...Deze snap ik even niet.
In het grootspoor worden de seinen rechts geplaatst. Maar daar heb ik op de geëigende plek geen ruimte. Ik heb daarom gekozen om de seinen links te plaatsen en dit pas bij of na het wissel te doen.
...
Ook heb ik aangegeven dat het een oplossing kan zijn om een stekker aan de binnenzijde van een schakelrail te plaatsen in plaats van een draadje te solderen.
(https://lh6.googleusercontent.com/-3yTvR6Gf4XM/VGiYJg836xI/AAAAAAAADus/_5DgzIQM2zc/s640/P1050662%2520-%2520kopie.JPG?gl=NL)
Vind het trouwens knap, dat je weer helemaal naar de basis bent gegaan om alles te herzien. Ik denk dat ik al een half jaar met de scenery bezig was geweest.
Juist wat je schrijft vind ik knap, met het scenery-bouwen in zicht, toch wat stappen terug gaan.
Ik hoor bij de mensen, die dan weleens denkt; als het erger wordt, repareer ik het wel. Pakt niet altijd goed uit :P
Wel heb ik de industriebochten in het opstelspoor van het schaduwstation verwijderd.Heel goed, want dat zou je anders beperken in het materieel wat op dit traject kan rijden! :thumbup:
Het spoor met de spoorbrug is bedoeld om treinen uit te wisselen tussen de modelbaan en een opslag / kast / vitrine.Ook dit kan ik enorm waarderen! :thumbup: Uit eigen ervaring weet ik dat het hiermee een stuk
Als ik naar de 2e foto kijk, zie ik wat veel modelspoorders doen; het spoor net wat langer dan de baan :-)
Het is bijna tijd voor het pannenbier, geloof ik :thumbup:
Tja, heel bedrieglijk die 5206! Ik heb t ook wel eens niet passend gekregen dankzij één zo'n rail :(
Het is zo ongeveer de lengte van een 5100 met de straal van een 5200, dat maakt t zo verwarrend...
Meestal staat er behalve het nummer een dikke zwarte streep op de omgezette rand zodat je ze wat gemakkelijker herkent. Maar of de allerlaatste versie die ook heeft.....?
Je moet t ff weten anders kijk je er zo overheen >:-D
Een kopstation kon ook zo z'n charmes hebben ... :roll:
Tja, heel bedrieglijk die 5206! Ik heb t ook wel eens niet passend gekregen dankzij één zo'n rail :(Nee, Hans, die zie ik niet, maar zoals geschreven, een deel van de tekst is niet goed leesbaar.
Het is zo ongeveer de lengte van een 5100 met de straal van een 5200, dat maakt t zo verwarrend...
Meestal staat er behalve het nummer een dikke zwarte streep op de omgezette rand zodat je ze wat gemakkelijker herkent. Maar of de allerlaatste versie die ook heeft.....?
Je moet t ff weten anders kijk je er zo overheen >:-D
Ben vereerd dat mijn tip in de Wiki terecht gaat komen ;)
Ik ben benieuwd hoe je het kopstationnetje vorm gaat geven :roll:
Ik weet uit eigen ervaring dat het schipperen met de ruimte is!
Met het ontwerpen van het traject moet er ook nog rekening
gehouden worden met de scenery zoals je die voor ogen hebt.
In mijn M-rail berglijntje heb ik zelfs industriebochten (Nr. 5120)
opgenomen om met de beperkte ruimte om te gaan ... :confused:
Een wel overwogen keuze, want ik wil het berglijntje enkel met
een railbusje of een locje met wagon berijden. De industriebogen
zijn op een klein stukje na, wel geheel aan het zicht onttrokken. :wink:
Nou kom je toch wel erg dicht bij het eindstation, Roel :thumbup:
Wat Erik schrijft, klopt; uiteindelijk is het altijd passen en meten en woekeren met de ruimte.
Hoop dat je datgene kunt maken, wat je voor ogen hebt.
Tja, keerlus of kopspoor?
Ik zeg keerlus! Altijd handig in de buurt van een kopstation :thumbup: daar ga je nog een hoop rijplezier mee beleven! >:-D
Ik ga ook voor de keerlus, Roel.
Ook ik zou voor de keerlus (blijven) gaan! :thumbup:
Nog eens zitten kijken naar die slinger: dat kan vloeiender!
Je moet daarbij minder in 'hele' bochten denken en meer
halve en/of kwart bochten toepassen: probeer eens vanaf
de wissel te beginnen met een halve bocht, hierna recht
richting brug en aansluiten met een halve tegenbocht :wink:
probeer eens vanaf de wissel te beginnen met een halve bocht,Dat zou ook met kwart bochten kunnen :wink:
hierna recht richting brug en aansluiten met een halve tegenbocht :wink:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, Erik. Vanaf welk wissel?Ik hoop dat onderstaande blauwe streep op jouw sporenplan,
Ik hoop dat onderstaande blauwe streep op jouw sporenplan,
duidelijk maakt wat ik bedoel ...
Nog eens zitten kijken naar die slinger: dat kan vloeiender!
Je moet daarbij minder in 'hele' bochten denken en meer
halve en/of kwart bochten toepassen: probeer eens vanaf
de wissel te beginnen met een halve bocht, hierna recht
richting brug en aansluiten met een halve tegenbocht :wink:
het kwartje valt overduidelijk!
Het is eenvoudiger dan ik dacht.
Inderdaad, rustiger en simpeler. Bedankt voor de tip :thumbup: :thumbup:
Hallo Erik,
Even je draadje doorgelezen, moet zeggen heel knap allemaal mooi sporen plan heb je daar.
Jouw baan blijft erg leuk en bijzonder qua ontwerp
en wijkt sterk af van 'de standaardbanen' met M-rails!
Ik zal mij even vergist hebben dan, bedoelde jou draadje knappe baan hoor. vind je hoogte verschillen heel mooi gedaan.:D :D :D
Net even het hele topic door gelezen en heel wat ideetjes opgedaan .
