nog een lattenframe onder te schroeven.

Image_2024_12_08_15_29_30.jpg

Eerst maar eens de rails aan de onderzijde schoonmaken: diverse hebben nog lijmresten met stukjes DDR-Zeitung. Met een mesje en wat schuurpapier is dat verwijderd en na wat puzzelwerk is het volgende ietwat aangepaste baanplan ontstaan:

Image_2024_12_08_15_30_07.jpg

In mijn beleving is dit een leuk baanplan om maximaal met twee treintjes te rijden, waarmee ik dus al vooruit loopt, want eerst maar zien om het tweede locje rijdend te krijgen!

Maar het komende klusje is de railstaven poetsen, want die zijn hier en daar flink verroest  :eek:
Dat ga ik op de overgebleven passtukjes uittesten met een staalborsteltje in de dremel.

Groeten,

Erik.
Speciale Gast

:) Je bent lekker aan het knutselen, wordt een leuk baantje.
Misschien wel effe je topic titel aanpassen, weinig M-Rail te zien hier op dit baantje. :P
Re: Märklin M-rail Modelbaan : BTTB Ausflug

@citaat Logisch  :thumbup:  Aangepast!  :cool:  Beter?  :roll:

Groeten,

Erik.

Zwitserland fan

Leuk project met toch een aardig baanplan op zo'n stukkie. Daar kun je nog best druk mee zijn om daar een werkend geheel met wat scenery van te maken. Het zal wel een beetje robuust moeten zijn denk ik zo. Geen kwetsbaar italiaans tafereeltje dan.

Het van baanplan ziet er beter lees speelser uit Erik. :thumbup:
Hopelijk lukt het je om de rails goed en schoon te poetsen maar dat gaat zeker lukken met de dremel en staalborsteltje. :thumbup:

Groet Michel

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Erik,

Extra latten onder de plaat verhogen de stevigheid en stijfheid van het geheel.
Heb je geen railgum waarmee je kunt proberen om de roest  weg te halen?

De staalborstel is meteen zo rigoreus.

Henk

@Jongslog : Ik ben vooralsnog van plan om de onderplaat enkel te beschilderen, Henk. Huisjes en verdere scenery zal ik later toevoegen.

@h0_miessie : De 'zachte' poets-methode met railgum was op veel stukken rail niet afdoende. Met een stuk spijkerstof en wasbenzine al een wat beter resultaat, maar de dremel moet er toch aan te pas komen.
Rails omwisselen is in deze geen optie.

@Trainhenk : Een lattenframe gaat er zeker komen Henk, eerst de plaat maar eens in de grondverf. De test op de verroeste passtukjes met de dremel, was in ieder geval naar tevredenheid :thumbup:

Afgelopen weekend heb ik deze rij-trafo van Trix Express opgesnord, het is type 529 die vier vaste standen (spanningen) per rijrichting heeft. Even snel onbelast gemeten leert dat het oude apparaat nog steeds prima werkt  :cool:

Image_2024_12_17_18_56_50.jpg

Misschien is deze rij-trafo niet helemaal ideaal, maar we moeten ergens beginnen  :lol:

Groeten,

Erik.

Ik was vandaag in het pittoreske Zutphen om de jaarlijkse modelspoorbeurs te bezoeken.
Omstreeks elf uur nog net een parkeerplekje op het parkeerterrein achter de Hanzehal gevonden en naar binnen getogen, samen met een kameraad.
Bij binnenkomst meerdere verrassingen: men is overgegaan op PIN (ik meen mij te herinneren dat er enkel contant betaald kon worden bij de kassa's), het was er enorm druk en er hing geen penetrante gymzaal-lucht! :thumbup: Gelukkig werd de drukte in de loop van de middag een stuk minder.

Na een rondgang langs de verkoop kramen hebben we een beker koffie met saucijzenbroodje genuttigd en zijn bij de demonstratiebanen wezen kijken. Aldaar enorm genoten van de jeugd die in grote getale actief was met de aanwezige speelbanen. Prima georganiseerd dus, chapeau voor de organisatie! :thumbup:

Ik sprak een verkoper die mij kon melden dat de organisatie probeert om deze beurs weer tweemaal per jaar te houden ... :roll:
Afwachten en hopen maar, want het is een zeer gemoedelijke beurs en veel gezelliger dan Houten, aldus de verkoper.
Nou, daar gaan we dan maar voor, al zeggen wij thuis dat hoop een uitgestelde teleurstelling is.

