Goedemiddag Modelspoorvrienden,
De baan is voorlopig klaar genoeg om even andere dingen te doen dan bouwen. Uiteraard moet er nog wel iets gebeuren maar dat wacht maar eens tot dat ik daar ook zin in heb.
Ondertussen wel lekker schoongemaakt op en onder de baan en troep die ik zeker niet meer nodig heb weggegooid. Ook dat scheelt weer ruimte. Daarna lekker rustig op zolder aan mijn werktafel alle locomotieven gereinigd en voorzien van nieuwe olie en vetten en indien nodig van rubberbandjes. Het staat er dus weer leuk bij en voor mijn gevoel geeft dat rust.
Er waren twee locomotieven, de E-94 en de BR-24 die al een tijdje buiten dienst stonden. De 94 deed niks meer, geen trekkracht, dus reed niet. Bij de dealer geweest, die konden niets vinden. Ik ook niet maar hij deed het niet, dus maar aan de kant gezet. De 24 maakte loeiveel lawaai, niet om aan te horen, dus om die reden ook maar buiten dienst genomen.
Nu had ik daar wat meer rust en tijd voor om daar eens naar te kijken. De E-94 op de baan gezet en hij reed gewoon weer....waarom? geen idee. Verder het nodige onderhoud gegeven en weer opgenomen in de dienstregeling als trekker van de goederentrein waar eerst de DB-50 de karren trok. Deze oude dame mag even uitrusten van een jarenlange rijdienst. Verder niets mis mee, alleen maar even rust.
De 24 was wat meer werk maar met een goede reinigingsbeurt, olie en vet, en daarna teflonspray reed de jonge dame weer als nieuw dus ook gelijk weer in dienst gesteld maar dan op het boemeltjes traject, het enkelsporige deel.
Toch nog een beste storing gehad aan het dubbelspoor deel. Er gebeurde van alles, ontsporingen en zomaar stilstaande treinen. Geen idee wat er aan de hand was, twee dagen aan het zoeken, controleren en verder zoeken, meten, testen noem maar op. Niets hielp en er reed niets. Onbegrijpelijk: het reed jarenlang zonder problemen en dan dit...
Uiteindelijk kwam ik er achter dat de Rosoft S-88-N UTP adapter die onder de CS-2 op het terugmeldcontact zit de boel liep te verzieken. Deze zat half los. Ja, dan gaat het natuurlijk niet goed met terugmeldingen en het doorgeven van de juiste acties. Gelukkig opgelost maar was wel een rotstoring.
Als afscheid van dit modelspoorjaar nog één foto van de "nieuwe" locs in de rijdienst tijdens het spitsuur in Bhf Güglingen.
Iedereen een fijne jaarwisseling en houd de vingers heel voor onze leuke hobby want daar komt het allemaal erg nauw om er iets moois van te maken.
Tot volgend jaar!