Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

Re: BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden
beste forumvrienden,

Michel is aan het opruimen! En hij vond nog een wagon uit tijdperk I en ook nog van mijn favoriete maatschappij KWStE (vanwege die mooie groene T5 en T18), dus op zijn vraag of ik interesse had hoefde ik niet lang na te denken. En zo kwam deze ketelwagon met Märklin nummer 4683 bij mij binnengereden. Dus gelijk maar even op de foto gezet  :P

4683 (4).jpg

en van de andere kant:

4683 (1).jpg

Ook de opschriften zijn erg duidelijk:

4683 (3).jpg

4683 (2).jpg 

hartelijke groeten,
Roel

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat
Gefeliciteerd met deze nieuwe aanwinst, Roel  :thumbup:
Is Michel mooi van z'n 'ouwe' wagonnetje af gekomen  :lol:
En wij hebben de fraaie beelden ervan, iedereen blij!

Groeten,

Erik.
Mooie aanwinst Roel, en nog wel van jouw favoriete maatschappij, dat is mooi meegnomen.

Luc
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Leuke aanwinst Roel  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
beste forumvrienden,

de leuke aanwinsten moeten natuurlijk ook getoond worden. In de afgelopen maanden heb ik van verschillende forumvrienden leuk materieel uit tijdperk I en van de KWStE overgenomen. Reden om op de laatste stamtafel al dit materieel in éé'n trein te zetten. Persoonlijk word ik heel blij van deze prachtige trein. Op mijn eigen baan zal zo'n lange trein nooit kunnen rijden, dus ben ik maar wat blij dat dit op zo'n stamtafel wel kan.

Geniet van dit filmpje:

hartelijke groeten.
Roel

Märklin fahren-ärger sparen

Die blijdschap om met je lange sleep tóch te kunnen rijden, is héél herkenbaar, Roel !
Ik geniet met je mee  :P

Grtz Tony
beste forumvrienden,

Weinig nieuws vanuit huis te melden, maar op de Stamtafel mocht mijn BeNeLux-Hondekop zijn rondjes rijden. Het blijft een mooi treinstel  :)   :P  :P

groet,
Roel
Het blijft zeker een mooi treinstel Roel in deze prachtige kleurencombinatie.  :favorite:

Groet Michel

Pure jeugdsentiment  :thumbup:  :thumbup:
Die heb ik vroeger op Sloterdijk regelmatig voorbij zien komen!

Groeten,

Erik.
Ik heb het waarschijnlijk al eerder gezegd. Ook voor mij is het puur jeugdsentiment. De Hondekop is een van de mooiste treinstellen van NS. Zo'n rustige loop  :)
Met de BeNeLux verschillende keren naar Brussel geweest. In mijn Delfste tijd zag ik hem ook vaak langskomen, vaak ook in combinatie met een groene (later gele) binnenlandse Hondekop. En zelfs toen ik in Veenendaal woonde is Mat 54 een tijd lang het vaste materieel geweest op de Veenendaallijn. Heerlijk....
Re: BoschSpoor in aanleg -> het kriebelt weer
Ja beste spoorvrienden, het kriebelt weer. De bouw van mijn baan ligt eigenlijk al een jaar of 2 stil grotendeels stil. Deels door omstandigheden in de familiesfeer en deels door gewrichtspijn in mijn handen, met name de duimen, waardoor het werken met een kleine schroevendraaier bijvoorbeeld vrijwel onmogelijk was. De familieperikelen zijn ondertussen weer redelijk opgelost. En de laatste tijd heb ik minder last van mijn handen. Dus heb ik in de afgelopen weken rustig nagedacht over mijn treinbaan. Hoe ligt alles er nu bij en bevalt het ontwerp dat ik gemaakt heb voor de bovenbaan? Of mis ik nog iets?

Even in herinnering, ik heb de onderbaan losgekoppeld van de bovenbaan. Op de onderbaan rijden 6 treinen hun rondjes. De afwisseling wordt geheel geregeld via relaisschakelingen. Dit gedeelte is in feite klaar en operationeel. Ik wil een kleine aanpassing aan de wisselstraten doen om de "hoofdbaan met 6 treinen" operationeel los te koppelen van de pendelende "nevenbaan".

De bovenbaan heeft een kopstation met 2 reizigerssporen en 2 goederensporen en is aangesloten op een keerlus met 3 wachtsporen. Maar inderdaad, ik mis iets. En door de foto's van medeforumleden te bekijken werd hij mij duidelijk dat ik een stukje paradespoor mis. De oude situatie:

bovenbaan oud station en bergspoor.jpg

bovenbaan oud keerlus.jpg 

Uiteindelijk heb ik het ontwerp aangepast en de keerlus 150 graden gedraaid waardoor er nog een boog volgt en er een paradespoor over vrijwel de hele lengte van mijn baan ontstaat. Het gevolg is dat ik het bergspoor ook iets moest aanpassen. Omdat ik dat iets hoger wil leggen dan het kopstation vervalt de spooraansluiting tussen kopstation en bergspoor. Dat is op zich geen probleem.

