Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Gotthard - Wilde plannen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 24 25 [26]   Omlaag

Auteur Topic: Gotthard - Wilde plannen  (gelezen 184941 keer)

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1250 Gepost op: dinsdag 09 april 2019, 10:16:56 »

Ik zie dat er C-rails direct aan de draaischijf 7186 ligt. Aan de rechterkant, voor de verbinding met de rest van de baan, begrijp ik die keuze, ook al moet je daarvoor een 24188 verbouwen. Maar aan de linkerkant is het toch gemakkelijker om gewoon korte stukjes M-rails te leggen?
« Laatst bewerkt op: maandag 15 april 2019, 01:55:48 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Maarten Marklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Gepensioneerd NS'er
    • Burgberg
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1251 Gepost op: dinsdag 09 april 2019, 12:07:31 »

@citaat2 Alleen als die met de trein komen, het wordt net als HBF Lilleby-Altenstein een "eilandstation" :D

Je kunt toch wel een soort tunnelingang maken als onderdoorgang naar het station. Zo`n ingang neemt niet veel plaats in. Ik meen bij station Bad Driberg in duitsland ook zoiets gezien te hebben.
Gelogd
Met vriendelijke groeten, Maarten. 
Mijn modelbaan: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73285

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1252 Gepost op: woensdag 10 april 2019, 18:02:52 »

Hallo Henk,

prima aanpassing zo!

En wat de bereikbaarheid van het station betreft, kijk eens naar Geldermalsen. Aan beide zijden van het stationsgebouw stoppen er treinen en daarnaast zijn er nog een aantal passeersporen. Er is een toegang via een tunnel (aan de ene kant) en een loopbrug (aan de andere kant). Dus zo'n station als jij gepland hebt, kan heel goed.

groeten,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1253 Gepost op: donderdag 11 april 2019, 08:15:19 »

 @citaat Plaatje
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1254 Gepost op: donderdag 11 april 2019, 20:57:50 »

Dag Henk,

Ik kan mij vergissen maar ik heb het idee dat er in jouw laatste versie van het baanplan van het BW iets niet klopt.
Voor het gemak hou ik even aan dat je links (Zwitsers) gaat rijden en je komt uiterst rechts op het onderste spoor aanrijden en je gaat naar je draaischijf/lokloods.
Sof ar so good.
Vervolgens wordt de lok gedraaid en rijdt weer weg van de draaischijf af.
Hij kan dan alleen tegen de richting in weer de baan op.
Of je stopt en rijdt achteruit het binnenste spoor van de keerlus rond naar de onderste opstelsporen. 

Als je Duits zou gaan rijden en je komt rechts over het bovenste spoor dan kun je niet rechtstreeks naar je draaischijf maar moet je heel veel heen en weer rijden om er te komen.

Verder had je in je eerste ontwerp en met de aanpassing van RoelMarklin wel een mogelijkheid om van het bovenste spoor rechtstreeks naar je draaischijf te rijden (en omgekeerd).

(ook) Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1255 Gepost op: donderdag 11 april 2019, 22:19:14 »

@citaat klopt volgens mij; dusss, er moet nog wat met (kruis-)wissels worden geschoven.
Eigenlijk is die draaischijf natuurlijk helemaal niet nodig, zo met die keerlus er omheen. Maar het blijft natuurlijk wel een leuk item op de baan en dan moet hij wel goed bereikbaar zijn.
Succes met (wissel-)schuiven!
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1256 Gepost op: maandag 15 april 2019, 01:47:47 »

Ik heb me ook maar eens uitgeleefd en nog meer wilde plannen bedacht.

Wat zijn de mogelijkheden met dit baanplan en wat zijn de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van jouw laatste ontwerp?

