Nieuws:

De laatste paar 15 jaar 3railforum jubileum Wagon met busjes setjes maar ook nog losse busjes zijn nog te koop!

Märklin M-rail Modelbaan

Gestart door Nieuwenhuis dinsdag 24 maart 2015, 20:19:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

3-rail baan

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hallo Erik,
Dat is weer een erg mooi huisje geworden. :thumbup: :thumbup:
Erg knap hoe je het allemaal zo kan maken en het toch mooi word.

Groeten,

Remco
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik

Hardcore modelbouw, blijf het herhalen omdat alle andere termen niet voldoende zijn. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
https://youtu.be/VHQLcSrPqzo

Dat is hardcore Jorg  :mrgreen:   :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg Jan
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Wat voor de ene hardcore is voor de andere een reeks onsamenhangende klanken.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Ja zoiets als de koffiemolen motor van Mtje  >:-D  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg jan .
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Was  :offtopic:
Weer verder met het bouwen  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg Jan
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hallo Erik,

Het lijkt wel of je in je vorige leven een Italiaanse bouwmeester geweest bent, :D :D :D
Het is prachtig, zowel de bouwbeschrijving ( misschien mag ik die later ook wel gebruiken) als het resultaat.
De pope kan de kerk komen inzegenen!

Groeten,
Roel
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Geen hardcore voor mij.......ik werd helemaal stil, bij het zien van de foto's......

Maar om toch wat te zeggen.....Tjeempie...... Erik

Enne, de verbindende teksten maken het helemaal af :thumbup:

Misschien is freestyle-bouwen een betere term  :P

als dat straks op zijn plekkie staat
maak dan snel een mooie plaat
en post hem vlug dan in je draadje
met een mooi begeleidend praatje


Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Kunst pure Kunst Erik. :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Knap stukje "werk" staat weer op de baan :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: RoelMarklin op zaterdag 09 mei 2015, 23:46:20
Het is prachtig, zowel de bouwbeschrijving ( misschien mag ik die later ook wel gebruiken) als het resultaat.

Roel, ik zou het een eer vinden! :thumbup: Ik probeer zo volledig mogelijk verslag te doen
met de daarbij behorende informatie t.a.v. het bouwen en de gebruikte materialen.

Citaat van: Jorg op zaterdag 09 mei 2015, 22:13:03
Hardcore modelbouw
Citaat van: Tony op zaterdag 09 mei 2015, 23:47:13
freestyle-bouwen

Ik ben door beide termen wel gecharmeerd heren,
maar voor alsnog houd ik het op Scratch Built ... :wink:

Groeten,

Erik.
Monte Vecchio : Loofbomen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Monte Vecchio : Loofbomen
Het pleintje van het uitzichtpunt leent zich prima voor twee mooie (loof-) bomen met wat
bankjes er onder, opdat men in de namiddag fijn van het uitzicht kan genieten in de schaduw :wink:

Het maken van deze bomen is niet bijzonder ingewikkeld, maar vereist wel enige oefening!



Te beginnen met gestript koperdraad in elkaar draaien; bij elkaar is dit nog geen meter 1mm2. montagesnoer.



Hierna worden alle aftakkingen van onderaf naar boven vast gesoldeerd.



Dan kunnen de takken uitgericht en op de juiste lengte afgeknipt worden.



Voor een goede hechting wordt er een laag grondverf op geheel gespoten.
(Als 'spuitcabine' gebruik ik een lege saus-emmer, die na gebruik afgesloten
wordt met een deksel, zodat de achtergebleven spuitnevel er in blijft :wink:)



Zodat daarna met een knikkerbus de takken groen gespoten kunnen worden.



Dan wordt met boomschorspasta de dikkere takken en de stam ingesmeerd.
Boomschorspasta maak ik van restjes DAS-klei opgelost in water met daaraan
toegevoegd houtlijm, MDF-zaagsel en acrylverf om het op kleur te brengen.
Dit goedje bewaar ik in een klein (hotel shampoo) flesje met een knikker er
bij in: voor gebruik flink schudden opdat alles goed gemengd wordt.



