Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Güshausen, de nieuwe baan van Guus

Gestart door Guus donderdag 02 januari 2025, 18:59:00

Güshausen, de nieuwe baan van Guus
Beste allen,

Het wordt tijd om mijn verrichtingen te gaan delen op dit forum. Ik ben ondertussen al weer een jaartje aan het bouwen met een nieuwe baan en ik zal proberen om een soort bouwverslag te maken.

Ooit was ik druk bezig met het bouwen van een baan, maar gaandeweg het bouwen kom je er achter dat het geen 10 wordt. En na een tijdje ook geen 8. Je vraagt je dan af waarom je nog verder zult bouwen. Velen van jullie kennen dit gevoel, en ook de enige oplossing: de zaag er in.

Het kwam goed uit, want de pubers wilden een eigen krachthonk en die trein stond toch maar in de weg.
Alles dat bewaard kon worden heb ik netjes in dozen gedaan en op een pallet in het magazijn van mijn bedrijf gezet.

En na een tijdje begint het toch weer te kriebelen. Het leukste deel van de hobby vind ik het klooien met het rijdend materieel. Her en der wat ombouwen, smd leds inbouwen, decoders, etc etc. Maar ook het verzamelen (lees: voortdurend onnodige aankopen doen) vind ik een leuke bezigheid.
En ja, als de dat wilt doen dan is het ook wel leuk om af en toe even te kunnen rijden.

Ik heb RailModeller Pro aangeschaft (een van de weinige tekenprogramma's die het op de Mac goed doen) en ben eerst gaan tekenen. Daarbij had ik de volgende uitgangspunten:

- klein baantje om mee te beginnen, 3 x 1 meter
- modules, niet groter dan 1 x 1 meter zodat je ze (met moeite) nog zelf kunt tillen en eenvoudig door een deur of trapgat passen
- toch wel weer drie-rail, vanwege de grote hoeveelheid drie-rail locs en wagons
- geen marklin rails in het zichtbare gedeelte. Ik heb gekozen voor dit prachtige systeem van pukostrips
- zo weinig mogelijk zichtbare wissels en bochten
- alle electronica aan de voorzijde van de baan, eenvoudig bereikbaar
- in de toekomst uitbreidbaar met extra modules, zoals een BW met draaischijf voor de stomers
- er is niet een duidelijk tijdperk voor wat betreft het rijdend materieel. Voor het landschap zit ik ongeveer tussen IV en V denk ik en het is voornamelijk Duits

Omdat de ooit mij toegewezen ruimte nog steeds een krachthonk is moest ik iets anders verzinnen.
Ik ben eigenaar van een bedrijf. Een combinatie van drukkerij en signbedrijf. Bij dit bedrijf hoort een losstaand magazijn, waar een kleine insteekverdieping in zit. Deze heb ik voor mezelf geclaimd als bouwruimte.
Als de baan ooit af komt zijn er denk ik geen pubers meer thuis en kan het spul (vanwege de modules) eenvoudig verhuisd worden. Maar voorlopig hobby ik dus lekker rustig in het magazijn.

Re: De nieuwe baan van Guus
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Welkom op het forum Guus.

Mvg,

Peter Degeluidsman

We beginnen met het baanplan. Ik wilde geen groot schaduwstation met 20 treinen meer, want daar heb ik een andere creatieve oplossing voor in de maak (later meer).
Gewoon eenvoudig, een platgeslagen hondenbot in de vorm van een 8:

baanplan groot.jpeg

dit is het zichtbare deel:

baanplan zichtbaar deel groot.jpeg 

en hier een soort van 3-d weergave:

baanplan 3d groot.jpeg

commentaar mag, maar ik doe er niets mee omdat ik al druk bezig ben met de bouw  :P

Zoals misschien te zien heeft de baan aan de voorzijde, links en rechts, in totaal 4 extra 'uitgangen' waar in de toekomst extra modules aangesloten kunnen worden.
Ook aan de achterzijde zitten inmiddels twee van deze extra aansluitingen

