Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

wisselaandrijving

Gestart door Abel zondag 18 augustus 2024, 21:00:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisselaandrijving
Lid sinds: 2018

offline
wisselaandrijving
Eén van de oorzaken van het niet goed meer werken van de Marklin wisselaandrijvingen is, volgens mij, gelegen aan het feit dat deze zijn ontworpen voor bediening met wisselspanning.
Bij digitale aansturing worden de aandrijvingen bediend door de digitale gelijkspanning.
Er ontstaat dan in de kern van de spoelen remanent magnetisme. De kern wordt een magneet.
Met als gevolg dat de aandrijving, na een tijd, niet meer goed schakeld, eerst vaak naar één richting.
Nu is mijn vraag: De Yamorc YD 8008 schakeldecoder voor 8 wissels kun je aansluiten op maximaal 16 Volt wisselspanning. Schakelt de decoder dan ook met 16 volt wisselspanning?

Groet Abel
Re: wisselaandrijving
Lid sinds: 2016

offline
Re: wisselaandrijving
Mijn vermoeden is dat dit niet gebeurt. Ik verwacht dat de decoder een gelijkrichter bevat. De elektronica werkt immers ook op gelijkstroom.
Maar uitsluiten kan ik het ook niet.
Misschien is er iemand hier die weet hoe de betreffende decoder opgebouwd is.

Groet,

Peter
Re: wisselaandrijving
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: wisselaandrijving
Afgelopen week had ik een mailwisseling met Karst Drenth van YaMoRC over de YD8008. Ik vroeg hem of er een software update voor dit apparaat was verschenen. Zijn reactie:

"Voor de YD8008 is er geen kritische update. Als je YD8008 nu goed werkt, is er niets nodig. De update die er is, gaat over het detecteren van ingangsspanning. Die zou minimaal 12VDC moeten bedragen. Sommige examplaren hadden daar een iets te kritische check op zitten en schakelden al niet in bij een spanning boven de 12VDC. Dat is nu verholpen door de grens op 11VDC te zetten."

Ik reageerde terug met de mededeling dat mijn exemplaar van de YD8008 nog niet in bedrijf is. Wel heb ik de bedrading klaar tussen de Weiss veiligheidstrafo en de YD8008 en is de bedrading voor de wissels 3 t/m 6 al gemonteerd. De wissels zijn nog niet aangesloten en ook het instellen van de adressen heeft nog niet plaatsgevonden.
Die veiligheidstrafo geeft een uitgangsspanning van 16 V AC / 3,125 A. Ik stuurde hem een foto van de trafo mee.

Volgens Karst een behoorlijke overkill voor een YD8008 omdat deze zelf zijn vermogen opbouwt en na elk schakelmoment slechts voor 0.8 seconden maximaal 400mA trekt.

De spanning die deze trafo heeft, resulteert in (16 x 1.42) -1.1  = 21.6 Volt aan je wisselaandrijfspoelen. Advies: gebruik een trafo van 14 V AC. Ik ga dus binnenkort mijn 16 V vervangen door een 14 V trafo.
Van de website van YaMoRC is overigens een NL-talige gebruiksaanwijzing te downloaden.
Re: wisselaandrijving
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: wisselaandrijving
Beste Abel,

Gebruik de zoekfunctie eens, dan kom je veel opmerkingen tegen over ingebrande eindafschakelaars als oorzaak. Ik ben in 1988 begonnen met de bouw (K-rails) van mijn baan en in 2022 heb ik hem moeten afbreken. Al die tijd heb ik gereden met Edits wisseldecoders en een paar Viessmann 51111 wisseldecoders en met gedemonteerde armpjes van de eindafschakelaars, Beide decoders werken met een enkelfasig negatief gelijkgerichte digitale spanning. Een overeenkomst met jouw stelling kan zijn dat, omdat het enkelfasig is gelijkgericht, er dus geen constante gelijkspanning wordt aangeboden, maar een pulserende, in de digitale frequentie, negatieve gelijkspanning.
Werken met een wisselspanning betekent dat de decoders uitgevoerd moeten zijn met thyistorschakelingen of spanningsvrije relais, denk ik.
Groet, Anne W
Re: wisselaandrijving
Lid sinds: 2011

offline
Re: wisselaandrijving
Beste Abel,

RTFM:
De YD8008 richt intern de wisselspanning gelijk en geeft altijd gelijkspanning af aan de uitgangsklemmen. Let beslist op de polariteit van de uitgangsklemmen (- + -)!
• Een gemeenschappelijke aardverbinding van verschillende spanningsbronnen of circuits is niet toegestaan.

Groet,

Guus
Re: wisselaandrijving
Lid sinds: 2008

offline
Re: wisselaandrijving
Werken met een wisselspanning betekent dat de decoders uitgevoerd moeten zijn met thyistorschakelingen of spanningsvrije relais, denk ik.

Als je i.p.v. die thyristor een triac gebruikt, dan heb je gelijk.
grv Huub
Re: wisselaandrijving
Lid sinds: 2018

offline
Re: wisselaandrijving
Iedereen bedankt voor de toelichtingen.
Na enig zoeken kwam ik deze schakeldecoder tegen de LoDi-83-AC.
Speciaal om wisselspoelen met AC te schakelen. Maar, volgens mij, alleen in Duitsland te verkrijgen.
€ 54,-- voor 4 wissels  (Versandkosten: 14,99 €).

Groet Abel
Re: wisselaandrijving
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: wisselaandrijving
Op www.lokstoredigital.de  in de link 'Über uns' kan je lezen dat ze klanten door heel Europa helpen. Je kan ze natuurlijk vragen of zij ook een Nederlandse vertegenwoordiging hebben. En bestellen vanuit NL en leveren naar je huisadres zal geen probleem voor hun zijn.
Ik ben benieuwd of je inderdaad die decoder aanschaft en wat jouw ervaringen er mee zijn. Op zich vind ik het een redelijke prijs, dus wat let je Abel?
Re: wisselaandrijving
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: wisselaandrijving
Inderdaad dat is een decoder die wisselspanning op de uitgangen heeft, wij van de MSG/Den Bosch hebben ervaring met deze mensen omdat ze vroeger erg met het programma Railware bezig waren. Op de website zie ik dat ze nu ook dealers in Nederland hebben, o.a. Makina in Waalwijk.

Groet, Anne W
Re: wisselaandrijving
Lid sinds: 2008

offline
Re: wisselaandrijving
Wisselspoelen werken naar mijn idee net zo goed met gelijk- als met wisselspanning.  Ik heb nog nooit meegemaakt dat een aandrijving niet werkt doordat hij gemagnetiseerd zou blijven.  Ik verwijder wel meestal (uit voorzorg) de eindafschakeling.
Re: wisselaandrijving
Lid sinds: 2007

offline
Re: wisselaandrijving
Denk ook niet dat het uitmaakt.
Voor wie toch graag anders wil. De LS150 van Lenz levert al sinds jaar en dag een wisselspanning op de uitgangen. Niet eens erg duur voor een decoder die zes wissels kan aansturen.
Luistert wel alleen naar DCC uiteraard.
Re: wisselaandrijving
Lid sinds: 2018

offline
Re: wisselaandrijving
Bij Rocon staan de LoDi-83-AC.in het programma, bij Makina kan ik ze één twee drie niet vinden.
Groet Abel
Re: wisselaandrijving
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: wisselaandrijving
Makina verkoopt het programma van Lokstoredigital sinds kort, ik denk dat je ze even de tijd moet geven, wisseldecoders zijn de meest verkochte digitale decoders, ik denk dat ze echt wel te voorschijn gaan komen op hen website.

Groet, Anne W
Re: wisselaandrijving
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: wisselaandrijving
@Abel, heeft Rocon ook een website?
Re: wisselaandrijving
Lid sinds: 2018

offline
Re: wisselaandrijving
Sorry, het is Rokon https://www.rokon.info

Groet Abel
Re: wisselaandrijving
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: wisselaandrijving
Wel even op de verzendkosten letten bij Rokon, het is een Duits bedrijf.

Groet, Anne W
Re: wisselaandrijving
Lid sinds: 2019

offline
Re: wisselaandrijving
Rokon Nederland wordt verzorgt door een Nederlander die in Elten woont. Verzending voor Nederland gaat vanuit Doetinchem (Tenminste tot een paar jaar terug).