Nieuws: Heeft u de 12,5 jaar 3railforum jubileum set al besteld? Kijk snel in het -topic hierover-!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Gotthard - Stalvedro tunnel en brug
Pagina's: 1 ... 21 22 [23]   Omlaag

Auteur Topic: Gotthard - Stalvedro tunnel en brug  (gelezen 173407 keer)

Jongslog

• Vaste Gast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Gotthard - Hoogspanningsmasten
« Reactie #1100 Gepost op: dinsdag 09 oktober 2018, 17:48:22 »

Dank voor de complimenten beste kijkers en reaguurders.

De bovenleidingmasten fungeren op de Chärstelenbachbrücke ook als hoogspanningsmasten. Om het in model ook een beetje logisch te laten lijken laat ik elektriciteitsdraden uitkomen bij de centrale.

Voor de draden heb ik 0,7mm ijzerdraad gebruikt wat op een rol zit. Een stuk van een paar meter aan één kant vast zetten in de bankschroef en aan de andere kant vastzetten in de schroefboormachine. De boor laten draaien en de draad strak trekken levert een perfect rechte draad op. Magisch! (Een dunnere draad lukt niet want die kun je moeilijk in de boorkop vast zetten en die breekt ook te snel.)

De draden laten doorhangen gaat vrij eenvoudig. De draad vast zetten op de mast en aan de andere kant ook vast zetten waarbij je de draad iets te lang laat zijn zodat deze in een boogje wordt gespannen. Ik bevestig de draden met dun ijzerdraad en een drupje lijm.

De draden schilder ik nog antraciet grijs zodat ze minder opvallen en meer overeenkomen met de werkelijkheid. Maar eigenlijk is het ongeschilderd veel leuker want dan zie je goed wat je hebt gemaakt en daarmee ook handig voor de foto. Nu verder aan de slag met de bomen op dit stukje treintafel.

Greetz,
Henk
Modelbaanthema St. Gotthard van Erstfeld naar Bellinzona.
Märklin, Ecos, Koploper, FCS, Grolsch ;)
Zie mijn Gotthardbaan op dit forum of bekijk www.jongslog.nl

Dirk-Jan

• Stamgast
    • Mijn modelbaan
Re: Gotthard - Hoogspanningsmasten
« Reactie #1101 Gepost op: dinsdag 09 oktober 2018, 18:06:24 »

:) Je bent lekker bezig met de dradenboel, het ziet er goed uit. B)
De dikte van de hoogspanningsdraden lijken best wel goed in verhouding tot de bovenleiding, dus dat is :thumbup:
En voordat je de hele draad gaat schilderen in antraciet grijs misschien eerst een proefstukje maken,
kijken hoe het staat ten opzichte van de achtergrond.

Dirk-Jan

iVanDL

• Zeer Toffe Gast
Re: Gotthard - Hoogspanningsmasten
« Reactie #1102 Gepost op: dinsdag 09 oktober 2018, 23:10:23 »

Dag Henk,

Mooi gedaan zo.  Je had misschien ook koperdraad kunnen gebruiken (VOB bv).  In eerste instantie zijn de HS leidingen ook uit koper gemaakt en deze kan je dan een beetje laten verweren waardoor ze hun typische bruin-zwarte kleur krijgen.

In het andere geval, indien je ervan uitgaat dat het Alu draden zijn (dat wordt ook gebruikt) moet je opletten met her verkleuren.  Alu wordt niet echt zwart.

Je ziet maar
Groeten,

Ivan De Laet

Je hebt beter spijt van dingen die mislukt zijn dan van dingen die je niet hebt geprobeerd.

Jongslog

• Vaste Gast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Gotthard - Groen
« Reactie #1103 Gepost op: zondag 14 oktober 2018, 07:43:44 »

Scenery is soms best lastig. Soms zie je het gewoon niet. Zie je niet wat er aan mankeert en toch zie je dat het niet op 'natuur' lijkt bijvoorbeeld.

Wat dennenbomen geplaatst bij het waterrad. Die bomen vind ik wel aardig verdeeld maar hoe nu verder? Het is nu nog geen landschap maar meer een stukje met bomen er op geprikt. Het huisje moet nog ook onder handen worden genomen.

De begroeiing bij de waterleidingen is beter gelukt. Althans het deel er achter. Het stuk er voor vind ik nog wat onecht maar ik weet niet waarom.

De wtaerleiding komen boven nu uit in een stenen behuizing gemaakt van klei. Dat oogt wel redelijk realistisch als dat geschilderd is.