Bedankt Peter, ik ben er al een jaar of 14 hoor  :D
Forum Moderator

Haha sorry Guus, maar leuk dat je hier je baan met ons gaat delen  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Ik zal nu de bouw van de spanten laten zien.
Ik ben door mijn bedrijf de gelukkige eigenaar van een Zund freestafel, dus een decoupeerzaag hebben we niet meer nodig...
Ik heb alle spanten eerst op schaal 1:10 gemaakt van karton om te kijken of alles klopte. Hier kun je ook goed zien dat het drie modules gaan worden:

IMG_8377 groot.jpeg
IMG_8380 groot.jpeg
IMG_8379 groot.jpeg 

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Leuk Guus.  ;)
Snode plannen zo te lezen en alles al goed uitgedacht.
Ik zet de notificatie aan want ik ben benieuwd hoe je verder gaat.
Succes met de bouw.

En dan nu voor het echie, de zund in actie:

IMG_8394 groot.jpeg

en het resultaat van een middagje frezen:

IMG_8398 groot.jpeg 

en de eerste passing:

IMG_8399 groot.jpeg

IMG_8401 groot.jpeg

voor het eerst met de vlakke delen:

IMG_8409 groot.jpeg 

IMG_8411 groot.jpeg

zo lijkt het op het model van karton:

IMG_8421 groot.jpeg 

Als het maar Zwitsers is.

Guus, Leuk om de modules in 1:10 te maken en te zien. :thumbup:
Het grote model van de modules ziet er strak en mooi uit en zeer licht zo te zien.
Succes met de verdere (bouw)vorderingen en je hebt er een volger bij.

Groet Michel

Treinenbouw Ikea-style:

We gaan verder met de houtbouw. Het begin van het onderste niveau met het beperkte schaduwstation in aanbouw:

IMG_8424 groot.jpeg

en het stationsniveau:

IMG_8427 groot.jpeg

Ook het snijden van kurk doe je op de Zund:

IMG_8431 groot.jpeg

Hier nog even een plaatje van de drie modules los:

IMG_8696 groot.jpeg

heel zwaar is het inderdaad niet, maar dat komt vast nog wel als we eenmaal beginnen met gips

IMG_8695 groot.jpeg 

Omdat alle electronica aan de voorzijde bereikbaar moet zijn heb ik alles gemonteerd op scharnierende luikjes. Deze kun je naar beneden klappen waardoor je vanaf de voorzijde overal bij kunt:

IMG_8675 groot.jpeg

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Guus,

Nou, dat gaat rap! Het is dat je het eerst nog moet ontwerpen anders denk je haast dat het niets voorstelt! :O Mooi hoor!

Morgenvroeg meteen kijken, dan rijden er waarschijnlijk al treinen..... >:-D

IMG_8438 groot.jpeg

Hier de onderzijde met een voorzichtig begin met de electronica:

IMG_8536 groot.jpeg 

altijd handig:

IMG_8538 groot.jpeg

Stroom en ethernet aan de achterzijde:

IMG_8539 groot.jpeg 
Amaai, indrukwekkend  :thumbup:
Ik ben altijd verbaasd van hoe professioneel sommige hier een baan maken.
Dit is wat anders dan mijn amateuristisch gepruts  :-)

als er maar een "v" voor op staat

Heel fraai en haast professioneel deze indrukken!
Zou i.v.m. gewichtsbesparing sculptamold i.p.v. gips gebruiken.
Het is lichter dan gips, en eventueel rotsdelen van gegoten gips, kun je  makkelijk de naden opvullen met sculptamold.

Alle rails ligt op een dubbele laag kurk. Dit omdat het m.i. geen zin heeft kurk te gebruiken als je daarna gaat balasten
Deze plaatjes laten de onderlaag kurk zien. Alles is verlijmd met boekbinderslijm. Dit wordt niet hard en helpt voor de demping:

IMG_8717 groot.jpeg

IMG_8718 groot.jpeg

IMG_8719 groot.jpeg 

en hier de tweede laag kurk voor de rails:

IMG_8509 groot.jpeg

IMG_8512 groot.jpeg

Zwitserland fan

Mooie opzet! Frezen is natuurlijk zoveel mooier dan het gepruts met een decoupeerzaag. Je opmerking over je oude baan is ook herkenbaar dat je gaandeweg tot de ontdekking het geen 10 wordt, geen 8, geen 6... etc. Maar dit beloofd wat. Hopelijk lukt het je om wat je in je hoofd hebt ook werkelijkheid te laten worden. Ik volg het met belangstelling.