Dan heb ik ook nog wat leuks gescoord: allereerst eentje die je niet zo gauw tegenkomt, een Lima 34933 Carrozza Corbelini 2e klasse van de FS:

Image_2024_12_21_18_23_11.jpg

En een verminkte Liliputh 24550 de SBB CFF Sputnik voor een leuk prijsje, de ontbrekende gele grijpstangen zijn nog wel zelf te maken:

Image_2024_12_21_18_23_36.jpg

Voorts nog een aantal koolborstels gekocht om de dames weer eens wat te verwennen :lol:

Groeten,

Erik.

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Erik,

Dan hebben we elkaar misschien wel gezien...... :D  Maar was inderdaad weer leuk.

Theo, de organisator van de beurs regelt het allemaal in z'n eentje!  :O  Hij is mijn grote held!

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Bij de buren staan ook wat foto's van de beurs.

Erik, fraaie aanwinsten zijn er mee naar huis gegaan. :thumbup:
De gele grijpstangen zijn een appeltje eitje voor jouw om te maken en als ze erop gemonteerd zijn zal de Sputnik er mooier uit gaan zien.

Jammer dat we elkaar niet de hand hebben kunnen schudden misschien volgend jaar wat afspreken in de kantine ?

Groet Michel

Ook ik heb nog wat foto's op de beurs in Zutphen gemaakt.

Wat ik erg mooi vond uitgevoerd in N, was de scenery van de Flodder-film:

Image_2024_12_21_18_26_47.jpg

Image_2024_12_21_18_24_08.jpg

Image_2024_12_21_18_24_49.jpg

Een fraai Nederlands tafereel uit de vorige eeuw:
Image_2024_12_21_18_27_33.jpg

Erg mooie lichtreclame:
Image_2024_12_21_18_28_18.jpg

Als laatste een prachtig diorama in Anton Pieck stijl:
Image_2024_12_21_18_26_13.jpg

Groeten,

Erik.

Citaat van: Narwal op zaterdag 21 december 2024, 19:20:34Theo, de organisator van de beurs regelt het allemaal in z'n eentje!  :O  Hij is mijn grote held!

Ik ken hem niet, maar wens hem veel succes met de organisatie! Ik kan de speelbanen voor de kinderen altijd zeer waarderen: zorgt hopenlijk voor nieuwe aanwas aan modelspoor-hobbyisten  :thumbup:  :thumbup:

Citaat van: h0_miessie op zaterdag 21 december 2024, 19:46:43Jammer dat we elkaar niet de hand hebben kunnen schudden misschien volgend jaar wat afspreken in de kantine ?

Goed idee Mies!  :thumbup:
Wellicht samen met Marcel?  :roll:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 21 december 2024, 19:07:03men is overgegaan op PIN
:o) Wist je je pin code dan nog? Best wel modern gedoe en dat voor iemand uit Almelo. :mrgreen:

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 21 december 2024, 19:07:03allereerst eentje die je niet zo gauw tegenkomt, een Lima 34933 Carrozza Corbelini 2e klasse van de FS:
B) Dat is een hele mooie en leuke aanwinst. B)

En die scenery van de Flodder familie is inderdaad erg leuk gemaakt. :thumbup:
Al met al heb jij een leuke beursdag gehad met mooie aanwinsten. O:-D

BLIJ dat ik analoog RIJ

Leuke aanwinsten Erik, vooral die Italiaan is een aparte :thumbup: !
En bedankt voor het delen van de mooie beursfoto's!

Hoi Erik,

Mooie beursplaatjes  :thumbup:
Vooral het Nederlands tafereel met die hele kluit fietsers schiet je zo terug de tijd in !
Van die Italiaanse rijtuigjes hebben er hier ooit nog 2 gereden, was bijvangst en ik heb ze weer verder geruild voor wat Duits spul.
Tja, zo gaan die dingen  B) (zou ik nu niemeer doen)

Je WOSA-baantje gaat de goede kant op !

