Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

The meaning of life is to give life meaning!

Goedemiddag allemaal,

Nou, de schrik is er nu wel weer vanaf. De kale foto's zijn nu opgevolgd door een ingericht BW, houtzagerij en de reparatie werkplaats Herr Langbein. >:-D

Dit was het laatste hoekje waar nog gras en begroeiing moest worden aangebracht. In eerste instantie lijkt het dan dat de baan klaar is maar jullie weten wel beter. Een modelspoorbaan is nooit af.

Ik wil het groene deel nog verbeteren en realistischer maken. Dat zal soms gaan per struikje of boom of iets anders, ofwel niet snel. Ook wil ik een paar bomen kopen die dan op markante plaatsen moeten komen te staan.

Als eerste moet ik eens goed aan de schoonmaak. Na het bouwen aan het landschap ligt er overal groenafval, vooral grasvezels. (mooi spul, maar wat geeft dat een troep)
 8o
Daarna als tweede wil ik met de zagerij aan de slag, dat moet eindelijk wel een keer gebeuren anders wordt het nooit wat. Er zijn ook nog gebouwen waar nog verlichting in moet komen, dat staat dus ook op het lijstje. Nu wordt het ook tijd dat de bevolking van BDS en het wild-life een vast plekje krijgen in hun dorpjes c.q. bos. Natuurlijk wil ik t.z.t. ook de passagier rijtuigen voorzien van reizigers die dan ook een krantje moeten kunnen lezen dus ook wel verlichting willen.

Kortom; het echte bouwen is dan wel klaar maar het is nog lang niet helemaal af. Nu kan ik op beurzen rustiger zoeken naar leuke spullen om het bovenstaande te kunnen doen.

2025-11-16 (1).jpg

2025-11-16 (2).jpg

2025-11-16 (3).jpg

2025-11-16 (4).jpg

2025-11-16 (5).jpg

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Dat moet een lekker gevoel geven dat de baan klaar is (maar nog lang niet af)! Prachtige mijlpaal heb je bereikt na al die jaren. Foto's zijn weer een plezier voor het oog en getuigen van jouw eigen smaak en aanpak :thumbup:.

Groeten,
Wico

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Marcel.

Altijd een genot om de foto's van jouw modelbaan te bekijken  :cool:  :thumbup:  :thumbup:
Wat volgt zijn eigenlijk allemaal kersen op de taart!

Groeten,

Erik.

Als het maar Zwitsers is.

Marcel, ik sluit mij geheel aan bij de 2 eerdere geplaatste berichten van Wico & Erik. :thumbup:

Groet Michel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Marcel,

Wat moet dat een plezier geven als jij de treinenkamer instapt en al dit moois kan bewonderen, hier kan ik echt van genieten.
Gelukkig is de baan nooit af dus gaan wij in de toekomst nog veel van jou kunsten zien  :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Marcel,

Ik sluit mij bij de vorige sprekers euhh schrijvers aan.

Henk

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Prachtihg hoor Marcel.
Dat moet je toch vleugels geven nu. :-)
Fraai, fraai

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Het gaat nu om de kleinere details en die zijn ook weer net zo belangrijk.
Je kan daar helemaal los in gaan, een grondige schoonmaak is om te beginnen al een heel goed plan want inderdaad, die vezeltjes vliegen overal heen.
Baan ziet er top uit. :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:
Ik vind de foto's weer machtig mooi. Wel vind ik de omgeving van de sporen zeer "clean. Net of er niet geleefd en gewerkt wordt. Persoonlijk zou ik kleine details aanbrengen die de omgeving "vervuilen". Als je op een trein zit en je kijkt naar de omgeving rond  de sporen dan valt het op hoeveel troep en materiaal daar ligt, zeker rond stations en rangeercomplexen. Ze ruimen de troep blijkbaar niet op bij de spoorwegen.

Maar als je dit aangeven te "negatief" vindt en je een cleane baan wil dan is dat OK (het is per slot van rekening jouw baan) en ik vind het nog mooi ook om naar te kijken.

Luc

Het is echt een hele mooie baan aan het worden!

Goedemiddag allemaal,

Wico: Inderdaad het is een lekker gevoel dat de baan bouwtechnisch klaar is, maar....toch...

Erik: Dank! Kersen zijn lekker dus hopelijk komt er nog meer!

Mies: Ook dank voor de complimenten.

Peter: Zeker, iedere keer dat ik op zolder kom geniet ik van de baan en ben ik stiekem best trots op mezelf....

Henk: Dank!

Martin: Bedankt! De vleugels doet mij denken aan mijn werkgever maar het voelt echt goed.

Bert: Ook dank!

