hallo allemaal,
Na twee fijne kerstdagen zal ik maar weer eens een update plaatsen.
Afgelopen woensdag heb ik de treinen weer een tijdje hun rondjes laten rijden. Naast dat het een heerlijk gezicht is, is het ook goed voor de locjes en de baan.
Het ging een tijdje goed, totdat er ineens een paar rare dingen gebeurden. Zo bleek van bijna elke trein de laatste wagon aan het begin van de hellingbaan los te schieten. Ook bleef één trein (die met de bouwkraan) op één plaats steeds stil staan. En vervolgens merkte ik dat beide stroomkringen op de een of andere manier doorverbonden waren, want een trein op de bovenbaan reageerde op de trafo van de onderbaan. Tot overmaat van ramp viel ineens alle stroom uit.

Het laatste bleek een stekker uit het stopcontact te zijn, had ik per ongeluk tegenaan gestoten. De losschietende wagons en de doorverbonden stroomkringen werden veroorzaakt doordat de boog in de hellingbaan (een bewust los zittend onderdeel vanwege de modulaire opbouw van de 3 niveau's) door een kleine aardbeving wat verschoven was, waardoor er een kleine spleet tussen de rails was ontstaan en de middenscheiding niet meer goed functioneerde. Door diezelfde aardbeving was ook een tijdelijke ondersteuning van de plaat voor het kopstation iets verschoven en bleef er een uitstekend draaiarmpje van de kraan er achter hangen.
Maar gelukkig, na deze reparaties bleek dat alles het weer deed
Tijd om nog eens rustig te kijken naar de situatie van het kopstation. In post #88 heb ik het plan voorgesteld. De elementen, die ik in dit plan heb aangebracht, te weten het kopspoortje aan de linkervoorzijde, het verbindingsspoor naar de oude spoorbrug (bedoeld om treinen uit te wisselen) en het locdepot, zijn op zich wel nuttig, maar bij alle drie had ik het gevoel dat dit het nèt niet helemaal was. Hier en daar een beetje gekunsteld. Niets is nog vast, dus ben ik er nog een beetje mee gaan spelen. Dit is het resultaat:
kopspoortje linksvoorBij dit kopspoortje heb ik het meegebogen wissel iets naar rechts verschoven en het kopspoor aan de binnenbocht, in plaats van aan de buitenbocht aangesloten. Dat is een wat elegantere oplossing. De toch wat gekunstelde brug kan daardoor vervallen. Ik heb voor de kopsporen een aantal stootjukken voor de K-rails. Die passen goed op de M-rails als je het oogje voor de schroefbevestiging iets afknipt. Even uitgeprobeerd met een stootjuk en een T18-loc (mijn langste tenderloc) en dat past goed.
Vogelvlucht over het kopstationVervolgens ben ik naar het locdepot gaan kijken, rechts op deze foto. Door die schuine kanten was het ontwerp "om het hoekje" ook wat tè gemaakt en tè onnatuurlijk in mijn ogen. Ik heb toen besloten om gewoon 4 lange perronsporen aan te houden, waarvan spoor 4 door 2 korte treinen gebruikt kan worden, spoor 5 als goederenspoor in te richten en vanaf spoor 6 het locdepot te gaan maken. De locloods komt dan niet meer "om het hoekje" maar langs spoor 5. De sporen 7 en 8 liggen in een Y-vorm. Daar komt een klein kolenlaadpunt en een waterkraan. Ook heb ik een oude, kapotte ontkoppelrail ontdaan van het binnenwerk. Ik ga de aldus ontstane gleuf nog iets breder maken en heb dan een mooi stukje rails waar ik een slakkenkuil van kan maken.
En passant heb ik de slinger in het spoor naar de oude spoorbrug ook aangepast. In onderstaande schets is een en ander weergegeven. Uiteraard sta ik open voor suggesties!
overzicht kopstationgroeten,
Roel