Fijne dagen en de beste wensen gewenst,
Grtz Tony

Heren, dank voor alle leuke reacties! :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Het TT-baantje wat op de keukentafel uitlag, moest gisteren het veld ruimen om alvast plaats te maken voor de komende Kerst-brunch en -diner.

Dat geeft mij mooi de tijd om de plaat in de grondverf te zetten. Ook ben ik naar de bouwmarkt geweest voor een paar latjes, zodat ik deze als lijst en versteviging er onder kan schroeven  :cool:

Nu de gemonteerde plaat in de schuur staat te wachten tot na Kerst , heb ik alle onderdelen van het TT-elocje maar eens tevoorschijn gehaald. Het motortje is getest en functioneert nog prima! Na bestudering van deze bijdrage op TT-board.de blijkt dat het enige wat ontbreekt, het kapje over de motor met bijbehorend schroefje zijn. Deze zijn nodig om de kap vast te zetten. Het lijkt mij dat dit toch wel zelf te improviseren moet zijn  :wink:

Image_2024_12_24_13_24_42.jpg

Het locje zit enigszins fragiel, maar ingenieus in elkaar: het metalen frame uit twee delen is middels kunststof verbindingen en motorhuis tot één geheel gemaakt, waarbij de metalen delen tevens geleiders zijn. Beide draaistellen hebben stroomafnemers die hier tegenaan drukken.

Image_2024_12_24_13_24_14.jpg

In de kap zitten aan beide zijden geleiders, die tegen het frame aan drukken en naar een schakelaar gaan waarmee de bovenleiding kan worden geselecteerd. Verder ook nog iets wat op ontstoorspoeltjes lijkt. Met een beetje vlijt is er nog de mogelijkheid om een tweetal LEDjes aan te brengen bij de licht geleiders, maar dat is van later zorg.

Image_2024_12_24_13_23_40.jpg

Eerst maar eens aan zoonlief tijdens het kerstdiner vragen of hij bovenstaande klemmetjes met z'n 3D-printer kan fabriceren. Goed te zien wat bij elk klemmetje is afgebroken ... :roll:  Het zijn essentiële klemmetjes, want deze zorgen dat de wielstellen in het frame kunnen draaien en drukken gelijktijdig de stroomafnemers tegen het frame aan.

Groeten,

Erik.

Na dagen van vreterij en uitbuiken, visite en op visite, oppassen op de kleinkinderen, logee's, oliebollen bakken (190) en Kerstmeuk opruimen, dat alles in die volgorde en dan tussendoor lopen met de hond, wat steeds lastiger werd vanwege het vuurwerk, is er nu eindelijk tijd en rust voor het TT-baantje  :cool:

De rails is terug op de onderplaat gelegd, welke nu steviger is vanwege het aangebrachte frame. De trafo heb ik met behulp van een verlengsnoer op de hoek van de baan gepositioneerd, met de multimeter ernaast, zodat ik continu de baanspanning kan aflezen. Twee draadjes tussen trafo en aansluitrailtje en daarmee was gisteren de opzet op de keukentafel gereed.

Vandaag is het stoomlocje tevoorschijn gehaald om het baantje te testen. Het locje had ik al eens kort getest met een 9-volts batterij, waaruit bleek dat er nog leven in zat. De eerste testrit gaat niet van harte: het oude dametje had redelijk wat stimulans nodig om het rondje af te maken!

Image_2025_01_03_18_42_52.jpg

Eerst maar eens het kapje eraf geschroefd, de koolborstels verwijderd en schoon gemaakt. Met een klein tuitenragertje is ook de behuizing van de koolborstels schoon gemaakt en met een injectienaald zijn drupjes olie op de wielasjes en de motoras aangebracht. Tevens zijn de wielen en de flensen gereinigd.

