@Hans: ja op mijn modelbaan kan alles; zelfs duwbakken slepen! Maar om preciezer te zijn, het wordt een koppelverband die de hulp nodig heeft van de loods.
En de loods, de pilot is ook de eerste pilot voor het bouwen van een schip. Nooit eerder gedaan maar erg leuk om te doen. Geheel zelfbouw uiteraard. Het resultaat vind ik zeer geslaagd al zeg ik het zelf. Het model moet nog worden voorzien van verf. In dit stadium zie je mooi de materialen die ik heb gebruikt.
Een MDF-plankje van 4 mm vormt de basis. Daar heb ik van karton de scheepswanden tegenaan geplakt. De wand afgezet met ijzerdraad, dik en dun om de horizontale lijnen met wat dieptewerking te krijgen. Het anker is uit karton geknipt. De mast van ijzerdraad gesoldeerd en een kraaltje er bovenop, en met elastiekdraad staat de mast op zijn plaats, hoewel iets scheef zie ik nu. De paal voor op de boeg is een rietje met twee stukjes ijzerdraad er door.
De reling langs de stuurhut is van ijzerdraad gesoldeerd. Iets te grof, ik had een slagje dunner kunnen nemen maar dit is wel lekker stevig. Met zwarte verf er over oogt het ook minder massief denk ik. Langs het boord heb ik voor de hekken bloembinddraad gebruikt.
De ruiten zijn van transparante folie (van insteekmapjes) en de raamstijlen zijn van dunne strookjes papier die ik op de ramen heb gepakt met houtlijm.
Het is een sleper dus in een mast komt de mand te hangen. Die is nu zwart, een rolletje tape om de ijzerdraad mast, maar die wordt straks geel met wit.
Het grote wiel is van bloembinddraad gebogen.
De sloep is van dun karton gemaakt.
Met de gaatjes-tang (voor leren riemen) de ogen in het boord gemaakt waar de stootkussens of autobanden aan komen te hangen.
De grote schoorsteen is van karton. Het pijpje is een stuk van een buigrietje.
De schuine vlaggenmast is van ijzerdraad. De vlag ontbreekt nog.
Er staat nog een pijp op het achterdek met een kraal er bovenop als een soort windvanger.
De verlichting mag natuurlijk niet ontbreken. De enorme condensator die ik heb gebruikt is voor een deel zichtbaar op het voordek. Ik heb het zo gelaten want met een beetje zwarte verf oogt dat niet gek. Voor op de mast het witte toplicht en aan stuurboord het groene boordlicht.
Links het rode boordlicht en achter het gele heklicht.
Van voren zijn de navigatielichten goed zichtbaar.
Het landschap heeft inmiddels een papier maché laag gekregen. De tunnelportalen heb ik nog zo'n 25 cm naar voren gehaald anders had ik te weinig ruimte om nog iets van een Lorelei-rots te maken.
Nu eerst de tunnels in orde maken want anders kan ik er niet goed meer bij wanneer de berg in het gips is gezet.
Onderlangs loopt een autoweg die om de rots gaat langs het water. Voordat dit definitief is, eerst nog wat testvaarten maken om te kijken of alle schepen er langs kunnen varen. Het is allemaal krap. De schepen verdwijnen met de keerlus onder het hout. Daar maak ik een soort brug van. Niet conform de werkelijkheiid maar modelbouw is vaak ook concessies doen.