Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

@citaat
Kleur je die dan nog of blijft dat naturel?

Als het maar Zwitsers is.

Lekker bezig Marcel. :thumbup:
Ik vind de kleur van het zeeschuim heel erg mooi en geeft wat kleuren diversiteit aan het geheel. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

Citaat van: Lobomotion69 op zondag 27 oktober 2024, 02:52:22@citaat
Kleur je die dan nog of blijft dat naturel?

Die laat ik naturel, en geeft een mooie imitatie van dode takken en stukken boomstam (afhankelijk hoe fijn je het verkruimeld). Soms meng ik er, naast de bruine theeblaadjes, nog wel een klein beetje donkergroen strooisel door.

Groeten,
Wico

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Als je je zeeschuim gaat "weken" doe er dan een scheutje voorstrijk bij.
Blijft het later wat soepeler en breekt niet zo snel. Ik doe dat met een kleine plantenspuit.

groet
Harald

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Dat gaat prachtig mooi worden Marcel.
Binnenkort maar weer eens in het echt komen bewonderen.

The meaning of life is to give life meaning!

Goedemorgen allen,

Gisteren er me er eindelijk eens toe kunnen zetten aan het plaatsen van een hekwerk bij Bhf Güglingen. Het zou wel zonde zijn dat mijn trotse Preisertjes in hun mooie bolide naar beneden donderen omdat ik heb verzuimd.

Eerst alle paaltjes in de primer gezet, daarna op kleur gespoten en vervolgens lichtelijk voorzien van een iets donkere aanslag. Zoals gezegd lichtelijk, misschien valt het op de foto's niet echt op maar van dichtbij zie ik het in ieder geval wel. Het was even prutsen om de staaldraden er door te rijgen maar het is gelukt.

Kan ik ook weer afstrepen! (al moet er op een ander deel baan nog een kort stukje hek worden geplaatst, maar dat is dan alleen nog maar plaatsen want het ligt al klaar)

2024-10-28 (1).jpg

2024-10-28 (2).jpg

2024-10-28 (3).jpg

Het zijn de details die de baan mooi en boeiend maken en deze bewerkte paaltjes is zo een detail Marcel. :)
De hekwerk maakt de weg helemaal af en past perfect tussen de weg en het gras zeker door de gebroken witte kleur. :thumbup:

Groet Michel

GEWELDIG... :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Mooi om te zien hoe strak dat allemaal weer staat. Dit soort details maken de baan af :thumbup:.

Groeten,
Wico
Speciale Gast

B) Erg leuk en netjes, ziet er realistisch uit.
Ook de diverse soorten verkeersborden zijn :thumbup:
En dan ook nog zo'n leuk Opeltje in beeld. :)

Swiss rail .. what else?

Maar rijdt die Opel nu het dorp in (richting station) of niet? Volgens het verkeersbord verlaat hij Güglingen :?.

Groeten,
Wico
Misschien is het station buiten het dorp gelegen. Station Bitburg-Erdorf in Duitsland ligt ook niet in Bitburg (Hoewel wel in Erdorf).

Hallo modelspoorvrinden,

Details zijn altijd leuk, meestal staan ze op de achtergrond, spelen niet de hoofdrol maar als ze er niet zijn dan mis je "iets". Zo ook een hek om te voorkomen dat je zomaar van de weg  kan rijden en meters lager terecht komt. Dat geldt dus ook voor verkeersborden, staan ze er niet dan mis je ze.

Klopt inderdaad: Bhf Güglingen ligt net niet in de bebouwde kom maar het scheelt niet veel. Net buiten beeld ligt ergens het genoemde dorp maar daar heb ik helaas niet genoeg ruimte voor om te laten zien. Jullie moeten het er maar bij denken.

Mijn hoofdtaak aan de bouw van mijn baan is nu het aanbrengen van groen: gras, struiken, onkruid en bomen. Dat wordt nog een "klusje" om het realistisch genoeg naar mijn zin/smaak te maken. Ik ga in ieder geval mijn best doen.