We gaan lekker verder. ik moet immers qua verslaglegging een heel jaar inhalen  :D

Het leggen van de rails. Marklin k-rail in het niet zichtbare deel, en peco code 100 (sl) in het zichtbare deel.
Alle marklin wissels zijn gemodificeerd zodat ze massa-detectie hebben. Ik gebruik iTrain, en daar vind ik het handig om ook bezetmelders op de wissels te hebben.
Mijn baan heeft daardoor 100% detectie. In totaal bijna 100 bezetmelders.

IMG_8490 groot.jpeg

De hoogte tussen de lagen is zo gekozen dat de panto's volledig omhoog kunnen. De tunnels krijgen later pantovangers

IMG_8495 groot.jpeg 

Dit zijn de eerste Peco flexrails:

IMG_8499 groot.jpeg

en hier een eerste blik op de pukobanden. Ze slaan steeds een biels over, hierdoor zijn ze praktisch onzichtbaar:

IMG_8658 groot.jpeg

en hier de eerste wissel met pukostrips. De railstaven zijn gepolariseerd en doen dus mee met de drie-rail stroomvoorziening:

IMG_8756 groot.jpeg

IMG_8758 groot.jpeg

Het leggen van de rails gaat door:

IMG_8788 groot.jpeg

het begint steeds meer op een baan te lijken:

IMG_8792 groot.jpeg

De spoorstaven worden roestig geverfd, deels met een penceel:

IMG_9144 groot.jpeg   

en deels met de airbrush:

IMG_9147 groot.jpeg

Even een check of het perron nog past:

IMG_8932 groot.jpeg

En dan nu het gedeelte waar ik me erg op verheugd had: het ballasten. Het eerste stukje aan de baan dat z'n definitieve vorm krijgt.
Ik was met name heel benieuwd naar de zichtbaarheid van de puko's.

Daarom zonder verdere tekst lekker veel foto's:

IMG_9164 groot.jpeg
IMG_9185 groot.jpeg

en vergelijk dit eens met een marklin k-wissel met die grote brede puko's:

IMG_9184 groot.jpeg   

IMG_9199 groot.jpeg

En omdat ik er zo tevreden over ben nog wat meer plaatjes:

IMG_9348 groot.jpeg
IMG_9342 groot.jpeg

ondertussen ook een roestwaasje gedaan met de airbrush:

IMG_9230 groot.jpeg   

Jeetje man, wat een strak werk dit. Daar kan ik nog wat van leren. :thumbup:
Het scheelt natuurlijk wel dat je de spanten en railtrace's allemaal op maat hebt kunnen uitsnijden.
Zelf moet ik voor elk latje of plankje naar buiten om te zagen en dan weer naar boven om te passen.
En soms gaat dat heen en weer, heen en weer  :-)
Ik ga hier ook veel van leren ben ik bang,

We zijn ondertussen een stuk verder en technisch is de baan al een tijdje af. Dat betekent ook dat er inmiddels veel ervaring is opgedaan met het rijden op de Peco rails met puko strips.

En dit is in een woord 'geweldig'. Geen enkele keer blijft er wat staan. Als er al wat blijft staan is dat ergens in het schaduwstation op een stuk k-rail dat niet vaak genoeg gebruikt is (het beroemde oxideren).
Ook de slanke wissels met de pukostrips gaan geweldig. Zelfs mijn naar drie-rail omgebouwde Roco Sik neemt ze zonder moeite, en dat zegt wat.
Dit was uiteraard een grote opluchting, want een weg terug is er niet echt meer als je eenmaal begonnen bent.  :D

Alle wissels (ook de marklin) zijn aangedreven door de befaamde MTB-MP motoren. Bij de peco wissels regel je daar ook het polariseren van het over te steken railstuk mee.
De MTB motoren stuur ik aan met Yamorc YD8116 modules.