De motorwagen heeft aan de achterkant ergens een schroefje, dat los kan. De rest wijst zich vanzelf :P
Dit is ook best een leuke fase van de modelbouw:Inderdaad, Erik, is dit een erg leuke fase van de modelbouw. Ik heb nog even teruggekeken naar juli 2014, en dan is er best het een en ander gebeurd. Een compleet nieuw schaduwstation, alle 5120 industriespoor er uit, en het inrijdwissel van het kopstation bereikt :)
passen en meten, aanpassen en weer opnieuw :thumbup:
En zo blijft jouw sporenplan een 'levend' document! :biggrin:
Als je ziet hoe het er een jaar geleden voor stond ...
Ik vind het altijd leuk om te doen rails neerleggen passen en meten gewoon heerlijk rommelen. :)Heerlijk, hè, Michel, lekker aanrommelen. Niets moet, alles mag :thumbup:
En dat gaat het jouw ook goed af zie ik. ;)
:warning: Hou met je bocht onder je schuine dak ook rekening met de windleiplaten van je stoomloc's! Ik had laatst in m'n nieuwe schaduwstation de onaangename verrassing dat m'n 44-er in een bocht met een klap tot stilstand kwam tegen een tunnelmuur. Alle andere treinen rijden er probleemloos doorheen; veel proefrijden dus met allerhande treincombi's is dus erg belangrijk! En bovenal erg leuk :DJa, Hans, dat is belangrijk. In de definitieve opstelling heb ik nog even de afstand tussen de rand van het dak van het bagagerijtuig en de schuine wand opgemeten. Dat is 5 cm, dus ik voorzie geen problemen. Alle stoomloks, die ik momenteel heb zijn tenderloks uit tijdperk I en II en die hebben geen windleiplaten.
Succes met zagen !!!Bedankt, Tony. Zoals al eens eerder gezegd ben ik niet zo'n handige Harry, dus het hééél netjes zagen lukt mij niet. Maar het is me toch gelukt. Vervolgens ben ik het gaan inpassen op de baan. Nog even hoogte meten, passende blokjes erbij zoeken en met wat heen en weer schuiven lag het er ineens goed bij. Het is in ieder geval naar mijn zin. Dus heb ik een hele serie foto's gemaakt, want op een foto zie je veel meer dan wanneer je er met je neus direct boven staat. Althans dat geldt voor mij.
Weer een mooie update, :thumbdown:Bedankt, Jørg
Mijn zaagwerk zal ook nooit een schoonheidsprijs winnen maar het wordt wel steeds beter oefening baart kunst. ;)Ja, Michel, dat geldt voor mij ook. Als ik de foto's zie, valt het best wel mee. Maar ja, ik heb geen rechte lijn hoeven zagen :D :D
Ziet er goed uit, Roel :thumbup:Tony, be my guest ;). Enne, bedankt dat je die trafo hebt laten staan :D :D :D
En voor zulke dingen hoef je geen zaagkampioen te zijn hoor !
Kan best dat ik voor mijn volgende baan hier lekker ga spieken, want dan wil ik ook de lucht in :P
Dacht laatst nog in de snoepwinkel, zal die trafo maar laten staan, die kan iemand anders veel beter gebruiken :-)
Mooi hoor, doe het je niet na een schaduwstation. vind het prachtig je spiraal(berg) gaat zeker mooi worden als hij klaar is.Ha Peter, het schaduwstation is het gemakkelijkste deel, want dan heb je alle ruimte, maar die spiraal moet overal tussen passen. Tja, als je in een keer een definitief ontwerp voor een wat grotere ruimte maakt, dan kan ook de spiraal gemakkelijk zijn. Bijvoorbeeld met draadeinden...
Ik heb het weer met grote belangstelling zitten bekijken ziet er allemaal toch wel weer keurig uit :thumbup:Dank je voor het compliment, Alex!
Dat beloofd wat te worden, je krijgt een mooi station als ik de sporen zo zie liggen.Ja, Peter, dat verwacht ik ook.
De bouw gaat goed zie ik, veel plezier met de verdere bouw van de baan en de plaatsing van de brug.Jouw brug komt aan de rechterkant bij het station te liggen. Daar maak ik een aansluitspoor, dat ik vooral kan gaan gebruiken om hele treinen op de baan te zetten of er vanaf te halen.
De volgende mijlpijl is inmiddels bereikt! Gefeliciteerd :thumbup:Dank je, Erik. Het kopstation komt inderdaad iets schuin te liggen, namelijk 7,5O. Er zit een stukje 5102 aan het eind van de keerlus, dat niet een tegenboog krijgt. De foto vertekent wat. Ik zal nog wel een foto vanaf de kopse kant maken. Dan zie je dat beter.
Maar eh ... het kopstation komt toch schuin ten opzichte
van de hoofdbaan te liggen, of is dat al weer gewijzigd?
Nou nog een foto, dat je met je kwiebus door de spiraal steekt, Roel :DHa,ha, Tony, je wilt me verleiden tot jeugdige kapriolen. Ik ben blij dat ik de laatste tijd weinig last van mijn rug heb. Tja, en bij een zeer gewaardeerd forumlid schoot het in zijn rug toen hij een plankje ging neerleggen... :D :D :D. Ik ben voorzichtig, want een gewaarschuwd mens telt voor twee, en TWEE pijnlijke ruggen is me wat te veel :)
Lekker bezig Roel. :thumbup: :thumbup:dank je Michel. En met de onderdelen, die ik gisteren van je gekregen heb, heb ik al een paar ideeën in mijn hoofd zitten.
Maar eh ... het kopstation komt toch schuin ten opzichte
van de hoofdbaan te liggen, of is dat al weer gewijzigd?
