Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi  ?  (Eifelman)

De tunnel portalen zijn voor elke soort rails breed genoeg dus dat klopt niet wat je schrijft.
Misschien ligt de rails in een boog ?
Hooguit kan je het portaal iets hoger plaatsen met een latje eronder.
Kijk ook eens bij de NEN normen voor modelspoor daar staan alle maten.

groet
Harald
Prachtige baan en scenery hoor! Maar ik denk ook dat hier en daar wat meer bloemetjes ook wel helpt het wat levendiger te maken evenals wat dieren die nu nog ontbreken.
De baan zou zeker niet misstaan op OnTraxs!

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@Haradigi

Citaat van: Haradigi op maandag 06 oktober 2025, 10:42:59Hi  ?  (Eifelman)

Je kunt hem aanspreken met Frank!
Staat gewoon in zijn handtekening  :wink:

Groeten,

Erik.

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Je hebt het goed in de vingers Marcel.
Het wordt met de dag mooier en je mag trots zijn op je werk  :P .

De tunnel portalen zijn voor elke soort rails breed genoeg dus dat klopt niet wat je schrijft.

groet
Harald

Vreemd,  ik kocht er 3 om te proberen, alle 3 anders vwb maatvoering onderzijde, een paste wel over een dubbelrailtrajekt met rechte rails en railafstand 77 mm, maar die vond ik niet mooi. De andere pasten niet, met een te smalle opening aan de onderzijde. Kennelijk volgen de fabrikanten niet de norm. Helaas geen antwoord op mijn oorspronkelijke vraag,
Ik heb eigenlijk ook geen antwoord op jouw vraag. Wat ik wel heb gedaan, zelf een portaal gemaakt van xps. Dat gaat vrij simpel. Vervolgens heb ik er ook nog een siliconenmal van gemaakt.
Maar ze zijn vast wel te koop.

Swiss rail .. what else?

Citaat van: Eifelman op woensdag 08 oktober 2025, 08:56:55

groet
Harald

Vreemd,  ik kocht er 3 om te proberen, alle 3 anders vwb maatvoering onderzijde, een paste wel over een dubbelrailtrajekt met rechte rails en railafstand 77 mm, maar die vond ik niet mooi. De andere pasten niet, met een te smalle opening aan de onderzijde. Kennelijk volgen de fabrikanten niet de norm. Helaas geen antwoord op mijn oorspronkelijke vraag,

Het antwoord vind je hier :).

Groeten,
Wico

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Frank,

Ik zag dat Wico al de link heeft gegeven naar mijn start van het "tunnel" verhaal. :thumbup:

Ik kan nu alleen even de post nummers geven waar dit verhaal wordt ondersteunt met foto's: 71, 105, 110, 124, 134, 136, 257 en 282. Dan zie je in ieder geval de bouwvolgorde. Het betreft dus de NEM. (Normen voor Elektrische Modelspoorbanen.)

Ook jij liep er, net als ik, tegenaan dat het niet paste binnen de Märklin geometrie maar dat kan dus worden opgelost. Ik heb nu niet duidelijk wat de breedte bij dubbelspoor C-rail is maar dat zal niet veel verschillen van K-rails maar dat is dus eventueel aan te passen aan jou eigen situatie.

Als je mij een PB stuurt met een e-mail adres dan kan ik in het weekend de tekeningen die ik daarvoor heb gemaakt mailen.

Goedemiddag allemaal,

Ik heb gelukkig al een deel van de groenvoorziening binnen kunnen halen dus ik kon toch nog weer aan de slag! Waarschijnlijk moet er dit jaar ook nog grasvezels worden gekocht maar dat zie ik dan wel weer.

Dit weekend met het laatste deel van de Bhf Güglingen (Oost) poot bezig geweest. Er moesten nog vijf afneembare delen rondom het ravijn van gras worden voorzien dus ik heb me niet verveeld. Er moet nog wel het een en ander worden afgemaakt met struikjes, boompjes en dergelijke maar dat komt later wel. Vaak heb ik dan wel zo'n moment van: daar moet dat en die staan en dan....