Het nieuwe ontwerp:

bovenbaan station.jpg

bovenbaan - keerlus.jpg 

En ook een 3D beeld voor een indruk:
beeld 2.jpg

Ik rijd tijdperk I / II, dus uitsluitend met stoom. Op de onderbaan KPEV en SNCF met de tenderlocs T12 en T18, op de bovenbaan KWStE treinen met tenderlocs T5 en T18. Rijtuigen zijn 2 of 3-assers en een paar 4-assers van de KWStE, dus ik heb geen problemen met R1, al liggen die vooral "uit zicht" en R2 "in zicht". Ik rijd analoog met 3 trafo's voor de onderbaan en 3 trafo's voor de bovenbaan. De keerlus werd automatisch met relais. Dat betekent dat het echte "handwerk" zit in het rangeren op het kopstation.

Uiteraard sta ik open voor suggesties!

hartelijke groet,
Roel

Als het maar Zwitsers is.

Blij om te lezen Roel dat het weer kriebelt. :favorite:

Groet Michel

BLIJ dat ik analoog RIJ

Hier is dusdanig over nagedacht dat er weinig toe te voegen is ;) .
Tóch één vraag: waarom het bergspoor hoger leggen in het station? Met de verbinding had je natuurlijk wel extra rijmogelijkheden.

Dag Roel.

Mooi dat je de hobby weer actief oppakt :thumbup:

Ik snap de wens om een paradespoor toe te voegen,
maar met zo'n fraai kopstation valt er al genoeg te zien!  :wink:

Begrijp ik het nu goed dat de wijziging inhoudt dat de
hele modelbaan dan uit drie separate delen bestaat?

Groeten,

Erik.
Beste forumvrienden,

ik blijf nog steeds enthousiast over de bedachte aanpassingen.

Citaat van: h0_miessie op vrijdag 22 augustus 2025, 15:09:04Blij om te lezen Roel dat het weer kriebelt. :favorite:

Groet Michel

@ Michel,

Dank je. Ja, ik heb het forum wel actief gevolgd en ook wel op de stamtafel veel moois laten rijden, maar op een eigen baan is het toch wat mooier.
Dus - met af en toe wat hulp van mijn overbuurman - gaat het hopelijk wel weer lukken.

@ Hans,

Citaat van: Hanzi op vrijdag 22 augustus 2025, 16:16:11Hier is dusdanig over nagedacht dat er weinig toe te voegen is ;) .
Tóch één vraag: waarom het bergspoor hoger leggen in het station? Met de verbinding had je natuurlijk wel extra rijmogelijkheden.

@ Hans,

Ik heb er inderdaad over nagedacht. De verbinding heeft er altijd gezeten. Maar in de praktijk niet of nauwelijks gebruikt. En als je kijkt op stations in bijvoorbeeld Zwitserland, dan zie je vaak dat naast het hoofdstation ook een losliggend apart station ligt voor een lokale baan, vaak zelfs smalspoor.

Ik heb nog 2 redenen om de verbinding te verbreken. Dat losse baantje moet wat klimmen omdat aan de linkerkant er een brug ligt naast het "paradespoor". Dat is op die plek nog aan het dalen, dus moet ik zorgen voor voldoende hoogte om te voorkomen dat de brug aan de onderzijde geraakt wordt. Ik heb hier de brug van Auhagen 11364 (zie foto, met de brug op de oude plek). Je ziet dat er een vakwerk onder die brug hangt. Uiteraard kan ik ook een vakwerkbrug van Märklin of zo nemen. Maar ik vind deze Auhagenbrug wel erg mooi.

23-rots achter brug (5).JPG

De tweede reden is dat ik misschien wel in de toekomst dit Bergspoor als daadwerkelijk smalspoor ga bouwen...

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 22 augustus 2025, 16:44:14Dag Roel.

Mooi dat je de hobby weer actief oppakt :thumbup:

Ik snap de wens om een paradespoor toe te voegen,
maar met zo'n fraai kopstation valt er al genoeg te zien!  :wink:

Begrijp ik het nu goed dat de wijziging inhoudt dat de
hele modelbaan dan uit drie separate delen bestaat?

Groeten,

Erik.

@ Erik,

Ja, het zijn inmiddels 3 gescheiden delen. Het was qua exploitatie altijd al zo, maar nu is het ook fysiek gescheiden.

Ik heb niet zo veel ruimte. De lengte van mijn baan is 2,60 m, de breedte 1,10 m op niveau 1. Alleen aan de rechterzijde heb ik een stukje met iets meer diepte, tot 1,60 m. Bovendien heb ik te maken met een schuine kant.

Ik heb een onderbaan met een schaduwstation en een zichtbaar station (+ 120 mm) met een pendelbaantje. En dan de bovenbaan met de keerlus (+ 220 mm) en kopstation (+ 320 mm). Het bergspoor heeft een lus aan de linkerzijde op + 360 mm. Dat betekent wel een flinke klim van het perron rechts naar het wissel aan de linkerkant. Maar de oude kleine locjes met 2 wagonnetjes trekken dat gemakkelijk.

