Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden
:) :)Het is leuk om baanplannen te ontwerpen, maar het is ook erg leuk om te gaan bouwen. Daarom zal ik de vorderingen in het vervolg in deze rubriek beschrijven. Het ontwerp is hier wat uitgebreider beschreven. Daarom zal ik mij nu beperken tot het baanplan, zoals het er nu is. Bij het bouwen zie je soms ineens een nog iets handiger oplossing of een minder geslaagd puntje in het ontwerp.

Uitgangspunten
Ik heb nog een hele collectie M-rails, een paar mooie analoge locomotieven en ervaren met schakelingen via contactrails, schakelrails en relais met en zonder sein. Ik ben (nog) een leek met digitale locs en een computergestuurde modelbaan. Gelukkig ben ik daarin niet de enige op dit forum. Dus heb ik er voor gekozen als "herintredende modelspoorman" de hobby weer op te pakken met veel bekende zaken en een eventuele geheel of gedeeltelijke ombouw op een later moment te overwegen. Gelukkig is er nog genoeg analoog spul voor leuke prijzen te koop.

Thema van de baan
In een heuvellandschap ligt een gezellig dorp dat het beginpunt is van een regionale lijn. Het station heeft een kleine locloods voor dagelijks onderhoud, wat goederenvervoer en is ook het beginpunt voor een klein boemeltreintje dat verder het gebied ingaat. De regionale lijn zelf gaat via keertunnels het dal in, waar het aansluit op een andere, drukkere regionale lijn. Het tijdsbeeld is globaal gesitueerd in periode II.

Schaduwstation
Het schaduwstation heeft 3 opstelsporen. Een trein, die van het hoger gelegen niveau komt, kiest afhankelijk van de stand van 2 relais een van de 3 opstelsporen. Als deze trein de wisselstraat aan de rechterkant helemaal heeft verlaten kan het gekozen opstelspoor vrijgemaakt worden : de daar opgestelde trein vertrekt naar het hoger gelegen niveau. Ook is het mogelijk om een trein door te laten rijden. Het eerste inrijd wissel wordt dan links bereden en de trein rijdt de keerlus met de klok mee.



Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Nadat de rails zijn uitgelegd en de schakelingen zijn getest heb ik de rails vastgezet met schroeven. Ook zijn de draden vastgezet, een grote bos via een kabelgootje, de rest via de bekende boekbinders.

Hellingbaan naar niveau 1
Een van de aanpassingen aan het ontwerp, die ik bij de bouw heb gedaan, is het aanpassen van de boogstralen in de hellingbaan. Oorspronkelijk had ik deze in rails 5100 (360 mm straal) gepland, maar nu worden ze in 5200 (437 mm straal) aangelegd. Deze ruimere boogstraal vermindert de weerstand  voor een klimmende trein. De ruimte is aanwezig, dus waarom dan ook niet toegepast. De helling is 3 %, dus goed te doen voor alle locs.

Niveau 1
Nadat het schaduwstation gereed is gekomen, heb ik de plaat voor niveau 1 provisorisch neergelegd en hierop de rails uitgelegd. Aan de voorzijde komt een passeerstation. De sporen zijn iets verder uit elkaar gelegd om er een middenperron tussen te leggen. Het station heeft ook nog een kopspoor voor een lokaaltrein of goederenwagon. Na het station ligt een splitsingswissel. Rechtsleidend gaat het spoor naar niveau 2. Linksleidend wordt een keerlus met 2 sporen bereikt. Een trein, die naar de keerlus rijdt, kiest automatisch het vrije opstelspoor. De keerlus is op onderdelen iets aangepast ten opzichte van het ontwerp. Dit vindt deels zijn oorzaak in het beveiligingsontwerp, deels in meer ruimte te creëren voor de landschapsopbouw. Zodra de sporen allemaal zijn neergelegd kan ik een en ander provisorisch testen. De plaat wordt nog bewerkt om een goede aansluiting op de hellingbaan naar het schaduwstation te krijgen. Ook maak ik een gat in de keerlus om in noodgevallen in het schaduwstation het spoor linksachter te bereiken. Hier nog een paar plaatjes van de stand van vandaag en het schema voor niveau 2.

uiteraard sta ik open voor suggesties en opmerkingen!
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Roel !

Ik heb lang naar de foto's en de tekeningen liggen turen. De beschikbare ruimte die je hebt, is beperkt, zo te zien.
Ik zou niet hoger gaan dan niveau 1 en het voorste deel van de keerlus zichtbaar laten. Eventueel bij het station wat meer rangeer-mogelijkheden maken.

Als ik namelijk niveau 2 erop denk, dan vrees ik dat je scenery bijna alleen uit rails bestaat met een zwitserse kaasberg. Nog meer vrees ik een gigantisch bereikbaarheids-probleem.

Ik weet niet hoeveel ruimte je op die kamer hebt, maar misschien kun je er een L-vorm van maken, een smal stuk onder het raam.
Kun je ook rangeren.

Een welgemeend advies van Tony.
Re: BoschSpoor in aanleg
Hoi Roel,

Het begint al ergens op te lijken. Leuk hoor.
Nu ik zo de ruimte zie waar je baan staat zou ik toch nog wel een tipje willen geven, met betrekking tot de bereikbaarheid.

Ik zou gaan proberen om de keerlus op het eerste niveau, precies boven de keerlus van je schaduwstation op niveau 0 te leggen.
In dat geval kun je nog mangaten creëren zodat je via de onderkant toch bij problemen je treinen kan bereiken. Vooral voor niveau 1 (middelste) is dat belangrijk.
Daar heb je nog een klein schaduwstation gepland. Daar kom je echt niet goed bij met 12 cm tussenruimte.

Ook zou je aan de rechter kant van je tafel een mangat kunnen maken om in ieder geval bij problemen ietsje beter bij je treinen te kunnen komen.
Al was het alleen maar voor de veiligheid dat je toch op bijna onbereikbare plekken kan komen, want geheid gaat het daar mis.
Ik heb veel getest bij mijn eigenbaan en alle problemen eruit gehaald, daarna nog heel veel test gereden en er gebeurde niets bijzonders meer,
maar ineens was daar een ontsporing op een plek, waar ik later als de rest van mijn baan er ook ligt, bijna niet meer bij kan.
Dat was nu nog geen probleem, maar als alles er ligt is dat wel een probleem.