Daarna wordt er met hele kleine plukjes vijverfilter aan de twijgjes aangebracht en weer groen gespoten.



Hierna is de boom voorzien van loof in de vorm van gevriesdroogde eendenkroos afkomstig van een Vriend :wink:
in combinatie met verdorde blaadjes van een 'overleden' tuinplant. De blaadjes zijn van de takjes gehaald en
ontdaan van de stokjes, gemicrowaved en in een doorzichtige plastic pot (haargel) gestopt met een steen.
Door nu flink te schudden breken de grootste stukken. Een beetje husselen met de pot zorgt voor mooie
verdeling op grootte, zodat er met een theelepel de juiste kunnen worden uit geschept.
Met deze 'foliage' zijn de twijgen van binnen uit en van onder af eerst voor de helft van het totaal voorzien.
Als hechtmiddel is spuitlijm gebruikt en om te fixeren haarlak, waarna er nog een laagje spuitlak groen op is gekomen.
Hierna is de boom van boven af opgevuld met het gevriesdroogde eendenkroos.



De diverse droog-tijden van de bomen zijn benut om het dak van de kapel van een kleurtje te voorzien.
Ook is er een kruis gesoldeerd en een bel gemaakt van een gestanst rondje met een rijgkraaltje.
De bomen zijn geplaatst in boomroosters van Faller, wat het eerste kant en klaar product is wat ik toepas!  :eek:





Het kerkplein op de voorgrond is het laatste stukje wat nog grondig aangepakt moet worden.



Na nog wat details aanbrengen gaat de module definitief op zijn plek, zodat het elektra kan
worden aangesloten en het landschap kan worden aangewerkt opdat het een geheel gaat worden.

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan

:thumbup: :thumbup: :thumbup: Erik !

Vraagje, hoeveel tijd kost je zo'n boom ?

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2011

......semper idem......

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Wederom een fraai staaltje van jouw kunnen. De lommerrijke loofbomen zijn goed gelukt :important:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik

Weer prachtig staaltje modelbouw geleverd, chapeau.
De bomen zien er echt uit.
Het kerkje zal wel veel zieltjes tellen denk ik. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Ik kan niet anders zeggen, dat het een heel verfijnd stukje werk is, wat het aanzicht op jouw baan met die huisjes enorm aantrekkelijk maakt. Werkelijk een plezier om naar te kijken en te bewonderen. Wat mijn voorganger Jørg al zei: CHAPEAU. Ik neem "die" zeker af en maak er nog een diepe buiging bij ook. :important: :important: :thumbup: :thumbup:
Suk6 met jouw verdere 'stukken'. Vergeet niet om er weer foto's bij te zetten. Is voor ons zeker ook leerzaam!
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Tony, Wim, Jorg en Gerard: dank voor de waarderingen! :thumbup:

Citaat van: Tony op maandag 11 mei 2015, 17:36:12
... hoeveel tijd kost je zo'n boom ?
Ik heb het natuurlijk niet met een stopwatch bijgehouden Tony,
maar ik denk ongeveer anderhalf uur, exclusief de droogtijd.
Het zijn, zeg maar, stop & go projectjes die prima afgewisseld
kunnen worden tijdens de droogtijd van andere bezigheden,
zoals in dit geval het op kleur brengen van het kerkdak.

Citaat van: GWS op maandag 11 mei 2015, 19:09:36
Suk6 met jouw verdere 'stukken'. Vergeet niet om er weer foto's bij te zetten. Is voor ons zeker ook leerzaam!
Dat gaat helemaal goed komen Gerard! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: ikke650 op woensdag 01 april 2015, 09:32:33
Ben benieuwd hoe het eruit ziet als de verlichting brand.

Als de module definitief op z'n plek ligt, wordt de voeding aangesloten
en kunnen er avondfoto's gemaakt worden met de verlichting erbij aan:



Full front



Tussendoor kijkje



Totaal overzicht

De verlichting krijgt voeding van 12V AC; in totaal 12 lampjes in 2 groepen van 6 in serie.
Elk lampje krijgt dus 2V wat wat prima voldoet, maar dit kan nog wat gedimd worden.

