Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De modelbaan van '10103' - "Jachtslot" - 02/01/24

Gestart door 10103 maandag 16 augustus 2010, 14:28:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De modelbaan van '10103' - "E69 05 is niet meer" 10/04/20
Nee, helaas Peter. De printplaat schijnt het probleem te zijn. Die kan niet gerepareerd worden en er is geen vervangingsplaat beschikbaar.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "E69 05 is niet meer" 10/04/20
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De modelbaan van '10103' - "E69 05 is niet meer" 10/04/20
Hmm, dat lijkt mij straffe koffie. Een printplaat kan altijd gerepareerd worden. Linksom, een hele nieuwe zelfmaken, of rechtsom, de oude restaureren. Mij is het in ieder geval altijd gelukt. Jammer dat de afstand zo groot is maar je mag hem opsturen dan maak ik hem wel. En lijkt mij sterk dat iemand anders dat ook niet zou kunnen. Genoeg handige jongens hier toch?
Re: De modelbaan van '10103' - "E69 05 is niet meer" 10/04/20
Jammer om te lezen Marc dat dit fraaie locje niet meer te maken is vanaf de fabriek.

Groet Michel
Re: De modelbaan van '10103' - "E69 05 is niet meer" 10/04/20
Henk, bedankt voor het aanbod!
Ik kan er zelf niet over oordelen en ga af op hetgeen mij verteld is. Hoe jammer ik het ook vind van het locje, de zaak is inmiddels al afgehandeld en het geld teruggestort. Misschien dat ik maar op zoek ga naar een nieuw exemplaar, wellicht is die nog ergens nieuw te vinden...

Groet, Marc

Ps. Henk, is dat een GSA in je Avatar-foto?
Re: De modelbaan van '10103' - "E69 05 is niet meer" 10/04/20
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De modelbaan van '10103' - "E69 05 is niet meer" 10/04/20
Hou Marc,
OK, de zaak is afgehandeld en je mocht het lokje niet houden aks vitrinemodel of aandenken? Jammer voor je.
Zou bijna het advies geven beurzen af te struinen maar dat is momenteel echt onmogelijk. Je zou Marktplaats, Ebay en Kleinanzeigen.de kunnen proberen. Wellicht dat je daar nog wat vindt.
De modelbaan van '10103' - "Corona-projectje - deel 2" - 30/06/20
In april was ik begonnen met het opknappen van mijn oude houtzagerij om die een plekje op de baan te kunnen geven. Het uit elkaar halen en verven van de zagerij ging daarna vrij snel van start. Een deel kreeg een nieuw kleurtje, maar toen werd het weer stil. Inmiddels staat de zomervakantie voor de deur en gaat het project weer verder. :)

Ik kwam er al snel achter, dat er te weinig ruimte was op de baan tussen het station en de smederij om de houtzagerij nog te kunnen plaatsen. Het station en de smederij stonden namelijk op een provisorisch aangepaste MDF-plaat, die nog over was van eerder knutselwerk. Er moest dus een nieuwe basisplaat komen, die iets meer ruimte bood maar tegelijk nog ruimte voor het mangat overlaat.



Nadat een nieuwe plaat geplaatst was, heb ik meteen een nieuwe bodemplaat gezaagd voor de zagerij. Tot nu toe heb ik namelijk veel met modules gewerkt voor de scenery en dat bevalt me goed. Omdat de scenery los op de baan staat, kun je dat gedeelte snel oppakken en aanpassen.



Daarna een eerste plannetje op de bodemplaat getekend van hoe het er uit zou kunnen komen te zien. Omdat er een beekje moet komen, heb ik de zagerij nog maar iets verhoogd op een kleinere plaat. Zo ontstaat er iets meer ruimte daarvoor. 





Nu moet de bodemplaat op de plek van het beekje iets uitgehold gaan worden, dan een likje verf erop en vervolgens moet het water gemaakt gaan worden. Dat wordt nog spannend aangezien ik dat nog niet eerder gedaan heb. Opnieuw inlezen hier op het forum dus, iets met jachtlak of zo... ;)

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Corona-projectje - deel 2" - 30/06/20
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Corona-projectje - deel 2" - 30/06/20
Afgaand op de laatste foto's; dat gaat een mooi baantje worden, Marc  :thumbup:
Klein, maar fijn  ;)

Grtz Tony
De modelbaan van '10103' - "Verder met de houtzagerij" - 31/10/21
Na een dik jaar stilte ga ik hier ook maar weer eens verder. :D
Ik was bezig met een grondige verbouwing van mijn oude watermolen/houtzagerij (zie voorgaande berichtjes op deze en de vorige pagina). De watermolen had een nieuw kleurtje gekregen, maar ik was er nog niet helemaal uit hoe ik deze kleine module verder moest gaan opbouwen. In eerste instantie was ik van plan om een beekje in de bestaande grondplaat te gaan gutsen (tussen het muurtje en de dikke potloodstreep):



Maar het beekje zou dan misschien niet genoeg diepte krijgen en ook de onderkant van de plaat zou wel eens erg dun kunnen gaan worden. De oplossing hiervoor was uiteindelijk snel bedacht. ;) De grondplaat heb ik in tweeën gezaagd en daaronder weer een nieuwe dunne plaat bevestigd:



Vervolgens is een eerste laag verf aangebracht. De contouren van het geheel beginnen al een beetje duidelijk te worden. De linker plaat ligt nog los zodat ik later kan bepalen hoe breed het beekje gaat worden. Met de kleur van het water ben ik nog niet tevreden, daarmee ga ik nog verder aan de slag:



Eerder had ik al eens gekeken hoe ik het beste water kan maken. Als proefje had ik in een kleine uitholling twee verschillende kleuren blauw aangebracht en vervolgens een laagje "Modelwasser" van Busch daarop gesmeerd. Deze witte, dikke vloeistof moet een tijdje drogen en wordt uiteindelijk kleurloos. Intussen heb ik nog wat meer laagjes aangebracht die momenteel zitten te drogen.





Binnenkort weer verder.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Corona-projectje - deel 2" - 30/06/20
Het ziet er veelbelovend uit.
Maar blauw als ondergrond voor water, zou ik je afraden. Donkergroen, modderig bruin en dergelijke doen het beter. En vooral niet egaal maar naast elkaar of wat in elkaar overvloeiend opbrengen.
Blauw is een groot wateroppervlak alleen als de lucht ook blauw is, maar zo'n beek die een watermolen aandrijft, biedt nooit voldoende reflectie van de lucht.

Succes met verder uitproberen!

Groet,

Peter
Re: De modelbaan van '10103' - "Verder met de houtzagerij" - 31/10/21
Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie. Met het blauw voor het water was ik inderdaad niet tevreden. Ik had al bedacht om met groen en grijs te gaan experimenteren. Ik ga dat op een apart plankje doen samen met dat Busch-spul. Verder wil ik ook kijken hoe ik golfjes en wervelingen in het water (met witte verf?) kan gaan nabootsen.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Verder met de houtzagerij" - 31/10/21
Vandaag nog even snel twee plaatjes gemaakt van hoe het er ongeveer straks uit gaat zien. Uiteraard moet het allemaal nog verder afgewerkt en aangekleed worden met meer planten, gras, water, poppetjes, paadjes, andere bomen, een bruggetje...etc. Maar het geeft alvast een beetje een idee.





Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Verder met de houtzagerij " - 31/10/21
In de tussentijd zijn er wat kleine dingen gedaan voor het projectje. Omdat het dak van het opslagzoldertje aan de linkerkant van de houtzagerij zoek was geraakt is daar inmiddels een eigenbouw dakje op gekomen van hout. Er is wat gras gezaaid en de ondergrond voor het water heeft een andere kleur gekregen, meer grijs en groen. Eerst maar eens even zien hoe dat bevalt voordat het eigenlijke water erop gaat. Ook een testversie van het bruggetje is gedeeltelijk klaar. Nu kan ik gaan bekijken hoe dat verder in het geheel verwerkt moet worden. 





Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Verder met de houtzagerij " - 31/10/21
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Verder met de houtzagerij " - 31/10/21
Dat wordt een leuk stukje scenery Marc  :thumbup: :thumbup:
We hebben er even op moeten wachten maar dan heb je ook wat  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De modelbaan van '10103' - "Verder met de houtzagerij " - 31/10/21
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Verder met de houtzagerij " - 31/10/21
Netjes! Eigenlijk tè netjes, op het keurige af zelfs! :) :thumbup:
Ga je het tafereel nog verweren / vervuilen?
Re: De modelbaan van '10103' - "Verder met de houtzagerij " - 31/10/21
- Bedankt Peter!

- 1200Blauw; Ja, dat gaat zeker nog gebeuren! Op de kademuurtjes zitten onderaan al de eerste vieze laagjes en dat gaan er nog meer worden. Ook de houtzagerij, de bodem daar rondom en het bruggetje gaan er nog wel wat verweerder uitzien.

Groet, Marc
De modelbaan van '10103' - "Verder met de houtzagerij " - 18/11/21
Naast het normale werk en het kijken naar de 'Grote kleine treinencompetitie' wordt er tussendoor ook nog gewerkt aan het projectje. :D
Inmiddels is er een bos(je) met wandelpad verschenen, het bruggetje is nog aangepakt, de kademuren zitten nu vast aan de bodemplaat en zijn wat verder afgewerkt, er is een hekje gemaakt en ook de ruimte achter het gebouw is voorzien van boompjes, muurtjes en een bankje (niet zichtbaar). Hier en daar begint er al wat onkruid te groeien, de vrouw van de (water)molenaar/houtzager heeft wat bloembakken gekocht en ook de 'verweerder' is al voorzichtig aan het werk gegaan.





Nu is het tijd om het beekje en de linker oever verder te gaan afronden. Eerst maar eens de overgang tussen het gras links en de stenen doen, dan de steentjes in het water zelf gedeeltelijk een kleurtje geven, het water maken, boompjes planten en dan kunnen de andere Preisertjes hun intrede doen. Tenslotte zal dan de afwerking nog moeten komen (nog wat meer verweren, onkruid, klimop, daken van de zagerij bevestigen, lampjes plaatsen...etc). 

Groet, Marc
De modelbaan van '10103' - "Projectje houtzagerij afgerond " - 21/11/21
Zo, het projectje 'Houtzagerij' is klaar. Er zijn nog een paar kleine zaken die aangepakt moeten worden - zoals een mooie buitenlampje op het parkeerterrein, die heb ik nog niet kunnen vinden - maar voorlopig laat ik het maar even zo. :)








Hmm, Waar loopt die man rechts zo boos naar toe?


Ah, de kleine Friedrich is weer eens ondeugend. Zusje Lena bedenkt ineens, dat er hier toch ergens een bruggetje moet zijn en dat haar oudere broer weliswaar veel moediger is dan zij, maar vanavond ook meer pijn aan zijn billen heeft.











Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje houtzagerij afgerond" - 21/11/21
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje houtzagerij afgerond" - 21/11/21
Hallo Marc,

Dat heb je mooi gedaan! Een echte aanwinst voor jouw baan. Iedere baan hoort een aantal van dit soort blikvangers te hebben. :thumbup:

Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje houtzagerij afgerond" - 21/11/21
Bedankt voor de duimpjes! :)

Marcel, bedankt voor je reactie!
Zelf vind ik het vooral leuk, dat dit oude bouwpakketje een nieuw 'leven' heeft gekregen op mijn huidige baan. Het gaf me tegelijk de mogelijkheid om eens te experimenteren met het maken van water.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje houtzagerij afgerond" - 21/11/21
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje houtzagerij afgerond" - 21/11/21
Mooie scenes ook, Marc  :thumbup:
En een paar fraaie bolides gezien  :P

Grtz Tony
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje houtzagerij afgerond" - 21/11/21
Thanks Tony!
Wat betreft de auto's, dat zijn een witte DKW Junior de luxe en een rode Morris Minor 1000 (beide van Brekina). De groene vrachtwagen is een Mercedes-Benz L319 'Pritschenwagen' (van Starmada).

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Verder met de houtzagerij " - 31/10/21
Citaat van: 10103 op zondag 21 november 2021, 13:17:39

Marc,
Ziet er mooi uit!
Ga je de zijkanten en bovenkant van de stenen muur bij de watermolen ook nog voorzichtig voorzien van voegen?

Groeten,
Herman
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje houtzagerij afgerond" - 21/11/21
Hoi Herman,

Bedankt!
De muurtjes zijn al wel wat verweerd, maar op de foto is dat inderdaad amper zichtbaar. Het huisje kan ik zo van het diorama halen en nog wat aanpassen, dus dat moest ik misschien nog maar eens gaan doen. :)

Groet, Marc 
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje houtzagerij afgerond" - 21/11/21
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje houtzagerij afgerond" - 21/11/21
Sooow wat een heerlijk sfeertje op deze baan! Ook weer zo'n plekje waar je wel op vakantie zou willen  :thumbup:
groetjes Eeg
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje houtzagerij afgerond" - 21/11/21
Bedankt Egidius!
Vroeger kwam ik met mijn ouders veel in het Zwarte Woud en daar heb ik toch wat aan overgehouden vrees ik.
Trouwens net ook even jouw draadje van "Het hoogspoor" doorgenomen en dat ziet er allemaal toch wel erg indrukwekkend uit! Knap hoor wat jullie daar aan het maken zijn. :thumbup:

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje houtzagerij afgerond" - 21/11/21
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje houtzagerij afgerond" - 21/11/21
Wat een heerlijke sfeer Marc  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
De modelbaan van '10103' - "Postwagon" - 04/02/22
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
De modelbaan van '10103' - "Postwagon" - 04/02/22
Vorige week zag ik in een modeltreinfilmpje een leuke wagon van de Bundespost opduiken. Na wat zoeken op het internet bleek het om een Piko wagon (53265-2) uit de Classic-serie te gaan voor periode III. De wagon was rond 2017 uitgekomen en ook al hier op het forum gepresenteerd, maar blijkbaar heb ik dat allemaal gemist toen. Hij bleek bij een Duitse modeltreinenzaak nog te koop te zijn en gisteren kwam hij al binnen.
Het is een mooi wagonnetje met fraaie details. Vooral de belettering is mooi scherp, hoewel ik dat pas op de foto's ontdekte. :D
Het was mijn allereerste Piko-aankoop, maar tot nu toe bevalt dat goed.



 







Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Postwagon" - 04/02/22
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Postwagon" - 04/02/22
Mooi en bijzonder karretje, Marc  :thumbup:

Grtz Tony
De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Afgelopen weekend is er weer eens een nieuwe aanwinst het station binnengereden. Tussen al het stemmige DB en ÖBB-materieel valt deze 'papegaai' wel op, maar het is dan ook mijn eerste Belgische loc. Jaren geleden heb ik zo'n Type 201/Série 59 eens in het echt gezien en hoewel het maar een korte ontmoeting was, bleef de loc in mijn achterhoofd zitten. Gelukkig ook bij mijn broer - we doen elkaar nog wel eens een locje cadeau ;) - zodat deze Märklin 37270 nu bij mij op de baan zijn rondjes mag rijden. Momenteel nog met één enkel wagonnetje er achter, maar daar zal na zaterdag (Houten!) hopelijk verandering in gaan komen.




Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Weer een mooi snoepje erbij  :thumbup:

Grtz Tony
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Zeker Tony!  :)
De loc rijdt met de oude vijfpolige motor en FX-decoder nog heel netjes ook. Bij de loc zaten nog twee extra onderdeeltjes om de voor- en achterzijde van de loc aan de onderkant 'dicht' te maken als je geen koppeling wilt gebruiken. Die heb ik aan één zijde aangebracht (zie tweede foto hier boven) samen met vier extra remslangen.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst. Hij is erg mooi. België heeft mooi materieel gehad en nog steeds.
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Heel mooie aanwinst Marc. :thumbup:
Ook mooi op de foto gezet wat de schoonheid van deze loc alleen maar te goede komt.
Hier in Michelstadt die ik ook bij de althans bij de locs die het hebben ook de voorkant dicht waar de koppeling zit en verf de uiteinde van de remstangen met een houten tandenstoker rood en wit net het echte voorbeeld.

Groet Michel
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Bedankt Marcel en Michel!

Michel, ik heb snel weer even de laatste pagina's van jouw draadje doorgenomen, maar kon het daar niet vinden. Heb je misschien een foto van zo'n loc met die gekleurde remslangen? Ik ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Marc,

Even net een loc gepakt en een foto gemaakt dit was één van de eerste locs waarvan ik de voorkant had dicht gemaakt ook het schilderwerk is nog niet het je van het maar dan heb je een idee hoe het eruit ziet.
Hoe de kleurverdeling is bij de Belgische loc(s) weet ik niet maar dat kan je gauw vinden op het internet.

Groet Michel
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Duidelijk! Bedankt voor het plaatsen van de foto. Het is inderdaad wel een leuk detail om het zo te verven. :thumbup:

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Vandaag op de beurs in Houten het Märklin setje 48270 weten te vinden met vier wagonnetjes met kolenbakken. Samen met set 48271, die ik al een paar jaar geleden heb gekocht, levert dat nu een leuk sleepje op van zes wagons. Dat is een mooi klusje voor de V100 om die naar de plaats van bestemming te brengen!
Alleen zal ik eerst nog wat mooie kolenladingen moeten gaan knutselen voor in de bakken. Gek genoeg werden die wel bij set 48271 meegeleverd, maar dus niet bij de 48270. Maar goed, zo heel fraai waren die ladingen toch niet, dus dat kan ik nu meteen rechtzetten. ;)



Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Marc,

Mooie aanwinsten is erbij je binnen gereden. :thumbup:
Ook de combinatie van de aanwinsten met de V100 mag er zeker zijn.
Heel veel rijplezier toegewenst en succes met het aanbrengen van de nieuwe lading kolen in de wagonnetjes.

Groet Michel
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Bedankt Michel!
Ik moet eens gaan kijken waar ik mijn 'kolen' heb gelaten voor de ladingen. Dat wordt weer allerlei dozen en kisten met modelbouwspullen doorspitten de komende tijd...  :D

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
De 'kooltjes' zijn inmiddels gevonden en dus maar meteen eens gekeken hoe ik de ladingen in elkaar kan gaan knutselen. Bij het bekijken van de wagons viel me nog een grappig detail op: de belettering en het frame van de wagons uit set 48271 hebben een hele lichte verwering gekregen, die van de 48270 niet. Dat is dan iets waar ik ooit ook nog mee aan de bak mag, want voor kolenwagons zien ze er eigenlijk alle zes nog veel te netjes uit.  :D


Links een wagon uit 48270, rechts een van 48271.




48271

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Zo, inmiddels zijn alle zes de wagonnetjes voorzien van een kolenlading. Uiteindelijk bleek het verschil tussen de originele en de nieuwe niet zo groot te zijn. Maar omdat de originele ladingen er toch iets anders uitzagen, heb ik ze toch maar vervangen door zelf in elkaar geknutseld spul.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Dat ziet er leuk uit Marc  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Marc,

De gevulde wagons zien er goed uit en de lading is mooi verdeeld.
Het kijkplezier door de aangebrachte lading is meteen flink omhoog gegaan.

Groet Michel
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Peter en Michel, bedankt! :)

Het knutselen zelf ging weer volgens het gebruikelijke recept: stukje karton uitknippen, daaronder een stukje schuimrubber plakken - geknipt uit een inmiddels al veel hiervoor gebruikte rugbeschermer van een oude motorjas - ter verhoging, dan op het karton de zwarte steentjes plakken - die weer afkomstig zijn uit een glazen pot met orchidée, helaas ooit kapotgevallen, maar de steentjes had ik wel mooi bewaard - en uiteindelijk alles bespoten met matzwarte verf. 

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Mooi gedaan Marc, ziet er echt uit

Luc
De modelbaan van '10103' - "Brawa V 160" - 21/02/23
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
De modelbaan van '10103' - "Brawa V 160" - 21/02/23
Het was alweer een paar jaar geleden, dat ik zelf een nieuwe loc had gekocht. De afgelopen jaren was mijn collectie namelijk alleen uitgebreid door (mooie) verjaardagscadeautjes. Het mocht dus wel weer een keer vond ik zelf. Al een tijdje zat ik te wachten op de aangepaste V 160 die Brawa rond 2020 had aangekondigd. De uitlevering daarvan werd steeds weer verder uitgesteld, maar deze maand was het dan eindelijk zo ver en afgelopen vrijdag kon ik de mijne (Brawa 41159, V 160 067) gaan ophalen.
Nadat eerste ervaringen met wat Brawa wagonnetjes goed waren verlopen, is dit mijn eerste loc van het merk. Ook die bevalt me tot nu toe goed. De loc is fraai afgewerkt met veel details, de belettering is goed, de rijeigenschappen zijn prima, de geluiden klinken ook netjes en met een metalen kap voelt het ook allemaal solide aan. De motor zelf is mooi stil, maar toch hoor je bij het rijden een heel licht ritselend geluid, dat iets luider wordt als de loc achteruit gaat. Ik ben er nog niet helemaal achter waar dit nu vandaan komt (aandrijving, decoder, contactslepertjes die boven op de wielen zitten?), maar met een sleepje achter de loc hoor je het ook niet meer. Een ander kritiekpuntje betreft de 'haakjes' waarmee de ruitjes zijn vastgezet, dat had wat mooier gekund. Maar ook daar valt echter goed mee te leven. ;)