  • Of je nu links, rechts, of alle kanten op rijdt, dankzij de Hosenträger helemaal rechts kun je overal gemakkelijk komen.
  • Ik heb een aantal slanke wissels toegepast aangezien die binnen de C-railgeometrie interessante mogelijkheden bieden. En ze staan nog mooi ook, maar dat is een kwestie van smaak.
  • Door linksonder een tweetal meegebogen wissels (waarvan één slanke) te gebruiken, zijn de rangeersporen iets langer.
  • Het doorgaande spoor helemaal buitenom heeft iets minder bochten, en ook nergens meer tegengestelde bochten tegen elkaar aan. Zo vind ik het nét iets mooier.
  • De toegangswegen naar de draaischijf hebben minder bochten.
  • Ik heb hier en daar een ontkoppelrail in het plan opgenomen. Leek me wel zinvol.
  • Aangezien de draaischijf M-rails is, heb ik tussen de draaischijf en de C-rails een overgangsrails 24951 gebruikt, en de doodlopende spoortjes links van de draaischijf zijn M-rails. Voor de duidelijkheid heb ik ze rood gemaakt.

Het is een klein beetje groter geworden dan misschien de bedoeling is. Of het op deze manier bij jouw baan past, kan ik niet goed beoordelen. Desalniettemin geeft het je hopelijk wat inspiratie.
« Laatst bewerkt op: maandag 15 april 2019, 01:50:17 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Jongslog

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1257 Gepost op: maandag 15 april 2019, 08:22:47 »

Leuk dat er allerlei inzichten worden toegevoegd aan de plannen! Ik doe er mijn voordeel mee!
  • De suggestie van Timaximus en Tony om het bestaande schaduwstation te laten zitten heb ik zeker overwogen maar het wordt mij dan allemaal te duur met de aanschaf van wissels en rails dus ik wil zoveel mogelijk de wissels die ik al heb gebruiken.
  • De opmerking van Trainhenk geeft precies het dilemma weer. Of de draaischijf is goed toegankelijk of je geeft meer prioriteit aan treinstellen die door kunnen rijden vanaf stationssporen. Los daarvan blijft het links of rechts rijden wel een hoofdbreken, tegen de richting weer het station uitrijden is niet wenselijk.
  • En zoals Hanzi stelt is de draaischijf eigenlijk niet nodig met de keerlussen. Maar dat geldt voor de hele hobby; eigenlijk niet nodig haha. Bereikbaarheid van het station vind ik niet zo relevant en is met een "tunnel" wel geloofwaardig te maken.
  • Speeltmettreintjes doet een prima suggestie voor een hosenträger. Ik heb al in die richting zitten denken voor het links/rechts probleem. Mooier om het bij het station op te lossen dan met een ondergrondse kruising of keerlus. Ik snap dat er mooiere oplossingen zijn voor de wissels maar ik gebruik graag de 6x24611, 5x24612, 1x24640, 1x24624 die ik al heb en wil zo min mogelijk nieuwe aanschaffen. Ontkoppelrails aanbrengen voegt zeker iets toe en de aansluiting op de oude M-rails draaischijf kan inderdaad slimmer.

Nog een klein beetje herontwerpen dus...
« Laatst bewerkt op: maandag 15 april 2019, 11:24:38 door Jongslog »
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1258 Gepost op: maandag 15 april 2019, 12:23:35 »

 @citaat
De boodschap is duidelijk, geen slanke wissels. Ze zijn niet goedkoop, dus ik kan goed begrijpen dat je liever gewone wissels gebruikt. Ik heb al iets anders in m'n hoofd, zonder slanke wissels, maar wel weer met een Hosenträger zodat je overal gemakkelijk kunt komen. Ik ga ermee aan de slag.