Greetz,
Henk

Hanzi

• Stamgast
Re: Gotthard - Groen
« Reactie #1104 Gepost op: zondag 14 oktober 2018, 08:30:35 »

Ik snap je punt wat betreft de ingeprikte dennenbomen. Ziet er wat statisch uit, komt misschien ook wel door het "strakke" uiterlijk van de dennenbomen zelf. Misschien nog wat lage begroeiing er bij (hoewel t daar weer vaak te donker voor is onder dennenbomen)?
Het groen rond de waterbuizen ziet er niet verkeerd uit vind ik. Wat wel opvalt is het kleurverschil links en rechts van de buizen. Dat komt in het echt natuurlijk ook voor, maar om de rust een beetje te behouden op deze toch al wel drukke baan is t wellicht beter om dit wat meer in één kleur te houden. Desnoods wat struiken links en rechts van de buis verwisselen?
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Quin10

• Toffe Gast
  • jong geleerd is oud gedaan!
« Reactie #1105 Gepost op: zondag 14 oktober 2018, 13:29:46 »

Ik vind het er heel realistisch uitzien.

Misschien de struiken bij de waterleiding wat meer over de rand laten hangen. Zodat het dichter boven de bovenleiding komt te hangen.

Groeten,
Quinten

Trainhenk

• Stamgast
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
« Reactie #1106 Gepost op: zondag 14 oktober 2018, 16:06:13 »

Dag Henk,

Zijn het eigenbouw- of standaard dennenbomen?
In beide gevallen vindt ik ze er te strak uitzien.
Wellicht even met een schaar er in "hakken" zodat je wat natuurlijkere gaten in je bomen krijgt.
Verder misschien iets meer bomen en dichter bij elkaar.

De begroeiing bij de waterleiding vindt daarentegen er wel natuurlijk uit zien en is wat mij betreft oké. 

De stenen behuizing zou ik licht verweren; er mag nog wel iets een beetje nieuw uit zien.

Je bovenleiding draden en electriciteitsdraden zien er ook mooi uit.
Voor wat betreft de dikte van de draad en de kop van de boormachine.
Ik heb ooit gelezen dat je een schroefoog in de kop van je boormachine moet zetten en dan daar de draad aan bevestigen.

(ook) Henk
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

iVanDL

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #1107 Gepost op: woensdag 17 oktober 2018, 23:37:06 »

Dag Henk,

De sparren zijn inderdaad iets te strak om een natuurlijk bos voor te stellen.  Indien je er een kerstboomkwekerij mee wil nabouwen zijn ze uitermate geschikt.  In dat geval groeit er meestel gras tussen de bomen.  Indien het een bos is kan ondergroei, maar dan met plukken hier en daar, geen uniforme grasvlakte.  Dan zou ik eerder gaan naar een zandgrond met daarop wat humus en naalden al moet je weten dat een typisch dennenbos, zoals wij dat in B en NL kennen dat de naalden van een ander soort den zijn.
Groeten,

Ivan De Laet

Je hebt beter spijt van dingen die mislukt zijn dan van dingen die je niet hebt geprobeerd.

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #1108 Gepost op: donderdag 18 oktober 2018, 11:09:33 »

Gewoon meer dennenbomen poten, Henk.

En de voorste diep zetten, zodat de stam niet te zien is.
In de vrije natuur blijven aan de bosrand de lage takken meestal aan de boom zitten, die krijgen genoeg licht.

Heb er effe alvast wat voor je op de foto bij gepoot  :P

Grtz Tony
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Jongslog

• Vaste Gast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Gotthard - Schaduwstation in het licht
« Reactie #1109 Gepost op: woensdag 02 januari 2019, 19:53:00 »

Zo na lange tijd weer eens iets aan de baan gedaan.

Het schaduwstation uitgelicht met een overgebleven LED-strip.
Lantaarns geplaatst en het Bellinzona station weer in ere hersteld. Op het perron kleine LCD-schermen (op USB) met wisselende reclame -afbeeldingen en treintijden. Helaas niet zichtbaar op de foto's.
De bovenleiding en seinen ontbreken nog. Ik ben van plan om hier mijn oude Märklin bovenleiding te gebruiken want het is allemaal niet zo makkelijk bereikbaar.
Het"plafond" zwart geschilderd. Aan de achterzijde moet ik nog zwart papier aanbrengen zodat het een besloten nachtelijk tafereeltje wordt. Een schaduwstation maag best gezien worden :).

« Laatst bewerkt op: woensdag 02 januari 2019, 20:30:27 door Jongslog »
Greetz,
Henk

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Gotthard - Schaduwstation in het licht
« Reactie #1110 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 10:17:07 »

Geeft een apart sfeertje, Henk  :thumbup:

Misschien een idee, om er ook een gele lamp bij te maken, zodat je ook ochtend- of avondgloren hebt. Lijkt me ook erg mooi  ;)

Grtz Tony
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Roelie001

• Zeer Toffe Gast
    • Mijn baantje
« Reactie #1111 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 14:48:03 »

Heb je een linkje / beschrijving van die USB schermpjes ?! Vind ze super gaaf !

