Na dagen van vreterij en uitbuiken, visite en op visite, oppassen op de kleinkinderen, logee's, oliebollen bakken (190) en Kerstmeuk opruimen, dat alles in die volgorde en dan tussendoor lopen met de hond, wat steeds lastiger werd vanwege het vuurwerk, is er nu eindelijk tijd en rust voor het TT-baantje

De rails is terug op de onderplaat gelegd, welke nu steviger is vanwege het aangebrachte frame. De trafo heb ik met behulp van een verlengsnoer op de hoek van de baan gepositioneerd, met de multimeter ernaast, zodat ik continu de baanspanning kan aflezen. Twee draadjes tussen trafo en aansluitrailtje en daarmee was gisteren de opzet op de keukentafel gereed.
Vandaag is het stoomlocje tevoorschijn gehaald om het baantje te testen. Het locje had ik al eens kort getest met een 9-volts batterij, waaruit bleek dat er nog leven in zat. De eerste testrit gaat niet van harte: het oude dametje had redelijk wat stimulans nodig om het rondje af te maken!
Eerst maar eens het kapje eraf geschroefd, de koolborstels verwijderd en schoon gemaakt. Met een klein tuitenragertje is ook de behuizing van de koolborstels schoon gemaakt en met een injectienaald zijn drupjes olie op de wielasjes en de motoras aangebracht. Tevens zijn de wielen en de flensen gereinigd.
Tot zover het locje, nu de rails nog eens onder de aandacht genomen: het binnenste rondje wordt flink gepoetst met een railgum en met een wattenstaafje wordt wat ATF aangebracht. Het heeft allemaal tot resultaat dat het locje uiteindelijk dapper d'r rondjes rijdt zonder enige hulp:
Toch ben ik niet helemaal tevreden, want het motortje is na een paar rondjes serieus warm en zo overdreven hard rijdt ie nu ook weer niet

Van mijn zoon heb ik ondertussen vernomen dat hij aankomend weekend pas tijd voor de klemmetjes heeft, dus de e-loc moet nog even wachten tot deze de beentjes kan strekken. Het motortje hiervan is inmiddels ook getest en het asje voorzien van een drupje olie: dat gaf hoorbaar verschil!
Tot zover de update van de BTTB-baan.
Groeten,
Erik.