Zo'n draaischijf is nog steeds nodig als je een lokloods hebt. En anders, zoals je al schrijft, de hele hobby is niet nodig, we doen het omdat we het leuk vinden. En een draaischijf vind ik een mooi accent op een baan, of 'ie nou nodig is of niet.
« Laatst bewerkt op: maandag 15 april 2019, 12:26:11 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1259 Gepost op: maandag 15 april 2019, 13:40:17 »

Zoals beloofd: geen slanke wissels, wel een Hosenträger. Daarmee is het belangrijkste voordeel gebleven: alle sporen zijn nog steeds prima bereikbaar, ongeacht of je links, rechts of alle kanten op rijdt. Ik heb al je wissels gebruikt, en nog een paar meer. Dat heb ik gedaan omdat het gemakkelijker is om iets weg te laten dan in een bestaand plan, waar veel sporen dicht op elkaar liggen, nog een inhaalspoor of rangeerspoor toe te voegen. Een zijspoortje verplaatsen is natuurlijk wél gemakkelijk te doen.

Eén rail heb ik geel gemaakt. In de vorige versie lag daar een 24206 en nu een 24207. Dat scheelt bijna niets, dus als ik het niet zou benadrukken, zou het niet snel opvallen.

Een tweede aspect waar ik op wil wijzen is de hart-op-hart afstand. Op het eerste gezicht ziet alles er nog normaal uit, met op één plaats 64 mm en verder overal 77,5 mm, maar dat laatste is bedrieglijk: het doorgaande spoor helemaal buitenom ligt bijna overal iets dichter bij het spoor ernaast. Het is dan ook niet voor niets dat de binnenbocht linksboven met een 24230 begint en niet met een 24130: op een 24230 is de uitzwenking van lange rijtuigen immers iets kleiner en daardoor zal het goed gaan bij passerende treinen, ook al is de parallelafstand van de rechte sporen daar maar 70 à 71 mm.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1260 Gepost op: maandag 15 april 2019, 15:39:56 »

Ik vond bij nader inzien het korte zijspoortje rechtsboven niet handig, dus ben ik nog een keertje aan de slag gegaan. Toen ik daarmee bezig was, kreeg ik weer wat inspiratie en zodoende heb ik nog een paar details veranderd. Zo is bijvoorbeeld de afstand van de draaischijf naar de dichtsbijzijnde engelse wissel iets korter, waardoor de sporen in het BW wat langer konden worden.

P.S. Voor de liefhebbers: zoek de 10 verschillen.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1261 Gepost op: maandag 15 april 2019, 19:01:01 »

Henk,

Ik begrijp dat het kostenplaatje ook mee telt en dat kan ik begrijpen.
Waar je nog aan kunt denken is om van de opstelsporen de uitgaande wissels handmatig te schakelen.
Wat je dus eigenlijk niet hoeft te doen want de trein rijdt de wissels open.
Dat bespaart je de kosten van de wisselaandrijving en de decoder waar ze op aangesloten worden.
De Hosenträger is ook een goede oplossing.

(ook) Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Chief

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1262 Gepost op: maandag 15 april 2019, 20:38:06 »

Ook een idee, afgezaagde gebogen wissels, bespaard ook ruimte
Gelogd

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1263 Gepost op: maandag 15 april 2019, 22:25:25 »

Leuk hè, beetje brainstormen en schuiven met rails en wissels!
Toch wat kritische, doch goed bedoelde opmerkingen:
- bij de laatste ontwerpen ontgaat mij de functie van het buitenste spoor nogal. Het lijkt mij logischer als hier een wisselstraat op uit zou komen boven- of onderin het plan.
- daarnaast is de draaischijf toch weer aangesloten op het stationsspoor. Er van uitgaande dat er überhaupt nog een station past ben je dus altijd op het "hoofdspoor" aan het rangeren.
- de schuine sporen vind ik persoonlijk niet echt mooi staan, mede door de s-bochten aan het begin ervan. Ik begrijp best hoe dit ontstaan is: geen slanke wissels én zo lang mogelijke sporen realiseren.
- de hosentrager is een mooie en nuttige toevoeging.

Alles bij elkaar en wat mij betreft dus op naar het volgende ontwerp. Wellicht een combinatie van Henks eerste ontwerpen in combinatie met de hosentrager van andere Henk.

Ben benieuwd hoe het uiteindelijke ontwerp eruit gaat zien!
« Laatst bewerkt op: maandag 15 april 2019, 22:27:19 door Hanzi »
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1264 Gepost op: dinsdag 16 april 2019, 12:19:06 »

De baanplannen die ik hier post, zijn vooral bedoeld om ideeën te tonen. Alles sluit goed aan, dus wat dat betreft zou het precies zo gemaakt kunnen worden, maar je kunt er ook gewoon een paar onderdelen uithalen en verder niet. Alles passend krijgen is echter maar één aspect, dat lukt me wel; een mooi en tegelijkertijd functioneel logisch plan maken is veel moeilijker. Daarom waardeer ik kritische, doch goed bedoelde opmerkingen. Daar worden de ontwerpen nooit slechter van.

Het buitenste spoor is het hoofdspoor voor treinen die niet hoeven te stoppen op het station. Op alle sporen daarbinnen kan naar hartelust gerangeerd worden zonder rekening te hoeven houden met die doorgaande treinen.

Een beetje variatie in de richting van de sporen geeft meer dynamiek dan wanneer er vooral horizontale en verticale sporen liggen. Daarom vind ik schuine sporen wel wat hebben. Ik ben het er echter volkomen mee eens dat de twee S-bochten niet mooi staan. Zelf zou ik het ook nooit zo bouwen, maar ja, slanke wissels gebruiken is niet de bedoeling. Ik ben aan het nadenken over een betere oplossing. Misschien lukt het, maar ik ben er nog niet uit.

De functie van de draaischijf is hier hoofdzakelijk om locs te kunnen parkeren. Zoals al eerder was opgemerkt, is hij niet nodig om te keren, maar voor een modelbaan is het een mooie toevoeging dat het kan. Treinen die door het station gaan, hebben keuze uit drie sporen, waarvan twee een directe route naar de draaischijf hebben. Lijkt me wel handig, al moeten er misschien nog wel een paar extra ontkoppelrails komen. Ik denk dat de locs die van en naar de draaischijf gaan nauwelijks oponthoud veroorzaken. Desalniettemin zal ik er nog eens naar kijken. Als ik voor de schuine sporen iets beters weet te bedenken, zou het maar zo kunnen dat het station of de draaischijf wat moeten verschuiven en dan zal ik de aansluiting nog eens goed bekijken.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1265 Gepost op: dinsdag 16 april 2019, 16:40:32 »

En laten we vooral niet uit het oog verliezen dat dit allemaal vrijblijvende tips en hersenspinsels zijn en dat Henk uiteindelijk de enige echte spoorwegdirecteur is en blijft en die lekker zijn eigen wilde plannen gaat uitvoeren!
Hopelijk heeft hij wat aan onze tips, dat dan weer wel.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 april 2019, 23:06:44 door Hanzi »
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1266 Gepost op: donderdag 18 april 2019, 00:25:52 »

 @citaat Helemaal mee eens.

Bij deze nog een ontwerp waar Henk iets mee zou kunnen doen - of niet. Er is wat meer ruimte opengelaten voor een stationsgebouw, de S-bochten zijn uit de schuine sporen gehaald, en, voor de verandering, het voorste spoor is direct na de bocht linksvoor aangesloten op het op één na voorste spoor.

Achteraan, waar twee stootblokken vlak bij elkaar liggen, zouden de zijsporen ook gewoon verbonden kunnen worden. Met een 24188 in plaats van de twee stootblokken klopt dat precies.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1267 Gepost op: donderdag 18 april 2019, 11:34:31 »

 @citaat De mooiste tot nu toe, Rob  :thumbup:
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Jongslog

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1268 Gepost op: donderdag 18 april 2019, 19:41:12 »

Dank voor al het meedenken van onder andere Hanzi en Trainhenk en in het bijzonder Rob (speeltmettreintjes) voor de vele ontwerpvarianten. Het geeft stof tot nadenken. De schuin gelegen sporen vind ik vaak twijfelachtig maar geven inderdaad wel meer dynamiek. Het lukt mij nog niet zo om dat goed in te passen. Maar we zijn nog steeds aan het brainstormen dus alles mag.