Zoals eerder geschreven heeft mijn baan 100% detectie, ook op alle wissels. Direct onder de baan heb ik overal diodetruuk 1 en 2 toegepast. Op mijn vorige baan had ik hier al goede ervaringen mee.

Hier wat plaatjes van de draadjes:

een stuk met 5 bezetmelders:
IMG_8641 groot.jpeg

hier in detail:
IMG_8642 groot.jpeg

De aansluiting naar de S88 modules is hier nog niet gemaakt!

bekabeling van de module-overgang, twee boosters en een 18v DC per module:
IMG_8647 groot.jpeg

en zo gaat het los:
IMG_8648 groot.jpeg

en zo ziet een losse module er uit:
IMG_8870 groot.jpeg 

Totaaloverzicht van de onderkant:
IMG_9236 groot.jpeg

en nu met de luikjes omhoog:
IMG_9238 groot.jpeg

hier een paar wisselmotoren:
IMG_9239 groot.jpeg

iet meer detail, ook de printjes van de MFX seinen zijn op een klapluikje gemonteerd:
IMG_9233 groot.jpeg

Elke module heeft dus een stekker voor de drie stroomkringen en een Cat5 kabel voor de S88n modules.

Rijden er al treinen? jazeker, maar eerst even aandacht voor iets anders: auto's

Ik gebruik het Viessmann carmotion systeem. Voor de onderstaande test heb ik even de straten uit de baan geknutseld.
Let vooral op het remmen voor het zebrapad en het aangeven van richting:

Guus, hoe monteer je de puko's bij de wissels?
Daar moeten deze toch omhoog komen, omdat de sleper over de spoorstaaf moet?

En ondertussen is de verslaglegging van 2024 bijna compleet. De volgende foto's zijn vandaag gemaakt:

we beginnen met een luchtfoto:
IMG_9371 groot.jpeg

en dan wat foto's van de constructie:
IMG_9372 groot.jpeg

hier met de luikjes open:
IMG_9373 groot.jpeg 

IMG_9376 groot.jpeg

IMG_9375 groot.jpeg

IMG_9379 groot.jpeg   

hier de aansluitingen voor toekomstige uitbreidingen:
IMG_9381 groot.jpeg
IMG_9382 groot.jpeg   

En nog wat sfeerplaatjes:

IMG_9354 groot.jpeg
IMG_9355 groot.jpeg
IMG_9356 groot.jpeg
IMG_9357 groot.jpeg
IMG_9358 groot.jpeg
IMG_9359 groot.jpeg   
IMG_9360 groot.jpeg
IMG_9361 groot.jpeg
IMG_9362 groot.jpeg     

En nog wat:
IMG_9363 groot.jpeg
IMG_9364 groot.jpeg
IMG_9365 groot.jpeg
IMG_9366 groot.jpeg
IMG_9367 groot.jpeg
IMG_9368 groot.jpeg
IMG_9369 groot.jpeg     

En dan als voorlopige finale een filmpje met treintjes en een auto:

Zoals jullie zien ben ik geen regelmatige poster, dus ik zou zeggen: tot over een jaartje  :P

Nog een kleine nabrander die ik vergeten was, het inschakelen van de perronverlichting:

als er maar een "v" voor op staat

Als ik heel eerlijk ben, vindt ik de baan erg Duits overkomen, en de V200 is daar wel thuis :thumbup:

Neemt niet weg dat het materieel wat ietsepietsie te modern is mij ook niet aanspreekt :D

Toch rijd alles mooi over de baan, maar rijden ze ook door rood sein?

@Tjoekedoris -> er zijn speciale strips voor wissels die inderdaad steeds hoger worden, maar omdat ze niet boven de railstaaf hoeven uit te komen is het niet zo overdreven als bij Marklin. De railstaaf doet namelijk mee.