Voor de nieuwsgierigen:
Lamp 1 : Straatlantaarn bij de telefooncel;
Lamp 2 : Verlichting 1e poort;
Lamp 3 : Verlichting galerij hoofdgebouw;
Lamp 4 : Verlichting in portiek;
Lamp 5 : Straatlantaarn Piazza Padre Pio;
Lamp 6 : Verlichting 2e poort;
Lamp 7 : Verlichting galerij opslaggebouw;
Lamp 8 : Verlichting 3e poort;
Lamp 9 : Straatlantaarn uitzichtpunt;
Lamp 10: Straatlantaarn uitzichtpunt;
Lamp 11: Verlichting kapel;
Lamp 12: Straatlantaarn kerkplein.

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan

's Avonds op een terrasje
een graadje of 24
gezellig babbeltje en drankje erbij
en uitzicht op de eerste foto.......................mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Ciau, Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
De bomen zijn mooi geworden Erik. :thumbup:
Eerste foto van de avondfoto's wow wat een heerlijke sfeer straalt daar vanaf. :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik

Prachtige sfeerbeelden, straalt grote klasse uit.
Misschien nog een schijnwerper plaatsen om eventueel een item te accentueren.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Glaasje wijn en wat hapjes erbij... Heerlijk zomers sfeertje 😄

Wat is het (model)leven toch mooi, hè. Lekker om weg te dromen.....

Groeten,
Roel
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Het geeft weer eens een andere kijk op de modelbaan :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hallo Erik,

Even niet gekeken op je draadje, maar ik vind het wel super worden. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Voraal met de gebruikte materialen. :) :)
Monte Vecchio : het berglandschap deel 1
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Monte Vecchio : het berglandschap deel 1
Wederom dank voor alle :thumbup: :thumbup:
De bejubelde sfeer komt naar mijn mening dankzij het gebruik van gloeilampjes.
Deze dragen hier enorm aan bij, doordat er een warme gloed van komt.  :idea:

Om verder te kunnen modelbouwen zal toch eerst het landschap wat duidelijkere vormen moeten
krijgen, want gebouwen e.d. dienen aan te sluiten op het landschap en niet andersom :wink:
Van het tunnelportaal onder de kerk was al eens een impressie van stucloop-karton gemaakt,
dat is nu omgezet naar een definitieve constructie, gesneden uit wit architectenkarton.



Naar mijn mening, om een geloofwaardig verloop van het geheel te krijgen, moest het portaal wat verder naar
voren geplaatst worden. Het overgebleven gat is opgevuld met Tempex, verlijmd met houtlijm en koperdraad.



De galerij is tijdelijk in elkaar gezet met knopspelden om later met houtlijm verlijmd te worden.
Van spijkerband zijn twee steunen in de galerij geplaatst om de tunnelwand op z'n plek te houden.
Het zichtbare deel van de tunnelwand is geplaatst, gemaakt van grijs/antraciet linoleum afkomstig
van reststukken van onze overloop, mooi flexibel spul en het heeft enige oppervlakte-structuur.
De steunen zijn met hot-glue en parkers vastgezet en het linoleum is gefixeerd aan de steunen
van spijkerband met dubbelzijdig klevend tapijtband.



Mijn ideeën over het landschap heb ik wat verder uitgewerkt met het stucloop-karton.
Een tweetal portalen, gebogen van spijkerband zorgen voor de ondersteuning van de scenery.
De geplande overgang, die net na de wisseltong ligt, begint zo ook al wat vorm te krijgen.
Deze ligt in de provinciale weg die in en uit de berg komt en om het stations-emplacement(je) gaat.



Het opbouwen van de scenery is voor mij toch echt geen continue-werk! :roll:
Kijken, denken, knippen, plakken, en maar weer kijken en denken :eek:
Uiteindelijk kom ik tot iets, waarvan ik denk dat het wel eens kon kloppen.
Dan wordt het stucloop-karton vervangen door een ander bouwmateriaal.
In dit geval architectenkarton voor de muren en portalen in combinatie met
XPS Styrofoam, wat een prima constructiemateriaal blijkt te zijn!



Na wat plak- en snijwerk en het aanbrengen van een steunmuur:



Hierna begonnen met de basis van het overgebleven stuk van de provinciale weg.
Het laatste stuk van de rode plasticplaat, wat over was van de ondergrond van de module,
was qua afmeting bijna goed, dus met wat snijden en plakken het geheel passend gemaakt:



En van bovenaf ziet het verloop van de provinciale weg er dan zó uit:



Hiermee is fysiek een derde grens van de modelbaan bereikt: de voorzijde!
M.b.v. klemmen, een strook multiplex en een stuk MDF van 12mm. is deze grens aangegeven.
In een later stadium zal hiervoor een passende plaat worden aangebracht.



Even wat oude bakken van Lima er bij gezet voor controle van de afmeting van de tunnelportalen.
Waarschijnlijk zullen deze er nooit komen te rijden: ik vind het gewoon te lang voor zulke bogen,
korte(re) rijtuigen en wagons zijn dan ook meer mijn ding. Een kwestie van compromissen  :wink:

Met Styrofoamplaat is weer een gat opgevuld en hiermee is de ruwe vorm van het landschap bepaald.
Dan volgt het volgende vraagstuk: de juiste positie en uitvoering van het portaal van de klimspiraal.



In deze uitvoering en op deze positie was mijn eerste uitgangspunt voor twee enkele
portalen, maar enkele centimeters naar achteren verschoven geeft al heel ander beeld.
Ik tracht het zichtbare deel van klimspiraal kleiner te houden dan 90 graden, opdat de
krappe en onrealistische radius van de M-rails daardoor minder opvalt.
Ik realiseer me dat de ruimte tussen de dubbele bochten eigenlijk te smal is om hier
enkele portalen te plaatsen, dus heb ik een test gedaan met een dubbel portaal:



Hierbij is de zichtbare radius minimaal en levert het er achter een flink extra stuk landschap op,
maar de aansluiting op het geplande onderliggende portaal is hierbij wat minder logisch ...



... verder naar achteren oogt het natuurlijker v.w.b. het landschap,
maar dan is toch de klimspiraal wel weer meer aanwezig. :confused:
Ach ja, compromissen maken hoort er nu eenmaal bij ...  :lol:
Vooralsnog is nu wel het grootste deel van het berglandschap bepaald.

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Als je klimspiraal minder in het zit wil hebben kun je eventueel ook de linkse portaal verplaatsen.

Verder ziet het er allemaal heel mooi uit wat je maakt.

Ik wou dat ik dat kon...
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hallo Erik,

Tijdje je draadje, man wat is er veel gebeurd.
Mooi complex heb je gebouwd, smaakvol verlicht.
Met al die niveau verschillen weet je de sfeer goed weer te geven.

Van even terug, dank om jouw bomenkunsten hier zo uitvoerig te delen.
Gevriesdroogde eendekroost hoe kom je erop.

Succes met verdere voortgang.

Groet

Erik
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: BR 66 op donderdag 14 mei 2015, 13:54:18
Als je klimspiraal minder in het zit wil hebben kun je eventueel ook de linkse portaal verplaatsen.
Daar kan ik inderdaad nog wat mee 'rommelen', bedankt voor de tip en jouw reactie Marco! :thumbup:

Citaat van: BR 66 op donderdag 14 mei 2015, 13:54:18
Ik wou dat ik dat kon...
Met een flinke dosis geduld en doorzettingsvermogen kom je een heel eind ...
Ook er niet tegenop zien om iets 'voor niets' te doen, wanneer het niet wordt
wat je er van verwacht! Opnieuw beginnen, opdat later blijkt dat het voorgaande
niet 'voor niets' was!
Doe je onderschrift eer aan ... :roll: Niet geschoten, of heb ik het mis?