Tot zover het locje, nu de rails nog eens onder de aandacht genomen: het binnenste rondje wordt flink gepoetst met een railgum en met een wattenstaafje wordt wat ATF aangebracht. Het heeft allemaal tot resultaat dat het locje uiteindelijk dapper d'r rondjes rijdt zonder enige hulp:

Toch ben ik niet helemaal tevreden, want het motortje is na een paar rondjes serieus warm en zo overdreven hard rijdt ie nu ook weer niet  :roll:
Van mijn zoon heb ik ondertussen vernomen dat hij aankomend weekend pas tijd voor de klemmetjes heeft, dus de e-loc moet nog even wachten tot deze de beentjes kan strekken. Het motortje hiervan is inmiddels ook getest en het asje voorzien van een drupje olie: dat gaf hoorbaar verschil!

Tot zover de update van de BTTB-baan.

Groeten,

Erik.

Allereerst zijn de 190 oliebollen allemaal opgegaan ?  ;)
Ik en mijn vrouw doen het met kerst tegenwoordig rustig 1ste kerstdag heerlijk samen thuis 2de kerstdag komen de kinderen en kleinzoon lunchen en cadeautjes uitpakken en in de avond gaan mijn vrouw en ik op visite geweest bij vrienden die meteen een uitnodiging kregen om het dit jaar bij ons te vieren.

Maar leuk om te zien dat het kleine maar stoere locje toch zijn rondjes heeft gemaakt dankzij wat liefde en onderhoud.
Meteen komt er leven op het baantje. :thumbup:
Ja waar zouden we zijn zonder railgum ik gebruik hem soms als er diverse locs stil blijven staan op 1 bepaalde plek even de railgum en een doekje met alcohol en de boel tijd weer vrolijk rond.

Mijn gevoel zegt dat het met het e-locje ook goed gaat komen zeker dat de motor al wat minder geluid maakte na wat druppeltjes olie.

Kortom weer genoten van de update. :thumbup:

Groet Michel

Ha Mies!

Er zijn ongeveer 15 oliebollen niet opgegeten. In totaal zijn er de hele dag 27 mensen langsgeweest en de kinderen hebben zo'n 60 stuks meegenomen, net als ieder jaar een bordje met bollen naar de buurvrouw en de rest is dus door ons en de visite aan de keukentafel genuttigd  :cool:

Vandaag ben ik bezig geweest met de railsbedding. Ik gebruik hiervoor bruin gerecycled papier van boodschappentassen, die wat mij betreft al prima van kleur als ballast zijn. Eenmaal uitgevouwen en onder de rails geschoven, is het eenvoudig aftekenen met een timmermanspotlood en behulp van een wagonnetje. Het papier wil ik eerst met houtlijm op de onderplaat fixeren om dan later de rails op het papier te lijmen.

Terugkomend op het stoomlocje en haar stroeve tred: ze heeft aan de onderzijde twee schroefjes, ik vermoed om bij de tandwieltjes te komen, maar ik ben nog wat terughoudend om deze los te halen.
Ik was van plan om haar met de asjes in de wasbenzine te zetten: is dat wijs of toch loshalen?  :roll:

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Schroefjes zijn er om iets te kunnen (de-)monteren; gewoon proberen dus, zou mijn denk-/werkwijze zijn.
En een ondiep badje wasbenzine voor de asjes lijkt me ook geen raar idee.

Het laatste stuk van de railsbedding is vandaag verder uitgeknipt en alles kan verlijmd worden. De productie van de klemmetjes voor de e-loc verloopt moeizaam: blijkbaar te lastig om ze per stuk te printen. Nu wordt het één stuk profiel waar plakjes vanaf gezaagd kunnen worden, maar dat wordt weer later want de printerkop zit verstopt  :roll:

Image_2025_01_05_16_42_19.jpg

Van het stoomlocje zijn de schroefjes aan de onderzijde los geschroefd en daarmee komt de afdekplaat los die de asjes met tandwielen beschermd. De afdekplaat houdt tevens de asjes met beide fragiele drijfwerkjes op hun plek, vandaar dat ik het locje ondersteboven en de asjes op hun plek hou. In die stand voorzichtig alles gereinigd met een penseel en wasbenzine, waarbij meermaals handmatig het motortje gedraaid is zodat alle tandwielen aan alle zijden voorbij zijn gekomen.