Ik denk niet dat het een probleem wordt als je niveau 2 erop ligt. Zeker niet als je mangat maakt in die keer lussen.

Ik blijf je volgen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Aan de hand van de ontvangen opmerkingen ben ik even aan het puzzelen gegaan.

@Tony : ik neem je opmerkingen zeer serieus, want ik heb al veel goede opmerkingen van je gezien als reactie op baanbouw van anderen op dit forum. De kamer is niet groot en voor een deel onder een schuin dak. Dit kamertje hebben we eigenlijk als een soort huisbibliotheek ingericht omdat we nogal veel boeken hebben. Bij de indeling van de kamer heb ik deze ruimte toegewezen gekregen van mijn vrouw. Uitbreiding voor het (smalle) raam is niet mogelijk omdat aan de buitenzijde bakken met geraniums hangen, die verzorging moeten hebben. Bovendien heb ik de loopruimte nodig voor de bereikbaarheid van de baan. Inderdaad is dat een belangrijk punt. zie verderop.

ik wil proberen er geen Zwitsere kaas van te maken. Daarom zie je op niveau 1 slechts 2 tunnelingangen, aan de linkerkant (vanuit schaduwstation) en aan de rechterkant (naar niveau 2 en keerlus op niveau 1). Misschien dat dit plaatje uit Wintrack dat duidelijk maakt.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
@Peter,
Dank je voor je opmerkingen. De bereikbaarheid is inderdaad een belangrijk aandachtspunt. Een mangat vanuit de onderkant van de treintafel is helaas geen optie. Zoals hiervoor aangegeven staat deze treintafel in onze huisbibliotheek. Er staan onder de treintafel ook nog een paar kastjes met boeken en een paar ladenkasten. Maar als je er niet van onderen bij kunt, dan moet je van boven een oplossing zoeken. En omdat we toch een klein trapje ter beschikking hebben, moet dat geen probleem zijn. Het betekent wel dat ik bij de opbouw en landschapsinrichting daar rekening mee moet houden. Maar daar heb ik al verschillende oplossingen op dit forum voor gezien. Met een gat aan de linkerkant is elke ontspoorde trein op het schaduwstation te bereiken.

De keerlussen op niveau 1 heb ik iets aangepast, zodat deze vrijwel exact boven die van het schaduwstation ligt. Hetzelfde ga ik doen voor de keertunnel op niveau 2. Goede tip! Zie de foto en sporenplan voor het resultaat.
Voor de bereikbaarheid van de opstelsporen op niveau 1 moet ik nog even verder puzzelen.

Ik heb al een tijdje zitten nadenken hoe ik met die 3 niveaus kan omgaan. Je ziet veel modulebanen, die redelijk eenvoudig aan elkaar te koppelen zijn. Maar als je ze naast elkaar kunt zetten, kun je ze toch ook boven elkaar zetten? Dus ik wil proberen de niveaus 1 en 2 als modules te maken en deze op eenvoudige wijze te koppelen aan het niveau daaronder. Met name de hellingbaan tussen de niveaus is daar goed voor te gebruiken. Mocht zich in de loop van de tijd een ernstig probleem voordoen of wil ik toch maar eens gaan ombouwen naar C-rails en/of digitaal dan hoef ik niet de hele baan af te breken maar zijn de delen relatief eenvoudig te verwijderen.

groeten,
Roel

de beloofde plaatjes:
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Roel !

Ik denk dat je hele steile bergwanden zult moeten maken, om een station te kwijt te kunnen en rechts van het station zal nog minder plek zijn, wanneer je alle rails rechts op nivo 2 neerlegt. Op animatie-tekeningen lijkt het veel ruimtelijker dan in werkelijkheid.

Als je al gebouwen hebt, zet ze er dan eens bij en met dozen e.d. kun je de berg ongeveer maken. Zie je meteen hoeveel plek je werkelijk hebt en kun je eventueel nog zaken aanpassen/weglaten.

Het ontwerp op zich is trouwens leuk bedacht. Ben benieuwd hoe het weer verder gaat.

Grtz Tony

Ps. je tafel verrijdbaar maken scheelt natuurlijk ook een hele hoop
Re: BoschSpoor in aanleg
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Dag Roel.
Bijzonder leuk ontwerp om in een relatief kleine ruimte een fraaie M-baan te bouwen met mooie rij mogelijkheden. :thumbup:
Het idee van Tony om met wat huizen en dozen scenery te plaatsen is een hele goede, je ziet gelijk waar je genoeg (of te weinig) plek heb om dit te realiseren.

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
 
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
wat een goede tip van Tony! Bedankt. Ik heb die vandaag gelijk een beetje uitgeprobeerd. Uiteraard alles provisorisch, niveau 2 uitgelegd. Inderdaad loop je dan gelijk tegen wat praktische problemen aan, zoals het inrijdwissel aan de linkerkant op niveau 1. Dat heb ik gelijk aangepast door het meegebogen wissel te vervangen door een stukje recht spoor en een normaal links wissel. Op niveau 2 blijk ik meer ruimte te hebben met het schuine dak dan ik eerst gedacht had. Ook dat geeft iets meer ruimte voor kleine aanpassingen. Vervolgens heb ik de stationsgebouwen, die ik nog van mijn vorige baan had, neergezet. Ook wat huisjes in een dorpje even neergezet. Met name is het van belang te zien hoe de 2 stationsgebouwen ten opzichte van elkaar staan. Zie foto's "niveau 1 en 2 volgens plan" en "station volgens plan". Op zich kan het wel. Zeker als je bedenkt dat de plaat van niveau 2 nog wat uitgezaagd wordt, zodat er meer ruimte is voor wat huisjes achter het station op niveau 1. Het dorpje komt natuurlijk in wat niveau te liggen. Dat heb ik zo snel nog niet gedaan. Wel heb ik de slinger achter het dorpje wat rechtgetrokken.