Ook wil ik ooit nog een aantal scenes aan de baan toevoegen om alles een beetje tot leven te laten komen. Onder andere natuurlijk bij de houtzagerij maar ook bij de reparatie firma "Langbein" voor agrarische toepassingen bij zijn werkplaats. In Bhf Güglingen moet er bij het laadperron nog "iets" komen, ik denk nu aan de aflevering van een tweetal nieuwe tractoren die ter plekke nog rijwaardig moeten worden gemaakt en ook bij de daar gelegen expeditie moet nog wat meer leven komen. Bij de Landhandel moet er natuurlijk ook meer gebeuren, er is altijd iets in de landbouw te doen in de regio en dat moet dus ook worden bevoorraad.

Kortom: dromen genoeg! :P

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Marcel.

Prachtig hoe het toevoegen van een 'simpel' hek met paaltjes, zo'n verschil maakt in de scenery! :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Een van de leukere bezigheden, het dromen over de verdere invulling van je baan. Daar kun je avonden lang voorpret van hebben :thumbup:.

Ik ben zelf aan het fantaseren hoe ik straks een stuk weiland met koeien vorm ga geven. Klinkt simpel, maar genoeg om over na te denken.

Groeten,
Wico

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Het gaat inderdaad altijd om de details. Sommige zien het niet en laten het dan meestal weg.
Maar als je er oog voor hebt dan wordt het allemaal nog levendiger ondanks dat alles stil staat.
Denk aan bijvoorbeeld een appelboomgaarde waar mensen en kinderen de appels plukken.
Of een klein opgebroken stukje wegdek waar een rioolbuis vervangen moet worden en zo kunnen we nog uren doorgaan en van alles bedenken.
Het is nooit heel veel werk maar wel o zo dankbaar als het er is.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Marcel,

Mooi hekwerk.  :thumbup:

Je ziet het niet vaak op een baan.
Het maakt het net even mooier af.

Henk

Prachtige baan ❤️
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Met dat hekwerk wordt je baan weer een stukje veiliger maar vooral mooier Marcel  :thumbup: :thumbup:
De draden er doorheen is zeker een pruts werkje, dat staal is zo hard en lastig te buigen, op mijn oude baantje had ik dit hekwerk ook staan en in de voorraadkast ligt er nog een doosje van  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Goedemiddag allemaal,

Geen grote vorderingen te melden maar ik ben wel begonnen om de zeeschuim "bomen/struiken" in bad te doen. Dat is een mengsel van 5L water en 1L Glycerine. De bedoeling is dat de bomen wat rechter worden en in het algemeen dat het zeeschuim wat minder bros wordt.

Na het weken hang ik de bomen aan een draadje op om te drogen. Daarvoor heb ik tafellaken gewichten en klemmetjes met een haakje gekocht. Dat werkt erg praktisch.

Eerst dit maar eens afmaken en daarna kan ik, wanneer ik er ooit zin heb, verder met de productie van bomen en struiken van zeeschuim en IJslands mos.

Natuurlijk weer visuele ondersteuning met een paar plaatjes. :D

2024-11-10 (1).jpg

2024-11-10 (2).jpg

2024-11-10 (3).jpg

2024-11-10 (4).jpg

zonder fantasie ook geen creativiteit

Mooi productieproces Marcel!   :thumbup:

Goed bezig. Ik hoop dat het doel van het bad en het hangend drogen goed zal werken.
Bij mij bleef het zeeschuim toch wel broos.
Maar ja, we hoeven er ook niet mee te gaan slepen, eenmaal op un plekje geplant is het wel te doen.

Tafellaken gewichtjes, die zijn bedoeld tegen het wegwaaien maar zo kun je ze ook gebruiken natuurlijk. In eerste instantie dacht ik dat je kerstbomen aan het maken was met allemaal kerstballen er in.  :-)

Robots are taking over!

@Narwal,

Leuk om te lezen hoe jou baan beetje bij beetje toch steeds weer progressie maakt. Ik vind het een hele mooie baan worden!

Dag Marcel.