@Hans V200.0 -> sculptamold gaan we zeker gebruiken, net als XPS plaat. Daar was mijn vorige baan ook helemaal mee gebouwd

De bedoeling is ook dat het Duits is, maar het meeste materiaal zit nog in de dozen. Mijn zelfgemaakte br 151 dubbeltractie, de br 150, de br 103 etc etc, alle usual suspects.
en nee, ze rijden niet door een rood sein. Het sein springt direct op rood wanneer de V200 er voorbij is. Dat kun je ook wat later instellen in iTrain.
Wow...

Welke strips gebruik je voor de pukos? Die van Peco zelf, Weichen Walter, of nog andere? Ze zijn zó onzichtbaar, dat ik ze amper kan zien om het in te kunnen schatten  ;) .
@citaat
Citaat van: Guus op donderdag 02 januari 2025, 18:59:00geen marklin rails in het zichtbare gedeelte. Ik heb gekozen voor dit prachtige systeem van pukostrips
Prachtig is zeker niet overdreven, dat valt niet te verbeteren.

Citaat van: Guus op donderdag 02 januari 2025, 22:00:29@Tjoekedoris -> er zijn speciale strips voor wissels die inderdaad steeds hoger worden, maar omdat ze niet boven de railstaaf hoeven uit te komen is het niet zo overdreven als bij Marklin. De railstaaf doet namelijk mee.

Is die railstaaf dan geïsoleerd of zo? Bij Märklin krijg je kortsluiting.

@Tjoekedoris : je modificeert de wissel en maakt de twee korte stukken railstaaf na het puntstuk (waar de sleper overheen moet) middels een relais schakelbaar. Zo'n relais zit op de mp1 motor.
Je schakelt dan de baanspanning.
Zet je de wissel om dan krijgt dit stuk rail verbinding met de railstaaf en doet hij weer mee met de massa en/of massadetectie.
Sorry, overheen gelezen.

Ik ben benieuwd wat de verschillen zijn met Weichen Walter's puko-strips en wat de voordelen zijn van de één ten opzichte van de ander. Prijs-technisch lijkt er weinig tot geen verschil te zijn. Inbouw-technisch lijken de WW-strips wat eenvoudiger, maar:

Bei anderen Anbietern solcher Punktkontaktbänder wird das Einschmelzen in die Schwellen mit einem Lötkolben vorgeschlagen. Dadurch können sich aber die Schwellen verformen und das Gleis liegt nicht mehr sauber auf. Beim Biegen eines Flexgleises kann sich das Band auch wieder lösen. Bei meinem System steckt das Band in der Fuge zwischen den Korkbettungsstreifen und wird mit kurzen Drahtstücken sicher auf der richtigen Höhe fixiert.

Hmm...

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Je hebt een prachtige modelbaan gecreëerd, Guus :thumbup:  :thumbup:
Het verslag van de bouw leest lekker weg en is overgoten met bijbehorende foto's.
Ook de filmpjes zijn fraai gefilmd en zeker niet langdradig!
Tot over een jaar?  :roll:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 03 januari 2025, 10:42:42Ik ben benieuwd wat de verschillen zijn met Weichen Walter's puko-strips en wat de voordelen zijn van de één ten opzichte van de ander.
Het kunnen kiezen van de hoogte lijkt mij een troef, als je de railstaven polariseert hoeven de puko's daar helemaal niet bovenuit te steken.

Hi!
Ik zie je baan voor t eerst, ben erg onder de indruk van je spoor. Ik heb er zelf op los geëxperimenteerd met zelfgemaakte alternatieve puko's. Mijn probleem was destijds (maar dat is al twee/drie jaar terug) dat de pukostrips gewoon niet beschikbaar waren of ongelooflijk duur. Vandaar dat ik ze zelf heb gemaakt (daarop kreeg ik overigens nogal wat kritiek van mensen hier, maar dat is all in the game). De oplossing die jij kiest voor je wissels is inderdaad een zeer elegante: dan hoeven de puko's niet meer boven de rail uit te steken. Dat is optisch beter, maar ook minder storingsgevoelig lijk me. Ik weet nog dat je best wat trucs uithaalt om de sleper niet de rail te laten raken, maar ook zo laag mogelijk te houden omdat anders sommige lichtere locs door de sleper omhoog worden geduwd en dan ontsporen of stilvallen.