Tom: Je hebt gelijk, nu komen er andere leuke klusjes die het nog meer afmaken!

Luc: Iedereen heeft zijn eigen bouwstijl en die van mij is wat schoner en strakker, al zitten er stiekem veel foutjes in, al vallen ze niet altijd even erg op. En ja, in de echte wereld lopen er een heleboel rotzooimakers rond maar dat wil niet zeggen dan ik ze daarom ook ga belonen met rommel op mijn baan!

Rutger: Ook dank!

Omdat ik bijna twintig jaar lang aan het bouwen ben geweest aan mijn baan waarbij ik alleen in het weekend en vakanties kon werken waren dat altijd intensieve dagen, zeker op het laatst omdat ik dan ook graag eens rustig wil genieten van alleen maar rijden en kijken. Toch val ik stiekem toch in een gat want ik kan nu gewoon rustig boven zitten en tijdens het rijden kan dromen van de details die nog moeten worden gerealiseerd. Dat geeft een heel fijn maar wel een raar gevoel van niets te hoeven! Zover ben ik met bouwen van eerdere banen nog nooit gekomen. Meestal moesten die al worden gesloopt voordat ze klaar waren. Maar nu kan het lekker blijven staan!

Zoals Peter al aangaf geeft het mij inderdaad echt veel plezier om op zolder te komen en te zien wat er nu allemaal staat en dat voelt goed. Daarom toch nog een paar foto's van de zijkanten van de baan waar ik lekker tussendoor mag lopen! De lange poot van de "U" vorm met Bhf Güglingen en rotsachtige dal, het einde van de "U" met Bhf Friedrichshöhe en op de korte poot van de "U" het BW en de houtzagerij. Aan de randen van binnenkant van de "U" rijden dan de grotere lange treinen op het dubbelspoor en daarboven de boemeltjes op het enkelspoor.

Eerst verder dromen en daarna lekker aan de hobby met de nog in te vullen details en verdere inrichting van de baan.

2025-11-29 (1).jpg

2025-11-29 (2).jpg

2025-11-29 (3).jpg

2025-11-29 (4).jpg

2025-11-29 (5).jpg

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Genieten met een hoofdletter G (zowel voor jou als voor ons). En je mag terecht trots zijn op het resultaat! Nu lekker verder dromen en straks hier en daar de finishing touch :).

Groeten,
Wico

Alles klopt aan je baan / foto's Marcel. :favorite:
Puur genieten als ik dit om mijn gemakje bekijk laat staan hoeveel jij geniet als je er midden in staan en alles van dichtbij kan bekijken. :P
Nu heerlijk genieten van de rijdende treinen en kijken naar al het moois wat je baan te beiden heeft.

Groet Michel
Het ziet er gewoon geweldig uit!  :thumbup:  :thumbup:
Marcel, ik bewonder je propere stijl. Mijn vrouw vindt het zelfs mooier dan de mijne en dat is dan toch een compliment.  ;)

Luc

Marcel,

De baan oogt ruim en groot van opzet.
Heel mooi gedaan.

Henk

Märklin fahren-ärger sparen

Nou Marcel, als je een van de volgende keren op zolder aan het rijden en dromen bent en je hebt stomtoevallig je camera en het draaiboek binnen handbereik, aarzel dan niet
en leg deze droom dan vast op bewegende beelden  O:-D

Dromen wij hier lekker mee  :P  !

Grtz Tony
( die het langdurige rijden nu pas onder de knie heeft gekregen en daar eindeloos van geniet........)
Hoi Marcel, ik ben het meer dan eens met de welverdiende complimenten! Er viel me 1 ding op: het dak van de houtzagerij kiert op de nok, zo lijkt het. Zie ik dat goed?

Hallo Peter,

Dat klopt. De houtzagerij moet eigenlijk nog worden gebouwd. Wat er nu staat is voor mezelf om te zien waar ik met dit gebouw naar toe moet. Komt dus ooit wel goed!

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Gefeliciteerd met je verkiezing tot juni model op de 3Rail Forum kalender 2026!

Groeten,
Wico

Ook namens mij gefeliciteerd Marcel met dit heugelijke feit van de maand juni van de 3rail forum kalender.:thumbup:

Groet Michel

Goedemorgen 3-Rail collegae,

Ook hier is de 3-Rail kalender op de mat gevallen! Ik was zeer verbaasd maar ook heel erg  verrast dat BDS voor het eerst daarin is geplaatst voor de maand Juni. Dat maakt mij apetrots!

Uiteraard heeft de kalender een mooi plekje gekregen bij mijn werktafel op zolder.

Wico, ook gefeliciteerd met maar liefst twee maanden van deze kalender! :thumbup:

Mies: Bedankt! Ook een beetje BDS bij jou thuis... :P

2025-12-14 (1).jpg

Is dat nu de kalender van 2026 of 2025?