Image_2025_01_05_16_41_57.jpg

Hierna is op ieder tandwieltje een minuscuul drupje olie aangebracht en is de afdekplaat met beide schroefjes weer aangebracht. Het locje omgekeerd, de kap er opgezet en gelijk op de rails:

Mijn vrouw gaf aan dat het wel mooier rijdt dan voorheen en ik moet toegeven dat er vooruitgang is geboekt! Toch wordt het motortje na enkele rondjes significant warm, ik heb het even gemeten op het motoras je:

Image_2025_01_05_16_41_27.jpg

Zou dit normaal zijn en kan dit wel of moet er nog verdere actie worden ondernomen?

Groeten,

Erik.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Erik,

Kun je nog iets met de motor zelf doen?
Ik krijg de indruk dat daar toch nog wat meer slijtage en/of vuil zit waardoor de temparatuur zo oploopt.

Eventueel de motor vervangen?

Henk
Wiki Redactie

Citaat van: lazuli op donderdag 22 augustus 2024, 19:28:47Sorry, ik heb iets over het hoofd gezien, er is inderdaad een Primex 3097 (2 versies) en een Märklin 3097 (in 2 versies).
Nu weet je ineens het verschil tussen alle M3097, P3097 en P3191  ;)

Wat is dit programma waar je dit allemaal in op zoekt.

Echte 3-rail rijder

@citaat Stokoud maar al wat mij interesseert staat er in:

Spannend om te volgen, Erik !
Het lijkt wel, alsof het locje af en toe kreunt.
En als volger krjg ik het er ook warm van  B)

Succes en grtz, Tony

Citaat van: Trainhenk op zondag 05 januari 2025, 18:34:26Kun je nog iets met de motor zelf doen?
Ik krijg de indruk dat daar toch nog wat meer slijtage en/of vuil zit waardoor de temparatuur zo oploopt.

Eventueel de motor vervangen?

Dag Henk.
Die indruk heb ik ook, dus heb ik op dit onderwerp eens doorgezocht.
Ik vond de bijdrage van Mathias Jäkel over het openen en reinigen van de BTTB-elektromotoren.
Een compleet verslag met hoe dit stap voor stap uitgevoerd moet worden  :cool:
Echter een bijdrage op het BTTB-forum hierover was erg duidelijk, logisch en weinig hoopvol:

Wenn der Permanentmagnet des Motors 'nur noch ein Schatten seiner selbst' ist, sprich kein nennenswertes Magnetfeld mehr da ist, dann verhält sich ein Motor genau so, wie beschrieben. Ist bei der Qualität der Materialien seit ca. 1980 kein Wunder.
Als de permanente magneet van de motor 'slechts een schaduw van zichzelf' is, dat wil zeggen dat er geen significant magnetisch veld meer is, dan gedraagt een motor zich precies zoals beschreven. Geen wonder gezien de kwaliteit van de materialen sinds ongeveer 1980.

Ook staat in dit topic, dat het zich toch nog wel eens kan lonen om de elektromotor uit elkaar te halen en te reinigen.
Dat lijkt mij, net als het compleet demonteren van de tandwielen en het drijfwerk, nog wel iets om als laatste mogelijkheid
uit te voeren. Vooralsnog is dit de loc om te testen zolang de e-loc nog niet rijvaardig is, dus wellicht voor een later stadium.

Tevens heb ik vervanging voor de originele motoren gevonden, die overigens best prijzig is!
Daar blijkt via eBay nog wel een goedkopere versie van te bestaan ... :roll:

Groeten,

Erik.

Afgelopen weekend zijn, naast het poetsen van het buitenste ovaal, alle wisseltjes getest:
van de vijf aandrijvingen is er één die niet functioneert! Deze wissel met een aandrijving
van Tillig 08330 blijkt zonder aandrijving prima handmatig bediend te kunnen worden.
Dus nu ga ik het baanplan ietwat aanpassen, zodat het beoogde rangeerspoortje de
handwissel krijgt en het doorgaande tracé elektrisch bediend kan worden.

Bron: www.TT-board.de

Groeten,

Erik.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.