Bij de Biaschina moesten eigenlijk nog masten voor ik vermoed hoogspanningskabels worden aangebracht. Daartoe een poging ondernomen maar ik vind het geen succes. De kerktoren komt daardoor niet goed uit. Jammer voor de spoorfanaten maar weg dus met die masten.

De kabelbanen functioneren dus het is nu tijd voor de bijbehorende gebouwen.
Ik bestudeer dan een tijdje de foto's van de werkelijke situatie. Dan pak ik karton, tape en een schaar en ga gewoon op het gevoel een gebouw "knippen". Net als de beeldhouwer van een paard; alles weg halen wat geen paard is. Hier is wel de modelbaan leidend omdat de ruimte en de techniek wat eisen stelt aan het ontwerp. Geen voorbeeldgetrouwe modelbouw dus maar meer een impressie.
Het bergstation Cardada vind ik in werkelijkheid veel te modern en ik heb voor de oudere versie van de kabelbaan met ouderwetse gondels gekozen. Ik maak daarom van het bergstation een eigen ontwerp van het gebouw met een restaurant.
In volgorde het bergstation Madonna del Sasso, het dalstation Cardada, en het bergstation Cardada.

De ruwbouw van karton zet ik in de latex verf. Dat beschermt het karton tegen krom trekken. In de natte latex heb ik vervolgens een steen motief gekrast,

Na droging komt de echte afwerking met de nodige strookjes karton om scheve knip- en snij-acties te camoufleren. Hier en daar een plastic kozijn. Houtwerk van lucifers en roerstaafjes. Wat deco's aanbrengen. Een paar bloembakken. En in de kleur schilderen die ongeveer lijkt op de echte situatie. De close up foto's vind ik altijd schrikken maar op een afstandje op de treintafel ziet het er prima uit.

En dan volgt het moeizame plaatsen van de gebouwen waarbij locatie en afmetingen uiteindelijk precies moeten kloppen zodat het treintje en de gondels vrijelijk kunnen bewegen. Het vergt geduld en zelfbeheersing...

De foto's zeggen meer dan woorden, een filmpje zegt meer dan de foto's.
Bij de aandrijving van de Funicolare Madonna del Sasso zien we nu ook dat er twee acrobaten zorgen voor de aandrijving

. Het grondstation van de kabelbaan heeft een enorm venster zodat je mooi kunt zien hoe de gondels hun rondjes draaien.