Hartelijke groeten,
Roel

BLIJ dat ik analoog RIJ

Duidelijk verhaal, en zoals ik al zei: er is over nagedacht :thumbup:. Leuk om je verdere bouw te volgen.
Forum Moderator

Fijn dat het kriebelt en de draad weer opgepakt wordt Roel  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Märklin fahren-ärger sparen

Prima plannen en mooi dat je weer verder gaat, Roel  :thumbup:
En met de winter in zicht wordt in het binnen knutselen en spelen extra leuk 1

Grtz Tony

foto kerst 3Rail-kl.jpg

Dank je wel Roel. :favorite:
Uiteraard ook voor jouw en de familie fijne feestdagen en een goed en gezond 2026 toegewenst.

Groet Michel

Roel, voor jou en jouw geliefden ook hele fijne feestdagen en een gezond nieuwjaar toegewenst!

Groeten,

Erik.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Roel,

Interessant baanplan op zo een relatief klein oppervlakte.
Mooie Feestdagen en een goed, gezond maar vooral spoors 2026.

groet
Harald
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
beste forumvrienden,

Dat het al een tijdje stil is in dit topic betekent niet dat er helemaal niets gebeurt.
Ik ben momenteel bezig met een module voor de baan van onze stamtafel. Zie hiervoor : Stamtafel Brabant Zuid-Oost

Maar uiteraard heb ik ook dit keer weer 2 wagons van het 3Rail forum aangeschaft. Ook de grootspoor vereniging NVBS heeft een jubileumjaar. Niet 20 jaar maar 95 jaar! En zij geven ook een simpele koelwagon uit. Voor de liefhebbers het is de 4415.792. Te bestellen via << NVBS wagon >>.
Ook daar mogen er 2 bij BoschSpoor komen rijden.

48.100 (1).jpeg

4415 (1).jpeg

hartelijke groeten,
Roel

Prachtige aanwinsten Roel. :thumbup:

Groet Michel
Forum Moderator

Mooie aanwinsten Roel  :thumbup:  :thumbup:

Veel plezier ermee.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Veel plezier met de aanwinsten Roel

Luc

BLIJ dat ik analoog RIJ

Altijd leuk Roel, wat nieuwe wagons!
Maar hoe staat het met je baantje, kan er na de aanpassingen (scheiding niveaus) alweer wat rijden, of ben je nog steeds bezig?
Wellicht is het mogelijk dat je eens wat overzichtsfoto's of zelfs een filmpje plaatst?
@ Hans en andere modelspoorvrienden,

Het eigen baantje wil nog niet zo vlotten. Ik heb wel alles voorbereid maar zoek nog even naar een paar dagen dat ik relatief veel tijd beschikbaar heb. Vanwege de gezondheid van mijn vrouw ben ik veel tijd kwijt aan - zeg maar - ondersteunende activiteiten in het huis. En daarbij ben ik in de maanden maart - april ook veel tijd kwijt geweest aan het helpen van - vaak - ouderen met het doen van hun belastingaangift. Dat is vrijwilligerswerk via een ouderenbond.

Tijd voor kleine dingen heb ik wel af en toe. Op de stamtafel Brabant ZuidOost hebben we besloten een soort simpele modulenbaan te maken. Die kunnen we snel opbouwen en dan is het rijden met treintjes ook wat gemakkelijker. We hoeven dan niet meer eerst een losse baan met M-rails (4 sporig) of C-rails aan te leggen.

We hebben samen wat afspraken gemaakt over de grootte van de modulen. Het lijkt wel op de eisen van de modulenbaan op dit forum, maar wij gaan niet alle functies gebruiken.

Samen met mijn buurman ben ik bezig om een module te maken. Inmiddels liggen de rails vast op kurk en zijn de draden gesoldeerd. De module bakken gaan we gebruiken om diverse scenery technieken uit te proberen.

afmeting van de modulenbak met k-rails:
module standaard.jpg

uitmeten en kurk plakken:
IMG_2962.jpeg

mijn modulebak is spoortechnisch klaar:
IMG_2964.png   

We hebben twee opklapbare keerlussen met R2. Een module om een bocht van 90 graden te maken wordt ook nog gemaakt.
Als we dan een paar modules aan elkaar koppelen dan krijg je zoiets:

IMG_2870.jpeg

IMG_2871.jpeg

We gaan hier uiteraard ook mee verder. En hopelijk ook weer snel met mijn eigen baantje. Zelfs mijn jongste kleindochter van 2 wil "treintej rijden" zien, dus opa moet wel  :)  :)

hartelijke groeten.
Roel 
Citaat van: RoelMarklin op zaterdag 09 mei 2026, 15:28:04Zelfs mijn jongste kleindochter van 2 wil "treintej rijden" zien, dus opa moet wel
Tja, als een hogere autoriteit het gebied, dan moet je wel.