Citaat van: erik01 op donderdag 14 mei 2015, 14:12:05
Met al die niveau verschillen weet je de sfeer goed weer te geven.
Dank je voor de complimenten, Erik. :thumbup:
ik heb geen last van het gatenkaas-syndroom; in tegendeel - zelf vind ik dat juist prachtig!

Citaat van: erik01 op donderdag 14 mei 2015, 14:12:05
Gevriesdroogde eendekroost hoe kom je erop.
Dat was een mooie tip van Jaap & Jarno Vriend! Die kom je nog wel eens
tegen op diverse modelbouwbeurzen 'in den lande' met hun scenery materialen  :thumbup:
Ze zijn hier ook lid van het forum, je kunt ze ook een PB sturen  :wink: :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Wat een mooie update weer Erik.
De provinciale weg ziet er mooi uit en vloeit mooi mee in het gehele plaatje.
Over de portalen kan ik je helaas geen advies geven want daar heb ik totaal geen verstand van wel dat op de 2de foto het portaal beter tot zijn recht komt dan op de 1ste foto.
Maar ik vindt het schitterend hoe jij het allemaal voor elkaar krijgt mijn complimenten wat dit hoekje is in mijn ogen het smulhoekje van je baan geworden. :)
Re: Märklin M-rail Modelbaan
mooie update, Erik. Het geeft ook een goed overzicht van de inpassing in je baan. Ik heb nog even gekeken naar je ontwerptekening en een en ander wordt nu wel duidelijk. Het geeft veel ruimte!

Ik weet niet of je overweegt met elektrische locomotieven / treinstellen te gaan rijden. Als je geen bovenleiding hoeft toe te passen kunnen de tunnelportalen wel wat lager zijn. Dat geeft weer een ruimtelijk effect op de hoogte van je baan: ogenschijnlijk wordt de berg hoger!

groeten,
Roel
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik

Weer een prachtige MONTE VECCHIO update.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Tjeempie, wat een update, Erik !

Erg inspirerend allemaal  :thumbup:
Met in de toekomst nog een baan te gaan, kijk ik met heel andere ogen opeens  :P

Ik vind de 2 enkele portalen met de arcades erbij mooier dan die ene dubbele, past meer bij de rest van de bouwsels.

Benieuwd naar wat nog volgt.....grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dank voor jouw complimenten Michel :thumbup: Dit is nog maar het eerste (smul-)hoekje :wink:
Citaat van: h0_miessie op donderdag 14 mei 2015, 14:51:33
... wel dat op de 2de foto het portaal beter tot zijn recht komt dan op de 1ste foto.
Mee eens, ik vind dat ook het mooiste, dus zal deze opstelling wel zo blijven.

Citaat van: RoelMarklin op donderdag 14 mei 2015, 16:14:29
Ik weet niet of je overweegt met elektrische locomotieven / treinstellen te gaan rijden.
Eigenlijk lag dat niet in de bedoeling, Roel. Ik heb niet zoveel met e-locs en
ook al niet met de bijbehorende bovenleiding; vind er ook maar erg weinig
mooi genoeg voor op de modelbaan, enkele treinstellen uitgezonderd ...

Wat zie je nu dan anders Tony? :roll:
Citaat van: Tony op donderdag 14 mei 2015, 17:07:21
Ik vind de 2 enkele portalen met de arcades erbij mooier dan die ene dubbele, past meer bij de rest van de bouwsels.
Ben ik met je eens, maar:
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 14 mei 2015, 13:37:07
Ik realiseer me dat de ruimte tussen de dubbele bochten eigenlijk te smal is om hier
enkele portalen te plaatsen ...

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan

Hoi Erik,

Of ik vat het niet, of ik zie het niet.

Denk dat het wel zou kunnen, namelijk.
Juist bij een bij een gatenkaas maakt dat volgens mij niks uit. Het gaat dan om de illusie en het totale plaatje.

Ben benieuwd naar je antwoord, misschien praten we wel helemaal langs elkaar heen  :P

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dag Tony.

