Zoals beloofd weer een foto-update:
Het siliconenrubber is uitgehard, dus de mallen kunnen los van de plank:

Dit kleine malletje is wat te vol gegaan...

In tweeën dus maar:

Printstuk er uit en klaar is de eerste mal!

Deze mal was makkelijker, ik hoefde na het eruit halen van het printstuk alleen wat rafelige randjes weg te knippen.

En dan de grootste mal. Ook deze kwam makkelijk los van het plankje. De printstukken zitten soms wat verstopt, dus het eruit halen zal erg voorzichtig moeten gebeuren.

Omdat het kartonnen omhulsel was ingesmeerd met latex komt het zeer makkelijk los van de mal:

Na ruim een uur priegelen had ik alle printstukken los. En dit is het resultaat:

Meteen maar hars er in om te kijken hoe het wordt:

Antwoord: niet zo mooi.

Omdat het erg dunne gleufjes zijn waar de hars in moet, moet ik het er echt in duwen. Het loopt er niet vanzelf in. De 2 minuten uithardtijd van de hars die ik gebruikte is daarvoor te kort.

Nieuwe poging met een andere (tragere) giethars. Bij deze heb je 7 minuten de tijd. Het nadeel is wel dat je maar twee keer per dag kan gieten, i.p.v. ieder uur zoals bij de andere hars. Voordat het genoeg is uitgehard om uit de mal te nemen ben je zeker 8 uur verder. 's Avonds en 's ochtends gieten dus!

Linksboven de eerste resultaten van de nieuwe hars. Het werkt dus, maar ik moet erg secuur werken om zeker te weten dat nergens luchtbellen meer zitten. Trillen helpt niet of nauwelijks. En één luchtbelletje maakt het gietstuk erg broos en onbruikbaar; mede omdat de kans om het heel uit de mal te krijgen dan erg klein is. De muurdelen maak ik verder trouwens van de oude giethars, dat gaat nu prima.

De gegoten delen moeten uiteraard nog wel even afgebraamd en nabewerkt worden, maar het lijkt toch te gaan werken!
Het lijkt wel een fabriek hier...
Ik ben ook al bezig met de draaischijf, dus.... Wordt vervolgd!
Groetjes,
Rutger