Met dit beeld heb ik mijn vrouw gevraagd wat zij er van vindt. Ze vroeg of het stationsgebouw op niveau 2 niet ergens anders kon staan. Op mijn vorige baan ( 20 jaar geleden afgebroken vanwege de verhuizing) stonden ze namelijk verder van elkaar. Al pratend kwamen we tot de oplossing om het stationsgebouw aan de kop van het station te zetten. Dat legt tevens een wat logische verbinding naar het kleine lokdepot, dat "om het hoekje" is gelegen. Zie de foto's "station alternatief" en "niveau 1 en 2 alternatief". Dat geeft ook weer meer ruimte voor wat huisjes op een niveau half tussen het station op niveau 1 en niveau 2.

Zoals je ziet heb ik het kopspoortje bij het station niveau 2 weggehaald. Ik zou dat spoortje kunnen verlengen en als perronspoor gebruiken, waardoor het middenspoor alleen als omloopspoor gebruikt kan worden. Zie schets. Ik moet er nog eens over nadenken of dit wel of niet zinvol is. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

groeten,
Roel

NB. de tip om de tafel verrijdbaar te maken is niet zo gek. Ik zal daar met mijn zwager (de timmerman) eens over hebben. Misschien volstaat niveau 1 verrijdbaar te maken. Met 30 cm is het schaduwstation bereikbaar. wordt vervolgd :)
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Roel !

Dat valt reuze mee ! En een kopstation is een prima idee, kun je ook beter zien wat er gebeurt.
Ik heb weer een poos zitten staren en vraag me af wat de meerwaarde van de keerlus en het stuk spoor in die lus, op niveau 2 is.
Volgens mij is die er namelijk niet echt. Het bespaart je een hoop gedoe en plaats die al schaars is.
Je moet dan alleen wat slimmer/anders rangeren.

Voor meer rust op de baan , zou ik het dorpje weglaten, of hooguit een kerktoren en wat daken ( tegen de wand) boven het bos uit laten steken, dat ik daar maken zou.

Zo, weer lekker meegedacht en benieuwd , hoe het verder gaat......grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Tony,

dank voor je reactie. De keerlus heb ik er heel bewust inzitten. Die heeft namelijk 2 functies.
In mijn gedachten is die keerlus grotendeels in een berg of heuvel gelegen. Dan heb ik een verbinding van het kopstation naar 2 lokaallijntjes, de ene direct achter het station, de andere via de wisselverbinding aan de voorzijde. Zo'n treintje kan dan een tijdje in de tunnel blijven staan en komt er later weer aan de andere kant uit.

De tweede functie is die van keerlus. Ik heb tot nu toe alleen maar tenderloks. De meeste kunnen zowel vooruit als achteruit dienst doen. Het lokdepot is niet zo groot, dus plaats voor een mooie draaischijf heb ik niet. Via die keerlus kan ik - indien gewenst -  toch een loc laten keren.

Het stukje spoor in de lus was bedoeld als een goederenspoortje, maar kan vervallen.

Ik heb het sporenplan bij het kopstation iets aangepast, zodat er nog een kort goederenspoor ontstaat, naast 3 sporen voor het lokdepot. Zie de foto.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Dilemma !

In de gepresenteerde foto's en schema's heb ik op niveau 1 een passeerstation opgenomen. Daarnaast wil ik op dit station een kopspoortje hebben voor een lokaaltreintje en een spoortje voor een of twee goederenwagons. Door de afmetingen van mijn treintafel en het sporenverloop met twee keerlussen aan de uiteinden, zijn de perronsporen evenwijdig aan de tafelrand geprojecteerd. Het station komt tegen de glooiing naar niveau 2 te staan. Zie de eerste en laatste foto van bericht 8 en de foto en schets hieronder.

Een beetje puzzelen geeft ook een alternatief waarmee het rechte spoor een beetje een slinger krijgt. Het stationsgebouw verhuist dan naar de tafelrand. Zie de schets en de foto's hieronder. Voordeel is een wat speelser, minder stijf verloop van de rails en een wat grotere afstand van het stationsgebouw ten opzichte van niveau 2, nadeel is de minder fraaie kant van het stationsgebouw, het gebouw aan de rand van de tafel en het bedienen van de goederenaansluiting via een perronspoor in plaats van via het kopspoor.

Vraag aan jullie : welke oplossing is fraaier? En hoe kunnen eventuele nadelen ondervangen worden?

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg

Hallo Roel !

Station aan de voorkant is voor de scenery en baan het meest praktisch. je kunt de berg makkelijker maken en je komt op het volgende niveau makkelijker met de ruimte weg. De 'lelijke' kant van het station is makkelijk op te lossen; ander en mooier station aanschaffen. Als dat wat meer diepte heeft, maak je plaatselijk de tafel wat groter.
Je hebt ook maar 1 gebouw nodig om het idee van een station weer te geven, de rest is er wel, maar valt (onzichtbaar) buiten de tafel.

Grtz en succes met overdenken, Tony.
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Dag Roel.

Ik deel de mening van Tony: het tweede/alternatieve stationsplan heeft een mooier verloop.
Je zou later nog een 'voorzetplank' kunnen maken om het stationsdeel met scenery uit te breiden.
Bernard heeft zoiets eens gemaakt wat afneembaar is, speciaal voor het maken van foto's: klik.

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Roel !

Je zou natuurlijk ook gewoon je stations kunnen verwisselen  :P
Als je die achterkant mooier vindt, natuurlijk.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
hallo Tony en Erik,

jullie verwoorden wat mijn gevoel ook al aangaf. Het station aan de voorkant geeft meer natuurlijke ruimte voor de landschapsbouw tussen het station en het niveau er boven. Natuurlijk is het stationsgebouw te vervangen of op te leuken. En de suggestie van Erik om iets uitneembaars te maken voor het stationsgebouw / stationsomgeving is zeker een waardevolle suggestie! Bedankt hiervoor. Daar ga ik straks zeker iets mee doen.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
in de afgelopen tijd heb ik het schakelschema voor niveau 1 verder uitgewerkt, zodat ik binnenkort met de bouw van dit niveau ga beginnen. Het station aan de voorkant wordt de oplossing. Een uitneembaar voorzetstukje is zeker iets dat ik in gedachten houd bij de verdere uitwerking. Of het station Blausee-Mitholz op de baan komt (een beetje aangepast, dat wel) of dat ik een ander station ga aanschaffen, is iets dat later beslist kan worden.

