Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Het complete verslag

Gestart door Rutger vrijdag 14 januari 2011, 22:04:29

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - naar de Poly Service geweest...
Thanx! :)

Tja, het project lag even een beetje op z'n gat, maar vandaag heb ik eindelijk eens tijd gehad om naar de Poly Service te rijden. Aangezien de polyester die ik had staan echt te oud was (en dus niet meer goed hardt) en ik niet zo te spreken ben over met maken van mallen met latex, heb ik de knoop maar doorgehakt en ben ik goed spul gaan halen.

Hieronder een foto van het proefstukje. Links ligt het stukje van polyester op de latex mal (die helemaal verkleurd is :?). Omdat het 5 dagen duurde voordat het voldoende uitgehard was, heeft het een nogal wobbelige vorm gekregen. Het nadeel van latex is dat je het niet kan gieten, want dan wordt het niet hard. Vormvaste mallen maken is dus lastig. Voor kleine onderdelen blijf ik dat echter wel proberen; rechts op de foto ligt alweer een nieuwe testmal klaar.



Hieronder de buit van vanmiddag: siliconenrubber en harder voor het maken van de mallen, giethars voor de onderdelen en maatbekertjes om de boel nauwkeurig te mixen.



Dat wordt dus lekker kliederen! Maar eerst moet ik op zoek naar geschikte bakjes om de mallen in te maken. Zo maar eens een bezoekje brengen aan de Zeeman misschien. :P

Later meer!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Mal maken van het muurdeel
Ik ben maar meteen van start gegaan met de spulletjes van de Poly Service. Het kost een paar centen, maar dan heb ik hopelijk ook wat. :D

Om te beginnen heb ik bij de Blokker een bakje gekocht dat ongeveer de goede maat heeft. De bovenste 8cm heb ik er af gesneden, dat zit toch alleen maar in de weg. Om ervoor te zorgen dat het muurdeel op de goede hoogte komt heb ik een constructie gebouwd met Lego (wat anders :P). Het geprinte muurdeel hangt dus aan die constructie.



Nadat ik het plankje waar het bakje op staat helemaal waterpas had uitgelijnd was het tijd om de goo aan te maken.



De voorkant van het muurdeel heb ik met een kwast van een eerste laag voorzien; zo is de kans op luchtbelletjes kleiner. Met voorzichtig schenken heb ik de bak daarna gevuld tot aan de bovenkant van het printstuk (de achterkant van de muur dus). Op de foto loopt het laatste beetje rubber uit het mengbakje. Het spul is ongelooflijk traag, maar komt uiteindelijk overal.



Ik had precies genoeg aangemaakt om het bakje tot op de rand van het muurdeel vullen. Hoewel ik het vooraf goed had uitgemeten en een marge had genomen voor wat achter zou blijven in het bakje, is het toch altijd spannend of het ook echt genoeg is. ;)



En zo staat het nu te wachten. Het zou ongeveer 24 uur moeten duren voordat het rubber is uitgehard, dus als het goed is weet ik morgenavond al hoe het geworden is. Als alles gelukt is ga ik eerst 1x gieten met kunsthars om te kijken hoe het wordt. Loopt alles volgens plan dan kan ik ook de andere onderdelen laten printen, om daar dan ook weer mallen mee te maken. Daarna kan ik diverse delen tegelijk gieten. Het gaat dus allemaal nog wel even duren, maar ik houd jullie op de hoogte!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Mal maken van het muurdeel
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Mal maken van het muurdeel
Hoi Rutger, we wachten met dezelfde spanning als jij het resultaat af, vr gr Arie
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Mal maken van het muurdeel
Het wachten duurt nog wat langer helaas. Omdat het in de keuken waar de mal staat niet heel warm is heb ik de indruk dat het uitharden wat langer duurt. Waarschijnlijk is de mal al wel goed, maar ik wil geen risico's nemen als het niet nodig is. Ik wacht dus tot morgen voordat ik het printstuk eruit ga halen. En met een beetje geluk kan ik dan morgen ook al het eerste muurtje gieten...
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Mal maken van het muurdeel
Meestal is een minimum temperatuur vereist van 10 grd!! :warning:
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Mal maken van het muurdeel
Zo koud is het gelukkig ook weer niet in de keuken. ;)
Maar de droogtijd wordt gegeven voor 20 graden en dat is het er 's nachts niet. Daarom wacht ik voor de zekerheid een extra nachtje. En, omdat het spul voldoende gedroogd is, staat 'ie nu in de woonkamer.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Mal maken van het muurdeel
zet hem in de oven op 80 graden
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Mal maken van het muurdeel
Lolbroek, het nylon van het printstuk smelt bij die temperatuur. :P :D
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Mal maken van het muurdeel
Hallo Rutger,