Voor alsnog heb je als resultaat vrij rechte boompjes:
de truc met gewichtjes heeft dus goed gewerkt!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Mooie bomen Marcel.
Wel een dingetje van zeeschuim: de stammen ogen wat ielig ( geen Nederlands woord..)
Ga je die nog opdikken?
Alternatief die ik wat meer aanhang: stammen en hoofdtakken van binddraad en daarop stukjes zeeschuim voor de fijnere vertakking. Veel wegen leiden naar Rome ;)

Rutger had overigens ook wat zeeschuim gekocht. Er zat veel zaad in, resultaat: veel zeeschuim planten

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Marcel,

Ben weer bijgelezen hier en zie dat je je groene vingers aan het trainen bent met landmos en zeeschuim  :thumbup:
Prima bruikbaar spul !
Ik heb al zo'n dikke 3000 struiken/boompjes van schuim gemaakt, maar de truc met de gewichten kende ik nog niet.
Je moet er maar op komen.
Na het begroenen wat grijs/bruine verf op de stammetjes en zichtbare takken doet wonderen.
Stammen dikker maken hoeft meestal niet echt. Wil je het toch, zou je wat water gedragen plamuur (uit de tube van de act..) door de verf kunnen mengen. Snel en makkelijk.

Grtz Tony
 @citaat Mooi dat je veel ervaring hebt, een ieder moet doen wat zij/hij fraai vind.
Een beetje boom is gauw 60-100cm in doorsnede, in H0 zit je dan op 1cm, vandaar mijn gedachte, de stammen van zeeschuim zijn hooguit 2-3mm, bomen van 20cm doorsnede zijn wel erg jong.

Opdikken met woodland scenics rubber "WLS-C1204" kan ook. Zal wel wat effect hebben op de structuur.
Er zijn meerdere wegen naar Rome : )

Een andere mogelijkheid om de stammen dikker te maken is met boomschorspasta.

Boomschorspasta is een mengsel van in water opgeloste stukjes DAS-klei, aangevuld met fijn zaagsel, houtlijm en acrylverf om de pasta op kleur te brengen. Eenmaal aangemaakt is de pasta prima in een afsluitbaar plastic flesje of bakje te bewaren. Een knikker of grote moer er aan toegevoegd, helpt om de pasta na een langere tijd staan, weer soepel en gebruiksklaar te krijgen door het flesje vooraf flink te schudden. :idea:

De boomschorspasta die ik een aantal jaren geleden heb gemaakt en bewaard in een klein shampooflesje (uit een hotel), is nu nog steeds goed om te gebruiken.
Het aanbrengen van de boomschorspasta kan het eenvoudigste met een oud kwastje.

Groeten,

Erik.
 @citaat
Weet je de verhoudingen nog Erik?

Dag Bert.

Nee, de verhoudingen als in een recept weet ik niet. Het mengen was meer op gevoel.
Ik begon met 1/3 water in het flesje en deed daar stukjes DAS klei erbij in.
Daarna het zaagsel (MDF = erg fijn), wat dient voor de schors-structuur.
Uiteindelijk werd het een pasta met de dikte van bijvoorbeeld vla!

Groeten,

Erik.
Bedankt Erik!
Ben bezig met probeersels om tot een goed resultaat te komen. Met Das/ Action klei alleen gaat het goed maar enorm veel werk voor 1 boom. Ik probeer tot een recept te komen, dan kom er er later in ons eigen draadje Witmoos op terug, wil het draadje van Marcel niet teveel kapen:)

Vorige week heb ik weer eens een kopje koffie in Bad Drieberg-Steinbrucke gehaald.
Het wordt een beetje een traditie...elk jaar een keer zo rond de kerst.  :-)

Maar, Marcel, door het in het echt te zien, heb veel respect voor je gekregen omdat je baan werkelijk erg mooi is geworden.
Wat op de foto's te zien is geeft een indruk, maar in het echt is het verbluffend.

Ik ben benieuwd hoe het er over 1 jaar uit zal zien, maar of ik zolang wil wachten....???  :D

Goedemiddag modelspoor collegae,

Vandaag ben ik eens met mijn zeeschuimbomen aan het klungelen geweest. Ja, de stammen zijn in verhouding dun maar ik ga dat waarschijnlijk camoufleren door lagere begroeiing ofwel met struikjes en jonge boompjes. Denk ik nu..... ;)

Ik heb vier bomen en twee grote struiken als eerste eens voorzien van 2,5 mm grasvezels, gewoon omdat ik die nog heb. Na het drogen heb ik alles bruin gespoten. Dus wéér wachten tot ik verder kon. Gelukkig gaat dat best snel dus daarna twee bomen voorzien van verschillende bladeren en twee bomen voorzien van verschillende turf soorten. Van de grote struiken heb ik er één voorzien van blad en de andere van turf. Als laatste alles bespoten met haarlak en/of vernis.

