Zondagmiddag heb ik een nieuwe mal gemaakt voor het muurdeel. Een verslagje:
Eerst heb ik de ruimte van het bakje wat verkleind. Dat siliconenrubber is tamelijk duur, dus het is zonde om steeds zoveel voor niets te moeten gieten. Ik heb een stukje karton op maat gemaakt en dat afgedicht met wat latex.
De achterkant van het muurdeel wordt op de bodem van het bakje geplakt met dubbelzijdig tape:
Weer een bakje yoghurt aangemaakt. Ook deze keer heb ik het muurdeel een eerste laagje met een kwast gegeven.
Na het gieten sijpelen luchtbelletjes omhoog. Nu gaan ze echter bij het printstuk vandaan in plaats van er tegenaan, zoals bij de vorige poging.
Telkens als er een belletje omhoog komt vult het gat zich vrij snel daarna weer. Het spul is traag, maar komt overal. Na verloop van tijd komen er geen belletjes meer omhoog en wordt het vlak.
Vandaag kon ik dan aan het begin van de avond de mal eruit halen. Op de plaatsen waar geen plakband zat is het een beetje onder het printstuk door gegaan. Dat is niet zo erg; je knipt het met een klein schaartje zo weg.
Het loshalen van het printstuk gaat niet van harte, maar lukt uiteindelijk zonder schade. De mal is weer erg mooi geworden met zeer veel detail. En... geen bubbeltjes!
Meteen maar even een bakje giethars gemengd. Vanaf het moment dat je begint met mengen heb je ca. 3 minuten om het te roeren en te gieten. Daarna gaat dat niet meer. Deze foto is een minuut na het gieten gemaakt. Het witte is al enigszins gehard, het bruinige is nog vloeibaar. Zo hard gaat het dus...
Omdat de vorige keer 1 uurtje harden te kort bleek om het echt vormvast te krijgen heb ik deze keer 2 uur gewacht.
Het lossen van het gietstuk gaat een stuk makkelijker dan bij het printstuk.
Tot slot deze foto. Ik heb een lamp er dwars op gezet, zodat de details wat beter te zien zijn. De randjes aan de achterkant moet ik nog een beetje bijvijlen.
Er zitten nog een paar hele kleine schoonheidsfoutjes in, maar het is zeker goed genoeg voor in de loods. I'm a happy man.
Inmiddels ligt er al een tweede muurdeel uit te harden. Deze keer heb ik met een roerstokje eerst de meest kritische hoekjes volgeduwd met hars. Eens kijken of dat ook de laatste kleine foutjes eruit haalt. Ik hou dan helaas wel nog minder tijd over om te gieten.
Het lijkt nu goed te gaan, dus misschien moet ik maar eens een volgende set onderdelen laten printen. Maar daarvoor moet ik eerst nog een paar kleine wijzigingen doen in AutoCAD. Wordt absoluut vervolgd!
Groetjes,
Rutger