RMW

• Stamgast
  • RMW - Sinds 1963
    • Rensen Modelbaan Wereld
« Reactie #1112 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 15:44:49 »

Erg leuk om dit topic te bekijken. Je laat ons een waar 'kunstwerk' zien. Complimenten :thumbup:.

M.v.g.

Maikel (RMW)
RENSEN MODELBAAN WERELD

Site  |  Topic

Jongslog

• Vaste Gast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Gotthard - Schaduwstation bevolkt
« Reactie #1113 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 21:18:32 »

Weer een update van het schaduwstation. Op de foto's is het licht veel blauwer als in werkelijkheid. Het lijkt dan gewoon nacht en toch kun je wat zien. In het echt dus echter :).

Het schaduwstation voorzien van bovenleiding. Ik heb de oude M-rails Märklin bovenleiding gebruikt. Die is niet heel fraai maar mooi genoeg voor het schaduwstation en lekker robuust. Wel naar Zwitsers voorbeeld overspanningen gemaakt. Zelfbouw die bewaard is gebleven van mijn vorige treintafel. Ik kwam niet uit met de mast. Moet nog iets bedenken hoe dat bij het station een beetje realistisch oogt.

De perrons voorzien van figuren. Zelfs The Joker is gesignaleerd.

Een paard op het perron?

Een pilaar die niet op de grond steunt...

Het plaatje is al aardig compleet. De ballast moet nog afgewerkt. De achtergrond nog afdekken met zwart papier. En de seinen nog aanbrengen.

Greetz,
Henk

Timaximus

• Zeer Toffe Gast
Re: Gotthard - Schaduwstation bevolkt
« Reactie #1114 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 22:27:24 »

Ik zag hem al staan in zijn purple suit.  :) Ta Da!!!

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

BlikkenTinus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #1115 Gepost op: vrijdag 04 januari 2019, 00:23:37 »

Henk, het is pure verwennerij voor je treinen, man! Een aangekleed schaduwstation. Bij mij moeten ze het maar doen met ongelakt hout en duisternis. Alleen bij onderhoud of ongeluk mag het licht aan.  :D
Maar, chapeau hoor, voor al het fraais dat je ons voorschotelt!

Groeten,

Peter

Martijn

• Vaste Gast
    • https://forum.3rail.nl/index.php?topic=52666.0
« Reactie #1116 Gepost op: vrijdag 04 januari 2019, 08:51:26 »

Hoi Henk. Dat heb je goed bedacht zo met het schaduw station. Nu heb je er een eyecatcher bij op onder de baan
 Ik zou de preisers wel een potje vitamine tabletten meegeven want veel daglicht komt daar niet :D

AlbertJan

• Speciale Gast
« Reactie #1117 Gepost op: vrijdag 04 januari 2019, 09:20:13 »

Hoi Henk.
Erg leuk om te zien dat ook het schaduwstation de nodige scenery aandacht krijgt! :thumbup:
Leuk gedaan en met ook nog leuke (zoek) details.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

C- rail marklinrijder

• Nieuwe Gast
« Reactie #1118 Gepost op: vrijdag 11 januari 2019, 13:49:29 »

Ziet er gelikt uit allemaal,

Kevin BigBoy

• Toffe Gast
« Reactie #1119 Gepost op: vrijdag 11 januari 2019, 15:27:55 »

Dat ik dit topic nog niet eerder heb gezien, echt werkelijk prachtig werk!

Jongslog

• Vaste Gast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Gotthard - Schaduwstation met seinen
« Reactie #1120 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 10:33:24 »

Afwerking en details kosten altijd veel tijd. Veel tijd om goed te kijken en de fouten te ontdekken, veel tijd om kleine details dan toch te verbeteren. Volgens mij is dit eindeloos... leuk.

De seinen aangebracht. Hoewel ik alleen rood en groen gebruik valt de hoeveelheid kabels dan altijd weer tegen om weg te werken. Van tevoren niet goed over nagedacht en later aanbrengen is lastig. Ik kan er wel mee leven zo.

De seinen nu tijdelijk van spanning voorzien. Bij eentje branden rood en groen tegelijk haha. Ik moet nog bedenken hoe ik de aansturing van de seinen ga doen. Nog nooit gedaan met Koploper. Met automatisch rijden moet het sein van de trein die weg rijdt groen worden. Hoe doe ik dat?