De onderbouwing om met dit ontwerp niet verder te gaan is:
dat het stukje muur tussen beide portalen middenin de binnen-
en buitenbocht, geeft problemen bij respectievelijk de uitslag
dan wel de overhang van wat langere rijtuigen en locs.
Hoe dunner, maar ook korter deze muur is, hoe minder het
probleem zich voordoet.
Echter: om een geloofwaardig dikke muur te maken, waar ook
nog eens de portalen tegenaan staan is helaas niet genoeg ruimte.
Ook is in de afweging meegenomen dat het dubbele portaal niet
frontaal te zien is. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan

De geloofwaardig dikke muur kun je inderdaad wel vergeten zo, Erik.

En raad eens, ik snap hem nu  :P
Thnx  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 :) Hoi Erik, het ziet er allemaal goed doordacht uit  :thumbup:, je bent er ook wel effe zoet mee geweest als ik het zo inschat.
Voor zover geen commentaar.  :D
Maar dan toch een "maar"; aan de onderzijde van de tunnelportalen loopt het weer wat gebogen naar binnen toe.
Zo zijn wij treinenmannen dat gewend. Hoewel je hebt gekeken met de Lima's of het past, zou ik het toch recht naar beneden afsnijden. Je weet nooit wat er in de toekomst nog voor een mooi boemeltje bijkomt en niets zo vervelend als het dan toch net niet past.
En in de realiteit lopen de tunnelportalen toch ook vaak (bijna) recht naar beneden, dus kan het prima, lijkt me.
Enne het is een overweging, geen moetje. O:-D

Dirk-Jan



Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dag Dirk-Jan.

Fijn dat je meedenkt en bedankt voor de bezorgdheid!  :thumbup:

Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 15 mei 2015, 09:24:05
Maar dan toch een "maar"; aan de onderzijde van de tunnelportalen loopt het weer wat gebogen naar binnen toe.

Wat ik niet vermeld heb, is dat ik zowel het enkelsporig als het dubbele portaal heb afgetekend aan de hand
van de Europese Modelspoor Norm NEM-105, dit leek mij het beste uitgangspunt, wat ook bleek bij het 'passen'.
Voor beide heb ik een mal gemaakt waarbij de spoorhoogte inclusief bedding van de M-rail rekening is gehouden.
Het deel wat naar binnen loopt is vanaf de bovenkant spoorstaaf naar onderen, puur optisch en dus verwaarloosbaar.
Ik werk veel met mallen, voor alle bogen en togen zijn kartonnen mallen gemaakt, opdat er enige eenheid ontstaat.
In de MIBA norm staat trouwens letterlijk: Die Tunnelwand kann im unteren Bereich auch senkrecht ausgeführt werden.
Dus je hebt deels gelijk, maar het is -zoals je zelf al aangaf- geen 'moetje'. (Twentse spreuk: moeten is trouwen :wink:)
De afweging is er geweest, maar bij het bestuderen van afbeeldingen van Italiaanse tunnelportalen (galleria portale del treno),
viel het mij op dat met name bij de enkelsporige portalen, het niet vaak voorkomt dat deze recht naar beneden aflopen.

Groeten,

Erik.
Monte Vecchio : het berglandschap deel 2
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Monte Vecchio : het berglandschap deel 2
Door het dubbele portaal nog wat naar voren te schuiven wordt de inkijk nog minder,
het landschap-verloop aannemelijker en komt er onverwachts nog een extra stuk scenery bij:



De kleine stukken zijn los bijgeplaatst om het landschap-verloop wat meer vorm te geven.
De rest is inmiddels met houtlijm verlijmd en geborgd door er flinke stukken koperdraad er in te steken.
Verder is er één extra stuk schuim toegevoegd aan de scenery, waarmee de helling weer omhoog gaat
in plaats van dat het naar voren afloopt.
Een beetje spelen met de niveauverschillen dus, maar dat geeft wel gelijk een heel ander beeld:



Een boven-aanzicht van het landschap in aanbouw:



De contouren van het landschap krijgen nu duidelijker vorm, daarom zal er
ook rekening gehouden moeten worden met de sluitplaat aan de voorzijde.
Hierin zullen twee kleine bedienpaneeltjes komen (voor Monte Vecchio
en het schaduwstation) en een Märklin 6600 elektronische rij-regelaar.