Inmiddels iets verder met mijn hersenspinsels. Het nieuw te bouwen stuk vervangt grotendeels het huidige schaduwstation (zodat ik rails en wissels kan hergebruiken) en is in Duitsland gesitueerd.
De modelbanen met water of rivieren zijn erg inspirerend van bijv. Arie (Dolphin), Tom (iTom) en natuurlijk Tony met zijn dio aan de Rijn en die jaloersmakende foto's nabij Bingen. Dus krijg ik de kriebels om het landschap bij de Loreley (Koblenz, St.Goar) in model te vangen. Op dat traject kan zowel Duits, Zwitsers als Nederlands materieel rijden. Dan kan ik mijn oude railbus en wat Duitse locs nieuw leven inblazen. Daarbij is het idee om Rijn-aken en plezierboten te gaan bouwen die ook "echt varen". Iets met een touwtje en een motortje of zo. En een Betriebswerk is in Duitsland meer op zijn plaats dan in het al vroeg ge-elektrificeerde sporennet van Zwitserland. Kortom de ambitie is weer torenhoog.

Ik moet mijn eisen aan het ontwerp enigszins aanpassen:
  • De goede bereikbaarheid ga ik toch weer geweld aandoen omwille van de scenery-wensen. Dat geldt eveneens voor het sporenplan wat iets afgeslankt moet worden. Voorlopig benut ik de ruimte van 1.40 x 4.00 meter, dan heb ik aan de voorzijde nog een loopruimte van 40 cm breed. Het achterste deel van de scenery wordt dus moeilijk bereikbaar.
  • De opstelsporen moeten lang genoeg zijn voor de ICN (1.54 meter) dus minimaal 1.70 meter zijn. Met automatisch rijden heb je wat marge nodig. Dat lukt niet met alle sporen.
  • Het sporenplan afslanken dus twee volledige omloopsporen gaat niet meer passen.
  • Aansluiting op de bestaande treintafel. Het deel rechts bij 3.50 meter met de bochten is min of meer tijdelijk.
  • Een beetje voorsorteren op de toekomst. Dit plan later uitbouwen naar de Loreleyrots en heel veel later uitbreiden met een nieuw stuk Zwitserland.

Een plaatje in Paint om een idee te geven. Het sporenplan is nog niet volmaakt.

  • De rails ligt hoger dan het terrein en veel hoger dan het water zodat de schepen onder de brug door kunnen varen.
  • De blauwe lijnen geven schematisch de loop van de schepen weer. Ik ga uit van een maximale scheepslengte van circa 60 centimeter dus dat vergt een flinke keerlus die aan het oog wordt ontrokken door de voorliggende bergen en door het deels onder de berg te stoppen.
  • Het Betriebswerk moet voorzien in 1) Inspectie en water tappen, 2) Kolen aanvullen en as lozen, 3) Zand aanvullen en tanken voor stookolie en diesels, 4) Onderhoud in de locloods.
  • De groene ruimte voor bebouwing, en de bruine stukken voor bergen met wijngaarden.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 april 2019, 07:10:30 door Jongslog »
Gelogd

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1269 Gepost op: donderdag 18 april 2019, 20:09:11 »

Wouw, hoe bedoel je: wilde plannen!?! Je durft wel, met scheepjes tot 60 centimeter!
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 april 2019, 06:10:01 door Hanzi »
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1270 Gepost op: vrijdag 19 april 2019, 00:22:10 »

 @citaat @citaat
Da's een leuk plan, en die combinatie met water vind ik ook mooi.