Het volgende deel waar ik verder moet met de groenvoorziening is de (Zuid) poot van Bhf Friedrichshöhe.

Wordt vervolgd!

2025-10-12 (1).jpg

2025-10-12 (2).jpg

2025-10-12 (3).jpg

Prachtig, ziet er heel realistisch uit.
Maar wat is er gebeurd met de bovenleidingsmasten op die laatste foto?

Groet,

Guus
Mooie voortgang, Marcel :)

doe maar een treintje

blijft het heel mooi vinden en moet m'n best doen om niet jaloers te worden  ;)
Het wordt mooier en mooier Marcel:)

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Zeker de derde foto kan zo op de 2026 3-Rail kalender :thumbup:. Lekker hoor al dat frisse groen!

Groeten,
Wico

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Moet er niet eens een keer de grasmaaier overheen  :-)
Man, man wat ziet het er goed uit.
Kan me voorstellen dat je de komende wintermaanden heel vaak kan genieten als de treinen los gaan over jouw baan.
Top hoor.
Hier worden sprongen gemaakt.. ben je "effe weg" staat de baan ineens in het groen!  :thumbup:

Klein vraagje.. waarom staat die ene bovenleiding mast zo scheef?

Als het maar Zwitsers is.

Marcel, je rustgevende foto's van het aangebrachte groen zijn een lust voor het oog. :favorite:

Groet Michel
Het zijn weer leuke foto's hoor,
Luc

Hi Marcel,

Ik lees hier nog steeds en graag mee. Mooi gemaakt allemaal.

groet
Haral

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Hoi Marcel,

Mooi resultaat weer.

Ben je nog vanplan om onder de bruggen water te laten lopen?

Henk

@citaat
Als het regent .....  B)

groet
Harald
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Heb weer genoten van jou baan Marcel, dat groen is een lust voor het oog  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hallo 3-Railers,

Het is vandaag echt weer voor onze hobby, lekker klungelen met allerlei klusjes!

Guus & Bulletje: De masten voor de bovenleiding staan er al heel veel jaren. Ik heb toen de plaats van de masten bepaald en de bovenleiding gemonteerd. Er moest nog zoveel worden gebouwd aan de baan en om beschadigingen aan de bovenleiding te voorkomen heb ik die er weer afgehaald en opgeborgen. De masten bleven wel staan en die gingen er even af als ik daar in de buurt aan het bouwen was. Toch zijn er een paar beschadigd  zoals jullie al zagen. (in al die jaren iemand die echt oplet....) Toevallig heb ik het vandaag gerepareerd want de bovenleiding kan er nu eigenlijk ook op. Dat zal dus binnenkort wel eens gaan gebeuren, denk ik....

Tom: Grasmaaien doe ik alleen in de tuin, dat ga ik dus niet doen als hobby op de baan!

Henk: Nee, geen stromend water het blijft een droog ravijn. In BDS is het altijd zomers met mooi weer, en het gras blijft toch heerlijk groen!

Verder iedereen bedankt voor de positieve reacties. :favorite:

Dit weekend weer bezig geweest met gras zaaien. Nu het einde van de Oostpoot, het natuur grensgebied tussen Güglingen en Friedrichshöhe waar de Preisertjes ook nog een verfrissing en een lekker hapje kunnen scoren. Dan ook gelijk het dubbelspoor bij Bhf Friedrichshöhe ook van groen voorzien tot en met de tunnel.

Er hoeft nog maar een "klein" stuk te worden begrast bij het BW, de houtzagerij en de laatste heuvel in het in het zuidwesten van de baan. Daarvoor moet ik nog gras er bij hebben dus dat moet ik snel maar eens gaan inventariseren.

Nog genoeg te doen! >:-D

2025-10-26 (1).jpg

2025-10-26 (2).jpg

2025-10-26 (3).jpg

2025-10-26 (4).jpg

2025-10-26 (5).jpg     

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Het zijn weer prachtige foto's en met name foto 1 en 3 geven een geweldige diepte werking.
Netjes gewerkt ook trouwens.

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Dat frisse groen doet het goed op jouw baan. Het blijft allemaal strak en clean zoals jij het graag ziet :thumbup:.

Groeten,
Wico 

Hoi Marcel,

Dat ziet er super uit. Mooie oplossing ook voor de cs3. Normaal is een variatie van graskleuren gewenst, maar ik vind dit zeker niet misstaan. Wat boompjes erbij maakt het helemaal af.

Gr henk

doe maar een treintje

wat deze baan zo bijzonder mooi maakt is de "rust" die het uitstraalt, en met "less is more" is dit een schoolvoorbeeld.
niks aan veranderen zou ik zeggen  :)  :thumbup:

groetjes, Ruud 

hoge bergen, het liefst zwitsers

Wat mij betreft mag er best wat meer 'leven' op de treinbaan komen, het is wat kaal allemaal.

doe maar een treintje

@citaat ik denk dat de TS dat zelf wel uitmaakt  :D het is per slotte zijn baan toch?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Rudibeer op zondag 26 oktober 2025, 18:07:57@citaat ik denk dat de TS dat zelf wel uitmaakt

Slaat waarschijnlijk op:
Citaat van: pinkf op zondag 26 oktober 2025, 17:42:36Wat mij betreft mag er best wat meer 'leven' op de treinbaan komen, ...

Maar kan even zo goed op je eigen opmerking slaan ;) :
Citaat van: Rudibeer op zondag 26 oktober 2025, 17:33:21...niks aan veranderen zou ik zeggen  :)  :thumbup:

Het is gewoon een keurig en netjes aangelegde baan. Soort ideale wereld.
Van de één mag er daardoor wat meer "leven" op de baan komen en de ander vindt het prima en zou er niks aan veranderen.

Als het maar Zwitsers is.

Marcel, na je prachtige update is mijn zen-gehalte weer helemaal opgeladen. :thumbup:
De gemaakte foto's blijven het kijken waard iets wat ik iedere keer met veel plezier doe. :favorite:

Groet Michel

doe maar een treintje

@citaat  @citaat
dat wel natuurlijk maar mijn reactie was positief en wat mensen soms nodig hebben om lekker door te gaan en de andere reactie was negatief van het soort ik "vind er niks aan" 

update....
ik kan van forumlid pinkf geen baanplan of modelbaan van hem vinden maar mee je zijn opmerking kan vergelijken, toch 
Erg fraai Marcel.  :thumbup:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Rudibeer op zondag 26 oktober 2025, 19:28:55@citaat  @citaat
dat wel natuurlijk maar mijn reactie was positief en wat mensen soms nodig hebben om lekker door te gaan en de andere reactie was negatief van het soort ik "vind er niks aan" 

update....
ik kan van forumlid pinkf geen baanplan of modelbaan van hem vinden maar mee je zijn opmerking kan vergelijken, toch 

In mijn optiek zijn alle reacties -mits fatsoenlijk- welkom; ook "negatieve" kunnen als opbouwende eye-opener werken!
Klikkie voor modelbaan Pinkf; heel wat anders ;) !

Eigenlijk klooi ik maar wat an

FANTASTISCH

Fantasietjes op de baan

GEWELDIG gedaan hoor 👌👌👌
Dit ziet er zo gaaf uit. Complimenten!  :thumbup:  :thumbup:

Märklin fahren-ärger sparen

Kalenderplaten, Marcel  :thumbup:

En helemaal in jouw stijl !
Het duurde effe, maar dan heppie ook wat  :P

Grtz Tony

Goedenavond Modelspoor Vrinden,

Tom: Dank! Netjes werken zit in mijn genen en inderdaad, sommige foto's geven een onverwachts mooi beeld.

Wico: Lekker hé dat mooie groen. Daar wil ik wel wonen...

Henk: het is inderdaad een mooi plekje voor mijn CS2, staat niet in de weg en is enigszins weggewerkt. De verschillende graskleuren zijn er wel maar die zie je in het echt beter. Voor mij variatie genoeg het is tenslotte lekker zomers. Er komen vast nog bomen, struiken en onkruid bij. Dat zal wel met een plotse inval komen van: Dat moet dáár staan.

Ruud: less is more, dat klinkt erg goed en daar ga ik vaak ook voor. Toch komt er nog wel begroeiing bij maar natuurlijk wordt niet alles vol gepoot.

Hans (pinkf): Ja, vanuit jouw spoorbaanbeleving is het in BDS maar een saaie bedoening. Jij zou dat met liefde en veel inzet graag volplempen met kastelen, flats, fabrieken en andere bouwsels waar jij jouw hand op kan leggen. Net Nederland, bouw lekker het Westen vol en laat ons in het oosten maar lekker genieten van fris groen gras! Ieder zijn meug... Best leuk zulke verschillende belevingen van de hobby.

Hans (Hanzi): Ook op BDS komt er nog meer leven maar dat is pas nadat het landschap grotendeels klaar is. Dan komen er nog verschillende scènetjes om de meer "dagelijkse" taferelen het geheel te laten leven. Heb geduld maar ze komen ooit echt....

Mies: Geweldig dat ik jou zo kan laten genieten en heerlijk Zen het weekend in gaat!

Bert: Dank! Kun je al bijna gaan denken over een nieuwe baan bouwen in jouw nieuwe huis?

Martin: In Hoofdletters nog wel. Ik ga er bijna van blozen want ik pruts gewoon lekker op mijn eigen manier en ook ik wordt vaak blij verrast door het eindresultaat! (al gaat er ook veel fout)

Wim: Ook bedankt. Ga je Sinterklaas nog uitzwaaien als hij weer naar ons koude landje gaat?

Martin V: Gaaf. Zo hoor ik het graag, klinkt heel erg positief. Ik ga er gewoon van blozen!

Tony: Kalenderplaten. Ik heb er toevallig vanmiddag twee stuks opgestuurd. Nu maar afwachten of er één door de selectie komt!

Vandaag ben ik bezig geweest om de bovenleiding terug te plaatsen aan de masten. Die stonden al jaren niets te doen behalve in de weg staan. Daardoor zijn er een paar gesneuveld maar dat is weer opgelost. Ik heb de bovenleiding van een grijze tint voorzien om het glanzen wat te temperen. Het plaatsen vind ik een crime, niet mijn leukste klusje. Bij het oorspronkelijke bovenleidingdraden hangen ging het makkelijker en ook strakker maar het staat er weer. Eigenlijk valt het niet echt op maar toch is het meer af.
Wordt vervolgd!

2025-11-01 (1).jpg

2025-11-01 (2).jpg

2025-11-01 (3).jpg

2025-11-01 (4).jpg 
Elke keer is het weer genieten Marcel, een prachtige baan heb je. Ben weer benieuwd naar de volgende "updeet"

:offtopic:
[Bert: Dank! Kun je al bijna gaan denken over een nieuwe baan bouwen in jouw nieuwe huis?]
Kortgeleden is ons huis verkocht per 1/5/26 zijn we eruit. We laten wat achter maar zien ook uit naat de volgende stap. Het nieuwe huis is nog een stuk grond  :O
Dussss, het duurt wel tot 2027 voordat ik weer met Witmoosdorf verder kan  :(

Rutger wel eerder, zijn huis is eind dit jaar wel klaar
 :offtopic:

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Mooi zo met die bovenleiding. Jij hebt ze net als ik geverfd, dat ziet er goed uit. Wel oppassen nu, want doordat de draden bijna niet opvallen heb ik er zelf al een aantal keren met mijn vingers/handen tegen aan gezeten 8o '

Groeten,
Wico

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Marcel,

De bovenleiding staat echt geweldig op je baan, dat het geen makkelijke klus was geloof ik graag.
Nu kun je lekker met de pantografen omhoog rijden  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Marcel, na een weekje tussenuit heb ik jou foto's onder ogen gekregen en ik krijg ze er niet meer uit...Wat een mooie baan heb jij bij elkaar gebouwd. Voorbeeld voor mij. Chapeau...

Luc

Marcel,

Op de club hebben we zwarte bovenleiding , maar ik vind het grijs van jou toch een betere uitstraling hebben.
Als ik ooit zover kom ga ik het ook grijs kleuren.

Henk

@citaat
Groen is "natuurlijker".

groet
Harald

@citaat

Maar dan moet je wel "koper"groen hebben.

Henk

Fantasietjes op de baan

@ Marcel: tuurlijk ga ik dan de goede man uitzwaaien, misschien beïnvloedt dat zijn " gul" - zijn... B)

Hallo allemaal,

Bert: in de nieuwste update is het nog niet allemaal klaar maar misschien kun je daar ook van genieten! Ja, niet kunnen bouwen, dat is maar niets. Misschien kun je al voorbereiden voor de nieuwe baan, misschien al beginnen met de gebouwen voor bijvoorbeeld een BW? Dan kun je wel weer lekker aan de klus en gaat de tijd misschien sneller.

Wico: Ja, die masten en rijdraden zijn wel obstakels op de baan. Ook bij mij zijn er wel masten gesneuveld en dat komt altijd door eigen onhandigheid.... B)

Peter: Het maakt het inderdaad meer af. Rijden aan de draad gaat niet gebeuren maar ik wil nog wel de pantografen van de elektrische locs vastzetten zodat het "net als of" is.

Luc: Dat is een groot compliment, ik wordt er verlegen van! :favorite:

Henk: ik vindt grijs ook beter dan zo'n glimmende draad.

Harald & Henk: ik heb dat volgens mij nog nooit gezien, groene bovenleiding. Bovenleiding rijdraad van koper lijkt mij ook erg slijtage gevoelig het merendeel van de bovenleiding zal meer van staal zijn, ook in verband met de sterkte. Denk ik.... Maar dat kan ik natuurlijk ook helemaal mis hebben. (eigenlijk boeit me dat ook niet zo)

Wim: Veel plezier met uitzwaaien en misschien helpt dat inderdaad de gulheid nog wat verder te vergroten....!

Ik ben dit weekend aan de laatste twee stukje van de baan te begroenen, het BW/Houtzagerij en de heuvel aan de rand van Bhf Friedrichshöhe. Daarvoor moest alles er weer even af om er "lekker" bij te kunnen. De basis laag zit er helemaal op en de 2e laag met beige gras is ook aangebracht. Dat ziet er al anders uit.

Helaas kan ik nu niet verder want er moet eerst weer gras binnenkomen. Het is besteld dus wie weet kan ik snel verder. Zo ja, dan ziet het er naar uit dat het dit jaar nog volledig groen kan zijn! Dan is het nog lang niet klaar, ik heb nog wel een lijstje met scènetjes, het bemensen van BDS, verlichting aanbrengen in een aantal gebouwen en in passagiersrijtuigen, de begroeiing verder perfectioneren, enz. Ook zit ik te denken aan verouderen van het rijdende materiaal.
Hopelijk tot snel!

2025-11-09 (1).jpg

2025-11-09 (2).jpg

2025-11-09 (3).jpg

2025-11-09 (4).jpg

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Oeps dat is wel even schrikken die kale baan. Maar gelukkig is het maar tijdelijk. Hopelijk komt je gras op tijd binnen en kun je binnenkort lekker verder op de ingeslagen weg!

Ik zit zelf ook te denken aan het verouderen van mijn materieel (als de baan straks af is). Maar ik twijfel wel, want wat doet het met de toekomstige verkoopwaarde bijvoorbeeld. De meeste mensen willen toch graag schoon tweedehands materieel aanschaffen. Of moet ik me daar niet druk om maken onder het mom van wie dan leeft, wie dan zorgt ...

Groeten,
Wico
Marcel, het ziet er weer zeer gelikt uit, je kan van jouw tafel eten. Deze aanzet ziet er weer prima uit. Nu het nog zo relatief kaal is doet het mij denken aan de sporen in Birkenau, sorry voor de lugubere vergelijking. Maar met jouw aankledingsskils wordt het heus wel een warm en gezellig landschap.

Luc