Beste forumvrienden,
ik blijf nog steeds enthousiast over de bedachte aanpassingen.
Citaat van: h0_miessie op vrijdag 22 augustus 2025, 15:09:04Blij om te lezen Roel dat het weer kriebelt.
Groet Michel
@ Michel,
Dank je. Ja, ik heb het forum wel actief gevolgd en ook wel op de stamtafel veel moois laten rijden, maar op een eigen baan is het toch wat mooier.
Dus - met af en toe wat hulp van mijn overbuurman - gaat het hopelijk wel weer lukken.
@ Hans,
Citaat van: Hanzi op vrijdag 22 augustus 2025, 16:16:11Hier is dusdanig over nagedacht dat er weinig toe te voegen is
.
Tóch één vraag: waarom het bergspoor hoger leggen in het station? Met de verbinding had je natuurlijk wel extra rijmogelijkheden.
@ Hans,
Ik heb er inderdaad over nagedacht. De verbinding heeft er altijd gezeten. Maar in de praktijk niet of nauwelijks gebruikt. En als je kijkt op stations in bijvoorbeeld Zwitserland, dan zie je vaak dat naast het hoofdstation ook een losliggend apart station ligt voor een lokale baan, vaak zelfs smalspoor.
Ik heb nog 2 redenen om de verbinding te verbreken. Dat losse baantje moet wat klimmen omdat aan de linkerkant er een brug ligt naast het "paradespoor". Dat is op die plek nog aan het dalen, dus moet ik zorgen voor voldoende hoogte om te voorkomen dat de brug aan de onderzijde geraakt wordt. Ik heb hier de brug van Auhagen 11364 (zie foto, met de brug op de oude plek). Je ziet dat er een vakwerk onder die brug hangt. Uiteraard kan ik ook een vakwerkbrug van Märklin of zo nemen. Maar ik vind deze Auhagenbrug wel erg mooi.

De tweede reden is dat ik misschien wel in de toekomst dit Bergspoor als daadwerkelijk smalspoor ga bouwen...
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 22 augustus 2025, 16:44:14Dag Roel.
Mooi dat je de hobby weer actief oppakt
Ik snap de wens om een paradespoor toe te voegen,
maar met zo'n fraai kopstation valt er al genoeg te zien! 
Begrijp ik het nu goed dat de wijziging inhoudt dat de
hele modelbaan dan uit drie separate delen bestaat?
Groeten,
Erik.
@ Erik,
Ja, het zijn inmiddels 3 gescheiden delen. Het was qua exploitatie altijd al zo, maar nu is het ook fysiek gescheiden.
Ik heb niet zo veel ruimte. De lengte van mijn baan is 2,60 m, de breedte 1,10 m op niveau 1. Alleen aan de rechterzijde heb ik een stukje met iets meer diepte, tot 1,60 m. Bovendien heb ik te maken met een schuine kant.
Ik heb een onderbaan met een schaduwstation en een zichtbaar station (+ 120 mm) met een pendelbaantje. En dan de bovenbaan met de keerlus (+ 220 mm) en kopstation (+ 320 mm). Het bergspoor heeft een lus aan de linkerzijde op + 360 mm. Dat betekent wel een flinke klim van het perron rechts naar het wissel aan de linkerkant. Maar de oude kleine locjes met 2 wagonnetjes trekken dat gemakkelijk.
Hartelijke groeten,
Roel