Nou nog een foto, dat je met je kwiebus door de spiraal steekt, Roel :D
Nu kan het nog........
mooi foto zie bijna een gelijkenis :D :D :D geintje
En ik blijf erbij: dit is toch wel één van de mooiste compacte baanontwerpen dieIk word er een beetje verlegen van. Er zijn op dit forum nog meer mooie banen met M-rails. Die van jou mag er ook zijn :thumbup:
ik ken en die er zelfs met de speelgoed-geometrie van de M-rails goed uit ziet :thumbup:
Dat moet feest zijn, dat je nu ook kunt rijden, Roel :thumbup:
Dat motiveert extra :P
Raar, maar toch waar: een beetje weemoedig denk ik terug aan het gehannes metHet is inderdaad een leuke fase, van ontwerpen (vroeger met een tekensjabloon, nu mooi met WinTrack), passen en meten, wat aanpassen en dan aansluiten. Mijn vrouw kwam gisteren eens kijken hoe het er allemaal bij stond. Zij maakte een vergelijkbare opmerking en vroeg zich af wat ik ga doen als deze fase klaar is. "Ga je het dan weer afbreken en wat anders bouwen of ga je nu eindelijk de baan verder aankleden?" Het eerste is voor mij natuurlijk geen optie. Mijn vorige baan, die ik 20 jaar geleden bij de verhuizing heb afgebroken, is in een jaar of 10 niet veel verder gekomen dan waar ik nu ongeveer ben. De treinen konden wel rijden maar veel van de scenery moest nog gemaakt worden. Mijn dochter constateerde pas vol trots dat ze het cadeau dat ik toen met Sinterklaas gekregen had, nu uiteindelijk toch gebruikt gaat worden :P :P :P
de rails - de fase waar je nu mee bezig bent, want dat is toch eigenlijk best leuk! :wink:
Met die transparante buisjes blijft het allemaal wel heel overzichtelijk en netje geordend, :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dat is een mooie oplossing voor draden bij elkaar te houden :thumbup: :thumbup: :thumbup:Ja Peter en Jørg,
Als ik zo de stationssporen zie, kan ik in gedachten al rangeren/omzetten :PIk heb even in de tekening van WinTrack aangegeven hoe ik de stationssporen wil gebruiken. De twee sporen langs het lange perron zijn bedoeld voor de aankomende en vertrekkende locaaltrein. De loc kan omlopen via het naastgelegen spoor. Ook kan er een bagagewagon in- of uitgerangeerd worden. Aan het korte perron aan de onderkant is ruimte voor een Railbus (pendel naar het kopspoor op het 1e niveau en voor het boemeltje naar het bergspoor. Voor dat boemeltje heb ik 2 locjes beschikbaar. Vandaar het wachtspoor aan de linkerzijde. Aan de rechterkant, boven de reizigerssporen, komen de goederensporen. Daarboven komt een 2-sporige locloods. Aan de linkerkant wordt een waterkraan en een kolendepot gemaakt. Bij dat kolendepot is voor de bevoorrading ruimte voor een paar kolenwagons.
Lijkt zo veel ruimte op een kleine plek.
juist voor bij het station heb je geen gebruik gemaakt van de laatste versie M-rails. :-(Het gaat dus wel goedkomen, Erik :)
Duidelijk zichtbaar zijn de minder fraaie isolatoren van de middenrail bij enkele rails.
Die met die saté-prikkers, dat was ik :)Ja, Henk, gisteravond kreeg ik ineens de ingeving dat het wel eens bij jou vandaan kon komen. Maar je was me voor om het nu te melden :)
Zie blz. 2 van mijn baan.
Mooie geste van je broer om aan jouw te denken, zo blijft het nostalgische materiaal in de familie.Dank je Jørg. Niet alles is uit de "oertijd" (eind jaren zestig, begin zeventig) maar het is fijn dat de verzameling weer bij elkaar is gekomen.
Wat dacht je er van om dat spul gewoon te laten rijden ?Natuurlijk doe ik dat wel even stiekem, zeker met het oude spul. Zoals de NS E-lok 1100 met een paar plan E rijtuigen. Ik zal volgende week wel een paar foto's maken van een aantal treincombinaties. Er zitten een aantal rijtuigen bij van 27 cm lengte. Dat
Lekker jeugdherrinnering spelen. E-loc's de panto's in de nek en knarren maar !
Wat zeker leuk is, is om er foto's van te maken, kunnen wij hier lekker mee smullen :P
( ben eigg vet nieuwsgierig.......)
Is het draadje even een paar dagen uit beeld en moet je zien wat een vooruitgang.Dank je Ceess. Wordt nog een week of 2 vervolgd. Ik hoop tussen wat afspraken door er aan te kunnen werken. Daarna ligt het een paar weken stil voor wat andere leuke dingen B) B) B)
Leuk om te volgen. :arrow: :thumbup: :thumbup:
kw8ookinspanningaf, Roel :P.......en heb maar de foto's vanaf mijn bureau gemaakt. Helaas heeft dat een wat minder passende achtergrond, maar daar kijken jullie toch niet naar, denk ik. Dus handdoeken of tissues klaar?? :D :D :D
Roel, volgens m'n catalogus uit 1957 heeft de bagagewagen nummertje 4012.Wim, bedankt ! Ik zal het gelijk aanpassen.
Een 3064 én een 3065 of een typfout?!?Hans, het is een typefoutje. Het is de loc 3064. Ik al het gelijk aanpassen.
En mocht je nou echt vinden dat dat NS stammetje niet op je baan past dan stuur je me maar een pb-tje ;)Op dit moment weet ik nog niet wat ik met al dit materieel ga doen. Daar ga ik eens rustig over nadenken. En als ik besluit er een deel van weg te doen, dan zal ik zeker aan de trouwe forumleden denken :)
We moeten maar eens denken aan een oplossing om die zwarte isolatoren wat minder zichtbaar te maken.
Ik heb ooit eens een poging gedaan met een fijn penseeltje en wat verf om o.a. de isolatoren te maskeren:Bedankt Erik, voor deze tip. Ik heb het op mijn lijstje gezet. :)
[...]
Dit is voor mij voldoende effect opdat het minder nadrukkelijk aanwezig is.
