Het nadenken over de bouwconstructie even gelaten voor wat het is en doorgegaan met de voorbereiding van de besturing. Het lijkt mij handig om voor de aanleg en de "programmering" van Koploper al vooraf te definiëren wat de nummering van baanvakken, terugmelders, wissels en seinen is. In Excel een opzet gemaakt met een schematische tekening.
Voor de nummering heb ik rekening gehouden met de systematiek in Koploper maar ik heb ook gekeken naar het grote voorbeeld. Op de site van
Giorgio staat het aardig uitgelegd. De nummering bij het Gotthardtraject loopt van noord naar zuid.
Bij stations worden de seinen met A,B, C etc. aangeduid en dwergseinen worden met X en Y aangegeven. Wissels worden met een W aangeduid. Op de tussenliggende baanvakken wordt gewerkt met P en Q naar het zuiden, en R en S richting het noorden. Voor de nummering wordt hier de kilometerstand gebruikt. In plaats van de kilmeterstand gebruik ik de nummers van de baanvakken. Een voorsein krijgt dezelfde aanduiding met een *.
In aanvulling op het bovenstaande heb ik ook de nummering van de terugmelders in de tekening gezet en heb ik bij de wissels ook nog aangegeven of deze links of rechts zijn. Het was niet mogelijk om de seinopstelling conform de realiteit te doen. Daarvoor is te weinig ruimte. Op de stations moet Koploper de seinweergave aansturen, op de tussenliggende baanvakken werkt het sein meer als een soort bezetmelder. De trein activeert met het massacontact en relais die het sein op rood zet, dus baanvak bezet. In de spiraaltunnels heb ik maar één baanvak gemaakt zodat er maar één trein tegelijk kan rijden in dezelfde richting. Het sein voor de tunnel geeft dan rood aan. In het echt staan voor tunnels niet per definitie seinen opgesteld.
De seinbeelden zijn maar heel beperkt. Ik maak gebruik van de zogenaamde
Fahrbegriffe. Sommige baanvakken krijgen bij groen dan altijd bijvoorbeeld Fahrbegriff 3 (60km). Hiermee heb ik op de hele treintafel toch verschillende seinbeelden maar houd ik de kosten wat binnen de perken.
De hele inrichting van de besturing is nu opgezet volgens Koploper met baanvakken waarbij alleen aan het begin en aan het eind van het baanvak een terugmelder zit. Nu hoop ik maar dat dit bij andere programma's zoals I-Train ook zo kan werken want ik zal best een keer overstappen naar andere software. Wie kan mij dat vertellen?