Ondertussen ben ik ook nog een beetje aan het verder denken voor het kopstation op niveau 2. Ik heb wat foto's en filmpjes en ook ontwerpen op dit forum bekeken. Een van de aanpassingen zijn de sporen naar het locdepot, waar ik een 2-sporige locloods wil plaatsen.

Verder zal ik ook een rangeerlocje gaan inzetten om de wagons van een gearriveerde trein te kunnen verplaatsen, zodat de loc van die trein kan omlopen resp. naar het locdepot kan rijden. In plaats van de inzet van een rangeerloc kan natuurlijk ook een verse loc uit het depot komen. Om de rangeerbewegingen uit te kunnen voeren heb ik een kopspoortje / uithaalspoor bedacht bij de halte Uderns.

De laatste aanpassing is een spoortje waar ik een trein op de baan resp van de baan af kan halen. Natuurlijk kan dat met handkracht, maar ik wil de treinen, die niet ingezet worden op een spoor verplaatsen. Zeg maar een soort vitrine opbergspoor. Ik heb al een tijd zitten nadenken hoe zo'n spoor simpelweg aan te sluiten is. Bij het bekijken van een filmpje viel mijn oog op een modelbaan waar een oude spoorbrug over het paradespoor heen ging en aan de voorkant eindigde door er een blokkering aan te brengen. Dat bracht mij op het idee om in het station nog een spoor toe te voegen met een wisselverbinding naar een oude spoorbrug. Aan de andere kant van die brug, dus in de hoek aan de voorzijde van de baan ligt nog een rails, waar ik een los stootjuk op kan plaatsen. Aan die rails kan ik heel eenvoudig zo'n vitrine opbergspoor op aansluiten. Stootjuk even wegnemen en de treinenwisseling kan plaatsvinden.

ik heb een en ander in Wintrack getekend, ook een paar 3D-plaatjes bijgevoegd. Hoewel ik een officiële versie (v 11) heb aangeschaft, zijn heel veel gebouwen niet in 3D te krijgen. Ik heb nog niet ontdekt hoe ik die wel tevoorschijn krijg. Iemand een idee?

graag jullie reacties op deze voorstellen en plaatjes.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg

Ziet er goed uit zo, Roel  :thumbup:

Je gaat een heerlijk knutsel-avontuur tegemoet  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg
Hoi Roel,

Ik vind dat spoortje halverwege het perronspoor helemaal niets. Het is onlogisch en zou op deze manier nooit in het echt voorkomen. Treinen die vroeger over dat spoortje zouden hebben gereden hadden dan maar een heel klein stukje perron om te stoppen.
Maar het is natuurlijk jouw baan. Maar ik vind het niet zo' n goed idee.

De andere aanpassingen vind ik wel goed en ook mooi gevonden.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: BoschSpoor in aanleg
He Roel,

Ik kwam je draadje bij toeval tegen! Erg leuk en mooi voor een kleine ruimte  :D.

Ik ga je zeker volgen en vannacht eens onderaan beginnen met lezen.
Top!

Groetjes,
Remco
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Peter,

Welk spoortje bedoel je precies? Gaat het om het onderste spoor van de sporen op het kopstation? Of bedoel je het spoor naar de oude spoorbrug?

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Hoi Roel,

Ik bedoel het spoor naar de oude spoorbrug. Ik zou de wissel verder terug richting de wisselstraat leggen en dan halverweg waar nu de wissel zit, een hele flauwe bocht maken naar die oude spoorbrug toe. Dan kan het wel. Of je moet het doorgaande spoor na de wissel weg halen en daar 24912 bochten inleggen, dan kan je het perron met de bocht mee laten gaan. Shit das waar ook je gebruikt M-rails. Dan zou ik het zo doen als op het volgende plaatje.

Ik blijf je natuurlijk wel volgen, he, hoe je het ook doet.

Met vriendelijke groet,
Peter

Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Peter,

Dat is een goede verbetering. Bedankt voor deze suggestie.
Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
wel of geen keerlus, dat is de vraag !

Een vraag, die mij even bezig houdt is het hoogteverschil tussen de twee zichtbare niveaus. Gezien het baanontwerp, de beschikbare ruimte en het hellingspercentage van ca 3% is het hoogteverschil 12 cm. Het ontwerp, zoals het er nu bij ligt vind je hieronder als "station-geen keerlus". Nu kan ik - met M-rails 5100 - een extra keerlus maken, waarmee ik 8 cm extra kan winnen. Het hoogteverschil tussen de twee zichtbare niveaus komt dan op 20 cm. Zie "keerlus 1". Er is iets meer ruimte te winnen door het laatste deel van de klim iets meer naar de muur te brengen, zie "keerlus 2". Maar dan komt deze lus niet zo mooi uit boven het spoor op niveau 1. Dat spoor kan ik wat later uit de tunnel laten komen, vlak bij het wissel bij het station. Ook kan ik de boog in dit spoor, die nu vloeiend in M-rails 5200 ligt, aanpassen met 5100 en wat rechte stukjes, zie "keerlus 3". Maar ik krijg een beetje het gevoel dat dit spoor dan wel in een hele nauwe ingraving komt te liggen. Die ingraving is iets breder te maken, volgens plan "keerlus 3-alt". Maar dan wordt ook aan de voorkant van de plaat de uiterste grens opgezocht.

De vraag is nu welke oplossing is het meest logisch? De goede lezer zal ook nog wat kleine verschillen tussen de plaatjes zien, o.a de plaats van het wissel aan het eind van de helling. Voor de brug in de boog vind ik wel een oplossing, zonder dat er een middenpijler in moet. Graag jullie mening!

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hoi Roel !

Allereerst; je spreekt over extra keerlus, maar bedoelt waarschijnlijk ( klim )spiraal.

Ik zou voor plan keerlus 1 gaan, komt met de tunnel onder bij het station het beste/mooiste uit. Is waarschijnlijk ook beter en logischer te bouwen. Het dorp op deze berg (links dus) zou ik weglaten of hooguit aanduiden.
Ik ga er ook vanuit, dat je meestal zittend de baan bestuurt en wat je dan ziet, zou het mooist moeten zijn.

Eerste mening binnen  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
hallo beste medeforumleden,

In de afgelopen week ben ik verder gegaan met het ontwerpen van een extra spiraal / lus om wat meer hoogteverschil tussen de twee zichtbare gedeelten (niveau 1 en niveau 2) te krijgen. Door deze extra cirkel kan het hoogteverschil 20 cm in plaats van 12 cm worden. Dat is ook voor de bereikbaarheid van het schaduwstation op niveau 1 gunstiger. Het plaatje, met ingetekende stations, perrons enz zien jullie hieronder. Het kan zijn het station en het locdepot uiteindelijk nog op onderdelen aangepast worden. Voorlopig stop ik even met het aanpassen van het sporenplan en ga verder met het bouwen. Ook leuk, toch?

Gisteren heb ik de hellingbaan van het schaduwstation (niveau 0) naar het niveau 1 gemaakt. De helling blijft rond 3 %. Toch heb ik voor de zekerheid onder aan en op 2/3 van de lengte een extra aansluitrail gemaakt door daar draadjes aan de rails te solderen. In tegenstelling tot het schaduwstation, waar ik de rails heb vastgeschroefd, heb ik op de hellingbaan stukjes dubbelzijdig tape aangebracht onder elke lasverbinding. Op een proefstukje, dat enkele weken geleden gemaakt is, blijkt dat de rails goed vast blijven zitten, maar dat je ook gemakkelijk de rails weer kunt losmaken. Het voordeel van de tape is dat je eventuele kleine liggingsfoutjes gemakkelijk kunt corrigeren.

Nu de hellingbaan gemaakt is, ben ik begonnen met het precies neerleggen en aftekenen van de rails op niveau 1. Wintrack is heel mooi, maar of het nu komt door de wat oudere M-rails, of het hoogteverschil tussen de niveaus, het pas net niet helemaal. Je hebt soms net een ander passtukje nodig dan uit het WinTrack ontwerp blijkt.

wordt vervolgt....

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
uitzetten van de baan op niveau 1

Met het ontwerp in WinTrack in de hand heb ik alle rails nog een keer goed neergelegd en met name naar de passtukjes gekeken. In de praktijk blijkt het toch net iets anders te zijn. In ieder geval liggen alle rails goed aan elkaar. Vervolgens heb ik met een potlood de ligging van de rails afgetekend. De plaat moet namelijk nog verder uitgezaagd worden om de hellingbaan vanuit het schaduwstation op niveau 0  te laten aansluiten, een noodgat te maken in de keerlus van het schaduwstation niveau 1 en de scherpe punt van de plaat rechtsonder moet worden afgerond. Verder moeten draden worden weggewerkt in de bekende boekenbinders. Voor de aansluitingen in het schaduwstation doe ik dat gewoon aan de bovenkant, maar voor de wissels, seinen en overige spooraansluitingen komen deze verbindingen in de boekenbinders, die aan de onderkant van de plaat worden aangebracht. Dat betekent een aantal gaatjes boren.

Om de aansluitingen een beetje flexibel te houden - je weet maar nooit als er iets vervangen of aangepast moet worden - worden de verbindingen tussen de wissels en seinen enerzijds en de schakelrails anderzijds niet rechtstreeks aan elkaar gesoldeerd maar laat ik dat lopen via een serie kroonsteentjes. En die kroonsteentjes worden verstopt in het stationsgebouw.

seinplaatsing
Ik heb 2 armseinen van M**, 7039, met zo'n verhoogd grijs huis voor de spoelen. In het grootspoor worden de seinen rechts geplaatst. Maar daar heb ik op de geëigende plek geen ruimte. Ik heb daarom gekozen om de seinen links te plaatsen en dit pas bij of na het wissel te doen. Zie hiervoor de foto's aan de rechterzijde :



en vanuit de lucht:


Aan de linkerkant ziet het er dan zo uit:


Ik heb ook zitten kijken naar andere armseinen met dezelfde schakelfunctie zonder dat grijze ding, maar heb nog niet iets gevonden dat dezelfde functionaliteit heeft. Ook heb ik gekeken naar het onder de plaat brengen van dat grijze ding, maar dan wordt het sein onnatuurlijk kort. Misschien dat iemand een andere suggestie heeft?

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg

Ha die Roel !

Lekker aan de gang, zo te zien  :thumbup:

Tip voor je armsein, rechthoek uitzagen, armsein op gewenste hoogte laten zakken, plaatje eronder en klaar is Roel.
Eventueel de ruimte tussen het plaatje en de baan opvullen natuurlijk  :P

Ben heel benieuwd naar de volgende update....grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2008

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Citaat van: RoelMärklin op donderdag 14 augustus 2014, 14:18:26
...
In het grootspoor worden de seinen rechts geplaatst. Maar daar heb ik op de geëigende plek geen ruimte. Ik heb daarom gekozen om de seinen links te plaatsen en dit pas bij of na het wissel te doen.
...
Deze snap ik even niet.
Als ik naar de sporen kijk en je baanplan, dan is er toch ruimte genoeg?
Of rijden jouw treinen op het linkerspoor het station in.

Groeten,
Ton.
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
....
Als ik naar de sporen kijk en je baanplan, dan is er toch ruimte genoeg?
Of rijden jouw treinen op het linkerspoor het station in.
.........

Hallo Ton,

Ik heb mijn baanplan ontworpen voor de langste trein bestaande uit een T18 met 4 donderbussen.