Ben blij dat de brug zo een prominente plaats heeft gekregen, is het de bedoeling dat het spoor op de brug nog verder gaat doorlopen in de toekomst?Voorlopig loopt het spoor niet fysiek verder na de brug. Ik heb de ruimte tussen de treinplaat en de muur nodig als werkruimte. En het raam MOET bereikbaar blijven, want aan de buitenkant hangen mooie geraniums, die veel water moeten hebben. Ik denk er over om langs die muur (aan de linkerzijde op onderstaande foto) een kast te maken voor de treinen, die niet op de baan rijden. En als ik de bovenkant van de kast net zo hoog maak als de hoogte van de brug kan ik er een (uitneembaar) spoor naar toe brengen.
Nu heb ik meteen een idee van de grootte van je kamer. Je zou ook een gordijn voor de boekenkast kunnen maken, als je dat stoort.Een gordijn voor de boekenkast krijgt geen goedkeuring van de schoonheidscommissie. Hoef ik niet eens te vragen :D. Maar het stoort me niet echt, hoor Tony. Alleen als je zo'n frontale foto maakt, kun je er eigenlijk ook wel een andere achtergrond op fotoshoppen. Verder bedankt voor het meedenken en je lovende woorden :-)
Ik wou trouwens dat ik al even ver stond :)Geeraard, dank voor je reactie. Het bouwen geeft je veel plezier. Ik heb ook niet altijd even veel tijd, omdat er ook andere verplichtingen zijn. En als je even tijd hebt, kun je ineens een stuk opschieten. En soms zie je sprongen en soms zie je die sprongen niet, omdat je uuuuuren met draadjes aansluiten bezig bent :(.
Ik vind dat de mee gebogen wissel niet misstaat.
Ik vind alleen die 3 tunnelingangen boven elkaar -helemaal links op 3d ontwerp- wat te veel van het goede. Het lijkt mij mooier als je de tunnel van het middelste, of onderste, niveau wat langer maakt zodat de bijbehorebde ingang wat meer naar rechts komt. Het plaatje is natuurlijk maar een 3d schets en het uiteindelijke zicht wordt natuurlijk ook nog sterk bepaald door je scenery, maar zo in eerste instantie lijkt te me dus mooier om één van de ingangen wat te verschuiven.Deze opmerking van Hans, die veel bijval heeft gekregen, deel ik. Ik kan met Wintracks redelijk uit de voeten als het gaat om ontwerpen en aanpassen, maar de 3D-functie kan ik maar beperkt gebruiken, want ik heb de aanvullende CD's niet. Het plaatje is dus niet helemaal zoals het gaat worden. Ik houd van gatenkaas, maar dan wel om op te eten :D :D :D. Ik ben al eerder bezig geweest met verspringende tunnelingangen. Ik heb daarom nog even twee foto's genomen, eentje vanaf het normale zicht en eentje vanuit vogelperspectief. Boven het gat komt de ontworpen binnenste keerlus. Ook met dat tunnelportaal kan ik nog wat schuiven om een mooi geheel te krijgen. De bedoeling is dat het middelste spoor een beetje in een kloof komt te liggen.
... dat er überhaupt nog aan dit prachtige ontwerp gesleuteld kan worden 8oJa, Erik, gelukkig geen grote wijzigingen, maar hele kleine dingen, die net even het verschil maken. En door het maken van de foto's ga je toch wat meer op de details letten. Zo zie ik op de bovenste foto dat de onderste boog 5200 nog van het oude type is. Ik heb via de van mijn broer overgenomen verzameling nog een nieuwste versie 5200 gevonden. Dus die moet ik nog even omwisselen.
Maar het is telkens een goede verbetering hoor! :thumbup:
Ik heb ooit op een verrijdbaar tafeltje een rangeerterreintje/opstelsporen gehad, kon ik zo tegen de baan rijden. Stukje rail er tussen, stekkers insteken en rommelen maar. Wat schakelaartjes naast de rails om ze stroomloos te maken en de wissels met de hand.Ha, Tony, ik heb ook aan zo'n idee gedacht voor de aansluiting. Maar dat uitbreiden met een klein rangeerterrein kan ook een oplossing zijn.
Misschien nog een overweging voor je aansluitspoor.
Je hebt geluk dat vanmiddag het snoepwinkeltje open is :P
Dus mocht je enveloppen krijgen met inhoud......sla je gewoon een gebakje over...... :D
Gefeliciteerd met je verjaardag Roel.
Leuk om te zien, dat je nu eigenlijk met je baanplannen nog zo'n beetje op dezelfde manier denkt als toendertijd ;)Ja, grappig, hè, dat er toch weer elementen na zoveel jaren terugkomen. Ik was die niet gerealiseerde ontwerpen helemaal vergeten, en het wel gebouwde deel had ik wel ergens in mijn hoofd, maar niet te gedetailleerd.
Haha, en wat is er mis met de prehistorische versie van wintrack? Het malletje dat ik nog gewoon gebruik is nog ouder dan die van jou, hoe moet die dan wel heten :?
Met inktpen had ik op polyesterbladen (de opvolger van calques) het baanplan uitgetekend.
Ik miste je updates al, Roel... Gecondoleert met het overlijden van je broer.
Hopelijk kunnen je baan en je treinen je snel weer wat afleiding geven, al zal dit soms wel confronterend zijn omdat hij ook modelspoorder was. Er zullen zat momenten zijn dat je je vorderingen graag aan hem had getoond...
Sterkte.
Dus ik hoor graag weer jullie meningen !
Wat een mooi verhaal over jouw dochter en kleinzoon, prachtig! Ik heb zitten smullen :thumbup:Ja, Erik, ben je ooit 'klaar'? Het zijn natuurlijk geen grote wijzigingen, maar een beetje finishing tough. Het voordeel van alles een tijdje te laten rusten is wel dat je nog kleine, soms heel kleine dingen ziet, waarvan je zegt "het is niet slecht, maar het kan beter". En dan kijk je nog eens op banen van anderen, die voor je een inspiratie bron zijn, je ziet een film op TV en ineens heb je een net iets betere oplossing. Die overigens ook weer voor verbetering vatbaar is, natuurlijk.
Het gewijzigde spoorplan is alweer mooier geworden, net als je denkt dat het 'klaar' is ...
(Deze vakantie heb ik het hout voor mijn klimspiraal gekocht...het begin om jouw plan uit te werken is er :). Helaas door omstandigheden binnen de familie bijna een jaar niet aan de baan kunnen werken).Henk, ook bij mij heeft de bouw geruime tijd stilgelegen door familieomstandigheden. Een rustpauze is zeker niet verkeerd. Ik wens je sterkte toe en zie je vorderingen wel verschijnen.
Voor en na het e-wissel heb je kwartbochtjes gebruikt als ik het goed zie. Is het niet mogelijk dit met rechte passtukjes uit te voeren?Nee, Hans. Dat heb ik geprobeerd. De boosdoener is het schuine dak en de schuin uitstekende punt. Een gat door het dak boren zal mijn echtgenote niet op prijs stellen :D :D. Door het korte boogje (5102) wordt de hoek 7,5 graad kleiner, en dan gaat het net. Kijk nog maar even naar de 2 foto's. Dan snap je het waarschijnlijk wel.
Vraagje; waarom gebruik je niet de plaats die je rechtsboven nog hebt ?Daar heb je wel een punt, Tony. Ik ben daar mee aan het stoeien gegaan. Het heeft 2 nieuwe varianten opgeleverd, waarbij ik het stukje "om de hoek" ook kan gebruiken.
Daar kun je nog een aardig stuk het hoekje om, hoef je niet zo met rails te proppen en heb je meer plek voor scenery.
Heb je plan met paint gebruikt; uitbreiden in de richting van de pijlen :P
Jammer dat variatie 6 niet past met je dak, kan het me in combinatie met de andere varianten bijna niet voorstellen of had de landmeetkundige dienst die nog niet beoordeeld? Uiteraard heeft de landmeetkundige dienst variant 6 goed gemeten.
Mooi opgelost zo! Heb je alle rails al uitgelegd?
Bij het toepassen van de 5137R vraag ik mij af
of de uitstulping van het wisselmechanisme niet
tegen de voorliggende wissel aankomt ... :roll:
Wat die 5137 betreft heeft Erik gelijk vrees ik, desnoods een klein passtukje ertussen en dat probleem is ook weer opgelost.
Ben benieuwd hoe het er in het echt uit gaat zien!
... Ik was het vergeten te tekenen.
Daar ga je geen spijt van krijgen, Roel :thumbup:Volledig mee eens, Tony !
Leuk ook, dat er zo hard wordt meegedacht ;)
Mooi uitgedacht Roel! :thumbup:Ja, Erik, dat is het altijd achteraf ;) ;)
Eigenlijk heel logisch ... (JC) :wink:
Mooie oplossing zo :)De korte railstukjes zijn 5108, 5102 en 5101. Ik heb dus nog even wat verder geschaafd aan het ontwerp en de 5108 weggelaten. Aan de andere kant, bij het perron heb ik de 5110 vervangen door 5129 zodat er een redelijk perron tussen past. En de rails op maat maken, dat doe ik pas tijdens de echte bouw.
Voor dat ene spoortje dat je er bij gemaakt hebt, heb je 2 korte railtjes genomen,
dat zou toch met een rail ook kunnen, de tegen bocht van het wissel?
Of een rails op maat zagen, of dremelen?
Haha je geeft 3 varianten (de vijfde foto en eerste tekening zijn gelijk volgens mij [1], dan foto 6 [2] en tot slot tekening 2 [3]) en vraagt het forum om advies, en het enige antwoord is telkens weer heel enthousiast: ja mooi & prachtig zonder een keuze te geven :D
In eerste instantie ging ik voor variant [1]; spoortjes net lang genoeg en ik vind de loop van het bergtraject mooier dan bij bv variant [3].
Bij variant [2] wordt het spoortje wel erg kort.
Variant [3] wordt wel druk qua sporen/wissels, maar het bergtraject is wel wat meer afgescheiden samen met z'n perronspoortjes van de rest van het station en dat is toch ook wel weer mooi.
Lastig om te kiezen, misschien moet je t in het echt zien om de juiste keuze te maken.
Ben benieuwd wat anderen en -last but no least- je er zelf van vindt.
Ik vind de drie opstelsporen bij het depot om de hoek wel erg kort. Kun je daar wel treinen plaatsen?Martijn, op mijn baan rijd ik alleen met stoomlocs en dan nog uitsluitend met tenderlocs (T5, T12 en T18). De drie sporen bij het depot minimaal de lengte van één loc hebben. De grootste tenderloc is 16 cm, dus de sporen zijn lang genoeg. Het meest linkse spoor is door zijn lengte ook geschikt om 2 of 3 kolenwagons te plaatsen.
Prachtig om zien hoe sommigen er in slagen op een beperkte ruimte een interessante baan te creëren.Dank je, Luc. Het is iets dat langzaam groeit, veel kijken op banen van anderen naar wat je wel en niet leuk vind, duidelijke keuzes maken, en gewoon uitproberen.
Ik heb me wel afgevraagd waarom je op 2 plaatsen overloopwissels hebt gepland? Aan de kant van het station waar de treinen binnen komen (links in het station) heb je al 2 korte wachtsporen. Daar kun je toch een loc parkeren om de trein, hetzij op een ander spoor te trekken, hetzij over te nemen.Gertjan, mijn baan bestaat eigenlijk uit 3 banen, die op elkaar aansluiten. De hoofdbaan loopt van een schaduwstation op niveau 0 naar een schaduwstation op niveau 1. Hier rijden 6 treinen (analoog, automatisch geschakeld met relais, contactrails en schakelrails) afwisselend hun rondjes. Bij het zichtbare passeerstation op niveau 1 kan ik een trein de route naar het kopstation op niveau 2 laten kiezen. Deze komt dan op het kopstation binnen op een van de twee perronsporen langs het lange perron. Na binnenkomst vertrekt de gereedstaande trein van de andere zijde van dit perron. Aangekomen op niveau 1 gaat het automatische treinverkeer weer verder.