Swiss rail .. what else?

Bizarre misdruk, want alleen de maanden april en juni hebben de vermelding 2025, alle overige maanden zijn wel correct!

Groeten,
Wico

Citaat van: xa4 op zondag 14 december 2025, 14:07:58Is dat nu de kalender van 2026 of 2025?

Ik zat ook al te kijken; zie ik het nu goed?
Maar goed, een misdruk dus.  8o

Henk
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: xa4 op zondag 14 december 2025, 14:07:58Is dat nu de kalender van 2026 of 2025?

Ja, dat is inderdaad niet helemaal goed gegaan.... Lees ook in het kalendertopic hierover.
Kalenders met een misdruk worden later collectoritems en dus "veel" geld waard.

Luc

@citaat

Dat wordt dus inpakken en opbergen. 8)
"oortjes" zorgen ook voor waardevermindering.
Vooral geen zon op laten schijnen want dan kan hij verbleken. 8o

Henk

Ik volg je bouw in stilte. 👍🏻

Ik ben erg onder de indruk van je werk en je aanpak. Het is voor mij een bron van inspiratie.

Goedemiddag modelspoor vrienden,

Het is koud, het is 's avonds vroeg donker en het is bijna kerst. Dat houdt in dat het weer tijd is voor de jaarlijkse beweegbare plaatjes ofwel de BDS jaarafsluiting van 2025!

Iedereen fijne feestdagen en jaarwisseling! :favorite:

En hier is die dan:

Mooie film Marcel.

Fijne feestdagen en een gezond 2026 toegewenst.

Henk

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Marcel.

Die lange film is Genieten met een hoofdletter G :thumbup:
Van zowel de korte als de lange treinen,
van zowel goederen- als personentreinen
en jawel: ver over de helft van de film
verschijnt dan ook eindelijk de railbus,
die dan ook het einde voor rekening neemt :cool:

Voor jou en jouw geliefden ook hele fijne feestdagen en een gezond nieuwjaar!

Groeten uit Almelo 🚦

Erik.
Forum Moderator

Top film Marcel, prachtige treinen rijden er rond en op jou baan komen ze helemaal tot hun recht  :thumbup:  :thumbup:

De railbus sluit het geheel mooi af om zo de loods in te rijden.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Marcel, ruim 17 minuten naar het beeldscherm gekeken en 17 minuten genoten. :favorite:
Wat een schitterende afsluiting van dit jaar van je prachtige baan. :favorite:
Alles komt aanbod goederentreinen passagierstreinen klein en groot en het ene sleepje is nog mooier dan de andere.

Bedankt voor het kijkplezier en hele fijne feestdagen en een goed en gezond 2026 toegewenst voor jouw en de familie.

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Je moet er even voor gaan zitten, maar dan krijg je ook wel wat voorgeschoteld :thumbup:. Heel wat minder hectisch dan dat moderne verkeer van tegenwoordig ;). Mooi gevarieerd materieel komt voorbij in diverse smaken, en ondertussen kijk ik met veel plezier naar de scenery die je dit jaar hebt aangebracht. Complimenten voor je baan, daar mag je trots op zijn.

Hele fijne feestdagen en een mooi/gezond 2026 gewenst!

Groeten,
Wico

doe maar een treintje

alles is perfect en een diepe buiging voor dit resultaat, top  :thumbup:  :thumbup:

groetjes, Ruud

PS

hier wordt een mens blij van

Zeeland

Mooi begin van de feestdagen dit filmpje, dankjewel 🎄
Prachtige film Marcel!
Wens je fijne feestdagen en een gezond nieuw jaar toe!

Heel erg mooi Marcel  :P .
Een prachtige afsluitng van het jaar
Hele fijne dagen toegewenst en lekker genieten. ;)

Märklin fahren-ärger sparen

Ik kan niks meer toevoegen aan de complimenten hierboven zonder iets uit mijn duim te zuigen, Marcel.
Dat doe ik dus niet.
Maar ik wens jou/jullie wel alvast fijne feestdagen en een mooi nieuw jaar toe !  :)

Grtz Tony

Goedemiddag Modelspoorvrienden,

De baan is voorlopig klaar genoeg om even andere dingen te doen dan bouwen. Uiteraard moet er nog wel iets gebeuren maar dat wacht maar eens tot dat ik daar ook zin in heb.

Ondertussen wel lekker schoongemaakt op en onder de baan en troep die ik zeker niet meer nodig heb weggegooid. Ook dat scheelt weer ruimte. Daarna lekker rustig op zolder aan mijn werktafel alle locomotieven gereinigd en voorzien van nieuwe olie en vetten en indien nodig van rubberbandjes. Het staat er dus weer leuk bij en voor mijn gevoel geeft dat rust.