Als je kijkt naar het baanplan in post 15 dan zie je dat er aan de linkerkant een klim van 1 1/2 cirkel komt naar het hoger gelegen niveau.

voor de situatie links (onderste foto):
Een sein aan de rechterkant van het wissel plaatsen geeft problemen met de bergopbouw aan de binnenzijde van de boog. De stopsectie is de boog vóór het wissel. Het sein plaatsen vóór het wissel geeft een probleem door de beschikbare lengte van het perronspoor want een tenderloc met de cabine voorop komt dan voorbij het sein tot stilstand.

voor de situatie rechts (bovenste 2 foto's):
Door de beschikbare lengte van het perronspoor en de twee schakelrails is de stopsectie gelegen in het korte boogje en aansluitende korte rechte. Een sein plaatsen voor het wissel geeft dan dezelfde problemen als aan de linkerkant: de loc komt voorbij het sein tot stilstand.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2008

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Ok, duidelijk.
Het is dus tevens afhankelijk van je treinlengte.
Dan heb ik niks gezegd :D

Groeten,
Ton.
Re: BoschSpoor in aanleg
Hoi Roel,

Ton mag het dan snappen, maar ik snap het niet.
Zoals je de seinen nu plaatst, is gevaarlijk, omdat bij goederen treinen de lading nog wel een wat hoger kan zijn, of bv voor speciaal transport.
Als de armseinen dan aan de linkerkant van het spoor staan, hangt de arm boven het spoor. Deze setting zal dus nooit gebeuren.

Wat je ook kan doen is de seinpaal scheiden van de grijze kast. Dan heb je een beetje speling om de mast anders te plaatsen. Dat heb ik jaren terug toen ik een M-rail baan had ook gedaan.
Seinen horen aan de rechterkant van het spoor te staan. En als je links rijd staan de armen anders om weg van het spoor.

Als ik je foto's bekijk van de betreffende plekken, kan je volgens mij gewoon de seinen gewoon rechts van het spoor plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hoi Peter,

Natuurlijk horen seinen aan de rechterkant te staan. Ik had al de grijze kast open gemaakt om te kijken of ik de mast 180 graden kan draaien, maar dat lukt niet. Alternatief is de grijze kast zover in de plaat te laten zakken dat hij onder het onderste spoor in de middelste foto kan worden geschoven. Dat idee kreeg ik op basis van de reactie van Tony. Daarmee wordt het sein ca 2 cm korter. Wetende dat de Duitse armseinen erg hoog waren, hoger dan bijv in Nederland, lijkt me dat geen bezwaar. Maar een seinpaal iets los maken van de grijze kast , zoals jij aangeeft, spreekt mij ook wel aan. Kun je die oplossing een beetje beschrijven, want ik zie nog niet precies hoe je dat gedaan hebt.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
eM-Track
gast

Re: BoschSpoor in aanleg
Hoi Roel.
Ik zie nu dat jij al een mooie baan aan het maken bent!
blijf ik zeker ook volgen :)

Mvg
Geeraard
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hoi Geeraard,

Bedankt voor het compliment  :)
Ik ben tegen veel dingen aangelopen, waar jij nu ook mee worstelt. Dat is het leuke van dit forum. Ik leer veel van mensen, die verder zijn dan ik, en ik kan mijn recente ervaringen ook weer doorgeven.

We blijven elkaar volgen ! :thumbup:

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo allemaal,

Ik ben vandaag nog even bezig geweest met de seinplaatsing, met name aan de linkerkant van het station. Om de afweging goed te maken heb ik wat foto's gemaakt. Die kun je uitsnijden, zodat je alleen dat ziet, wat je voor de beoordeling wilt zien. Aan de linkerkant komt het niveau 2 op +20 cm ten opzichte van niveau 1. De bergwand zal ter hoogte van de klimspiraal (1 1/2 cirkel) vrij stijl moeten komen te lopen. Ik heb dat symbolisch weergegeven door wat houten blokjes. Dan zijn er - met het sein dus aan de rechterkant van het spoor - 3 geschikte locaties : 1) aan het eind van het perron - maar dan staat de loc heel erg dicht bij / onder het sein; 2) net na het wissel of 3) iets verder, meer richting de tunnelingang. Omdat de ruimte beperkt is, moet de seinmast wat dichter bij het spoor staan dan de grijze kast mogelijk maakt. Die kan wat zakken, zoals ik al eerder heb aangegeven.

De foto's zeggen meer :
en vanaf het spoor gezien:
.

Uiteindelijk denk ik dat locatie 3 het beste is. Dit is een stukje recht spoor, waardoor de loc's en wagons niet naar buiten komen. De seinmast kan daardoor iets dichter bij de rails staan. Ik heb hier even de baan omhoog gelegd en het sein er half ondergeschoven. Dat levert de volgende foto's op:

en van boven :


Het alternatief is natuurlijk helemaal geen seinen toe te passen en uitsluitend met relais het passeren op het station te regelen. Uiteindelijk had je vroeger toch ook de stationchef met spiegelei, die het vertreksein gaf, als het baanvak vrij was.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg

Ha die Roel !

In de werkelijkheid wordt ook wel eens van de regels afgeweken, als de situatie daarom vraagt.
Mijn Miba's en Eisenbahnjournals staan er vol van !

Zelf wist ik niet eens dat de seinen rechts moeten staan, ik heb er ook geen. Zal wel te maken hebben met het rechts rijden.

Ik zou het om praktische redenen gewoon links zetten.
Dan kun je de steunmuur voor de tunnel beter ( evt wat schuin) maken.

Het gaat tenslotte toch om de algemene indruk van je baan en om het plezier van het maken en rijden.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2008

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hoi Roel,

Positie 3 is een goed alternatief.
Zelf zou ik voor positie 1 gaan :D
Dat is de meest realistische plek.

Groeten,
Ton.
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Beste mede forumleden,

In het weekend ben ik begonnen de wissels, schakelrails, seinen en relais, die in niveau 1 worden toegepast te testen op de goede werking. Als er iets niet goed is, kan die vervangen worden voordat ik met de inbouw begin. Geen overbodige luxe, want inderdaad had ik wat problemen met de relais. Daarom heb ik gekeken naar een alternatief. Maar omdat ik een leek op electonica-gebied ben heb ik maar eerst het ontwerp bij "analoge besturing" voorgelegd.
wordt vervolgd,

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
beste mede forumleden,

het is even stil geweest met mijn voortgangsberichten omdat ik een paar weekjes op vakantie was. Met frisse moed en een heleboel zonne-energie rijker heb ik de werkzaamheden weer opgepakt. In het vorige bericht gaf ik aan dat ik voor een paar relais naar een alternatief heb gekeken. Met de keuze voor relais van Viessmann heb ik ook nog eens mijn ontwerp voor de relais beveiliging op niveau 1 doorgelopen om te kijken of dat nog steeds allemaal klopt.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik het treinverkeer tussen het schaduwstation en de keersporen op niveau 1 geheel automatisch met relaisbeveiliging wil doen. De bediening van het (kop)station op niveau 2 wordt daarentegen helemaal handmatig met drukknoppen gedaan. Daar kan ik dan naar hartenlust de treindienstleider / rangeerdienstleider spelen. Wel wil ik een railbus laten pendelen tussen het station op niveau 2 en het kopspoortje in het station op niveau 1. Deze railbus pendel moet in de automatische relaisbeveiliging passen.

Dat bleek met het voorliggende sporenontwerp een te grote opgave te zijn tenzij ik veel extra schakelrails en relais zou toevoegen. De oplossing bleek echter heel simpel en doeltreffend te zijn : de rijrichting in de tweesporige keerlus omdraaien naar -tegen-de-klok-in- en het stukje enkelspoor vervangen door een stukje dubbelspoor. Het gewijzigde sporenplan ziet er aldus uit:


In de (onzichtbare) binnenbocht worden 3 rails 5120 (industriespoor) gebruikt. Omdat ik toch uitsluitend met tenderlocs en 2 of 3-assige rijtuigen rijd, moet dit geen probleem zijn. Nadat het ontwerp aangepast is heb ik gelijk maar de rails aangepast, zodat ik de rails op de onderplaat kan aftekenen.


Bij de aanleg van het schaduwstation had ik wel een overzicht gemaakt van welke draden naar welke rails, wissels, relais of trafo moesten lopen, maar de aanleg zelf heb ik een beetje voor de vuist weg gedaan. Voor het schaduwstation is dat niet zo erg, maar op niveau 1 (en straks ook op niveau 2) komen veel meer draden te lopen. Die kun je wel groeperen via de bekende boekenbinders, maar het is ook wel handig om deze via een paar blokjes kroonstenen te voeren. Dat dradenontwerp heb ik ook getekend, zodat later bij een eventuele storing of wijziging gemakkelijk terug te vinden is hoe de draden lopen en via welke kroonsteentjes.

Het beveiligingsschema voor niveau 1 is nu ook helemaal klaar. Als daar belangstelling voor is, wil ik het wel plaatsen bij analoge besturing. Ik zie wel aan de reacties of daar behoefte aan is.

Tenslotte nog een opmerking over de seinplaatsing: links of rechts. Momenteel is het eenduidig: rechtsrijdend treinverkeer = rechts plaatsen, linksrijdend treinverkeer = linksplaatsend. Maar bij het lezen van wat publicaties vanwege 175 spoor in Nederland blijkt dit principe in de 19e en begin 20e eeuw niet zo strak gehanteerd te worden. Zo reed in Nederland het "Hollandsch Spoor (HSM)" met de seinen rechts en het "Staatsspoor (SS)" met de seinen links, terwijl ze beide rechts verkeer hadden. Pas rond de jaren twintig van de vorige eeuw is het Staatspoor overgegaan tot seinplaatsing aan de rechterkant. Voor ons als modelspoorbouwers betekent dit toch wel dat het geen grote fout is als je in periode I / II rechts rijdt en een sein links plaatst, omdat dat toevallig beter uitkomt. :)

hartelijke groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Ik volg dit draadje al een tijdje met veel plezier. Plezier omdat ik van metaal rails houd, al ben ik over gestapt naar k vanwege de 2+3-rail ervaring. Plezier omdat ik het leuk vind als iemand kronkelende rails echter vindt ogen dan strakke rechte rails, en als ik eerlijk ben, bij korte baantjes vind ik dat ook.
Plezier omdat dit ontwerp laat zien hoeveel leuke dingen je nog kunt doen met meegebogen wissels.
Plezier omdat hoogteverschillen zoveel meer doen aan je beleving dan alleen de bereikbaarheid eronder verbeteren. Plezier omdat er eerst wordt neergelegd en dan pas getekend.

En weemoed.
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Jan Willem,

Ik waardeer je reactie. Je weet precies te verwoorden waarom ik de nostalgie van de metalen rails, de (zelfs voor een op electronisch gebied volslagen leek) "simpele" schakelingen met relais en schakelrails en de analoge besturing nog steeds waardeer. Misschien is het jeugdsentiment, maar het is in ieder geval heeeeel erg leuk.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Leuk om te zien! Ik heb jarenlang met M-rails gewerkt. Uiteindelijk is de simpele besturing ook erg leuk omdat je veel zelf kunt bouwen. Zo ben ik ook bezig geweest om de treinen netjes te laten afremmen bij de seinen. Kijk maar eens op dit draadje bij de buren.

Re: BoschSpoor in aanleg
eM-Track
gast

Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Roel,
hoop dat je een leuke vakantie had  :thumbup:
ik las net in het modelspoor magazine dat in Nederland,  vóór de NS, de seinen zelfs aan het andere spoor stonden ipv vlak naast het spoor  8o

Mvg
Geeraard
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Geeraard,

Heerlijk een paar weekjes in de Griekse zon op Samos doorgebracht. B)

Inderdaad stonden de seinen bij het Staatsspoor links, heb dat ook op oude foto's gezien, dus in het vroege stoomtijdperk zijn er meer mogelijkheden!