Hopelijk kun je dit jaar "echte" 3D plaatjes met je camera schieten, Roel :PJa, Tony, de schakelschema's heb ik inmiddels aangepast. De plaat voor het depot moet ik op maat aanpassen en een extra stationsplaat voor de locaalbaan moet ik nog even gaan halen. Ik hoop dat alles nog dit jaar :D :D te kunnen realiseren. De foto's volgen dan vanzelf.
... en ben ik ingegaan op het verzoek van de redactie van de wiki om de bouw van deze baan in de wiki te zetten. Regelmatig voeg ik een hoofdstuk toe : beschrijving in de Wiki (http://wiki.3rail.nl/index.php/De_baan_van_BoschSpoor), voeg ik nog wat foto's toe of pas de teksten nog wat aan.
Ziet er al leuk uit zo, nou een filmpje?Daar moeten we nog even op wachten.... De bos draden van de 4 stekkerkroonsteentjes moet nog aangesloten worden op het bedieningspaneel.
Dank je, Erik. Ik word er een beetje verlegen van :D. Overigens, jouw baan leent zich er ook voor om in de Wiki opgenomen te worden :D :D... en ben ik ingegaan op het verzoek van de redactie van de wiki om de bouw van deze baan in de wiki te zetten. Regelmatig voeg ik een hoofdstuk toe : beschrijving in de Wiki (http://wiki.3rail.nl/index.php/De_baan_van_BoschSpoor), voeg ik nog wat foto's toe of pas de teksten nog wat aan.
En terecht! :thumbup: Jouw modelbaan leent zich uitstekend als een goed voorbeeld
van een compacte M-rails baan met mooie rij- en rangeermogelijkheden :thumbup:
alleen zie ik op de 2e foto een gele draad verbonden met een blauwe in het kroonsteentje.Dat is even schrikken, Hans. Ik weet dat ik een tikkie kleurendoof ben met bepaalde tinten rood en bruin met minder goede lichtinval (vandaar mijn keuze voor zwarte ipv bruine draad voor de massa :D), maar geel en blauw verwisselen??? Dus maar voor de zekerheid in de fotomap gesnuffeld. Ik heb maar een paar foto's geplaatst van de onderkant. Was als illustratie bedoeld. Gelukkig heb ik er veel meer gemaakt. Ietsje verschoven van hetzelfde blokje:
jouw werkwijze een beetje kennende hou je je netjes aan de draadkleuren, dus misgeprikt of bewuste keuze :?
Das weer een hele verbetering, mooie update,Hier heb ik niets aan toe te voegen, Jørg :)
Ken zelfs jaaaaren duren voordat je iets écht ziet.tja, je ziet vaker een verbeterpunt bij een ander dan bij jezelf. In ieder geval foto's bekijken helpt wel ;)
En inderdaad is de oplossing vaak simpel :P
Geeft veel voldoening, als je het ontdekt en verandert
Ziet er allemaal prima uit, Roel, zowel de bedrading als de mooie M-rails ;)Ja Gerrit, persoonlijk vind ik die M-rails ook best mooi, zeker de laatste versie (met het omgebogen randje), zonder isolatoren die opvallen en véél minder gevoelig voor torderen.
Mooi vloeiend verloop zo! :thumbup: :thumbup:Ja, Erik, grote aanpassingen zullen wel niet meer volgen op deze baan, maar het zijn vaak de kleintjes die het net afmaken. :P :P
Het is ongetwijfeld niet de laatste
aanpassing, maar wel een mooie!
Het is altijd een plezier om naar je updates te kijken Roel. :thumbup: :thumbup:Dank je Michel. Ook al ben ik niet met digitaal bezig :D :D :D
Toch nog ff "stoken" Roel >:-D, zoals ik in m'n vorige reactie al aangaf zijn die sporen zo dicht naast elkaar na het bochtwissel niet mijn favoriet. Dusss... heb ik er ff een doos wissels bijgepakt en vraag me af waarom je geen normaal links wissel gebruikt ipv het bochtwissel, zoals op de 1e foto.
Qua railafstand kom je hetzelfde uit getuige de 2e foto waar de beide opties op elkaar liggen. Klopt natuurlijk ook wel want een bochtwissel is in principe opgebouwd uit twee 5100 bochten.
Das weer een hele verbetering aan je baan, bij mij heeft het ook wel zes maanden geduurd voor ik tevreden was met mijn baanplan.Jørg, we hebben gelukkig de tijd om alles rustig op je te laten inwerken. Het zijn allemaal geen grote wijzigingen meer, maar de details, waarbij Tony de spijker op zijn kop slaat:
Mooi met de ruimte gewoekerd, Roel :thumbup:
Leuk loc depot. :thumbup:Dat is het leuke van een foto: je ziet echt datgene dat je graag wilt zien (of niet, maar dan kun je het veranderen !)
Doorkijkje bij het station is mooi om zo je sporen te zien leggen. :) :thumbup:
Ik zat nog even naar je rails van je depot te kijken, en kwam maar niet uit je railgeometrie; totdat ik tot de conclusie kwam dat je binnenbocht een 5120 is (toch?) :?Ja Hans, dat heb je goed gezien. Ik heb dat gedaan om de ruimte tussen de twee rails op 6 cm te krijgen. Ik had het idee om hier een kolenlaadplaats tussen te leggen. Het bovenste spoor voor de (te lossen) kolenwagons, het middelste spoor voor de bekoling van de loc.
Altijd fijne foto's van jouw modelbaan, hoe zou dat toch komen ... :wink:Nee, Erik, heel erg mooi vind ik het ook niet. Maar er is geen cm meer ruimte. Ik ben vanmiddag toch maar even aan de gang gegaan en heb een paar varianten neergelegd. Daar heb ik uiteindelijk wel een voorkeur tussen zitten, maar ik laat jullie eerst maar de varianten zien.
