Het is al een tijdje stil geweest met de beschrijvingen van de opbouw van de baan. Dat betekent echter niet dat er helemaal niets gebeurd is. Tussen andere activiteiten door heb ik nog eens goed gekeken naar de resultaten van het eerste "project" van mijn baan, het schaduwstation. In februari (post 113) heb ik al aangegeven dat ik wat problemen had met de schakelingen op mijn schaduwstation en dat ik wat wijzigingen zou aanbrengen. Maar als je de boel toch helemaal weer open hebt liggen, is het misschien ook wel de gelegenheid om wat andere fouten (of ongemakken) ook gelijk te herstellen.
Een detailfoto van het probleemgebied:

De lessen, die ik geleerd heb, en die niet helemaal nieuw zijn op dit forum, zijn:
1.
de bereikbaarheid.
Met name het gebied in de witte cirkel blijkt in de praktijk lastig bereikbaar te zijn als er een ontsporing heeft plaatsgevonden. Dat is gelukkig maar heel weinig gebeurd, maar toch....
De oorzaak van die paar ontsporingen liggen in het blauwe gebied.
2.
krappe S-bogen vermijden.
In het blauwe gebied ligt een S-boog met een hoekverhouding van 30
o. (boogstraal 360 mm, boogsegment 30
o). Vooral een drie-assige Trix wagon heeft hier moeite mee.
3.
geen schakelapparatuur plaatsen.
In het gebied binnen de gele cirkel liggen twee relais 7245 en een relais 7045. De laatste werkt nog met ouderwetse stekkertjes, die geen probleem geven. Maar de relais 7245 zijn voorzien van klemmetjes en daar laten de draadjes gemakkelijker van los. Alles gaat dus weg uit het schaduwstation en de twee relais 7245 worden vervangen door 1 relais Viessmann 5552.
4.
trek nieuwe draden.
In het begin heb ik gebouwd met gebruikmaking van alle nog beschikbare hulpmiddelen. Bij de schakelrails zaten nog draden gesoldeerd afkomstig van mijn baan van ruim 20 jaar geleden. Hetzelfde geldt voor de gemaakte aansluitrails. Die draadjes bleken niet allemaal lang genoeg voor de nieuwe situatie. Dus heb ik de draadjes verlengd. Maar dat is niet overal even goed gelukt, blijkt in de praktijk. Dus ga ik alle draden opnieuw aanbrengen, als één geheel van het aansluitpunt in de baan tot aansluitpunt bij de relais. Het blijkt ook dat ik het verkeerde soldeer heb gebruikt. Ik heb nu (weer) soldeerdraad met harskern gekocht.
5.
zorg voor handbediening van de automatische schakelingen.
Het schaduwstation werkt via schakelrails en relais automatisch. Een binnenkomende trein laat die trein vertrekken, die het langst geparkeerd staat, en neemt vervolgens de vrijgekomen plaats in. Dat werkt probleemloos.
Maar ja, je moet een keer het schaduwstation vullen met de treinen. En op een gegeven moment wil je alle treinen uit het schaduwstation kunnen weghalen. Dus ga ik ook zorgen dat ik de wissels en de relais ook via drukknoppen handmatig kan bedienen.
het nieuwe schaduwstationBij problemen zoek je naar oplossingen. En het liefst zo simpel mogelijk. En na een beetje puzzelen komt er inderdaad een nog simpelere oplossing te voorschijn: de S-boog gaat weg, het keerspoor komt veel meer naar links, zodat hij helemaal binnen het bereik van "het gat" komt te liggen. Het onderste vrije omloopspoor, schuift naar boven op (= spoor 4) en de onderste 3 sporen worden opstelsporen.
Een binnenkomende trein rijdt normaal de keerlus tegen de klok in en kiest een van de 3 opstelsporen. Wil ik een trein door laten rijden, dan wordt wissel 4 via een drukknop linksleidend gelegd en rijdt de trein de keerlus met de klok mee.
Het nieuwe schaduwstation:

Vanmiddag ga ik beginnen met deze ombouw. Ik zal de vorderingen laten zien.
groeten,
Roel