Citaat van: Wil Tweeendrie op woensdag 17 juni 2015, 23:19:21
Helaas pneumatiek buis heb ik niet, ik zal het moeten doen met messing buis.
Die kraaltjes zijn t.z.t. wel te verkrijgen bij Pipo's denk ik.
Jij bent net zo'n verzamelaar als ik, blijkt.
Wil, ik denk dat messing buis zelfs nog praktischer is, want d.m.v. soldering kan de paal zelf
dan als één van de geleiders dienen waardoor normaal draad gebruikt kan worden door de buis.
Ik heb vroeger op die manier wel eens seinpalen gemaakt van oude messing ballpoint-vullingen!
De strass-steentjes komen inderdaad uit mijn 'verzameling' materialen, die maar groeit en groeit ...
Mooie TL-bakken overigens!
Dan volgt hier het laatste 'inhaal-bericht' en ben ik hierna dus 'bij' met mijn huidige werkzaamheden
aan de modelbaan. De berichtgeving zal dus wellicht minder frequent gedaan worden
Als extraatje zijn er daarom weer eens sfeer-plaatjes met Preisers en voertuigen toegevoegd
Het stationsplein is nu van een ondergrond voorzien, die gelijk geschilderd en vervuild is.
Deze bestaat uit gezeefd schelpenzand, wat na uitvlakken gefixeerd is met verdunde houtlijm.
Ook is van een strook schuimplaat een andere perronrand gemaakt en geplaatst.
En passant is de berg ook verder aangewerkt en van (meer) kleur voorzien.
Met hier in detail de module met ingegoten elektronica voor de lantaarnpalen,
het potmetertje om de boel te dimmen is op deze wijze nog steeds te benaderen:
Ook is de eerder genoemde putdeksel hier goed te zien. Van die kleine details toevoegen
geeft het geheel meer sfeer, zo ook de aankleding van het stationsplein, een overzicht:
Het stationsplein is nu lichtelijk verweerd, belijning aangebracht, van hekjes voorzien, deksels van de goot
voor de bediening van de spoorbomen gelegd en de beide hand-bedieningen van de spoorbomen zelf natuurlijk.
De bedieningen en het station staan nog los, vanwege de fragiliteit en omdat er achter de scenery nog niet klaar is.
De twee bedieningen van de spoorbomen, zoals dat in de vorige eeuw ging in spagetti-land.
Deze zijn nagebouwd van
deze foto van het voorbeeld, afkomstig van
deze Wikipedia-pagina.
De typerende gele hekjes (Goed zo, Tony?
) en deksels van de spoorboom-bediening in detail.
Een mooi overzichtsplaatje van het station met de burcht op de achtergrond.
Om de elektronica-module van het zicht te onttrekken is er een simpel schuurtje omheen gebouwd.
Deze staat natuurlijk ook los en moet een randje onkruid nog gemaakt worden om de kier te verdoezelen.
De basis bestaat uit drie stukjes schuimplaat verlijmd met houtlijm, waarin de deuropening een
stukje is verzonken, waarin de deur gelijmd zit, die gesneden is uit een aansteekhoutje voor sigaren .
De muren zijn ingesmeerd met een laagje muurvuller, wat nat behandeld wordt met schuimrubber.
Na een
dry-wash met verschillende 'vieze' kleuren levert een lekker smerig muurtje op.
Het dak is van een laagje op maat geknipt kopieer-papier waarop golfplaten zijn gelijmd.
De golfplaten zijn gemaakt van strookjes dik
sealing-aluminiumfolie en de vorm is
verkregen, door drukken met een tandenstoker op een stuk computer-bandkabel.
De golfplaten zijn daarna stuk voor stuk voorzien van grondverf, een laagje zinkverf,
een
wetwash bruin/zwart en hier en daar een
drybrush met bruin en groen.
Alle platen zijn daarna met houtlijm in de juiste volgorde op het papieren dak gelijmd.
Dan de beloofde sfeerplaatjes:
Voordat de Preisers een vast plekje krijgen zal het stationspleintje eerst nog van meer
details worden voorzien tijdens het verder naar voren werken aan de scenery.
De railbus zal nog een sexy Italiaans jurkje krijgen ... Jammer dat er nog steeds een kale, onbebouwde hoek is ...
Hiervoor is inmiddels al wel een mal van de benodigde grondplaat gemaakt.
Ik ben er nog niet uit wat daar moet komen: een hoog of laag gebouw,
iets van een hotel of restaurantje misschien? Groeten,
Erik.