Er waren twee locomotieven, de E-94 en de BR-24 die al een tijdje buiten dienst stonden. De 94 deed niks meer, geen trekkracht, dus reed niet. Bij de dealer geweest, die konden niets vinden. Ik ook niet maar hij deed het niet, dus maar aan de kant gezet. De 24 maakte loeiveel lawaai, niet om aan te horen, dus om die reden ook maar buiten dienst genomen.

Nu had ik daar wat meer rust en tijd voor om daar eens naar te kijken. De E-94 op de baan gezet en hij reed gewoon weer....waarom? geen idee. Verder het nodige onderhoud gegeven en weer opgenomen in de dienstregeling als trekker van de goederentrein waar eerst de DB-50 de karren trok. Deze oude dame mag even uitrusten van een jarenlange rijdienst. Verder niets mis mee, alleen maar even rust.

De 24 was wat meer werk maar met een goede reinigingsbeurt, olie en vet, en daarna teflonspray reed de jonge dame weer als nieuw dus ook gelijk weer in dienst gesteld maar dan op het boemeltjes traject, het enkelsporige deel.

Toch nog een beste storing gehad aan het dubbelspoor deel. Er gebeurde van alles, ontsporingen en zomaar stilstaande treinen. Geen idee wat er aan de hand was, twee dagen aan het zoeken, controleren en verder zoeken, meten, testen noem maar op. Niets hielp en er reed niets. Onbegrijpelijk: het reed jarenlang zonder problemen en dan dit...

Uiteindelijk kwam ik er achter dat de Rosoft S-88-N UTP adapter die onder de CS-2 op het terugmeldcontact zit de boel liep te verzieken. Deze zat half los. Ja, dan gaat het natuurlijk niet goed met terugmeldingen en het doorgeven van de juiste acties. Gelukkig opgelost maar was wel een rotstoring. :O  8o  B)

Als afscheid van dit modelspoorjaar nog één foto van de "nieuwe" locs in de rijdienst tijdens het spitsuur in Bhf Güglingen.

Iedereen een fijne jaarwisseling en houd de vingers heel voor onze leuke hobby want daar komt het allemaal erg nauw om er iets moois van te maken.

Tot volgend jaar!

2025-12-31 (1).jpg

Ja Marcel, soms zit het mee en soms ook een beetje tegen.
Gelukkig is dat laatste spaarzaam te noemen, anders gaat de lol er gauw af.
Je hebt in ieder geval iets moois neergezet tegen het eind van dit jaar en daar mag je trots op zijn.
Ik wens je heel veel rij- en kijkplezier en een rustig storingsvrij 2026.
Wie weet borrelt er wat nieuws op het komend jaar.

Fijne feestdagen.
Wens je ook een gezond en voorspoedig nieuw jaar toe Marcel!

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Zo zie je maar weer, hoe zorgvuldig je het ook aanlegt een storing ligt toch op de loer. En de oorzaak ligt altijd anders dan waar je het logisch verwacht :(. Ik denk dat we dat allemaal wel eens mee hebben gemaakt.

Fijn dat de machinerie weer op orde is. Hier staan ook een paar locs die minder soepel lopen, maar heeft nog geen prioriteit om dat op te lossen.

Fijne jaarwisseling en een mooi 2026 gewenst. We zien wel welke nieuwe projecten je op gaat pakken ;).

Groeten,
Wico 
Forum Moderator

Hoi Marcel,

Jij mag de rest van het jaar rustig aan doen  :)

Maar zonder gekheid, als je er geen zin in hebt moet je het ook zeker niet doen, dan wordt de hobby geen hobby meer en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Fijn dat je twee loc's weer klaar zijn om ingezet te worden  :thumbup:

Goede jaarwisseling en een top 2026.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Ja Marcel soms gebeuren er rare dingen op en rond de baan. :?
Maar gelukkig is alles opgelost en rijd de boel weer lekker bij je rond. :favorite:
De afsluitende modeljaar foto is weer zoals altijd van grote klasse.

Een fijne uiteinde en een goed en gezond 2026 toegewenst vanuit Michelstadt.

Groet Michel

Hoi Marcedl,

Het nieuwe jaar kun je zo goed beginnen.  :thumbup:

Mooie en leuke foto.

Henk

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Marcel voor jou en je familie ook de allerbeste wensen voor 2026.
Kijk al weer uit naar nieuwe updates van jou en de baan want klaar is het nooit en details kunnen altijd weer bedacht worden.
Hoe is het met je Marcel, even pauze?