Hallo forum-leden,
het is al weer een week of 3 geleden dat ik het laatste bericht geplaatst heb. Toch is er tussen andere bezigheden wel voortgang geweest. Ik pak de draad weer op bij bericht 39. De hellingbaan van het schaduwstation naar het niveau 1 is gemaakt. Ik moet alleen in de hoek linksboven nog een ontsporingsgeleiding aanbrengen. Ook is het gat gezaagd om bij het achterste gedeelte van de keerlus van het schaduwstation te komen. De rest van het schaduwstation is via voorkant en zijkant goed bereikbaar. Een foto:
Dan de discussie over de seinen en met name de plaatsing van de seinen: bij het station of als inrijder bij de tunnels? aan de linkerkant of aan de rechterkant? Ik was met de verschillende opties niet echt tevreden. Als je ze plaatst moet het functioneel zijn en moet de seinvleugel niet half verstopt zitten. Uiteindelijk heb ik voor een simpele doch doeltreffende oplossing gekozen : géén seinen plaatsen maar de beveiliging van het passeerspoor via een relais 7045 laten lopen. Met schakelrails in de beide perronsporen is dit relais simpel zo te schakelen dat de eerste trein, die het station bereikt, stopt en de tweede trein de eerste trein weer laat vertrekken.
Bij het volgen van draadjes van anderen besefte ik ineens dat ik straks op het tweede niveau, waar het kopstation komt, veel wissels en spoorsecties krijg, die ik handmatig wil gaan bedienen. Maar dat betekent ook dat er een hele bos draden naar de trafo's en bedieningskastjes moet lopen. En dat het wel handig is als die aan de onderkant van de plaat van niveau 1 netjes geleid worden. Ook wil ik de platen van niveau 1 en niveau 2 als modules bouwen. In geval van grote calamiteiten of bij wijzigingen moet het redelijk eenvoudig te demonteren zijn. Daarom breng ik de draadverbindingen tussen de niveaus via stekkerkroonsteentjes tot stand. Ik heb een globale inschatting gemaakt van de hoeveelheid verbindingen, waar ik voor de kabelgoot / boekenbinders rekening mee moet houden.
In de afgelopen weken heb ik ook een paar leuke aankopen kunnen doen, o.a. hier op dit forum. Ik vind de T5 en de T18 schitterende locomotieven, die goed passen op mijn baan. Ik had er al van elk een in deWüttenberg uitvoering, maar heb het locomotievenpark wat kunnen uitbreiden.
De T5-jes
De T18, links de SNCF, middenspoor 2x Württenberg, rechts KPEV versie
De laatste aanwinst is de SNCF-versie van de T18. Die past heel mooi bij een serie SNCF coupé rijtuigen, die ik al lang in bezit heb. Oordeel zelf maar:
Met al dat fraais en met de aangesloten hellingbaan en een provisorisch te berijden lus op niveau 1 is de verleiding dan ook groot om eens wat uitgebreider testritjes te maken. En dan valt het op dat de ene loc wat harder rijdt dan de andere. Natuurlijk, ik rijd analoog, en op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Alleen blijkt dat er sporadisch een probleem kan ontstaan in het schaduwstation als de vertrekkende trein wat langzamer optrekt en de aankomende trein de neiging heeft achterop te lopen. Daarom ga ik een extra stopsectie inbouwen in de keerlus op het schaduwstation, te schakelen via relais 7045. De aankomende trein laat een andere trein vertrekken en stopt vervolgens. De vertrekkende trein schakelt een stuk verder dit relais weer in.
Er is gelukkig nog genoeg te doen!
groeten,
Roel