Het project kabelbaan koste meer tijd dan verwacht, maar het eerste resultaat is er!
@Erik: Inderdaad had ik al eens gondels voor de kabelbaan gemaakt. Maar ik had er niet genoeg en ik vond ze ook wat te grof uitgevoerd. Dus toch nieuwe gemaakt.
@Peter: Ik ga waarschijnlijk iets doen met een separate stroomvoorziening en deze apart schakelen zodat er geen onverwachte acties optreden. Moet ik nog verder uitdenken.
Er zijn nogal wat zaken waar je rekening mee moet houden bij de bouw. De kabel moet strak blijven staan zodat de gondels niet op neer dansen. De gondels moeten horizontaal hangen (opwaarts en neerwaarts) en moeten ook in het verlengde van de draad recht blijven hangen. De kabel met gondels moet kunnen draaien om het aandrijfwiel heen. Opnieuw allerlei oplossingen geprobeerd voor de juiste bevestiging van de kabelbaan en mijn eerste oplossing lijkt toch de beste.
Voor de kabel gebruik ik een (nylon?) touw die bestaat uit drie om elkaar gewikkelde draden waar ik ogen in aanbreng. De draad straks in een verfbadje want een witte kabel is niet erg realistisch.
Aan die draad bevestig ik oogjes die ik van dun ijzerdraad heb gemaakt. Een dubbele ring zodat de aangehaakt gondel kan scharnieren maar evenwijdig blijven hangen aan de draad. Geen knopen want die laten de kabel uit het aandrijfwiel lopen en dan "ontspoort" de kabelbaan. Dus het ijzerdraadje met oogje klemmen tussen de draden en met een drup houtlijm fixeren.
De bevestiging van de gondel aan het oog met een soort driehoekje gebogen van ijzerdraad. Niet hoger dan 2 centimeter inclusief de ring want anders is dat groter dan de gondel die 2 cm hoog is.
De kabel moet op spanning blijven maar de draad is niet elastisch terwijl dat juist zou helpen om de boel strak te houden. Daarom het geleidewiel aan de bovenkant verend opgehangen. Een constructie van Fischertechniek met een elastiekje zodat de draad op spanning blijft.
De gondel in MS Word uitgetekend. Dan heb ik meteen de belettering en de juiste kleur te pakken. De A4 print op dun karton gelijmd. Het karton met een hele dunne laag houtlijm ingesmeerd dan gaat het papier niet rimpelen en zit overal vastgeplakt.
Dan het bouwmodel uitknippen. Snijden kan ook maar knippen ging een stuk makkelijker.
En dan de boel in elkaar lijmen. En met een elastiekje vasthouden om te drogen. Voor de ramen gebruik ik een stukje doorzichtig plastic, de kaft van een insteekmap. De ramen niet gelijmd maar het plastic er in model ingevouwen anders krijg je steeds lijm op de ramen. Wat een gepriegel! En het dak inclusie ophangbeugel vervolgens met een dot lijm bevestigen aan de kartonnen raamstijlen. En natuurlijk enkele toeristen in de gondels zetten. Het zijn volgens mij Japanners of Chinezen
En dan het geheel plaatsen in het landschap. De kabelbaan-gebouwen moeten nog worden herbouwd.
En dit is dan het resultaat.