Ik zie niet direct mogelijkheden om het te verbeteren, maar heb wel een paar opmerkingen.
  • Een normale locloods gaat waarschijnlijk niet passen, die zou te dicht bij de bocht aan de linkerkant komen. Je zou zelf een locloods kunnen maken, of het bij losse opstelsporen laten.
  • Het opstelspoortje linksvoor is iets te lang. Dat heb je natuurlijk zelf ook al gezien. Als je direct tegen de wissel eerst een 24206 legt, denk ik dat een 24188+24236 nog wel passen.
  • Voor één van de stationssporen gebruik je de combinatie 24360+24360+24236+077, maar dat komt niet helemaal goed uit. In plaats daarvan past 6x24172 bijna perfect.
  • In het derde spoor van boven ligt de combinatie 24360 + 24236 + 2x077. Als je die rails allemaal al hebt, maakt het niet uit, anders is het alternatief 24236 + 3x24172 goedkoper en dat is exact even lang.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Jongslog

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1271 Gepost op: vrijdag 19 april 2019, 18:36:45 »

@Hans: Ja wilde plannen omdat ik een deel van mijn huidige baan afbreek en weer een ambitieus plan heb voor een nieuw stuk er bij. De ruimte voor de draaicirkel voor de schepen is 60 centimeter, de schepen zullen dan iets korter moeten zijn.

@Rob: Dank voor je tips met de rails, dat bespaart geld! Die korte stukjes 077 en 071 zijn in verhouding duur, ik heb ze niet, dus als ik ze kan vermijden doe ik dat. Een normale locloods gaat inderdaad niet passen maar ik had toch al het plan om mijn zelfbouwloods te reviseren.

Het sporenplan nog wat aangepast.
  • Ik heb besloten om toch een flink deel van het schaduwstation in tact te laten zodat de noodzaak voor heel veel opstelsporen wat minder is en het links/rechts rijden probleem altijd is te ondervangen in het schaduwstation. Dus nog het een en ander geschrapt ten gunste van scenery-ruimte. Dat betekent wel meer investeren in rails en wissels maar ik bespaar een beetje door enkele wissels niet uit te rusten met decoders, aandrijving en verlichting. En ik pleeg wat roofbouw door in de bestaande modelbaan dezelfde truc uit te halen.
  • Het water wordt 0-niveau en aangrenzend land op circa 5 cm hoogte (het is laag water). De rails ligt op op een talud van circa 10 cm hoog. De brug over het water komt op 14 cm zodat de schepen er onderdoor kunnen, dus de sporen daar naar toe stijgen nog iets. De sporen aan de achterzijde liggen in zijn geheel op 14 cm zodat de schepen in de keerlussen onder de rails door kunnen. Geen idee of de verhoudingen dan realistisch ogen dat moet de praktijk uitwijzen.
  • In het definitieve plan krijg ik op enkele punten de rails niet exact bij elkaar omdat ik probeer 071 en 077 te mijden. Hopelijk valt het mee in de praktijk.
  • Door iets meer ruimte te maken voor de draaischijf kon ik de zijsporen toch iets schuin leggen wat naar mijn idee beter oogt.


« Laatst bewerkt op: Vandaag om 08:49:02 door Jongslog »
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1272 Gepost op: vrijdag 19 april 2019, 20:58:08 »

Om de sporen overal goed op elkaar aan te laten sluiten, heb ik een paar kleine aanpassingen gedaan. Het resulterende ontwerp gebruikt bijna geen korte passtukjes meer: één 094, één 077 en twee bochtjes 24206, dat is alles. De drie 064, de 107 en de 207 tel ik natuurlijk niet mee, die zijn immers functioneel.

Om te beginnen heb ik linksvoor een 24130 vervangen door een 24230, daardoor komt het op verschillende plaatsen beter uit. Als neveneffect heeft de draaischijf nu iets meer ruimte.

Rechtsvoor heb ik een meegebogen wissel gebruikt omdat dat veel beter uitkwam bij het maken van de aansluitingen aan de achterkant van de baan.

Ik heb een aantal ontkoppelrails opgenomen. Je kunt natuurlijk ook achteraf nog een 24172 of 24188 vervangen door een ontkoppelrail en een passtukje 077 of 094, maar door er al bij het ontwerpen rekening mee te houden, zijn die passtukjes soms gemakkelijk te vermijden. Zoals je al schrijft, die korte rails zijn relatief duur. Keerzijde is dat je, als je dit ontwerp zou willen gebruiken maar dan zonder ontkoppelrails, juist 3 passtukjes 094 nodig hebt.

De 24107 naar de draaischijf heb ik vervangen door een 24207. Daardoor komt de draaischijf een fractie verder te liggen van het zijspoortje dat er vlak voorlangs loopt. Dat spoor heb ik bovendien rechtuit laten gaan. Deze twee wijzigingen zijn niet om het passend te maken, maar zo vind ik het iets mooier.

Aan de rechterkant van het station heb ik één wissel anders gelegd. Ook dat was niet nodig, maar zo kun je zien hoe het ook kan. Ik vind het zo iets mooier, maar dat is een kwestie van smaak.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 april 2019, 21:01:05 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1273 Gepost op: vrijdag 19 april 2019, 21:09:30 »

In de vorige plannen waren er rechtsachter steeds twee sporen, nu niet meer. Wil je de verbinding tussen bovenbaan en schaduwstation nog maar met één spoor, of toch liever twee? Dat kan, en hier is een voorbeeld.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Jongslog

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Re: Gotthard - Wilde plannen
« Reactie #1274 Gepost op: Vandaag om 08:48:35 »

@Rob: dank voor de suggesties, je bent er druk mee :). Er zijn wel wat functionele (scenery)eisen die sommige oplossingen minder wenselijk maken.
De ontkoppelrails was ik inderdaad nog vergeten. Die trek ik uit mijn bestaande baan en vervang ik daar door een 188. Ik had ze op mijn bestaande baan ook pas later ingevoegd en toen heb ik daarom toch maar de passtukjes 094 gebruikt.
Het toepassen van de 230 bocht los veel op voor de aansluiting van het sporenplan maar kost wel 10 cm ruimte dus ik bedenk nog even wat ik hiermee wil.
Die stootblokken nemen best veel ruimte in. Weglaten lijken mij een prima optie, in de locloods maak ik dan wel een stootbalk tegen de muur of iets dergelijks.
De wissel rechts anders leggen is zeker mooier maar dan wordt het opstelspoor korter. Ik had juist deze oplossing gekozen om de ICN daar ook kwijt te kunnen. Praktijk zal wel zijn dat ik die toch liever voor het station op een recht spoor laat stoppen dus ook dit nog even in overweging.
De aansluiting op de bestaande baan rechts maak ik nu op 1 spoor omdat links of rechts rijden dan niet aan de orde is haha. Nee het kost minder ruimte en ik kan in het schaduwstation toch weer alle richtingen kiezen: Gotthard Noordzijde links/rechts, zuidzijde links/rechts of terug naar het nieuwe deel. Het nieuwe deel komt haaks op de bestaande baan zodat er een L-vorm ontstaat. Ik moet loopruimte houden, dus rechts van 3.70 meter wil ik 30 centimeter open houden want de bestaande baan loopt langs de lijn van 4 meter.
Het dubbele spoor bovenaan moet vlak naast elkaar liggen omdat dit meer conform de werkelijkheid is en ik dan er achter 20 cm ruimte houd voor hevels/bergen.

We naderen de voltooiing, het gaat nog om de laatste details. Super dat forumleden suggesties doen of mee-ontwerpen, het wordt er altijd beter van.
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.722 seconden met 22 queries.