Omdat het landschap een basis van XPS Styrofoam heeft gekregen, is het aan de onderzijde van
de modelbaan mooi schoon en strak gebleven en de beelden daarvan wou ik jullie niet onthouden:



De tunnelwand rechtsboven zal nog wat verstevigd moeten worden opdat deze beter aansluit op
de MDF grondplaat. Uiterst links is nog één van de verstevigingsportalen van spijkerband te zien.

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dat ziet er goed uit, vooral de tweede versie/foto.
En leuk om de onderkant van je baan te zien.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Ben het met Ragoem eens de 2de versie omdat ik vind dat het stukje berg aan de rechterkant richting goederenloods mooier en voller staat dan op foto 1.
De foto van het boven aanzicht is heel mooi vooral omdat alles mooi in elkaar overloopt. :thumbup:
Ja van zo een onderkant kan ik alleen maar dromen draden mooi weggewerkt en lekker schoon en strak. :thumbup: :thumbup: 
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan

Hoi Erik,

Ik bedenk opeens, dat dit voer voor de geologen moet zijn; het ontstaan van het gebergte in Italië  >:-D
Live te volgen in dit draadje !

Lekker verder bouwen en wij genieten mee......grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Het komt ongetwijfeld door k-flexrail gebruik dat ik denk:
kan dat middelste enkelspoor nou niet net een beetje anders krommen?
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik

Wordt een pracht scenery stuk, blijf het met grote aandacht volgen.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik,

wederom mijn complimenten!
Mooi tussenresultaat.

groeten,
Roel
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Ragoem en Michel, ik vind de tweede opzet ook natuurlijker overkomen. :thumbup:

Citaat van: Tony op zaterdag 16 mei 2015, 14:43:08
Lekker verder bouwen en wij genieten mee......
Daar was het om te doen Tony :wink:

Citaat van: Jan22 op zaterdag 16 mei 2015, 14:52:59
kan dat middelste enkelspoor nou niet net een beetje anders krommen?
Jan Willen, het idee van de zijlijn begon met als uitgangspunt een aftakking van de hoofdbaan,
direct na de Hosenträger, met een enkele lus -gezien de ruimte- naar een klein bergstationnetje.
Doordat er maar weinig ruimte is voor de opstelsporen bij het eindstation, kan er dus enkel met
korte treinen gereden worden (railbus of loc met wagon). Hierdoor is er nu wel de mogelijkheid
om de industriesporen toe te passen, echter op voorwaarde dat deze uit het zicht blijven.

Jorg en Roel, bedankt! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Monte Vecchio : Tunnelportalen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Monte Vecchio : Tunnelportalen
Met behulp van AutoCAD en de Europese Modelspoor Norm NEM-105 heb ik de mal voor enkelsporige
portalen gemaakt opdat ik de verdeling van de hoekstenen kan overnemen op de mal van zeil.



Het uitgangspunt: enkelsporig portaal met M-rail, volgens de norm uitgewerkt
voor toepassing in een bocht (en kan dus ook voor een recht stuk).
De binnenste lijn is de vouw-lijn en het contour van het portaal.
De buitenste lijn is een snij-lijn. De afstand tussen binnenste en
buitenste lijn is dus het front formaat van de hoekstenen.
Afhankelijk van hoe ver ik de hoekstenen aan de binnenzijde van de tunnel wil laten
doorlopen, zal de tweede snijlijn dat bepalen - binnen en evenwijdig aan de vouwlijn.



Een passend stuk karton wordt langs het portaal afgetekend (de bibberlijn  :mrgreen: ).
Dan de eerder gemaakte mal van zeil erlangs leggen en aftekenen uit de hand.



Dan is dit het overblijfsel na het aftekenen en snijden.



