Dag luitjes,
Het is weer eens tijd voor een update. Ik werk rustig door aan de loods, maar bijvoorbeeld het verven van de 48 vakwerkliggers van het lage dak neemt nogal wat tijd in beslag. Toch heb ik inmiddels wel weer een rijtje foto's om te laten zien.
In de vorige update had ik al laten zien dat alle grijze taartpunten voor de vloer op maat waren gemaakt en ook geverfd waren. Daarna heb ik ze vastgelijmd:
Zo lijkt het eigenlijk nog nergens op, maar zonder goede basis lukt het niet.
Voor de laatste (?) keer heb ik de bodemplaat onderste boven gelegd. Omdat ik merkte dat de plaat toch nog een beetje teveel vering had (wat mogelijk de hele loods uit elkaar zou kunnen trekken) heb ik er nog 2 extra balkjes onder geschroefd.
Grote series betekent veel het zelfde doen. Hier worden de muurdelen geverfd.
Hier is er gelukkig maar één van: de draaischijf. Nu ziet het er nog uit als een afgezaagde C-rails op een N-schijf, maar dat moet natuurlijk veranderen. Het witte plastic is in dikte zo gekozen (2 lagen) dat het onder de originele vloer geklemd kan worden.
I-profieltjes erop lijmen:
En zo komt het op z'n plek.
Daarop komt de nieuwe vloer die mooi aansluit op de rails.
Daarna heb ik de 2 stukken er weer af gehaald om te verven. Het is belangrijk dat de nieuwe vloerdelen geklemd zitten en niet gelijmd, zodat ik in geval van nood ze weer weg kan halen. Dan kan ik namelijk ook de rails weghalen en de draaibrug open maken. Deze mogelijkheid is ingebouwd voor het geval dat bijvoorbeeld het motortje stuk gaat.
De draaischijf krijgt nog een houten vloer op de huidige. daarnaast wordt de motor nog een beetje weggewerkt en komen er nog hekjes op.
Nog een stukje serieproductie. De ramen sluiten mooi aan op de vakwerkliggers met de kolommen. Als het goed is klopt de hoek ook meteen; in
theorie klopt die in AutoCAD, dus ook bij het 3D printstuk, dus ook bij het gietstuk.
Ik heb weer even een hoekje ingericht om te laten zien waar in het project ik nu ongeveer ben.
Het wordt een gigantisch ding, maar alles lijkt wel goed op elkaar aan te sluiten.
Schaalgevoel is heel belangrijk, omdat je dat niet goed uit foto's kan halen. Bovendien is het lastig om het in je hoofd 87x op te schalen en dan een voorstelling te maken. Daarom heb ik een Preisertje in de loods gezet. Het mannetje zou in werkelijkheid ca. 1.80m hoog zijn.
Nu kun je een beetje een idee krijgen wat een enorm bouwwerk het in het echt ook is.
De serieproductie van de vakwerkliggers met de ramen gaat vrolijk door. Daar ben ik de komende tijd nog wel even zoet mee, want ze moeten uiteraard netjes geschilderd worden (alle hoekjes) en ze zijn toch ook best fragiel.
Dat was het weer even voor nu. Ik knutsel als ik tijd heb lekker verder en als ik weer wat nieuws te melden heb dan laat ik het uiteraard weer hier weten!
Groetjes,
Rutger