En is het gelukt.
Je zou het toch uit elkaar halen van daag.
Foto, foto :P :D

vr.gr. Günther.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Mal maken van het muurdeel
Ik heb vanmiddag vrij. Eerst even lunchen en dan ga ik de mal voorzichtig proberen te lossen. Foto's binnen een uurtje denk ik. ;)
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Mal maken van het muurdeel
De mal is goed uitgehard, dus ik kon het printstuk eruit gaan halen.

Eerst een plaatje van de hele constructie:



Vervolgens heb ik de Lego losgemaakt van het printstuk:



Daarna heb ik voorzichtig de mal uit het bakje gehaald. Dit ging redelijk soepel en de mal voelt stevig aan.



Dit gedeelte kostte het meeste tijd: het loshalen van het printstuk uit de mal. Dat ging niet heel makkelijk maar met wat geduld en precisie is het gelukt:



En dan is ook meteen te zien waar ik al een beetje bang voor was; ondanks voorsmeren, gericht gieten en natikken zijn er toch luchtbelletjes onder het printstuk blijven hangen. Dat was wel te verwachten, maar dat het er zo veel zijn verbaast me. Het detail van het printstuk wordt overigens wel heel erg mooi overgegeven!



Straks ga ik een eerste muurdeel gieten en dan zien we wel hoe storend de luchtbelletjes zijn en hoe lastig ze zijn weg te halen. Aan de hand van die test besluit ik dan of ik het zo kan laten, of dat ik de mal moet bijwerken. In het ergste geval moet ik een hele nieuwe mal maken, waarbij ik dan toch van bovenaf moet gaan gieten.

Tja, het is en blijft een groot experiment...

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Mal maken van het muurdeel
Probleem van je huidige mal is dat luchtbelletjes die er nog inzitten niet anders kunnen dan omhoog gaan, en dan komen ze of aan het oppervlak of tegen het printdeel aan.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Mal maken van het muurdeel
tip:
eerst een paar laagjes dun op je printstuk, elk laagje laten drogen en na 3 4 laagjes ingieten in een bakje zoals je hebt. buiten de luchtbelletjes om wel een heel mooie mal, proficiat!
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Mal maken van het muurdeel
laagje voor laagje aanbrengen zoals bij latex gaat helaas niet; nieuwe stukken siliconenrubber hechten niet goed op oude. Ondersteboven gieten lijkt toch de enige manier.

Maar goed, ik zal niet teveel op de zaken vooruit lopen. Zojuist heb ik PU-hars in de mal gegoten, dus over een uurtje weet ik hoe het wordt...
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Mal maken van het muurdeel
Je had het geprinte deel beter op de bodem van het bakje kunnen lijmen, en dan de siliconenrubber ingieten. Zo heb ik ook muurdelen van **** gekopieerd :-)
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Mal maken van het muurdeel
Ik heb de gok genomen dat het met goede zorgvuldigheid en voorbereiding zo ook wel zou lukken. Helaas. Nu maar eens kijken hoe het gietstuk geworden is. Foto's volgen!
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Eerste gegoten muurdeel
Het eerste gietstuk is er en het valt me helemaal niet tegen. Er zitten een paar belletjes is op de plek waar ook bellen in de mal zitten (vreemd genoeg zijn die gaten dus niet opgevuld, maar liggen ze ook op het gietstuk naar binnen). Verder ziet het er erg strak uit. Details zijn prachtig overgenomen en het ziet er veelbelovend uit voor verdere productie. Ik denk wel dat ik de kleinste hoekjes de volgende keer eerst even met een kwastje aanstip. Dat moet dan wel snel gebeuren, want de verwerkingstijd van dit spul is slechts 3 minuten!

Vlak na het gieten:



Het resultaat:



Links de gegoten muur, rechts de geprinte muur:



Het moet allemaal nog net wat beter, maar ik ben al best enthousiast over hoe het gaat. De rest van de te printen delen durf ik al wel te gaan bestellen nu. :)

Groetjes,

Rutger

Re:Lange termijn project: ronde locloods - Eerste gegoten muurdeel
mooi  8o
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Eerste gegoten muurdeel
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Eerste gegoten muurdeel
Hoi Rutger, dat ziet er helemaal niet verkeerd uit, als ik dat geweten had, zou ik nooit al die Faller muurtjes voor de S-bahn hebben gekocht  :( vr gr Arie
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Eerste gegoten muurdeel
oplossing luchtbelletjes is een trilplaat.Zo deden wij het op de club ook.Kan je gewoon maken bovenop een compressor.Als je gaat gieten zet je deze dan aan.ALs hij gaat stoppen gewoon wat lucht laten ontsnappen en hij gaat gewoon door.Is wel een luidruchtige manier maar doeltreffend.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Eerste gegoten muurdeel
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Eerste gegoten muurdeel
Dag Rutger.

Dat geeft toch wel weer een ander perspectief hé,
wanneer je die twee muurdelen zo naast elkaar zet.
T.a.v. gieten heb ik weinig tot geen ervaring, maar
wat Johnny opmerkt gebeurt met beton ook om de
luchtbellen er uit te krijgen: trillen. Maar dan met een
'naald', wellicht is een elektrische tandenborstel
zonder borstel-opzetstuk een modelbouw alternatief?

En wat Bassie bemerkt is ook een waarheid als een koe:
die luchtbelletjes gaan van nature naar boven, dus zou
je het origineel onderop moeten hebben als je giet.
Kun je deze niet met kleine stukjes dubbelzijdig tape op
een plaat plakken of rechtstreeks op de bodem plakken,
alvorens de mal te gaan gieten?

Tja, en als dat dan nog niet werkt is er nog een optie:
na het gieten de 'bubbelgaten' verwerken als schade
van kogelgaten uit WOII . . . .

Groeten en gefeliciteerd met het behaalde resultaat
(weer een mijlpaal! :wink:) tot nu toe,

Erik.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Eerste gegoten muurdeel
Trillen is zeker een goed idee; de volgende keer dat ik ondersteboven ga gieten zal ik dat proberen in te zetten. Ik denk dat ik nu eerst een mal andersom ga maken. Dan kan ik dat ook eens proberen.

De bubbelgaten laten zitten als kogelgaten was inderdaad ook al bij me opgekomen; het ziet er ook wel echt zo uit. Maar ik wilde de loods eigenlijk in vooroorlogse toestand nabouwen. Daarbij zal het denk ik opvallen als ieder muurdeel het zelfde geraakt is.  :P :D

Ik zal het printstuk en het gietstuk morgen meenemen naar de M&G in Houten voor de geïnteresseerden.

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Eerste gegoten muurdeel
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Eerste gegoten muurdeel
Helaas, Rutger!  :( Ik had je graag de hand willen schudden en de
geprintte en gegoten delen met eigen ogen willen aanschouwen,
maar er ligt (nog steeds) stof op de bodem van m'n schatkist . . .
Nog wel iets in het verschiet, dus voor mij wordt het 7 mei.

Groeten, veel plezier en 'happy hunting' morgen :wink:,

Erik.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Eerste gegoten muurdeel
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Eerste gegoten muurdeel
Dat wordt wel heel erg mooi, maar wat een geweldig werk zeg. Ik zie reacties van mensen dat ze dat ook wel willen gaan doen, maar volgens mij moet je daar en lef en handigheid voor hebben.  8)
Het is net zoiets als giethars voor water gebruiken: da's ook niet vor iedereen weggelegd... :?

Maar wel mooi om te zien.  :thumbup:
Die luchtbelletjes kun je ook krijgen als je gips giet in die mallen van bv anita-dekor. Daar heb ik ook niet echt een oplossing voor kunnen vinden. Kun je de mal nog nabewerken met een vulmiddel?
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Eerste gegoten muurdeel
Geen idee; ik denk dat dat heel erg moeilijk wordt zonder over het detail van de mal heen te smeren, maar ik wil het wel gaan proberen. Juist omdat dit het deel is dat je het beste gaat zien wil ik het wel zo goed mogelijk hebben. ;)
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Eerste gegoten muurdeel
Rutger,
Zijn de bellen niet afkomstig van chemische reactie van het 2 componenten spul, zo ja dan helpt trillen etc helaas niet.
Het proefstuk ziet er prima uit.
met vr gr Cees
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Eerste gegoten muurdeel
Volgens mij komen er geen belletjes van de reactie zelf af, maar met 100% zekerheid kan ik het natuurlijk niet zeggen. Ik ben bezig met een nieuwe mal waarbij het muurdeel op de bodem van het bakje geplakt zit. Morgenavond zal als het goed is duidelijk worden of dit het gewenste effect heeft gehad. Het is dus weer even afwachten.

Zodra ik het maken van de mallen goed onder de knie heb kan ik meer dingen gaan laten printen, maar omdat het tot nu toe allemaal net niet is, ben ik daar nog wat afwachtend mee. Het is namelijk wel allemaal vrij duur om te doen, helaas. Het is al lang geen projectje van een paar tientjes meer en daarom wil ik het wel echt goed hebben.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Zondagmiddag heb ik een nieuwe mal gemaakt voor het muurdeel. Een verslagje:

Eerst heb ik de ruimte van het bakje wat verkleind. Dat siliconenrubber is tamelijk duur, dus het is zonde om steeds zoveel voor niets te moeten gieten. Ik heb een stukje karton op maat gemaakt en dat afgedicht met wat latex.



De achterkant van het muurdeel wordt op de bodem van het bakje geplakt met dubbelzijdig tape:





Weer een bakje yoghurt aangemaakt. Ook deze keer heb ik het muurdeel een eerste laagje met een kwast gegeven.



Na het gieten sijpelen luchtbelletjes omhoog. Nu gaan ze echter bij het printstuk vandaan in plaats van er tegenaan, zoals bij de vorige poging.



Telkens als er een belletje omhoog komt vult het gat zich vrij snel daarna weer. Het spul is traag, maar komt overal. Na verloop van tijd komen er geen belletjes meer omhoog en wordt het vlak.



Vandaag kon ik dan aan het begin van de avond de mal eruit halen. Op de plaatsen waar geen plakband zat is het een beetje onder het printstuk door gegaan. Dat is niet zo erg; je knipt het met een klein schaartje zo weg.



Het loshalen van het printstuk gaat niet van harte, maar lukt uiteindelijk zonder schade. De mal is weer erg mooi geworden met zeer veel detail. En... geen bubbeltjes!



Meteen maar even een bakje giethars gemengd. Vanaf het moment dat je begint met mengen heb je ca. 3 minuten om het te roeren en te gieten. Daarna gaat dat niet meer. Deze foto is een minuut na het gieten gemaakt. Het witte is al enigszins gehard, het bruinige is nog vloeibaar. Zo hard gaat het dus...



Omdat de vorige keer 1 uurtje harden te kort bleek om het echt vormvast te krijgen heb ik deze keer 2 uur gewacht.



Het lossen van het gietstuk gaat een stuk makkelijker dan bij het printstuk.



Tot slot deze foto. Ik heb een lamp er dwars op gezet, zodat de details wat beter te zien zijn. De randjes aan de achterkant moet ik nog een beetje bijvijlen.



Er zitten nog een paar hele kleine schoonheidsfoutjes in, maar het is zeker goed genoeg voor in de loods. I'm a happy man. :D

Inmiddels ligt er al een tweede muurdeel uit te harden. Deze keer heb ik met een roerstokje eerst de meest kritische hoekjes volgeduwd met hars. Eens kijken of dat ook de laatste kleine foutjes eruit haalt. Ik hou dan helaas wel nog minder tijd over om te gieten.

Het lijkt nu goed te gaan, dus misschien moet ik maar eens een volgende set onderdelen laten printen. Maar daarvoor moet ik eerst nog een paar kleine wijzigingen doen in AutoCAD. Wordt absoluut vervolgd! :D

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
als het geheel op een vlakschuur machine  monteert  die op zijn kop licht en het schuurvlak omhoog  gaat het gieten  beter ! zo werkt het ook  in de fabriek  waar zo zoiets ook gieten ben daar een keer wezen kijken alles werd op een grote  triltafel  gemonteert daarna gegoten
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Als je nog een hogere graad van uitharding wil krijgen, kun je de delen misschien in de oven leggen bij 50 °C. Misschien wordt het dan wel brosser, maar dat weet ik niet...
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Ziet er zeer goed uit. Mooi 'projectje' heb uitgekozen.  :thumbup:
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Erg netjes Rutger dat ziet er veelbelovend uit!
Ga zo door. :)

Groetjes,

Antal
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Of in de oven leggen een goed idee is weet ik niet. Als je gewoon twee uurtjes wacht is het heel mooi hard er volledig vormvast. Daarbij is het al een reactie waar erg veel warmte bij vrij komt. Extra warmte zou de mal misschien kunnen beschadigen.

Ik ga nog wel kijken of ik iets van een trilplaatje kan maken. Wie weet helpt het. Maar op zich ben ik al erg tevereden met hoe het gaat.

Vandaag ga ik ook beginnen aan de onderplaat. Dan kan ik ook gaan nadenken over het daadwerkelijk in elkaar zetten van de loods. Ook de draaischijf wordt nog een uitdaging. Ik had het plan om daar een spoor N-draaischijf als basis voor te gebruiken, maar die zijn lastiger te vinden dan ik dacht. Misschien toch maar zelf eentje maken dus.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Hallo Rutger,

Ik heb je verhaal van je project van de loods in een paar delen op het gemak door gelezen en bekeken.
Kan alleen maar zeggen heel knap als je zo'n project op je hals neem. Zeker is het een pracht als je dan de kennis hebt om met autocad te werken om je plannen te realiseren en daarnaast ook zeker veel geduld zal moeten hebben.
Ik blijf het graag volgen en weet zeker ondanks dat je wel weer eens een hindernis moet nemen dat er iets moois aan het eind van de rit zal staan.
Rutger ik zet graag even m'n hoed voor je af. ;)

Mvg Ron :)
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Hallo Rutger

echt mooi

hoe staat het eigenlijk met de andere delen ??
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
De andere delen ben ik nog wat aan het bijwerken in AutoCAD en die ga ik denk ik volgende week bestellen.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Hoi Rutger,

Met belangstelling heb ik je verslagen van de gietstukken bekenen en gelezen.
Het probleem van de luchtbellen is bij mij een bekent gegeven :P
In de jaren dat ik werkte als banketbakker goten wij zelf onze letters en  paas eieren.
Wij lieten na het het gieten de vormen even "dribbelen"of wel  links en dan weer rechts op de rand van de werkbank tikken. Net of je twee drum stokjes in je handen had en deze om een om op de werkbank tikte.
De luchtbellen komen dan naar boven en zijn uit het produkt

Misschien heb je er wat aan , bij chocolade werkt het goed, dus succes
erik
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Ik zal het eens proberen met wat meer trilling. Het probleem met die hars is dat het al zo snel niet meer vloeibaar is. Ik hoop dat ik nog tijd heb om een beetje te trommelen. ;)
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Dag Rutger.

Misschien de elektrische tandenborstel of scheerapparaat
met post-elastieken om het bakje vast tijdens het gieten?

Groeten,

Erik.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Tjonge, wat heb ik een bewondering voor je geduld en je vaardigheden. Knap zoals je het doet, maar ik schat zo zeker niet voor iedereen weggelegd. Sommigen missen de lego ( >:-D) anderen het geld ( O:-D) en weer anderen het geduld ( 8))

Nietemin: boeiend om te volgen!
Ik ben benieuwd naar de volgende delen...
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
mooi gedaan :D
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
een fantastisch resultaat!!
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 22 februari 2011, 23:02:36
Misschien de elektrische tandenborstel of scheerapparaat

Daar zat ik aan te denken ja. Een schuurmachine is denk ik te ruw en m'n compressor zou weinig hars in de mal achterlaten denk ik. Dat is namelijk geen air brush-compressor, maar zo'n grote om aan auto's te knutselen. :D

Citaat van: ernstcramer op woensdag 23 februari 2011, 00:03:11
Tjonge, wat heb ik een bewondering voor je geduld en je vaardigheden. Knap zoals je het doet, maar ik schat zo zeker niet voor iedereen weggelegd. Sommigen missen de lego ( >:-D) anderen het geld ( O:-D) en weer anderen het geduld ( 8))

Haha, ja de Lego was wel makkelijk, al is dat experiment eigenlijk mislukt. ;)

Het geld is natuurlijk wel een punt. De loods gaat volgens mijn huidige schatting minstens 400 euro kosten. Vandaar dat ik het over een aantal maanden spreid; dan kan ik tussendoor nog eten kopen. En daar komt ook je 3e punt: geduld. Eigenlijk heb ik dat helemaal niet zo veel, maar ik moet gewoon af en toe even wachten. Dat zorgt er gelukkig wel voor dat ik meer tijd heb om over dingen na te denken en eventueel details aan te passen.

Overigens helpen de vele leuke reacties hier ook erg motiverend. En vaak zitten er ook nog zeer nuttige tips tussen. :thumbup:

Vandaag ga ik met de bodemplaat aan de slag. Gisterenavond heb ik al een plattegrond geprint die ik ga gebruiken om de maten op het hout uit te zetten.

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Hallo Rutger,

Je grote compressor is perfect.Zet hem met de 2 wielen op een plaatje hout.
Monteer de mal tussen wat latjes op dat plaatje hout.
Giet de mal vol en start de compressor.De trillingen die hij veroorzaakt doen perfect wat je wil.
Hoef je alleen het luchtvat nog leeg te laten lopen voor de volgende giet beurt.

Robin
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Als het met de elektrische tandenborstel niet goed (genoeg) werkt zal ik dat wel proberen. Ik weet alleen niet of de buren er zo blij van worden als ik voor al die tientallen onderdelen de compressor aan zet. :D

Overigens ga ik pas verder met gieten als de volgende serie printstukken binnen is en ik meer mallen heb gemaakt. En dat gaat nog een paar weken duren. In de tussentijd zijn er gelukkig genoeg andere dingen te doen. ;)
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Even een kleine update: op de foto hieronder zie je een vel met ramen. De kozijnen zijn te dun om 3D te printen of te gieten, maar door ze op een transparante sheet te printen krijg je toch een erg mooi effect.



Het muurdeel met de "kogelgaten" (van de niet zo goed gelukte mal) gebruik ik als teststukje. Ik heb verschillende kleuren verf aangebracht om te kijken welke kleur goed zal staan. De vele foto's geven namelijk geen volledig uitsluitsel over de originele kleur van de loods. Wat wel duidelijk is, is dat de bakstenen van binnen in ieder geval rood zijn. Dat is bij sommige stenen die door vorstschade gebarsten zijn goed te zien. Het is ook de meest aannemelijke kleur en het past goed bij de rest. De rodebruine kleur op de foto hieronder is met poeder aangebracht; ik moet nog even op zoek naar verf in die kleur. Ook zie je op onderstaande foto al hoe de ramen er uit gaan zien.



Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Hoi Rutger,

Fantastich die oplossingen van je. Vooral ook weer die ramen.
Ga je de steenstructuur nog accentueren door de voegen voor te "vullen" met grijze "specie" verf
Ik meen dat forumlid P@tje in zijn draadje daar verslag van heeft gedaan.

Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
@Rutger,
Fantastisch bezig :important:
De "kogelgaten" in de gietstukken kun je gemakkelijk dichten met een mengsel van secondelijm en zuiveringszout (natriumwaterstofcarbonaat).
Wordt na uitharding knoerthard en is te vijlen en/of schuren.
Vooraf even experimenteren is aanbevelenswaardig.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Geweldige klus Rutger!

En zoals je elders op dit forum kan zien is er in Frankrijk ook zo'n overdekte lokloods gewoon nog in gebruik.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24017.msg496440#msg496440
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Citaat van: Jajekra op woensdag 23 februari 2011, 15:15:14
Ga je de steenstructuur nog accentueren door de voegen voor te "vullen" met grijze "specie" verf
Ik meen dat forumlid P@tje in zijn draadje daar verslag van heeft gedaan.

Dat ga ik nog wel even proberen, maar ik vrees dat de voegen te klein zijn om te verven. Aangezien de bakstenen en de voegen op schaal zijn (dus anders dan bij bouwpakketjes ;)), zijn de voegen maar 0,11mm groot. Vanmiddag ga ik het testen, dus dan laat ik het resultaat (of het gebrek daar aan) wel hier zien.

Citaat van: Nobody op woensdag 23 februari 2011, 15:41:17
De "kogelgaten" in de gietstukken kun je gemakkelijk dichten met een mengsel van secondelijm en zuiveringszout (natriumwaterstofcarbonaat).
Wordt na uitharding knoerthard en is te vijlen en/of schuren.
Vooraf even experimenteren is aanbevelenswaardig.

Leuke tip! Dat ga ik zeker eens proberen. Het muurdeel met de "kogelgaten" komt overigens niet in de loods; dit gebruik ik om kleuren e.d. mee te testen. De muurdelen uit de nieuwe mal hebben vrijwel geen zichtbare belletjes meer.

Citaat van: frank-103 op donderdag 24 februari 2011, 23:42:57
En zoals je elders op dit forum kan zien is er in Frankrijk ook zo'n overdekte lokloods gewoon nog in gebruik.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24017.msg496440#msg496440

Ik had het draadje al gezien ja. Ook echt een schitterende loods! Misschien een projectje voor later...? De loods in Chambéry is overigens wel bijna 110 meter en deze "slechts" 67. :D

---

Gisteren ben ik nog even bij Wentink binnengelopen om een mooie kleur verf voor de muren uit te zoeken. De kleur die ik eigenlijk wil was bij geen enkel merk te vinden. Ik heb nu een potje "Ziegelrot" (baksteenrood) meegenomen. Eens kijken hoe dat uitpakt. Het ziet er nogal bruin uit...

Verder kwam ik er achter dat dakplaten misschien niet zomaar "off the shelf" kan kopen. Er zijn wel platen met het goede patroon (van Auhagen; deze), maar daarbij staan de patroontjes in de verkeerde richting voor de lengte die ik nodig heb. Dat wordt nog even zoeken dus.

Groetjes,

Rutger