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo forum-leden,

het is al weer een week of 3 geleden dat ik het laatste bericht geplaatst heb. Toch is er tussen andere bezigheden wel voortgang geweest. Ik pak de draad weer op bij bericht 39. De hellingbaan van het schaduwstation naar het niveau 1 is gemaakt. Ik moet alleen in de hoek linksboven nog een ontsporingsgeleiding aanbrengen. Ook is het gat gezaagd om bij het achterste gedeelte van de keerlus van het schaduwstation te komen. De rest van het schaduwstation is via voorkant en zijkant goed bereikbaar. Een foto:


Dan de discussie over de seinen en met name de plaatsing van de seinen: bij het station of als inrijder bij de tunnels? aan de linkerkant of aan de rechterkant? Ik was met de verschillende opties niet echt tevreden. Als je ze plaatst moet het functioneel zijn en moet de seinvleugel niet half verstopt zitten. Uiteindelijk heb ik voor een simpele doch doeltreffende oplossing gekozen : géén seinen plaatsen maar de beveiliging van het passeerspoor via een relais 7045 laten lopen. Met schakelrails in de beide perronsporen is dit relais simpel zo te schakelen dat de eerste trein, die het station bereikt, stopt en de tweede trein de eerste trein weer laat vertrekken.

Bij het volgen van draadjes van anderen besefte ik ineens dat ik straks op het tweede niveau, waar het kopstation komt, veel wissels en spoorsecties krijg, die ik handmatig wil gaan bedienen. Maar dat betekent ook dat er een hele bos draden naar de trafo's en bedieningskastjes moet lopen. En dat het wel handig is als die aan de onderkant van de plaat van niveau 1 netjes geleid worden. Ook wil ik de platen van niveau 1 en niveau 2 als modules bouwen. In geval van grote calamiteiten of bij wijzigingen moet het redelijk eenvoudig te demonteren zijn. Daarom breng ik de draadverbindingen tussen de niveaus via stekkerkroonsteentjes tot stand. Ik heb een globale inschatting gemaakt van de hoeveelheid verbindingen, waar ik voor de kabelgoot / boekenbinders rekening mee moet houden.

In de afgelopen weken heb ik ook een paar leuke aankopen kunnen doen, o.a. hier op dit forum. Ik vind de T5 en de T18 schitterende locomotieven, die goed passen op mijn baan. Ik had er al van elk een in deWüttenberg uitvoering, maar heb het locomotievenpark wat kunnen uitbreiden.

De T5-jes


De T18, links de SNCF, middenspoor 2x Württenberg, rechts KPEV versie

De laatste aanwinst is de SNCF-versie van de T18. Die past heel mooi bij een serie SNCF coupé rijtuigen, die ik al lang in bezit heb. Oordeel zelf maar:




Met al dat fraais en met de aangesloten hellingbaan en een provisorisch te berijden lus op niveau 1 is de verleiding dan ook groot om eens wat uitgebreider testritjes te maken. En dan valt het op dat de ene loc wat harder rijdt dan de andere. Natuurlijk, ik rijd analoog, en op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Alleen blijkt dat er sporadisch een probleem kan ontstaan in het schaduwstation als de vertrekkende trein wat langzamer optrekt en de aankomende trein de neiging heeft achterop te lopen. Daarom ga ik een extra stopsectie inbouwen in de keerlus op het schaduwstation, te schakelen via relais 7045. De aankomende trein laat een andere trein vertrekken en stopt vervolgens. De vertrekkende trein schakelt een stuk verder dit relais weer in.

Er is gelukkig nog genoeg te doen!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg

Hoi Roel !

Mooie update met mooie loc's  :thumbup:

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Roel,
Mooi en leuk baantje word dit :thumbup:.
Ook is leuk om te zien dat er nog steeds mensen met m rails rijden.

Groeten,

Remco
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo mede forumleden,

Alle rails voor niveau 1 zijn schoongemaakt, en waar nodig voorzien van draden. Deze heb ik aan de rails of middengeleider vast gesoldeerd. De rails zijn vervolgens op de voegen vastgezet met dubbelzijdig plakband. Momenteel zit ik midden in de minst interessante fase van de baanbouw, namelijk het trekken van draden, heel veel draden. Ik merk wel dat ik erg veel profijt heb van het eerst schematisch uittekenen van de schakelschema's. Ik ben geen electrotechnicus, maar met een baanplan op A3 en gewoon vanaf elk wissel en elke schakelrail en elk relais een draadje in de juiste kleur tekenen en met elkaar verbinden dan is het best te doen. Bovendien heb je zo een redelijk nauwkeurig schema waardoor je later, als er iets gewijzigd moet worden, gelijk ziet waar de draadjes heenlopen. Een foto van de tussenstand:



Ik heb al eerder gemeld dat ik de 3 platen boven elkaar als modules ga verbinden. Daardoor is het altijd mogelijk om - met enige handigheid - een niveau te verwijderen. Om dat mogelijk te maken zonder veel draadjes te moeten losmaken heb ik er voor gekozen om stekker-kroonsteentjes te gebruiken. Deze dus:



Via Marktplaats heb ik een tweede trafo op de kop weten te tikken voor een zeer schappelijke prijs en ook nog op korte afstand van mijn woonplaats. Die kon ik dus gewoon even ophalen. Daardoor kreeg ik ter plaatse de gelegenheid nog wat leuk spul te kopen. De voorste twee wagons zijn van Fleischmann, maar die lopen prima op mijn baan. Ik had al 2 wagonnetjes, dus nu de 3e en een postrijtuig erbij. de achterste 2 zijn van Märklin:



Ook heb ik een reinigingswagon meegenomen. Ik kan er geen merk op vinden, maar aan het model te zien lijkt het wel een Roco Clean, met een andere behuizing. Als iemand nog speciale gebruikerstips heeft voor rijden met deze wagon, dan hoor ik dat graag. En zo'n poetsblok onder die wagon, is dat los te koop?



hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg

Mooie update Roel !

Ook het minder leuke werk mag op de foto hoor, het hoort er ook bij.
Meteen wat mooie wagons aangeschaft, dat Fleischmann spul voelt zich goed thuis op Märklin-rails !
Benieuwd hoe het weer verder gaat....Succes en veel bouwplezier gewenst.

Grtz Tony