Op het Zwitsers spoor mogen seinbruggen natuurlijk niet ontbreken. Microscale heeft prachtige modellen voor maarliefst 395 euro, dat is geen optie. Ik heb ook geen 3D-printer. Hmm uitdaging, ik ga voor zelfbouw!
Het resultaat, een Zwitserse seinbrug in H0:
Voor de afmetingen ben ik uitgegaan van de breedte die ik nodig had bij het dubbelspoor, 13,5 cm. Een zwitserse modelbouw collega heeft op zijn website een
tekening staan van een seinbrug. De tekening gekopieerd in MS Word en gesized op 13,5 cm breed. Dit leverde een mooi sjabloon, alleen de hoogte laat ik afhangen van "mijn oog" en de noodzakelijke vrije ruimte voor treinen en bovenleiding die er onderdoor moet. Uiteindelijk kwam de brughoogte uit op 10 cm. Dat is ook de hoogte van een bovenleidingmast dus ik neem aan dat de bovenleiding er onderdoor kan.
Het frame is gemaakt van messing H-profiel van 3mm dik. Voor de staanders is dat prima. Voor de brug zelf vind ik het net iets te lomp. Een volgende keer zou ik dat net een maatje kleiner doen. De grote delen solderen gaat vrij goed maar de kleine tussenstangen voor het looppad op de brug zijn slechts 1 cm lang en ik kreeg die niet goed gesoldeerd aan beide zijden. Gelukkig bleven de twee aan de uiteinden redelijk zitten.
De korven voor de seinen heb ik gemaakt van ijzerdraad. In een keer in zijn geheel buigen zodat er zo min mogelijk gesoldeerd hoeft te worden. Dat moest ik wel eerst even uittekenen, net zoals je een huisje tekent zonder de pen van het papier te halen, best lastig.
Het gaaswerk is van horrengaas, dat gaf het mooiste effect. Ik zie nu op de foto dat het rechts ingedeukt is, dat is eenvoudig te herstellen.
Het trapje met valbeveiliging heb ik gemaakt van bloembinddraad. Dat is eigenlijk gewoon ijzerdraad met een groene mantel. Het voordeel is dat je die in model kunt buigen en kunt lijmen. Naar mijn gevoel is die nu nog iets te groot uitgevallen, volgende keer beter.
De betonnen voet is van klei waar ik de messing staven ingedrukt heb. Ze steken verder door naar beneden. Om de brug te plaatsen op de tafel dus vier gaatjes boren waar ik de poten in kan steken. De poten moet ik nog voorzien van metalen afdekplaat of flens. Dat ik ik nog wel maken van een stukje karton.
De heleboel in de acrylverf gezet van de bekende schilder Bleiswijck (die van 25 jaar kleine prijzen
) met een drupje wasmiddel. Dat hecht het wel en dan kun je ook met modellijm de boel weer aan elkaar prutsen wat met de soldeerbout niet lukte.
De seinen zijn ook zelfbouw. Drie gaatjes boren in een stukje modelbouwplastic en daar 3 LED's van 3mm in steken. Daarna het stukje plastic in het gewenste model schuren met de dremel. Boven elke lamp een kap van een stukje zwart karton in model gebogen. De boel zwart schilderen en met een verfstift de witte lijnen er langs maken. Alleen de groene en rode lichten zijn aangesloten. Ik had niet goed rekening gehouden met de hoeveelheid bekabeling die dit met zich mee brengt. Er zitten vier seinen op de brug met elk 3 kabels, dus zie 12 draden maar eens onzichtbaar te maken. Mogelijk beter te doen met lakdraad. Nu heb ik de boel op de brug weg gemoffeld en de bedrading langs de staander geplakt.