Enfin: inspirerende oplossing dus! Dank!
 @citaat
Ik vond jouw eigengemaakte pukos ook zeer elegant, Doevie!
Citaat van: Guus op donderdag 02 januari 2025, 20:51:08Ik was met name heel benieuwd naar de zichtbaarheid van de puko's...en vergelijk dit eens met een marklin k-wissel met die grote brede puko's:
Zie jij dan verschil?  ;)

Iedereen van harte bedankt voor de reacties, dat maakt het leuk om een verslag te posten.

Omdat de pukostrips in combinatie met de Peco wissels de meeste reacties oproepen heb ik even twee foto's bewerkt om de polarisatie duidelijk te maken.
Wat rood is moet je dus isoleren, maar dat gaat heel eenvoudig door een draadje door te knippen

Blauw = massa
Groen = massadetectie
Rood = baanstroom

Je ziet nu ook meteen waarom het noodzakelijk is om de versie met de geisoleerde puntstukken te gebruiken.

Eerst rechtdoor:

rechtdoor.jpg

en dan afbuigend:

afbuigen.jpg

Het is ook van belang dat het relais pas schakelt nadat de motor aan het draaien is, anders krijg je kortsluiting. De MP1 kan dat.

Het systeem heeft 1 nadeel: als je vanaf de open kant de wissel op rijdt en je wissel staat niet goed dan krijg je meteen kortsluiting. Maar dat is bij mij geen probleem omdat ik rij met iTrain.
Het wissel moet daarom ook op alle railstaven geisoleerd zijn van de rest van het spoor

Groet,

Guus

Ik las dat je voor de onzichtbare delen K-rail had gebruikt en voor de zichtbare delen de Peco 100.
Komen de hoogtes van de railstaven overheen en kun je die makkelijk op elkaar aansluiten?

Ik heb op mijn zichtbare baandeel ook flexrail van Märklin en die zou ik dan moeten vervangen door een ander merk.
Heeft Peco 100 ook flexrail?

Hoi @Tjoekedoris , de railhoogtes zijn nagenoeg gelijk bij beide systemen.
En in het zichtbare deel ligt sowieso alleen maar flexrail, van peco dus.

Achteraf gezien had ik misschien wel overal peco met de pukostrips willen gebruiken omdat het zo mooi rijdt. Maar ik kon op deze manier mijn verzameling k-rails nog gebruiken.
Maar áls het al ergens ontspoort, dan is het op een marklin wissel. En dan met name de meegebogen bochtwissels.

Groet,

Guus

Onder de indruk Guus, volg je graag.   

Citaat van: Retrotreintje op donderdag 02 januari 2025, 20:20:50Amaai, indrukwekkend  :thumbup:
Ik ben altijd verbaasd van hoe professioneel sommige hier een baan maken.
Dit is wat anders dan mijn amateuristisch gepruts  :-)
Ik ging iets in die richting schrijven, maar jouw commentaar is exact wat ik dacht.... het is wel prachtig om dit allemaal verwezenlijkt te zien (worden).....  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

ik ga eens nadenken hoe ik dit in mijn zelfbouwwissels kan verwerken...

Wauw wat een mooie resultaten Guus en toegang tot zulke apparatuur wat jij hebt, dat is volgens mij gewoon echt heel erg prettig. Ik heb het geluk dat ik op mijn werk op de opmaak en print afdeling zit waar je in de verloren uurtjes af en toe iets kunt doen en prettig gebruik kunt maken van de apparatuur.  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:
Forum Moderator

Net je volledige verslag gelezen Guus, ik ben zwaar onder de indruk, complimenten hoe jij dit allemaal bedacht en gebouwd hebt.
Het moet geweldig zijn als je zo'n ruimte en gereedschappen hebt.

Bedankt voor het delen.

Mvg,

Peter Degeluidsman