Omdat ik toch bezig was heb ik twee sparren (in de volksmond vaak uitgescholden voor dennenbomen) vanaf de onderkant licht bespoten met bruine verf. Op de foto's niet goed zichtbaar maar in het echt is het wel waarneembaar. Mijn hoop is dat het daardoor net iets echter/levendiger overkomt.

Er moet nog veel zeeschuim worden omgetoverd naar modelspoorbomen/struiken. Ik zal daar tussendoor wel mee bezig zijn. Het is wel een rommelig klusje maar dat moet ik er dan maar voor over hebben.

Wordt vervolgd!

2024-11-30 (1).jpg

2024-11-30 (2).jpg

2024-11-30 (3).jpg

2024-11-30 (4).jpg

2024-11-30 (5).jpg

Dat benne skoone boomkes. Kun je nog eens een boom over opzetten.  :thumbup:
Mooie vergroening Marcel!

Goed bezig met de groenvoorziening, Marcel :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.

De plantsoenendienst heeft overuren gemaakt maar die uren waren het meer dan waard Marcel. :thumbup:

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Het is een hoop werk maar dan heb je wel unieke bomen. Die zullen vast mooi staan op je baan :thumbup:.

Groeten,
Wico

Ja, die bomen geven straks nog meer voldoening.
In het verleden heb ik ook veel bomen van dat zeeschuim gemaakt.

Ik zie op de 2e foto nog wel heel veel zaadjes in het zeeschuim zitten, ik hoop dat het glycerine bad de nog aanwezige zaden heeft gesteriliseerd anders gaan ze later misschien uitlopen en dat zou zonde zijn van al je werk.
Goed uitschudden of tikken zodat alle zaden er uit zijn is wel aan te raden.

Ik ga a.s. dinsdag ook weer eens aan een boom beginnen maar dat is dan deze keer de kerstboom.
Kleinzoon belde vanmorgen al vroeg dat hij een mooie boom had, hij is weekend kerstboomverkoper in het tuincentrum vlak bij ons en had de eerste keus.
Ik heb ook al een voornemen voor het nieuwe jaar, ik ga dan ook maar weer eens wat bomen maken want ook op een diorama kan je soms geen bomen genoeg hebben.

Weer erg goed gelukt Marcel. De bomen zien er prima uit en met elkaar zal dit weer een metamorfose geven.

Goedemorgen allen,

Dank voor de bijval dat doet altijd goed! :P

Tom: Ik hoop ook dat de bomen niet verder gaan groeien óp de baan, dan zou ik naast de tuin ook de baan moeten bijhouden! 8o

Voor de liefhebbers een kort filmpje van de nieuwe struiken in actie!

Leuk filmpje Marcel!
En met mijn favoriete V200

Dag Marcel.

Fijn filmpje voor op de zondagochtend!  :thumbup:  :thumbup:
Met die zaadjes zal het wel niet zo'n vaart lopen  :wink:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 01 december 2024, 10:55:22Met die zaadjes zal het wel niet zo'n vaart lopen  :wink:

Inderdaad, ze zijn ook niet allemaal weg te krijgen. Ben zelf ook met boompjes bezig, ik schud de takjes zo goed mogelijk uit en vang de ( vele honderden) zaadjes op. Mooi voor het volgende zaai seizoen.

Marcel, deze liefhebber heeft genoten van het (helaas) te korte filmpje. ;)  :thumbup:

Groet Michel

Soms heeft die Miessie echt retegoeie opmerkingen nietwaar. Filmpje is veel te kort. Zo kort dat die mooie struiken niet eens in actie konden komen. Volgende keer een beetje meer geduld hoor. Je volgelaars zullen je er dankbaar voor zijn.
Inderdaad, ga ervoor Marcel, dit smaakt naar meer.
Wat ik wel erg fijn vind: behoorlijk stabiele camerapositie, geen bibberbeelden.

doe maar een treintje

genot om naar dit filmpje te kijken  :thumbup: