Beste allen,
Het wordt tijd om mijn verrichtingen te gaan delen op dit forum. Ik ben ondertussen al weer een jaartje aan het bouwen met een nieuwe baan en ik zal proberen om een soort bouwverslag te maken.
Ooit was ik druk bezig met het bouwen van een
baan, maar gaandeweg het bouwen kom je er achter dat het geen 10 wordt. En na een tijdje ook geen 8. Je vraagt je dan af waarom je nog verder zult bouwen. Velen van jullie kennen dit gevoel, en ook de enige oplossing: de zaag er in.
Het kwam goed uit, want de pubers wilden een eigen krachthonk en die trein stond toch maar in de weg.
Alles dat bewaard kon worden heb ik netjes in dozen gedaan en op een pallet in het magazijn van mijn bedrijf gezet.
En na een tijdje begint het toch weer te kriebelen. Het leukste deel van de hobby vind ik het klooien met het rijdend materieel. Her en der wat ombouwen, smd leds inbouwen, decoders, etc etc. Maar ook het verzamelen (lees: voortdurend onnodige aankopen doen) vind ik een leuke bezigheid.
En ja, als de dat wilt doen dan is het ook wel leuk om af en toe even te kunnen rijden.
Ik heb RailModeller Pro aangeschaft (een van de weinige tekenprogramma's die het op de Mac goed doen) en ben eerst gaan tekenen. Daarbij had ik de volgende uitgangspunten:
- klein baantje om mee te beginnen, 3 x 1 meter
- modules, niet groter dan 1 x 1 meter zodat je ze (met moeite) nog zelf kunt tillen en eenvoudig door een deur of trapgat passen
- toch wel weer drie-rail, vanwege de grote hoeveelheid drie-rail locs en wagons
- geen marklin rails in het zichtbare gedeelte. Ik heb gekozen voor
dit prachtige systeem van pukostrips
- zo weinig mogelijk zichtbare wissels en bochten
- alle electronica aan de voorzijde van de baan, eenvoudig bereikbaar
- in de toekomst uitbreidbaar met extra modules, zoals een BW met draaischijf voor de stomers
- er is niet een duidelijk tijdperk voor wat betreft het rijdend materieel. Voor het landschap zit ik ongeveer tussen IV en V denk ik en het is voornamelijk Duits
Omdat de ooit mij toegewezen ruimte nog steeds een krachthonk is moest ik iets anders verzinnen.
Ik ben eigenaar van een bedrijf. Een combinatie van drukkerij en signbedrijf. Bij dit bedrijf hoort een losstaand magazijn, waar een kleine insteekverdieping in zit. Deze heb ik voor mezelf geclaimd als bouwruimte.
Als de baan ooit af komt zijn er denk ik geen pubers meer thuis en kan het spul (vanwege de modules) eenvoudig verhuisd worden. Maar voorlopig hobby ik dus lekker rustig in het magazijn.