Ook dwergseinen gemaakt. Drie gaatjes boren in een plaatje MDF van 3 mm dik. Het driehoekje uitzagen. 3 witte LED's er in steken en de pootjes van de gezamenlijk Min verbinden en de andere Plus-pootjes voorzien van draadjes. De hele boel door een krimpkousje voeren dat gelijk als paaltje dienst doet. Zwarte verf er op om het af te maken. Montage is simpel met een gaatje in de tafel boren en het dwergsein er in prikken. En tot slot op de foto er achter komen dat het driehoekje de verkeerde kant op staat...  Niet verder vertellen.

De beeldschermen zijn USB fotolijstjes. Ooit gekocht bij Ali voor een habbekrats. Ik kan ze nu niet meer vinden overigens. Ze hadden een roze behuizing. Die dus zwart gemaakt. Ze zijn ook vrij lomp. Met het plaatsen van enkele verlichte borden en een afdakje probeer ik dat minder op te laten vallen.

De USB-schermpjes zijn aangesloten op een voeding. Het werkt als  een fotopresentatie. Een aantal afbeeldingen er op gezet en elke 15 sec wisselt de foto.

Met preisers (of andere B-merken figuurtjes) kun je best leuke dingen doen. Het stelletje links lijkt met wat schilderwerk zowaar op mijn dochter met gele jas en haar vriend met baard en knotje.

Greetz,
Henk

Hanzi

• Stamgast
Re: Gotthard - Schaduwstation met seinen
« Reactie #1121 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 19:54:21 »

Ik vind die USB-reclameborden weer uniek gevonden :thumbup:.
En voor de rest natuurlijk ook heel gaaf, zo'n aangekleed schaduwstation.
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Hero

• Vaste Inboedel
    • De bouw van Hero's baan
Re: Gotthard - Schaduwstation met seinen
« Reactie #1122 Gepost op: zondag 13 januari 2019, 13:37:55 »

Henk,

Als je iets rood en groen bij mengt in je ledstrips worden je foto's een stuk natuurlijker.
Die stand kun je natuurlijk na het plaatjes maken weer terug zetten naar de huidige waarden.

En je moet de monteur even naar de perron overkapping laten kijken.Vandalen hebben je verlichting gesloopt.  :D

Jongslog

• Vaste Gast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Gotthard - Stalvedro tunnel en brug
« Reactie #1123 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 19:17:50 »

Bovenleiding maak ik bij voorkeur zelf. Zwitserse portaalmasten zijn echter niet eenvoudig zelf te maken. Daarbij komt dat de messing-profielen ook best duur zijn. Voor portaalmasten zijn dan toch de mooie maar dure artikelen van bijvoorbeeld Sommerfeld te overwegen. Toch heb ik gekozen voor zelfbouw. De uitvoering van de portaalbrug heb ik wat simpeler gehouden. Niet een vierkant frame met vier L-profielen maar een platte variant. Dat is de helft goedkoper maakt het zelf bouwen eenvoudiger. Ik ga ook niet altijd voor de exacte modelbouw maar kies hier meer voor de 'artist impression', er kunnen geen rechten aan worden ontleend door de koper ;)

Aan de onderkant van de mast een steuntje van ijzerdraad zodat ik ze daarmee kan bevestigen aan de brug. Op de brug is te weinig plaats dus moeten de masten aan de zijkant bevestigd worden. Een gaatje boren en het ijzerdraadsteuntje er in prikken. Met hete lijm de boel vast zetten. In de afwerking kijk ik dan wel hoe ik een echte steun naboots. De bouwsels ook al deels in de verf gezet.

De bovenleiding is geplaatst bij de Stalvedrotunnel en brug. Na de Gotthardtunnel is dit aan de zuidkant de eerste imposante spoorbrug. Op mijn treintafel heb ik echter de tunnel en de brug omgedraaid omdat het anders niet paste.

Het tunnelportaal ook even onder handen genomen want ik vond het meer op een garagedeur lijken. De rij stenen gemaakt van een luciferstok waarin de voegen zijn gekerfd. De rest met klei gemaakt.

Na een eerste verfje begint het al op een tunnel te lijken.

Nu wordt het tijd om de foto's van de werkelijkheid te gaan bestuderen om de kenmerkende details aan te brengen. De rotswand zit er in werkelijkheid niet achter dus dat wordt een fantasiestukje.
Greetz,
Henk

ArjanBosman

• Zeer Toffe Gast
Re: Gotthard - Stalvedro tunnel en brug
« Reactie #1124 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 19:29:46 »

Ziet er goed uit Henk. De vrije artist impression gaat je goed af, ik doe het je (nog) niet na.
Mijn baan is daar voorlopig nog niet aan toe, dus mag nog leren van artiesten zoals jij  :P
Greetz, Arjan
Na het plannen maken worden nu de eerste bouwdelen zichtbaar .....

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte