Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Het complete verslag

Gestart door Rutger vrijdag 14 januari 2011, 22:04:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Het complete verslag
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Het complete verslag
Introductie
In Berlijn blijf je dingen tegenkomen die je niet verwacht en/of nog nooit eerder gezien hebt. Op Google maps was ik op zoek naar "vergeten" stukjes spoorgeschiedenis om op te zoeken tijdens ons verblijf daar (rond de jaarwisseling). Dit gebouw trok nogal de aandacht. Direct nadat we (na een lange autorit) hadden ingecheckt bij het hotel zijn we er heen gegaan om het eens van dichtbij te bekijken. Helaas begon het al donker te worden toen we er aankwamen, maar we hebben er toch nog even goed kunnen rondkijken. En de deur stond ook nog open...











Maar wat is het?
Gelukkig ben ik niet vies van een beetje onderzoek en ik heb het volgende gevonden: Het is een zogenaamd "Rundhaus" of "Rotunde" en dit type locloods kwam vroeger wat vaker voor. Er hebben er in Duitsland een ruime 20 gestaan. En om een idee van "vroeger" te geven: deze loods is de laatst gebouwde van z'n soort en kwam gereed in 1893. Echt oud dus! De loods heeft 24 sporen rond een kleine draaischijf, waarvan er 2 in/uitrijspoor zijn. Hij is gebouwd voor de Berlijnse S-Bahn, die toen nog met (kleine) stoomlocs reed. De laatste stoomlocs die hier gestaan hebben waren vermoedelijk van het type T12 (later BR74), aangezien er daarvan in Berlijn honderden rondreden op de Stadtbahn. Er werd in de spits zelfs in 90 seconden-tact mee gereden. In de jaren '20 werden alle stoomtreinen uiteindelijk vervangen door elektrische S-Bahntreinstellen.

De loodsen waren lastig aan te passen voor grotere locs en daarom zijn de meeste al voor of vrij snel na de (vorige) eeuwwisseling gesloopt. Er zijn er nog maar 2 in Duitsland; de 2e staat bij Betriebsbahnhof Rummelsburg. Die is echter lastiger te bereiken en is in slechtere staat omdat het dak vanwege de sneeuw is ingezakt. De houten dakbekleding is daar voor een deel verwijderd. Ook in Polen (voormalig Oost-Pruisen) staat nog een vergelijkbare loods.

De loods bij Pankow-Heinersdorf is nog tot ca. 1990 in gebruik geweest bij de Deutsche Reichsbahn (DDR) en staat sindsdien leeg. De meeste ramen zijn ingegooid en de buitenkant is beklad met graffiti. Een deel van het lage dak is ingezakt, maar de staalconstructie is nog in tact. wat er met deze loods gaat gebeuren is nog niet duidelijk. Wel is het officieel een monument, dus zal het zeer waarschijnlijk niet gesloopt worden. Aan de zuidkant van het viaduct (dat er vlak langs loopt) lag ooit een rangeerterrein, maar daar komt een meubel- en winkelboulevard. Een van de eisen van het stadsdeel aan de projectontwikkelaar is dat de locloods wordt betrokken bij het nieuwbouwplan. Hoe dat uitpakt word dus nog even spannend. Ik ben uiteraard van mening dat dit prachtige stukje spoorweghistorie niet verloren mag gaan, dus ik ben erg benieuwd hoe het afloopt.

Model
Zoals hierboven waarschijnlijk al opgevallen is, ben ik nogal enthousiast over dit bouwwerk. Zo zeer zelfs dat ik er een model van wil maken. Het wordt geen lullig gebouwtje; op H0 zal de diameter bijna 80cm zijn! Het is dus niet iets dat ik op m'n huidige baan kwijt kan, maar het is voorlopig ook niet af. 8)

Voor zover ik kan nagaan bestaat er nog geen model van. Een van de redenen (die ik ook op het web tegenkwam) is dat je nauwelijks kunt zien wat er in de loods zit. Het speel- en kijkplezier is dus beperkt. Hoe ik daarmee om ga weet ik nog niet. Ik kan het dak (gedeeltelijk) verwijderbaar maken, of doorzichtig, of alleen de spanten bouwen, of er lak aan hebben, of... we zullen het zien.

Op dit moment ben ik bezig met het uitpluizen van alle informatie en ben ik begonnen met tekeningen maken in AutoCAD. Voordat ik een beeld heb van hoe het moet worden kan ik sowieso niets beginnen natuurlijk. Vandaar de tekst "lange termijn project". 8)

Wordt vervolgd!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Holy Schroothoop :shock:, dat is inderdaad een serieus project waar je aan gaat beginnen.

Veel succes.
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Leuk koepeltje.

Kun je hem niet op de rand van je baan zetten? En dan over je centrale heen oid.
Of voor 2/3 bouwen.Kun je naar binnen gluren en ben je gelijk verplicht een interieur te maken.

Succes met de research. (en de bouw natuurlijk)

Robin
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Mooi verhaal staat erook bij. Heb het met plezier gelezen, bedankt. Ik ben benieuwd hoe et gaat worden. Succes!
Mvg,
Remie
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Dit wordt een erg groot project. Het gebouw wordt in H0 ongeveer 180 cm in doorsnede met de draaischijf midden in het gebouw. Wel interessant als idee.

Groet,
Bert
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Hij is met (soort van) Streetview ook te zien:






Die draaischijf met 180 graden lokloods die er naast staat is ook imposant. Zier er mooi vervallen uit.

Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Citaat van: treinbert op vrijdag 14 januari 2011, 23:18:08
Dit wordt een erg groot project. Het gebouw wordt in H0 ongeveer 180 cm in doorsnede met de draaischijf midden in het gebouw. Wel interessant als idee.

Groet,
Bert
Ik zie, dat op Google, dat het toch iets kleiner is.  Er staan veel foto's op Google en Streetview.
De 180 graden loods is wel redelijk groot, maar de 360 graden loods is vreemd en veel kleiner. Ik begrijp niet helemaal, waar dit gebouw voor gediend heeeft, want een lokloods, lijkt mij wat aan de krappe kant. Aan de grootte te oordelen past de grote draaischijf er net in, met enkele korte spoortjes. Ik zie ook geen sporen naar het gebouw gaan.

Groet,
Bert
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
De antwoorden daarop staan allemaal in de eerste tekst hierboven. 8)

Hij wordt dus een kleine 80cm in H0 (geen 180cm). Ik zal binnenkort een tekening van het sporenplan laten zien, dan wordt het vanzelf duidelijk.

@Robin: hij past op m'n huidige baan alleen op de plek waar ik zelf nog net in het kamertje kan staan. Dat wordt 'm dus niet. :lol: Voor 2/3 of de helft bouwen is zeker een optie, maar zoals ik al zei: ik weet nu nog niet wat het wordt.

@Bassie: Bedankt voor het plaatsen van de extra foto's. Zelf had ik deze al, maar ik denk dat het voor de lezers van dit topic wel wat duidelijkheid toevoegt.

Die andere locloods op het emplacement mag er inderdaad ook wezen. De draaischijf daarvan is 26 meter en de diameter van de loods is 115 meter! Maar van halfronde loodsen zijn al genoeg modellen, dus ik ga toch maar voor die andere. :lol:
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Citaat van: Rutger op zaterdag 15 januari 2011, 09:33:05
@Bassie: Bedankt voor het plaatsen van de extra foto's. Zelf had ik deze al, maar ik denk dat het voor de lezers van dit topic wel wat duidelijkheid toevoegt.
Nog vergeten te zeggen dat je een erg mooie vondst heb gedaan en super dat je die met ons deelt. Graag meer van soort 'levende' spoorinfrastructuur/archtictuur als je die hebt, dit werkt erg inspirerend moet ik zeggen. Het is een sprekend voorbeeld van de schaal waarop er vroeger met stoommateriaal werd gereden. Daar hebben we nu geen notie meer van, en dit soort objecten maken dat duidelijk. De grootte van de objecten in combinatie met de staat waarin ze nu verkeren zorgt voor erg mooi beeldmateriaal.
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Ik heb altijd een zwak gehad voor oude verlaten/vervallen gebouwen, zeker als het iets met spoorwegen te maken heeft. Er zijn nog talloze "gewone" locloodsen in Duitsland die ik een keertje op wil zoeken. Voor je het weet is het weg. Als ik weer eens wat bezocht heb zal ik daar zeker foto's van plaatsen. :D

Inmiddels weet ik wat preciezer wat de maten van de loods worden. Met behulp van tientallen foto's kan ik een redelijk goede reconstructie maken.



Het poppetje ernaast is om de schaal aan te geven. De loods is een kleine 22 meter hoog (dus zo'n 25cm in H0).

Het was even lastig om de grootte van de muren te bepalen. Op zich is daar een heel goed trucje voor, namelijk bakstenen tellen. Een baksteen is 210x100x50mm en een voeg is ongeveer 10mm. Alleen kwam ik daarmee dus totaal niet uit. Kennelijk hebben ze in Duitsland andere maten! De gebruikte stenen zijn van na 1872 en van voor de oorlog, dus als het goed is is het zogenaamde Reichsformat gebruikt. De stenen zouden dan 250x120x65mm moeten zijn. Toen ik daarmee opnieuw ging tellen leek het beter te kloppen. De bepaalde maat week slechts 20mm af van m'n schatting aan de hand van de luchtfoto's, dus ik ga er maar vanuit dat 'ie klopt. :D

Binnenkort meer!
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
je hebt weer lekker zitten tellen zie ik :lol:

ik ben benieuwd hoe het gaat worden.
Succes maar de basis is er!

Groeten,
Martijn
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Ik denk dat je met 25 cm in H0 te hoog zit.
hou die 25cm maar eens naast een lok.
Naar mijn mening mag daar wel 'n 7 tot 10cm af.
Het rare is dat ik op de foto waar de draaischijf opstaat nergens de koepel zie.
Waar is dan de koepel ineens gebleven?
Mooi gebouw met koepel.
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Citaat van: Rieske op maandag 17 januari 2011, 18:58:48
Het rare is dat ik op de foto waar de draaischijf opstaat nergens de koepel zie.
Waar is dan de koepel ineens gebleven?
Mooi gebouw met koepel.
Kijk nou nog eens heel goed naar die foto's en de teksten die er bij staan of klik eens op de eerste link.......
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf


Kun je zien wat er aan de binnenkant te zien was.
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Kijk hier eens, er staan wat maten vermeld KLIK
Is een soort gelijk gebouw.
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Bedankt voor het plaatsen van de filmpjes. Ik had ze al eens opgeslagen voor details van de binnenkant.

Hier nog een plaatje uit de oude doos. Het viaduct is er nog niet.



Citaat van: Rieske op maandag 17 januari 2011, 18:58:48
Ik denk dat je met 25 cm in H0 te hoog zit.

22 meter is flink wat. Maar als je bedenkt dat de muren al zo'n 6,5 meter zijn en de ronde rand met ramen onder de koepel ook nog eens 3 meter, dan zou het toch moeten kloppen. En, om eerlijk te zijn, het is ook een enorm bouwwerk. :lol:

Hier nog eentje voor het schaalgevoel.



Citaat van: Rieske op maandag 17 januari 2011, 18:58:48
Het rare is dat ik op de foto waar de draaischijf opstaat nergens de koepel zie.

De laatste foto die Bassie had geplaatst is van de halfronde locloods er naast. Die draaischijf is overigens veel groter (26 meter). Het was in de stoomtijd nogal een indrukwekkend terrein denk ik.
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
kijk hier ook eens
KLIK

zoekt en gij zult ........... 'n lokloods bouwen
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
vooruit nog een
KLIK
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Citaat van: Rieske op maandag 17 januari 2011, 20:24:19
Kijk hier eens, er staan wat maten vermeld KLIK
Is een soort gelijk gebouw.

Dit gaat over de andere overgebleven loods in Berlin-Rummelsburg. Deze is net een beetje kleiner en wat ouder, maar heeft veel overeenkomende kenmerken. De 30 meter diameter van de koepel, die in de tekst genoemd staat, klopt echter niet. Met Google Earth is na te meten dat dat ongeveer 39 meter moet zijn. 8)
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Citaat van: Rieske op maandag 17 januari 2011, 20:38:19
vooruit nog een
KLIK

Bedankt! :lol: Er schijnt er ook nog een in Rusland te zijn, maar die heb ik nog niet gevonden. De loods in Pila is van de drie "bekende" de enige die nog in gebruik is.

Ik dacht dat 'ie weer in gebruik was, maar ik weet niet waar ik dat gezien heb. Foto's uit Pila doen vermoeden dat deze loods ook aan z'n laatste decennium bezig is... :( Maar goed, er zijn dus mensen mee bezig.



Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf


sla deze ook maar op
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Leuk filmpje met schitterende detail. Maar helaas van de verkeerde loods in Pankow-Heinersdorf. Dit zijn beelden van de halfronde loods. Wel leuk om te kijken!

Super bedankt dat je helpt zoeken trouwens!
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Hier staan zelfs bouwtekeningen van de loods in Pila. Helaas wijkt de bouwwijze net een beetje teveel af om over te nemen. De loods is wat kleiner en heeft maar 16 sporen. Ook de bouwconstructie van het (ca. 19 meter hoge) dak is net wat anders. Maar voor het idee is het zeer nuttig.
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Op deze foto kun je redelijk inschatten wat de hoogte is van1 raam.
Tel het aantal bakstenen en bepaal wat de hoogte is van 1 raampje.
Dit kun je dan met een andere foto uit of berekenen?

klik

en nu ga ik weer met mijn hobby verder en dat = huisjes bouwen.
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Eindelijk heb ik de tekening van een muurdeel klaar. Ik heb het op de baksteen nauwkeurig gedaan, omdat ik zeker wil weten dat alle maten kloppen.



Dit is dus 1/24 van het "rondje". Wat je op de 2D-tekening niet ziet is de diepte. Sommige lagen baksteen steken wat uit, andere liggen wat verder naar binnen. Het is heel erg mooi gemetseld.

Groetjes,

Rutger

Edit: (voor alle zekerheid) de maten van deze tekening zijn later nog aangepast!
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf


komt goed overeen

Edit:

alleen blijken de ronde ramen boven recht te zijn
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Gelukkig maar. :D
Dat is een van de foto's waar ik het meeste info uit heb gehaald.

Citaat van: Rieske op maandag 17 januari 2011, 21:40:27alleen blijken de ronde ramen boven recht te zijn

Klopt, maar ik had op oudere foto's gezien dat dat origineel niet zo was. Rond zijn ze ook mooier. :wink:

Ik vraag me af of de loods in Heinersdorf ook 24 "schoorstenen" heeft gehad voor de rookafvoer. De loods in Rummelsburg had het in ieder geval wel.

Hier nog twee plaatjes uit 1984 van de binnenkant, toen de loods nog in gebruik was bij de DR:



Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Nou dit is echt de laatste, ik ga door met bouwen.

KLIK

onder de foto's doorklikken

Hier kun je nog meer gegevens vinden over oude en vervallen zaken die met het spoor te maken hebben.
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Zeer zeer zeer (!!) gaaf project dit. Ik ken het eigenlijk uit het spel "call of duty" wat ik een tijd gespeeld heb. Je hebt daarin het level "roundhouse". Dat is ook een dergelijke loods.

De zoekwoorden "roundhouse" en "rundhaus" leveren op google en Flickr al de nodige beelden op:





Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Rieske attendeerde mij erop dat m'n telling van bakstenen misschien niet klopt. Ik heb nog eens (en nog eens en nog eens, etc.) geteld. Omdat veel foto's erg vaag zijn en veel stenen afgebroken zijn is het erg moeilijk. Bovendien zitten er in een reeks die volledig uit rechte bakstenen lijkt te bestaan heel soms 3/4 stenen tussen. :? Mijn eigen foto's zijn ook niet perfect omdat het sneeuwde en al donker was. In ieder geval kom ik tot de conclusie dat het iets naar binnen liggende deel met de drie ramen wel klopt, maar dat ik de muren tot aan de knik aan beide kanten een kwart steen te breed heb gemaakt. Één muurdeel wordt dan 32,5 i.p.v. 33 stenen. Hopelijk zie ik het nu goed. :lol:

Deze foto die ik van een hoek heb gemaakt laat duidelijk zien hoeveel stenen er tot de knik zitten:



Het moge inmiddels duidelijk zijn dat ik toen ik daar rond liep nog niet het idee had om er een model van te maken en dat ik daarom veel te weinig detailfoto's heb gemaakt. Nou vind ik Berlijn wat ver weg om "er even langs te rijden" voor nog wat foto's, maar dat zal dus nog wel een keer moeten gebeuren...

En of dit een lange termijn wordt... 8)
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Ik tel boven de lamp 9 kopse kanten van de bakstenen.
Geen idee of mijn theorie klopt, maar volgens mij zijn 2 kopse kanten gelijk aan 1 baksteen?
dus 4,5 baksteen volgens mij, jij komt op 4,25 uit. Het gaat nu om peanuts.

Jo, de la hi ti
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Die pinda's wil ik juist goed hebben. :mrgreen:

De 9e steen (kijk maar boven de "1" van "1/2") ligt op de knik. De ene helft voor, de andere er na. 4,25 klopt dus denk ik wel.

Die halve steen per muurdeel zorgt er toch voor dat de diameter van de "bakstenen ring" nu bijna een meter korter is...
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Het was even speuren (spoorlijnen volgen...), maar ik heb ook de 4e nog bestaande ronde locloods gevonden. De loods ligt (zoals verwacht) in voormalig Oost-Pruisen en wel bij het plaatsje Insterburg, of Chernyakhovsk, zoals het nu heet. Foto's kan ik (nog) niet vinden, maar volgens Google Earth is de loods wat kleiner dan de twee in Duitsland. Overigens lijkt het er op dat de loods nog in gebruik is en af en toe is opgelapt.

De tekening van het muurdeel is inmiddels aangepast aan de "nieuwe" grootte.

Hier een simpele overzichtstekening van de loods van bovenaf:



De drie zwarte cirkels geven de dakranden aan; de geknikte zwarte lijn is de buitenkant van de bakstenen muur en de blauwe cirkel is de grootte van de draaischijf. Ik heb er 2 van de 24 sporen ingetekend; de zwarte rechthoek stelt de maximale buitenmaat van een T12 of soortgelijke loc voor (12,5x3,5 meter).
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Je bent wel aan een schitterend project begonnen zeg. Dit zal niet voor "ik heb ff een uurtje over" zijn. Ik ga dit zeker volgen. Succes.
mvg, Corné
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Dag Rutger.

Beste bouwklus, poepoe . . . :lol:

Om nog even op die bakstenen terug te komen:
volgens mij verloopt de rechter hoek naar buiten
weg, doordat er telkens ietwat baksteen oversteekt.
Kan dat kloppen? Volgens mij zijn dat de pinda's
van Jo :wink: Wellicht met evenwijdige lijnen op
de stootvoegen uitzetten.

Groeten,

Erik.
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
schitterend project. Blijf ik volgen
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 18 januari 2011, 21:37:02
volgens mij verloopt de rechter hoek naar buiten weg, doordat er telkens ietwat baksteen oversteekt.
Kan dat kloppen?

Ja, dat klopt. Een paar lagen boven de lamp komt de muur iets naar buiten. Dan kan het zo zijn dat er bovenaan meer bakstenen zitten. Ik denk dat daar ook het probleem van m'n eerste telfoutje uit voort komt. In 2D is dat echter wat lastig weer te geven, dus ik laat het voor nu even zo. Ik zal eens kijken hoe het bij vertaling naar 3D uitpakt. Tot aan die rand klopt het volgens mij nu.

Pfff, wat een project. :lol:
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Ik ben weer met het muurdeel aan het stoeien geweest. Ik denk dat het nu klopt; in ieder geval goed genoeg om mee verder te werken. Ook de raamrand tussen het schuine dak en de koepel heb ik nu uitgetekend. Dit was wat lastiger omdat er uiteraard geen 100% nauwkeurige maten voor handen zijn.

Ik heb in Google Earth nog een leuke luchtfoto gevonden van de andere loods (Berlin-Rummelsburg):



Ja, jullie zien het goed; 2 stuks! De foto is uit 1953. De rechter loods is inmiddels compleet verdwenen, maar het is hier nog goed te zien dat deze loods uitgebouwd is; waarschijnlijk om er net wat langere locs in kwijt te kunnen. Of daarvoor ook de draaischijf is vergroot is helaas niet te zeggen. Opvallen ook is dat direct naast de loods nog een draaischijf ligt van 26 meter.

Dit plaatje is ook van Berlin-Rummelsburg:



Ook hier vallen een aantal dingen op:
- De schoorstenen op het dak zijn voor de directe rookafvoer voor de locs. Op de luchtfoto van 1953 zijn deze niet te zien, dus is de foto waarschijnlijk van eerder.
- Gezien de draaischijf is dit de zuidelijke (gesloopte) loods.
- Er is al het een en ander aan deze loods verbouwd. De linker en middelste deuropening hebben een rechte bovenkant gekregen. Bij de linker opening zijn de deuren echter nog wel afgerond. :?
- Of de loods hier al is uitgebouwd durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het lijkt nog niet het geval.

Dit zelfbouw-topic bevat inmiddels een hoop historisch onderzoek dat erg nuttig is voor het bouwen van het model. Ik kom er daarbij ook eerlijk voor uit dat ik het heel leuk vind om zoveel mogelijk foto's en feitjes te vergaren. Hopelijk verveel ik jullie niet te veel met al die achtergrondinfo. :wink:

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Ik heb de muren, ramen en roosters (bovenin) nu volgens mij goed. Het (ruwe) totaalaanzicht is daarmee klaar:



Later meer!
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Heb je dit detail ook gezien?



Zie de deur en de afwerking boven de deur en het raam ernaast.
Dit is niet dezelfde deur als op de foto met de locs aan de binnenkant want die is aan de bovenkant rond.


Grt Rieske


Edit:

op dit filmpje KLIK zie je 2 deuren bij 1.48 en bij 2.12 zie je de deur zoals op deze foto. Een ding is dus zeker er zitten drie deuren in dit gebouw. Let ook op het gebouw rechts  welke achter het golfplaten dak staat. Wat zou dat moeten zijn? Kantine, kantoor, ketelhuis, washok, ik heb ook geen idee.
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Die (daar nog) witte deur is ook de deur waardoor we naar binnen zijn gegaan. Deze is geplaatst op een plek waar ooit drie ramen waren. Ik heb daar nog een detailfoto van gemaakt toen we er waren. De 2 oorspronkelijke deuren voor de locs zitten aan de kant van het viaduct. Op dit kaartje is dat goed te zien:


(het viaduct loopt nu schuin tussen stationsgebouw "E" en de locloods door)

Hoe het zit met binnendeuren en aanbouwtjes wil ik de komende tijd verder gaan uitzoeken. Het zal vrijwel onmogelijk zijn om de originele situatie te achterhalen, dus moet ik ook een beetje afgaan op wat er nu nog staat. Als ik af moet gaan op bovenstaand kaartje stond er niks direct tegenaan, maar hoe realistisch dat is weet ik niet.

Eigenlijk zou ik de bibliotheek van het DB-Museum in Nürnberg moeten bezoeken. Als er nog tekeningen van de loods zijn dan liggen die als het goed is daar. De kans is natuurlijk ook vrij groot dat ze tijdens de oorlog verloren zijn gegaan...

Een papieren 1:100-modelletje van een kwart van het gebouw komt er z.s.m. aan. 8)

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Hoi Rutger,

wat een prachtig project en super om te zien hoe verschillende info hier bij elkaar gebracht wordt  8)

Groetjes, John
Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Hoi Rutger,

Dat wordt een een heel interessant project. 8)
Ik blijf dit met veel belangstelling volgen.

Gr.
René
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Papieren model!
Zoals beloofd: ik heb een 1:100 model van de loods gemaakt. 1:100 werkt vanwege een aantal redenen nu even wat handiger, maar de uiteindelijke loods zal dus nog net een stukje (ca. 15%)  groter worden. Bovendien heb ik niet een kwart maar 7/24 deel van de loods gemaakt. Dat ene extra muurdeel zorgt ervoor dat de twee buitenste muren nu precies 90 graden ten opzichte van elkaar staan en dat geeft een wat beter beeld.

Ik ben begonnen met het maken van vouwplaten in AutoCAD:



Dit zijn de losse delen van het stuk onder de koepel. Ik ben niet één keer de plakrandjes vergeten. :D
Daaronder ligt een plattegrond van het bouwdeel.



Het onderste deel:



En nu ook met het bovenste deel er bij:



Van bovenaf:



De binnenkant. De roerstaafjes staan op de plek van de kolommen en hebben de goede hoogte. Het gele rietje hoort er natuurlijk niet in thuis, maar dient voor het omhoog houden van de punt. Aangezien dit in het echt gebeurt door een grote ring en ik nu maar een kwart heb gebouwd blijft het niet vanzelf staan.



Zonder onderconstructie buigt het papier ook een beetje door. Ik had alleen 80grams-papier. Voor een eventuele uitbreiding heb ik inmiddels 160grams-papier gehaald. Maar goed, het gaat nu alleen even om het beeld.



Ik heb een foto gemaakt precies loodrecht op een muur en die foto heb ik vervolgens gespiegeld. Daar heb ik een foto van de koepel 50% transparant overheen geplakt om te kijken of het er een beetje op leek:



Alleen het bovenste torentje staat wat te wijd, maar dat komt doordat het bouwen met papier niet zo heel erg vormvast is. Verder lijkt het aardig te kloppen.

Ik heb sinds zaterdag een locje van het type T12 in de originele kleuren (Märklin 36741). Dit is precies zoals ze daar waarschijnlijk binnen hebben gestaan. Ik heb 'm ook speciaal voor dit project gekocht. :P
De andere loc is van het zelfde type, maar een oudere variant (uit een Delta-startset).



Als ze naast elkaar staan zie je goed hoe mooi het uitkomt.



De schaal van de loods wordt nu goed duidelijk. De lengte wordt ineens logisch (zeker als je bedenkt dat er 24 sporen waren) en de hoogte is vrij fors. Dat klopt overigens helemaal met hoe wij het ervaren hebben toen we er zelf binnen stonden. Waarschijnlijk zorgt de grote hoogte er voor dat de rook en andere rommel weg kan en niet op menshoogte blijft hangen.



Ik moet nog een heleboel details uitwerken, maar ik ben erg tevreden over hoe het tot nu toe gaat. :biggrin:

Groetjes,

Rutger

Re:Lange termijn project: volledig ronde locloods Berlin Pankow-Heinersdorf
Dat ziet er indrukwekkend uit! Zeer fraai B)

groetjes&succes,
Remie
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's papieren model
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's papieren model
Nice try-out, Rutger! :wink:

Geeft een mooie indruk hoe het worden
moet voor wat betreft de afmetingen.

Groeten,

Erik.
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's papieren model
Zo te zien ben je al bijna klaar, nog even de ramen uitsnijden en van glas voorzien en de vakjes inkleuren en de loods kan op je baan staan :mrgreen:.

Maar om even serieus te blijven: je maakt er wel een echt studie-object van op deze manier. Succes (en misschien ook wel sterkte) met de bouw van de "echte" loods.
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's papieren model
Zo dat is nog eens een grondige studie, mooi hoor. Ik kijk uit naar de vorderingen!
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's papieren model
Dit gaat mega vet worden.
Even doorzetten en je bent er.
Leuke bijkomstigheid is, ook ik begon met een autocad tekening.klik
Na wat ik het op afstand kan beoordelen lijken je maten te kloppen.

Maak 'n steviger proefmodel van karton and give it a go.