Van de sporen bij de verzorgingsplaats vind ik persoonlijk dat
het derde (of eerste?) spoor nogal wat geforceerd overkomt:
een redelijk scherpe bocht met daarna een kort recht stuk spoor.
Ik weet natuurlijk niet of jer zelf al content mee bent, maar er
zijn toch meerdere oplossing voor mogelijk: een flauwe bocht
met een langer recht stuk of wellicht helemaal geen bocht er in ...
Ik ben vanmiddag toch maar even aan de gang gegaan en heb een paar varianten neergelegd. Daar heb ik uiteindelijk wel een voorkeur tussen zitten, maar ik laat jullie eerst maar de varianten zien.
Waarom je plankje niet wat groter en schuiner ?
Geeft meteen veel meer mogelijkheden/lengte en je hoeft de sporen niet loodrecht op je muur te zetten.
Ik blijf variant #462 toch ook nog steeds een hele interessante vinden >:-D
Geen idee wat je allemaal voor scenery hebt klaarliggen, wellicht dat ook betrekken in je beslissing!
Zet het er eens bij, ga schuiven, kijken, nachtje slapen, verplaatsen, uit een andere hoek bekijken, slapeloos nachtje, en na een paar dagen ben je er uit en heb je je optimale opstelling gevonden!
Gelukkig heb je de zaak niet leeg geplunderd daar, kan ik nog eens gaan snuffen :PAch Tony, een snoepwinkeltje is nooit uitverkocht. :P En zeker niet als Sinterklaas de Septer zwaait, want als je een wens hebt, komt het grote boek te voorschijn en wordt het opgeschreven. Alleen als je dan later de gevraagde spullen komt halen, dan blijkt toch dat Sinterklaas niet bestaat :-( en moet je met keiharde eurootjes betalen.
Hierbij moet ik wel opmerken dat het er op lijkt dat ik veel kleine passtukjes heb gebruikt om de kopsporen allemaal dezelfde lengte te geven. Dat is alleen zo bij WinTrack. In het echt heb ik de ijzerzaag gehanteerd om een rail tot de juiste lengte in te korten.Dat kan ook in Wintrack, zelfs geen zaag voor nodig ;)
bedankt voor de tip, Fred. Ik heb het gevonden, die WinTrack-zaag :thumbup: Ik dacht dat dit alleen kon bij flexrails en niet bij M-rails. Even zoeken naar de juiste maat voor de bedding (38 mm!) en het werkt prima.Hierbij moet ik wel opmerken dat het er op lijkt dat ik veel kleine passtukjes heb gebruikt om de kopsporen allemaal dezelfde lengte te geven. Dat is alleen zo bij WinTrack. In het echt heb ik de ijzerzaag gehanteerd om een rail tot de juiste lengte in te korten.Dat kan ook in Wintrack, zelfs geen zaag voor nodig ;)
Tony was me voor ;) De foto's rustig bekijkend dacht ik ook al: eigenlijk kwam de loods in de 1e opstelling, schuin dus, beter tot zijn recht. Past het niet als je vanaf het bochtwissel rechtdoor gaat en daar dan de loods plaatst. Moet waarschijnlijk wel de kolenbunker aan de andere kant van het andere spoortje. De praktijk (even schuiven en proberen) zal leren of dit past en (nóg) beter staat. Uiteraard gaat het erom wat jíj het mooist vindt, maar wellicht het proberen waard.
Mooie update, Roel :thumbup:
Denk, dat wanneer de loods en de sporen iets schuin liggen, het er nog mooier uitziet.
( dat je wat meer van de zijkant en watertoren ziet )
Je was toch al aan het schuiven :D
Grtz Tony
Mooi gewoekerd, Roel :thumbup:
Ben wel benieuwd naar een foto die vanaf de lange zijde is genomen, zodat ook het station te zien is.
Die 2 weken zon had je hier wel gemist trouwens :P
Grtz Tony
Ziet er idd een stuk beter uit met die open K-rails, Roel! Heel soms is kunstof dus toch beter dan M >:-Dja, héééél soms :D :D :D is het :P :P :P
Als ik jouw topic goed gevolgd heb, lust jij er ook wel wat van :D :D :D !
Ouwe snoeperd !
Het laatste station zou ik door een heel ander vervangen O:-D ( smaak )Tja, ik ben het weer helemaal met je eens. Het station Blausee-Mitholz heb ik destijds uit nostalgie gekocht. Tijdens onze huwelijksreis hebben we van Kandersteg naar dit station gelopen. Erg genoten van het Zwitserse landschap en van de BLS. En dan kom je dit station in model tegen.... De perronzijde is veel mooier en minder storend. Maar ja, dat past niet op deze locatie. Eigenlijk heb ik daarom het stationnetje Bad Berg gekocht. Twijfel of ik het we wel of niet zou neerzetten. Alternatief was het plekje langs het bergspoor.
Is een stenen boogbrug geen optie bij halte Bad Berg?
-Roel:
Bij mij komen de foto's goed door, mooie foto-update, en de totaaloverzichtfoto's zijn geweldig, :thumbup: :thumbup: :thumbup:
ik snap er niets van, waarom bij de een wel en bij de ander geen foto's zichtbaar zijn.Het nieuwe WEBP formaat wordt standaard door de browsers Google Chrome en Opera ondersteund.
Je hebt een mooie oplossing voor de bedrading onder de M-rails bedacht! :thumbup:@ Erik: ik zal deze wijze van bedrading in de wiki opnemen, zowel bij het beschrijven van mijn ontwerp als ergens bij het bedraden (nog even zoeken bij welk topic dit het beste kan). Ik heb de kleinste maat boekbinder gebruikt: 6 mm doorsnede. Ik heb ze bevestigd met een paar kleine reepjes dubbelzijdig plakband. Die heb ik een beetje in de knik van de rails bevestigd, zodat de boekbinder deels plakt aan de bovenkant en deels aan de zijkant. Misschien moet ik nog een foto maken, van plakband zonder boekbinder.