Groet, Marc











Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 23/08/22
Mooie diesellok :thumbup:
Re: De modelbaan van '10103' - "Brawa V 160" - 21/02/23
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Brawa V 160" - 21/02/23
Mooie aanwinst Marc. :thumbup:
Het verslag en de foto's is duidelijk en laten de loc van meerdere kanten zien waar zeker de fraaie details opvallen maar ook de ramen wat je schreef in je verslag.
Heel veel rijplezier toegewenst met deze schoonheid.

Groet Michel
Re: De modelbaan van '10103' - "Brawa V 160" - 21/02/23
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Brawa V 160" - 21/02/23
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst, Marc!
Een prachtige locomotief  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
De modelbaan van '10103' - "Roco Dm" - 24/02/23
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
De modelbaan van '10103' - "Roco Dm" - 24/02/23
Naast de Brawa V 160 is er deze week nog een aanwinst bijgekomen. Van een stamtafelgenoot kon ik namelijk een Dm van Roco overnemen!
Toen Märklin een aantal jaar geleden verschillende varianten uitbracht van de Dm/Dm3 vond ik het meteen een imposante loc. Maar ja....een Zweedse loc tussen al dat Duitse materieel op mijn baan? Ook de dichte, massieve wielen van de Märklin-varianten vond ik iets minder mooi. De Roco variant heeft gelukkig de - naar mijn mening - mooiere spaakwielen en reed ook zo soepeltjes over de stamtafelbaan, dat ik mijn ogen er niet vanaf kon houden. Gelukkig hoeft dat nu ook niet meer en mag de loc nu op mijn baantje zijn rondjes rijden.

Om de Dm er een beetje compleet uit te laten zien, moest wel nog eerst de beruchte Zurüstbeutel van Roco leeggemaakt worden, het zakje met kleine onderdelen die je zelf mag monteren. Als je een keer die handgrepen rondom de cabines hebt proberen te plaatsen, dan begrijp je meteen waarom Roco dat mooi aan de klanten zelf overlaat. :D

Met het nodige geduld is het uiteindelijk allemaal goed gekomen. Alleen heb ik nog wel een foutje gemaakt met de 'lollies' die aan de achterzijde links en rechts boven de cabine uitsteken. Ik vond het al wat rare dingen en dacht het een soort van extra "sluitlichten" moesten voorstellen. Ze horen echter blijkbaar aan de voorzijde te zitten om zo de voorkant van de loc aan te duiden. Roco heeft er knalrode en glimmende plastic dingen van gemaakt, terwijl ze in het echt rood/geel gestreept moeten zijn. Enfin, daar moet ik nog een keer mee aan de slag. Temeer omdat de houdertjes voor deze signalen die nu aan de voorzijde zitten, ook niet helemaal gelukt zijn. Ze zijn een beetje grof geverfd en omdat ik er al eentje kwijt was, heb ik aan de linkerzijde een afgebroken 'lolly' gebruikt. Ook de ruitenwissers - die waren gelukkig al wel gemonteerd - moeten nog wat aandacht krijgen als ik de foto's zo bekijk. ;)
 
De loc is verder mooi afgewerkt met veel mooie details en de rijeigenschappen zijn geweldig. De loc rijdt echt heel mooi vloeiend en snort lekker stilletjes over de baan. Ik ben kortom erg blij met deze loc en ga nu maar eens rustig zoeken naar een mooi sleepje. Zowel Roco als Märklin hebben leuke ertswagons hiervoor gemaakt, maar ik meen dat deze locs niet alleen voor het ertstransport tussen Kiruna en Narvik werden gebruikt.   

Groet, Marc