Zo'n vier á vijf stenen per keer snij ik af, vouw ze met een tangetje op de snijmat en leg ze op volgorde weg.
Hierna wordt met een kwastje verdunde houtlijm aangebracht en met een pincet geplaatst.
Het architectenkarton is met een mesje voorzien van een steenmotief en met verdunde zwarte
verf is de basiskleur aangebracht. Deze ondergrond wordt vooraf in gesmeerd met onverdunde
houtlijm, dan kan dit wat aandrogen, zodat het een goed lijm resultaat geeft.



Hier zijn de eerste stenen aangebracht; het karton heeft de hardnekkige neiging
om toch terug te willen vouwen, maar daar weet ik wel wat op ...
De eerste aandacht gaat naar het front van de hoekstenen, de binnenkant is van latere zorg :wink:



Halverwege de werkzaamheden. Een afvalstukje architectenkarton gebruik ik hier als lijmplankje.
Goedkope kwastjes van de Action voor het lijmen (Als die 'op' is, is er weer een klei-stansje bij :lol:)



Het resultaat na het plakken. Grappig genoeg houd ik één steen over aan het eind!
Dat zou betekenen dat door het plakken er voegen ontstaan,
die gezamenlijk de breedte hebben van die ene hoeksteen ...



Om nu de hoek in de hoekstenen te krijgen én te houden maak ik na het aandrogen van de
fronten de overige nog te lijmen delen karton nat met het kwastje aan de voor en achterzijde.
Hierdoor wordt het karton slap en werkt het beter mee. Een extra kwastje onverdunde
houtlijm aan de achterzijde om daarna met een reststuk zeil en wat knijpers dit
alles op z'n plek te houden om rustig te kunnen laten drogen.
Het resultaat van na het drogen van de lijm:





Daarna begonnen met het maken van een mal voor de galerijportalen:



Links de mal voor een galerijportaal, rechts de mal voor de hoekstenen.



Samengevoegd is het bedoelde resultaat duidelijk voor te stellen.
En als de drie poortjes van de galerij gedaan zijn is dit het resultaat:







Voor eenzelfde behandeling wachten nu nog drie treinportalen en een galerij.
Al met al is het veel werk, maar het loont zich gezien het resultaat!

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik

Prachtig tunnel portaal.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik,

Een prachtig verhaal, duidelijke uitleg. Ik heb 2 vragen.

Een tunnelportaal voor stoom en diesel heeft een lagere hoogte dan een portaal voor een loc met pantograaf. Omdat ik eerder begrepen heb dat je zeker op deze zijlijn met een railbus of een loc met wagon ( geen bovenleiding) gaat rijden, is mijn vraag of je de doorrijhoogte voor stoom of voor elektrische tractie hebt gebruikt.

De tweede vraag is de bouw van de boog met "steentjes". Ben je van een kant begonnen en doorgegaan tot je aan de andere kant weer beneden kwam of heb je de bouwmethode van de Grieken en Romeinen gehanteerd waarbij je steeds een steen links en een steen rechts plaatst, zodat je uiteindelijk in het midden bovenin een Sluitsteen kan plaatsen. Die kun je overigens ook een accent geven, qua grootte of met een jaartal of zo.

Groeten,
Roel
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Jørg en Roel: bedankt hé! :thumbup:

Roel, bij dit enkelsporig portaal is dus geen rekening gehouden met elektrische tractie!
Dat was in dit geval inderdaad overbodig, daar er geen e-tractie zal komen te rijden.

Het antwoord op de tweede vraag is in het fotoverslag eigenlijk al wel te zien:
ik ben aan één kant begonnen om vervolgens naar de andere zijde door te werken.
De mal heeft wel een dergelijke sluitsteen aan de bovenzijde, maar zoals gezegd
door de 'voegen' schuift alles ietwat door - één steen in totaal.
Maar ik vind het een erg goed argument om daar bij de bouw van de volgende portalen
eens beter op te letten. :idea: Misschien juist in het midden beginnen met stenen aanbrengen ... :roll:

Groeten,

Erik.