Deze wijze van bedraden is toch zeker een vermelding in de Wiki waardig :wink:
Wel nog even vermelden welke maat boekbinder je hiervoor gebruikt en
hoe je ze hebt bevestigd (ik neem aan met dubbelzijdig plakband of o.i.d. :roll:)
Bij onze (vader, broer en ik) allereerste baan liep ALLE bedrading onder de rails! Dit was een hele grote opklapbare tafel, waarbij er geen enkele draad door het hout geboord was (onderzijde baan was netjes behangen overeenkomstig de rest van mijn slaapkamer). Boekbinders hadden we toen nog niet ;)
Een patent Pruisisch plaatje ;)
..
Om nog even terug te komen op de loc die vast staan: schroef het ankerplaatje eens los en verwijder het anker. Draait alles nu wel gemakkelijk? Dan is t een kwestie van goed schoonmaken met wasbenzine en daarna inelkaar zetten met en drupje olie.
Je kan eerst ook nog proberen of ze te draaien zijn als je de koolborstels verwijdert hetgeen al aardig wat vermindering van wrijving oplevert.
Roerhoutjes genoeg, maar die zijn alleen van plastic
Alleen soundloc's hoor je dan niet :DModerne sounddecoders doen het óók in analoog modus.
Geel zijn de analoge sporen, blauw zou dan digitaal moeten zijn. De beide sporen zijn met de middengeleider van elkaar gescheiden (massa is wel verbonden). Kan dat? Zo nee, wat moet er dan gebeuren? En wat gebeurt er als een digitale loc van het blauwe spoor op het gele terecht komt? Rijdt hij dan gewoon (analoog) door?Helder verhaal. Goede vragen.
De enige plaats waar digitaal rijden tot zijn recht zou kunnen komen is rond het passeerstation op niveau 1. Hier rijden (analoog, met relaisbediening) afwisselend 6 treinen hun rondjes. Daar zou snelheidsverschil wel mooi tot zijn recht komen.
dienen als ontstoringOntstoring van de radio-ontvangst, toch alleen maar?
een soort basiscursus digitaal voor dummies. Ik heb het gevonden in het handboek Electrotechniek 07424 van Märklin. Eenvoudig analoog, eenvoudig ombouwen naar digitaal rijden, analoog schakelen, naar uitgebreid (alles) digitaal.
Jij bent er blij mee. Dat heb ik ook 1,5 minuten gedacht. Zo mooi wit fris opgemaakt (layout), dat je voor zoete koek neemt wat er staat. Maar let vooral eens op wat niet staat, wat er gesuggereerd wordt, hoe jij als lezer gestuurd wordt in die tekst naar een bepaalde gevolgtrekking.
[...]
Dan kun je de draden netjes aansluiten en wegwerken. Maar ja, waar laat je zo'n plaat? En hoe til je die, niet eens zozeer vanwege het gewicht, maar vooral vanwege de afmeting? Toen ontstond het idee om hem in 2 stukken te nemen van ieder 0.50 x 1.80 m. Die twee delen kun je dan net als bij modulebakken aan elkaar verbinden. En voor het opbergen is er ook wel een plekje te vinden achter een kast in mijn werkkamer of in de inpandige garage, vermits oma daar toestemming voor geeft B). Bijkomend voordeel is dat ik die baan ook kan gebruiken om eens met digitale locomotieven het een en ander uit te proberen :D
Een belangrijke vraag is of de massa (bruine draad) van analoog en digitaal ook gescheiden moet worden. Anders gezegd, moet ook de massa van het kopstation volledig gescheiden worden van de rest van de baan.
Daarbij denk ik, dat de stopsectie langer moet zijn, dan de langste trein, die je wil overzetten. Dit puur om te voorkomen, dat digitaal en analoog 'met elkaar in contact' kunnen komen.
Ik ben nog bezig om de schakelautomatiek te bedenken.Je kunt natuurlijk een 6600 (https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_6600_electronische_rijregelaar) toepassen, maar wellicht kan dit (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=37923.msg688341#msg688341) je op weg helpen ...
En het proefspoor na een uurtje drogen....
De - nog niet bepoederde - proefversie van de ballast bevalt mij zodanig dat ik het aandurf om te beginnen met het ballasten van de sporen op het doorgangsstation op het eerste niveau.
Ik heb eerst stroken hardboard op maat gesneden en deze tussen de twee sporen aangebracht. Ook aan de andere kant van het kopspoor heb ik een strook hardboard neergelegd. Vervolgens heb ik met schilderstape de zijkant van de rails afgeplakt en daarmee ook de kier tussen de rails en de hardboardplaat gedicht.
Ik werk bewust niet met een mal in profiel. Mijn baan is in tijdperk I/II gesitueerd en toen had je nog niet die prachtige grote machines waarmee alle spooronderhoud heel strak kan worden uitgevoerd. Nee, in die tijd was het nog puur handwerk en dus ziet het ballastbed er iets onregelmatiger uit.
Morgen ga ik weer een lijmmengsel maken om de ballast in deze positie te fixeren.
@Michel,
eerlijk gezegd heb jij mij wel een beetje geïnspireerd met de achtergrond achter het show spoortje, met al het moois dat ik bij jouw voorbij zag komen.....
Beste forumvrienden,
Gisteren heb ik samen met Henk (Henk163, op dit forum) zitten brainstormen over de verdere aankleding van de baan. De wisselwerking is bijzonder goed verlopen. Ideeën, die ik al had, zijn concreter geworden. Andere suggesties zijn zeker het overwegen waard. Binnenkort meer!
Qua hoogte met het hogere niveau klopt het prima dus ik zou de bogen niet inkorten. Misschien ook nog even een foto met loc maken om een goede indruk te geven/krijgen van de hoogte.